Subfrekvenser og høretab hos nogle mennesker

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Subfrekvenser og høretab hos nogle mennesker

Indlæg af Holger »

Jeg har mødt masser af mennesker der har højfrekvenstab, dvs. de kan ikke høre noget over fx 16 kHz eller endnu længere nede. Typisk høj musik over længere tid, arbejds-/maskinstøj, pludselig skade pga. fyrværkeri, m.v.

Men jeg har aldrig mødt en person der ikke kunne høre dybde toner. Før nu.

Min altmuligmand kan ikke høre under ca. 26 Hz, dvs. alt fra 25 Hz og under kunne kan ikke hverken høre eller mærke, selvom det er 100% tydeligt for mig. Mit studie og playback system spiller fint en hørbar 20 Hz tone omend jeg personligt kun opfatter det som en tone ned til 22 Hz og mere en ren rumlen med 20 Hz.

Virkelig mærkligt at stå ved siden af en person hvor jeg kan høre en meget høj og tydelig 22 Hz tone og han vitterligt intet kan høre/fornemme.

Han har ikke perforeret trommehinde, som ellers typisk er årsagen til (midlertidigt) lavfrekvent tab. Han har dog arbejdet meget med tunge maskiner i sit liv. Hans højfrekvenshørelse var til gengæld over middel, hvilket var lidt overraskende.

Jeg forstår et højfrekvent tab pga. skadede celler/hår i det indre øre, men er et lavfrekvent tab ikke også en anden type høretab?

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Jeg kan ikke svare, men hvornår forventer du, at du bliver nød til at stoppe? Nærmer du dig ikke de 50? Det er jo nærmest uundgåeligt ikke at miste de høje frekvenser med alderen, tænker jeg.

Det skal ikke opfattes forkert - du laver stort set intet, der ikke lyder godt :)

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Men det er jo ikke sikkert at han har tabt hørelsen dernede, det kan jo være at han aldrig har haft den.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

MrBacon skrev:Jeg kan ikke svare, men hvornår forventer du, at du bliver nød til at stoppe? Nærmer du dig ikke de 50? Det er jo nærmest uundgåeligt ikke at miste de høje frekvenser med alderen, tænker jeg.

Det skal ikke opfattes forkert - du laver stort set intet, der ikke lyder godt :)
Stadig 43 år her, den bedste alder ;-)

Regner med forhåbentlig at kunne fortsætte i hvert fald 20-25 år endnu før jeg vil gå på delvis pension.

Forskning viser, at høretab ikke skyldes alder i sig selv, men udefrakommende påvirkning. Dvs. skader pga. for høj lyd, overdreven indtag af alkohol, rygning, forkalkning, osv.

Jeg lever generelt sundt og passer på mine ører.

Bernie Grundman er 74 og arbejder stadig svjv, Brian Gardner må have været ca. samme alder inden han stoppede for et par år siden, det ser dog ud til at han stadig kører via sit eget site dog.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Holger skrev: Forskning viser, at høretab ikke skyldes alder i sig selv, men udefrakommende påvirkning. Dvs. skader pga. for høj lyd, overdreven indtag af alkohol, rygning, forkalkning, osv.

Jeg lever generelt sundt og passer på mine ører
Optur. Troede at hørelsen ændrede sig med alderen - du ved, ligesom synet. Fedt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, modsat synet, så er der ikke nogen direkte korrelation mellem alder og hørelse.

Vi udsætter jo potentielt hårcellerne i det indre øre for skader når vi spiller (for) højt og desuden kan der ske ting vi har svært ved at kontrollere, så som blodpropper, forkalkning, osv.

Men man kan altså gøre noget selv ved at leve relativt sundt og passe på lydtrykket. Jeg spiser stort set kun økologisk, dyrker lidt motion hver dag, ryger ikke, drikker moderat og lever generelt ustresset. Ingen garanti for at jeg ikke dør eller bliver døv i morgen, men let's not go there ;-)

Blodtryk og alkohol er de to største faktorer jeg personligt kan mærke har en indflydelse på mine ører, det tror jeg de fleste kender, dvs. stress og for meget alkohol lægger en dæmper på skarpheden. Don't drink & master.

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Genetik spiller også ind, der findes jo folk der er født med et høretab, som ikke har været udsat for de nævnte ydre påvirkninger. Alder har også noget at sige, men det rammer bare ikke alle.

Generelt taler om man om to typer høretab konduktivt og sensorineuralt. Førstnævnte er en en ren dæmpning af signalet (ørevoks, forskellige artefakter i mellemøret), og sidstnævnte handler om degraderinger i det indre øre (hårcellerne). Rent teoretisk er der intet til hindring for, at man kan få/have et lavfrekvent høretab. Det mest normale er dog et høretab i det højfrekvente område uanset hvad der er årsagen til det. I min familie er der flere der har et såkaldt bassin-høretab, hvor man har ok hørelse i top og bund, men ikke midt (i taleområdet), det er dog ikke så udbredt.

Arbejder til daglig med udvikling at høreapparater, og de fleste af dem er designet til at tilbyde forstærkning i mellem -og højfrekvens. Eneste undtagelse er de kraftigste apparater, hvor LF er vigtigt, eftersom målgruppen typisk ikke kan høre noget over 4-5 kHz, og ruller kraftig af inden da.

Arbejder ikke med klinisk test, men kan da lige forhøre mig mht forkomsten at testpersoner med meget lavfrekvente høretab.

Nyt svar