Må man synge noget af en eksisterende sang i egen musik?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
evalight
Medlem
Indlæg: 109

Må man synge noget af en eksisterende sang i egen musik?

Indlæg af evalight »

Hej, kloge folk.

Hvad er reglerne for at bruge strofer fra eksistrende sange - tekst og evt. melodi?
Er det helt no-go eller er der en bagatelgrænse?
Jeg er ikke ude i genindspilning, brug af eksisterende lydsample eller lign.

På forhånd tak :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hvis det fungerer som et kort citat i et vers fx, så er det min erfaring at det ikke kan retsforfølges succesfuldt.

Vi har gjort det flere gange i internationale millionsælgende tracks uden problemer, men altid som et kort "citat" i fx et vers, bro eller et breakdown.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Hvis det fungerer som et kort citat i et vers fx, så er det min erfaring at det ikke kan retsforfølges succesfuldt.

Vi har gjort det flere gange i internationale millionsælgende tracks uden problemer, men altid som et kort "citat" i fx et vers, bro eller et breakdown.
Men så er det kun tekst og ikke melodi, eller hvordan?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

En af sangene var det melodi + tekst (7 ord) i en bro og en anden bare melodien i et breakdown.

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Apropos - hvad tænker i om Camila Cabellos nye single?

Tror i post-hooket er clearet med Christina Aguileras label? Altså det er selvfølgelig en temmelig simpel melodi linje - den må være set tusind gange i mange andre sammenhænge også. Men det er jo en overlagt reference der er tale om her.

det høres ca. 2:50 i videoen her:
https://www.youtube.com/watch?v=NlrYn_dZdqk

skulle man være i tvivl om hvad den refererer til, er det pre-chorus'et i denne moderne klassiker:
https://www.youtube.com/watch?v=kIDWgqDBNXA

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det kræver ingen clearing, er ikke et problem. Det skal ikke altid afholde nogen fra at sagsøge (i USA) alligevel ;-)

Hvis det skulle cleares ville det ikke være label, men publishers + sangskrivere. Hverken artist eller pladeselskab har noget at skulle have sagt der.

Medlemsavatar
evalight
Medlem
Indlæg: 109

Indlæg af evalight »

Holger skrev:Hvis det fungerer som et kort citat i et vers fx, så er det min erfaring at det ikke kan retsforfølges succesfuldt.

Vi har gjort det flere gange i internationale millionsælgende tracks uden problemer, men altid som et kort "citat" i fx et vers, bro eller et breakdown.
Tak, Holger :)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

mixolydisk skrev:Apropos - hvad tænker i om Camila Cabellos nye single?

Tror i post-hooket er clearet med Christina Aguileras label? Altså det er selvfølgelig en temmelig simpel melodi linje - den må være set tusind gange i mange andre sammenhænge også. Men det er jo en overlagt reference der er tale om her.

det høres ca. 2:50 i videoen her:
https://www.youtube.com/watch?v=NlrYn_dZdqk

skulle man være i tvivl om hvad den refererer til, er det pre-chorus'et i denne moderne klassiker:
https://www.youtube.com/watch?v=kIDWgqDBNXA
Mit gæt er at det er clearet, i følge listen af sangskrivere som går igen på wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Crying_in_the_Club
https://en.wikipedia.org/wiki/Genie_in_a_Bottle


Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Desuden kan jeg se på wiki at sangen er udgivet maj 2017, så dugfrisk single var det vist ikke helt alligevel :)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Ikke for at gøre nogen nervøse, blot en anekdote. Sidder og ser gamle musikvideoer med bl.a Talking Heads og Dire Straits med et par venner.
Jeg blærer mig med min paratviden at det er Sting der synger I Want My MTV på studieindspilningen af Money For Nothing.
Ja, er der så en der siger og overtrumfer det totalt ved at sige ja, melodien er taget fra 'Don't Stand So Close To me'. Det har jeg aldrig nogensinde lagt mærke til!

På Wikipedia står der :
Sting was asked to perform on Mark Knopfler's "Money for Nothing" as he was in Montserrat at the time, and reused a melody from "Don't Stand So Close to Me" in the counterpoint lyric "I want my MTV." It was only after this story was related to reporters during promotions for the Brothers in Arms album that lawyers for Sting became involved, and later copies of the album co-credit the song to Sting. The initial pressings list only Knopfler. It is one of only two shared songwriting credits on any Dire Straits album.
Det er som sådan sjældent kunstneren der personligt lægger sag an, nærmere forlagene via jurister. Derfor ses af og til ret groteske sager som den for nyligt med Marvin Gayes groove. Der var vist også en der blev sagsøgt for at have kopieret sig selv, da han skiftede forlag og rettighederne til ældre sange blev i det tidligere forlag.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg vil mene at der må være tale om sampling, ikke audio sampling, men tekst sampling, så casen bliver tilsvarende en hvilken som helst anden sampling case, at man skal have clearet et sample fra ejerne af værket.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Der er ikke noget sampling i det. Sampling omhandler alene (P), dvs. indspilningen.

Men der kan været tale om brug af/citat fra en del af en komposition/tekst, som kan kræve st man spørger om lov.

Hvirnår det er nødvendigt er en fortolkningssag eller en konkret vurdering pr. sag. I sidste ende er det et lotteri, i USA især.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Du har naturligvis ret, Holger, men et "sample" betyder jo helt jordnært bare et (repræsentativt) udsnit, så selvfølgelig kan man også "sample" fra en tekst. Det der kan være forskellen er hvorvidt udsnittet er repræsentativt for helheden, så et simpelt citat fra teksten behøver ikke at være repræsentativt for helheden på samme måde som en bid af melodien er det.

Nyt svar