Enhedslistens Johanne og kopiering

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis de pirater som lige nu mener at priserne eller besværet retfærdiggør tyveri ville bidrage konstruktivt ville tingene se anderledes ud. De fleste i musikbranchen forsøger faktisk er findes løsninger, men det er tricky.

Der er også musikbranchefolk som stadig holder stift fast i det nuværende system, og det er også dumt.

Men igen: løsningen er ikke tyveri - uanset hvad. Og det hvad de fleste pirater forsøger at retfærdiggøre på alle mulige mærkelig og syge måder.

Medlemsavatar
Jurg_t
Medlem
Indlæg: 604

Indlæg af Jurg_t »

:) ja vi ser jo tingene derfra hvor vi nu hver især kigger fra...der er nok ikke så meget andet at sige til det.

Default avatar
Kristofferb
Medlem
Indlæg: 672
Sted: Århus, Danmark

Indlæg af Kristofferb »

Holger skrev: Men igen: løsningen er ikke tyveri - uanset hvad. Og det hvad de fleste pirater forsøger at retfærdiggøre på alle mulige mærkelig og syge måder.
Men ville branchens folk lede efter en løsning, hvis ikke der blev piratkopieret?
Kopieringen er med til at skubbe udviklingen fremad. Hvis ikke er blev kopieret, var der jo ingen grund til at branchen skulle søge nye græsgange. Ikke sandt?

Og så lidt tanker om emnet..:
Ifølge en ny rapport fra Børnerådet synes 85 procent af børn og unge i 8. klasse, at det er ’okay’ at kopiere musik og film, mens 80 procent selv har prøvet at gøre det.
Siger http://www.piratgruppen.org

Det er da ikke til at ignorere, og jeg synes ikke, det er holdbart at kalde 80 % af børn i 8. klasse for tyve og forbrydere.
Jeg siger ikke at løsningen er bare at lade folk hente filer i vildskab, men det er virkeligheden at unge kopierer musik, og musikbrancen må sætte sig ned i fællesskab, store- som små selskaber, og finde et holdbart alternativ, hvor selv børn i 8. klasse har råd til at være med.

Musikken bliver nødt til at falde i pris, og det giver nettet gode muligheder for, da det jo er gratis at kopiere en MP3 fil, i modsætning til kopiering af CD'er. Så et album behøver ikke nødvendigvis koste hen mod 160 kr..

I øjeblikket har musikbrancen et produkt, som man kan få gratis, hvis man ønsker det. Musikbrancen bør få det bedste ud af den virkelighed vi lever i, og tilpasse sig.. eller uddø. At råbe "tyv" løser ikke noget.. Det har musikbrancen efterhånden gjort i en del år, og det virker ikke.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Ikke fordi jeg har fulgt med i hele debatten, men:

Dem der kopierer ulovligt - selvom det er hele 80% af danske 8. klasser - ER tyve.

Hvad var der før digital musik? vi sparede sgu sammen til pladerne/kasseterne/whatever, og lyttede til radioen!! Der får du jo hele lortet og alle hitsene gratis, og efterhånden kan alle mobiler vel snart fange radio.

nå, bare min 25-øre
skriver noder

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

Kan alle dem der vil ha alt gratis ikke bare stjæle en ø og bygge deres eget lille samfund,,,, Er så træt af at folk tuder over at ting koster penge... wauw det er jo ikke noget nyt!

Tilslutter mig at det ER tyveri, når 80% i 8 klasse stjæler/downloader/kopierer ulovligt.

Det kunne være sjovt at se de politikerer som synes det er ok at stjæle, leve uden løn for deres "arbejde"... Tror hurtigt de ville brokke sig over det.

Foresten, 80% af alt indtaget stof er kokain, det skal så også været gratis!

Lad os finde alt hvad der har 80% af noget og gøre det gratis og gerne lovligt... damn det er tåbeligt... Det hele handler jo om at tage ansvar for sit liv, priotere hvad man har brug for. Har du brug for at se ALLE film INDEN de kommer i biografen og have ALT det nye musik på din NYE mobil, samt have Louis Vutton samt Gucci tøj på fra Kina, så skyldes det nok bare at du ikke har noget indhold i dit liv... Du har ingen visioner og drømme... Du har givet op og lader andre tage dine beslutninger...

Gad vide om man kan få tilskud af kommunen til at komme på indholdskursus sammen med andre belastede personer?

Medlemsavatar
megl
Medlem
Indlæg: 1485
Sted: Århus

Indlæg af megl »

Jeg synes de lettere sandhedsforvridende medier ... som fx TV2 i høj grad har udviklet sig til ... på et falskt grundlag har fået hende til at fremstå som et meget let offer, som folk frådende har kastet sig over.

Som hun forklarede på P3 var hele hendes bevæggrund for udmeldingen netop at sikre, at kunstnerne får betaling for deres arbejde ... i modsætning til nu, hvor det hele i høj grad er gratis slikbutik!

Holger jeg forstår ikke du kan være uenig med hende, når hun grundlæggende foreslår det samme som Morten Bay, som du omtaler her:

http://www.lydmaskinen.dk/viewtopic.php?t=7553

/megl

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Jesper Zar skrev:Foresten, 80% af alt indtaget stof er kokain, det skal så også været gratis!

Lad os finde alt hvad der har 80% af noget og gøre det gratis og gerne lovligt... damn det er tåbeligt... Det hele handler jo om at tage ansvar for sit liv, priotere hvad man har brug for. Har du brug for at se ALLE film INDEN de kommer i biografen og have ALT det nye musik på din NYE mobil, samt have Louis Vutton samt Gucci tøj på fra Kina, så skyldes det nok bare at du ikke har noget indhold i dit liv... Du har ingen visioner og drømme... Du har givet op og lader andre tage dine beslutninger...

Gad vide om man kan få tilskud af kommunen til at komme på indholdskursus sammen med andre belastede personer?
Øhh hvad? Undskyld men det er da en af de mest forfejlede sammenligninger jeg nogensinde har læst... Det er jo ikke 8. klasses eleverne der er gratis (whatever det så betyder) :)

Medlemsavatar
KennethA
Medlem
Indlæg: 1732
Sted: Aarhus

Indlæg af KennethA »

Det er virkelig interessant at vi - i alle de tråde der handler om etik og moral - er så uenige som vi er.
Det bliver altid nogle meget lange og 'hede' tråde hvor bølgerne går højt, og det er sgu spændende at læse.

Og det er nok også der problemet er; altså at vi ikke ER enige - som politikerne og de unge (og de ældre der altså også stjæler musik på nettet) heller ikke er enige.

Det er lidt underligt, for i min verden er det sort eller hvidt - tyveri eller ikke tyveri.

Det samme gør sig jo gældende for plugins, programmer, fonte, billeder fra nettet, musik, samples, den stjålne bærbar du sidder ved, med den store lækre 22" LCD skærm, som du købte af en ven uden at spørge hvor den kom fra - ja faktisk alt der kan købes for penge her i verden; du kan vælge at købe det - eller stjæle det.
Sort eller hvidt - hvor svært skal det være ?

Om du så vælger at stjæle eller ej - det er DIN beslutning, og det vil jeg ikke blande mig i. Men at man pludselig skal kunne gradbøje tyveri - der er jeg helt uenig :-)

God weekend;

KennethA
KennethA

Default avatar
Kristian
Forum Donator
Indlæg: 713

Indlæg af Kristian »

KennethA skrev:Det er virkelig interessant at vi - i alle de tråde der handler om etik og moral - er så uenige som vi er.
Det bliver altid nogle meget lange og 'hede' tråde hvor bølgerne går højt, og det er sgu spændende at læse.

Og det er nok også der problemet er; altså at vi ikke ER enige - som politikerne og de unge (og de ældre der altså også stjæler musik på nettet) heller ikke er enige.

Det er lidt underligt, for i min verden er det sort eller hvidt - tyveri eller ikke tyveri.

Det samme gør sig jo gældende for plugins, programmer, fonte, billeder fra nettet, musik, samples, den stjålne bærbar du sidder ved, med den store lækre 22" LCD skærm, som du købte af en ven uden at spørge hvor den kom fra - ja faktisk alt der kan købes for penge her i verden; du kan vælge at købe det - eller stjæle det.
Sort eller hvidt - hvor svært skal det være ?

Om du så vælger at stjæle eller ej - det er DIN beslutning, og det vil jeg ikke blande mig i. Men at man pludselig skal kunne gradbøje tyveri - der er jeg helt uenig :-)

God weekend;

KennethA
Det kan jeg ikke være uenig i.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Kristofferb skrev: Men ville branchens folk lede efter en løsning, hvis ikke der blev piratkopieret?
Kopieringen er med til at skubbe udviklingen fremad. Hvis ikke er blev kopieret, var der jo ingen grund til at branchen skulle søge nye græsgange. Ikke sandt?
Nej, Kristoffer.
Så det er okay at folk myrdede hinanden for ellers udviklede retsvæsenet sig ikke? Den slags bagvendt argumentation er ikke saglig.
Ifølge en ny rapport fra Børnerådet synes 85 procent af børn og unge i 8. klasse, at det er ’okay’ at kopiere musik og film, mens 80 procent selv har prøvet at gøre det. Siger http://www.piratgruppen.org

Det er da ikke til at ignorere, og jeg synes ikke, det er holdbart at kalde 80 % af børn i 8. klasse for tyve og forbrydere.
Jo da. Hvis de stjal andre steder, f.eks. nede i Brugsen, så blev de også kaldt tyve. Jeg synes ikke der er gradbøjninger af tyveri, så længe der ikke er tale om overlevelse.
Musikken bliver nødt til at falde i pris, og det giver nettet gode muligheder for, da det jo er gratis at kopiere en MP3 fil, i modsætning til kopiering af CD'er. Så et album behøver ikke nødvendigvis koste hen mod 160 kr..
Den pris er der vist heller ikke mange steder der kører med i dag. Hvem siger musik skal være allemands eje? Ligesom alle andre produkter må du undvære hvis du ikke har råd eller har prioriteret dine penge anderledes. En 8. klasses elev har i dag flere penge til rådighed end nogensinde, de bruger rask væk 1.000 vis af kroner på Dieselbukser osv. Men 7,50 kr. på en MP3 eller 100 kr. for et album er for dyrt... get real!
I øjeblikket har musikbrancen et produkt, som man kan få gratis, hvis man ønsker det.
Sikke noget vrøvl. Du kan ikke få det gratis, men når du stjæler det, ja så er det "gratis". Det er igen en egoistisk og forbryderisk tankegang.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Og hvis de nøjedes med radio og købte de cd'er de havde råd til, ville de måske også sætte mere pris på musikken
skriver noder

Medlemsavatar
Jesper Zar
Medlem
Indlæg: 863
Sted: Aalborg

Indlæg af Jesper Zar »

KTAS skrev:
Jesper Zar skrev:Foresten, 80% af alt indtaget stof er kokain, det skal så også været gratis!

Lad os finde alt hvad der har 80% af noget og gøre det gratis og gerne lovligt... damn det er tåbeligt... Det hele handler jo om at tage ansvar for sit liv, priotere hvad man har brug for. Har du brug for at se ALLE film INDEN de kommer i biografen og have ALT det nye musik på din NYE mobil, samt have Louis Vutton samt Gucci tøj på fra Kina, så skyldes det nok bare at du ikke har noget indhold i dit liv... Du har ingen visioner og drømme... Du har givet op og lader andre tage dine beslutninger...

Gad vide om man kan få tilskud af kommunen til at komme på indholdskursus sammen med andre belastede personer?
Øhh hvad? Undskyld men det er da en af de mest forfejlede sammenligninger jeg nogensinde har læst... Det er jo ikke 8. klasses eleverne der er gratis (whatever det så betyder) :)[/quote

Nej 8 klasses elever er ikke gratis (endnu) for det jeg vil hen til, er at hvis vi skal til at lave love om pga 80% af et eller andet synes det er ok, så er det sq langt ude. Tyveri er tyveri, og så er det lige meget om 80% af folkeskolens 8. klasse synes det er ok at stjæle!

Folk prioterer at de vil have Gucci tøj, bruge deres penge på mobiltlf osv. Tro mig disse mennesker der stjæler musik, ville stjæle telefon tid hvis det kunne lade sig gøre! Det kan de bare ikke.

Hvis folk ikke vil KØBE musikken så kan de høre den på radio.

Default avatar
Kristofferb
Medlem
Indlæg: 672
Sted: Århus, Danmark

Indlæg af Kristofferb »

Holger skrev:
I øjeblikket har musikbrancen et produkt, som man kan få gratis, hvis man ønsker det.
Sikke noget vrøvl. Du kan ikke få det gratis, men når du stjæler det, ja så er det "gratis". Det er igen en egoistisk og forbryderisk tankegang.
Okay. Der skulle selvfølgelig have stået, at i dag kan man ikke "få" det gratis, men "stjæle" det nemt. Og jeg køber forresten musik.
Men det er da ikke vrøvl, Holger. Du kan jo hente musikken gratis, og selvom det er egoistisk, så ændrer det jo ikke ved, at det er muligt.

Jeg er dybt enig med det du siger omkring de dyre bukser, som børn har så meget brug for i dag, og som tager hele lønnen, men jeg har svært ved at se hvad man ellers kan gøre, for at få de unge til at købe musik igen, hvis ikke man laver systemet om. Det der Oink, bare i en udgave, hvor man betaler for musikken, lyder da som en smart idé i mine ører - hurtigt, nemt og i god kvalitet.
Det var i hvert fald den bedste idé jeg lige kunne komme på, og er det ikke bedre at tjene 5 kr. (eksempelvist) pr. sang end slet ikke at tjene noget?

Default avatar
Kristian
Forum Donator
Indlæg: 713

Indlæg af Kristian »

Kristofferb skrev:
Holger skrev:
I øjeblikket har musikbrancen et produkt, som man kan få gratis, hvis man ønsker det.
Sikke noget vrøvl. Du kan ikke få det gratis, men når du stjæler det, ja så er det "gratis". Det er igen en egoistisk og forbryderisk tankegang.
Okay. Der skulle selvfølgelig have stået, at i dag kan man ikke "få" det gratis, men "stjæle" det nemt. Og jeg køber forresten musik.
Men det er da ikke vrøvl, Holger. Du kan jo hente musikken gratis, og selvom det er egoistisk, så ændrer det jo ikke ved, at det er muligt.

Jeg er dybt enig med det du siger omkring de dyre bukser, som børn har så meget brug for i dag, og som tager hele lønnen, men jeg har svært ved at se hvad man ellers kan gøre, for at få de unge til at købe musik igen, hvis ikke man laver systemet om. Det der Oink, bare i en udgave, hvor man betaler for musikken, lyder da som en smart idé i mine ører - hurtigt, nemt og i god kvalitet.
Det var i hvert fald den bedste idé jeg lige kunne komme på, og er det ikke bedre at tjene 5 kr. (eksempelvist) pr. sang end slet ikke at tjene noget?
Jeg er bange for at du ikke kan få 8. klasse idag til at købe musik uanset om du gavepakker hver eneste mp3 og overrækker den personligt, 5 milisekunder efter de har betalt. Den generation er vokset op med at musik er gratis, og det er der formentlig ikke noget at gøre ved.

Derimod kunne man måske satse på at oplyse 1. klasse lidt bedre om at det at downloade musik, film, programmer, spil m.m. er det samme som at stjæle i supermarkedet.

Problemet er jo kun delvis at det er nemt at stjæle, men i langt højere grad at folk, både voksne som unge, ikke kan se det forkerte i at downloade, film, musik, osv. Og her kender jeg i DEN grad nogle forældre der overhovedet ikke er deres opgave voksen, idet de ikke bare blåstempler deres børns tyveri, men direkte opmuntrer til det : "Kan du ikke bare finde den på nettet"?

Problemet er jo langt fra begrænset til musik, men til ALT uden fysisk form der kan graves frem på internettet.

Default avatar
Immanuel
Medlem
Indlæg: 22

Indlæg af Immanuel »

Holger skrev: Nej, Kristoffer.
Så det er okay at folk myrdede hinanden for ellers udviklede retsvæsenet sig ikke? Den slags bagvendt argumentation er ikke saglig.
Rosa Parks, Martin Luther King Jr., Gandhi (var ikke musikpirater)

Dit eksempel er åndsvagt da der blandt befolkningen er bred enighed om at man ikke myrder hinanden. Og så er det netop den fremgangsmåde som skal demokratisere Irak.

Den pris er der vist heller ikke mange steder der kører med i dag. Hvem siger musik skal være allemands eje? Ligesom alle andre produkter må du undvære hvis du ikke har råd eller har prioriteret dine penge anderledes. En 8. klasses elev har i dag flere penge til rådighed end nogensinde, de bruger rask væk 1.000 vis af kroner på Dieselbukser osv. Men 7,50 kr. på en MP3 eller 100 kr. for et album er for dyrt... get real!
Kan ikke forstå at man som musiker/producer/hvadsomhelst kan bruge tusindvis af kroner og timer på at få den bedste lyd muligt, og virkelig kæle for detaljer. For derefter at spise kunderne af med lav kvalitets filer. Det ville som at optage og mixe til stereo bare for at folk kan lytte til det i mono.
I øjeblikket har musikbrancen et produkt, som man kan få gratis, hvis man ønsker det.
Sikke noget vrøvl. Du kan ikke få det gratis, men når du stjæler det, ja så er det "gratis". Det er igen en egoistisk og forbryderisk tankegang.
gratis musik


Det skal ikke være lovligt at downloade musik fra piratsider.

Men 50 cent sælger ikke dårligt fordi nogen har downloadet hans album, det er fordi der ikke er interesse for at 50 cent skal udgive albums.


Hvis jeg køber så mange cder min økonomi tillader og så downloader Justin Timberlake resten af tiden. Hvilken forskel ville det gøre om jeg downloadede Justin Timberlake eller ej? Jeg får ikke råd til flere cder ved ikke at downloade musik.

Default avatar
Kristian
Forum Donator
Indlæg: 713

Indlæg af Kristian »

Immanuel skrev:

Hvis jeg køber så mange cder min økonomi tillader og så downloader Justin Timberlake resten af tiden. Hvilken forskel ville det gøre om jeg downloadede Justin Timberlake eller ej? Jeg får ikke råd til flere cder ved ikke at downloade musik.
Næh, men så må du jo undvære Justin Timberlake, da du ikke har råd til at høre hans musik.

Den argumentation er for sløj, bare fordi tingene ikke har fysisk form, så synes folk det er helt ok at tage noget der ikke tilhører dem. Det er lige præcis det der er sagens kerne.

Skal jeg så også nægte at betale en håndværker fordi hans arbejde ingen fysisk form har? Bevares, jeg betaler materialerne, men selve arbejdslønnen får han ikke. Det betyder jo ikke noget, jeg har brugt alle mine penge, og han ville ikke blive betalt alligevel uanset hvad, så det er jo ok, ikke sandt?

Jeg får ikke råd til flere håndværkere ved ikke at snyde ham.

Default avatar
Immanuel
Medlem
Indlæg: 22

Indlæg af Immanuel »

Håndværkeren vil nu blive ked af at være betegnet som værende uden fysisk form. Men hvis du køber materialerne og laver arbejdet selv, så tjener håndværkeren ingen penge, det er da ikke ensbetydende med at du stjæler hans arbejde?

Og jeg kan nu også godt undvære Justin Timberlake.

Default avatar
Kristian
Forum Donator
Indlæg: 713

Indlæg af Kristian »

Immanuel skrev:Håndværkeren vil nu blive ked af at være betegnet som værende uden fysisk form. Men hvis du køber materialerne og laver arbejdet selv, så tjener håndværkeren ingen penge, det er da ikke ensbetydende med at du stjæler hans arbejde?

Og jeg kan nu også godt undvære Justin Timberlake.
Forfejlet sammenligning. Hvis den sammenligning skulle holde, så skulle du købe instrumenter og udstyr og genindspille musikken i dine egne versioner.

Og det er ikke håndværkeren der er uden fysisk form, det er hans arbejde.

Præcis som de kunstere du downloader har lagt arbejde i musikken.

Sådan er opfattelsen jo - "Så længe det jeg stjæler er uden fysisk form, så er der ingen skade gjort". Ergo kan jeg roligt lade være med at betale håndværkeren eller mekanikeren for andet end de materialer de bruger, for de lider jo ingen skade idet jeg ikke ville have hyret dem hvis jeg også skulle betale deres arbejdsløn.

Jeg har betalt dem 0 kr., men de ville have tjent 0 kr. på mig alligevel. Altså har jeg ikke snydt dem. Eller hvad?

Default avatar
Immanuel
Medlem
Indlæg: 22

Indlæg af Immanuel »

Håndværkeren skal selvfølgelig betale for sit arbejde, og min sammenligningen er ganske rigtig ikke helt gyldig. For hver gang jeg sætter en cd i afspilleren, sidder der en kunstner klar til at spille musikken for mig live.
Men tænk hvis der var en måde hvorpå man kunne gemme musikken for derefter at masse distruere musikken, uden at skulle lave arbejdet hver eneste gang nogen vil høre musik. Og hvad hvis der var en måde hvorpå jeg kunne vise mit nye køkken frem for mine venner og i samme vending anbefale håndværkeren. Men den slags utopi må forblive i skønlitteraturen.

For god ordens skyld skal det nævnes at jeg køber den musik jeg hører(på cd vel at mærke), men den arrogance og snæversynethed burde en branche ikke kunne overleve (og det kan den måske heller ikke?). Og jeg tror nu at Radiohead kommer til at have tjent på deres stunt.

Og når 80% af en generation mener at det er moralsk forsvarligt at downloade musik, så er burde en klokke ringe hos nogen. Det skal trodsalt forestille at være et demokrati vi lever i.

Default avatar
Kristian
Forum Donator
Indlæg: 713

Indlæg af Kristian »

Immanuel skrev:
Og når 80% af en generation mener at det er moralsk forsvarligt at downloade musik, så er burde en klokke ringe hos nogen. Det skal trodsalt forestille at være et demokrati vi lever i.
Det har da absolut intet med demokrati at gøre, at 80% af en generation ikke vil betale en pris for en vare der koster penge.

Hvis 80% af en generation mente at benzin skulle være gratis, hvad så?

Det her er een lang gradbøjning af ordet "tyveri", andet er det ikke.

Default avatar
Immanuel
Medlem
Indlæg: 22

Indlæg af Immanuel »

Hvis der var en nem måde at hente sit eget benzin, måtte olieselskaberne finde en anden måde at hente pengene hjem på.

Det er ikke ualmindeligt at kæde en prissætning sammen med en brugerundersøgelse der danner et indtryk af hvad folk er villige til at betale for et produkt. Og folk vil betale for et produkt, for ellers ville vi have en anden samfundsstruktur.

Det er arrogant og dovent at henslå det som tyveri. Hvis brugsen ikke kan sælge æbler siger de ikke at det er fordi at folk stjæler æbler eller dyrker dem selv. De finder en måde hvorpå de kan tjene penge på at sælge æbler.

Medlemsavatar
Mikkel_J
Medlem
Indlæg: 585

Indlæg af Mikkel_J »

dommedagsprofetien:
musik bliver noget der i fremtiden kun praktiseres som sidejob og distribueres udelukkende gennem nettet og koncerter.
Mikkel Juul Jensen

Default avatar
Kristian
Forum Donator
Indlæg: 713

Indlæg af Kristian »

Immanuel skrev:Hvis der var en nem måde at hente sit eget benzin, måtte olieselskaberne finde en anden måde at hente pengene hjem på.

Det er arrogant og dovent at henslå det som tyveri. Hvis brugsen ikke kan sælge æbler siger de ikke at det er fordi at folk stjæler æbler eller dyrker dem selv. De finder en måde hvorpå de kan tjene penge på at sælge æbler.
Arrogant og dovent? Nej, nu må du sgu lige.... Er det, eller er det ikke, ulovligt at tage noget uden at betale? Glem min og din egen opfattelse, den tæller ikke, hvad siger loven om det?

Og din sammenligning er igen forfejlet. Når Brugsen, eller andre varehuse, bliver udsat for tyveri hver evig eneste dag ansætter de butiksdetektiver eller bortviser folk fra butikken, de siger så sandelig ikke bare "Nå, det var vel nok ærgeligt vi ikke tjente nogen penge idag". Enten det, eller også holder de helt op med at forhandle den vare de ikke kan tjene penge på.

Der er en nem måde at hente sin egen benzin på, du kører bare ind på en tankstation og fylder på, uden at betale. Hvorfor gør folk ikke det?

Medlemsavatar
Emil Thomsen
Forum Donator
Indlæg: 413
Sted: Aarhus

Indlæg af Emil Thomsen »

Kristian skrev:
Immanuel skrev:
Og når 80% af en generation mener at det er moralsk forsvarligt at downloade musik, så er burde en klokke ringe hos nogen. Det skal trodsalt forestille at være et demokrati vi lever i.
Det har da absolut intet med demokrati at gøre, at 80% af en generation ikke vil betale en pris for en vare der koster penge.
Det har det med demokrati at gøre, at markedet i et demokratisk samfund defineres af efterspørgslen og efterspørgslen regulerer produktionen.

Default avatar
Kristian
Forum Donator
Indlæg: 713

Indlæg af Kristian »

Emil Thomsen skrev:
Kristian skrev:
Immanuel skrev:
Og når 80% af en generation mener at det er moralsk forsvarligt at downloade musik, så er burde en klokke ringe hos nogen. Det skal trodsalt forestille at være et demokrati vi lever i.
Det har da absolut intet med demokrati at gøre, at 80% af en generation ikke vil betale en pris for en vare der koster penge.
Det har det med demokrati at gøre, at markedet i et demokratisk samfund defineres af efterspørgslen og efterspørgslen regulerer produktionen.
Aldeles uenig.

Den logik forudsætter at folk kun køber den musik de kan lide, og derefter downloader den musik de ikke kan lide.

Det ved både du og jeg ikke er tilfældet.

Det ville være noget andet hvis vi snakkede om en håndgribelig vare som toiletpapir, og ikke underholdning.

Nyt svar