Hvem har retten til at udgive på streamingtjenester?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
Cazadora
Medlem
Indlæg: 8
Sted: København å

Hvem har retten til at udgive på streamingtjenester?

Indlæg af Cazadora »

Godaften.

Nu har jeg fulgt med her på forummet fra sidelinjen i et stykke tid, men nu har jeg et spørgsmål, som jeg umiddelbart ikke kan finde svar på, og som jeg håber at I kan hjælpe med.

Hvem har rettighederne til at udgive den indspillede musik, på diverse streamingtjenester?
Er det de skabende kunstnere, udøvende kunstnere eller den med producerrettighederne?

På forhånd tak for hjælpen!

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Du kan udgive selv via en aggregator. F.eks Distrokid, Tunecore, CD Baby og andre.

Default avatar
Cazadora
Medlem
Indlæg: 8
Sted: København å

Indlæg af Cazadora »

Tusind tak for dit svar - dén del er jeg dog med på :-)

Situationen er den, at der er 5 forskellige personer involveret i projektet. Person 1 og 2 som har skrevet musik og tekst - altså de skabende kunstnere, som er registeret hos KODA. Person 1 og person 2 har også været med som udøvende kunstnere, sammen med person 3 og person 4 - disse 4 er registeret hos Gramex. Til sidst har vi person 5, som har fået producer/Masterrettigheder - også registeret hos Gramex.

Spørgsmålet er, hvem af disse personer der juridisk har retten til, at udgive musikken hos en aggregator?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Cazadora skrev:Tusind tak for dit svar - dén del er jeg dog med på :-)

Situationen er den, at der er 5 forskellige personer involveret i projektet. Person 1 og 2 som har skrevet musik og tekst - altså de skabende kunstnere, som er registeret hos KODA. Person 1 og person 2 har også været med som udøvende kunstnere, sammen med person 3 og person 4 - disse 4 er registeret hos Gramex. Til sidst har vi person 5, som har fået producer/Masterrettigheder - også registeret hos Gramex.

Spørgsmålet er, hvem af disse personer der juridisk har retten til, at udgive musikken hos en aggregator?
De skal alle give tilladelse til, at det må udgives.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Person 1 og 2 skal kun give særlig tilladelse, første gang værket udgives.

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

I praksis kunne man gøre det, at person 1 og 2 på skrift giver tilladelse til værkets førstegangsudgivelse samt at de udøvende kunstnere på skrift giver samtykke til, at person 5 har lov at gøre "hvad han vil" med nummeret ("sound recording"). Dette vil være praktisk, for så skal man ikke hen og hente tilladelse fra alle mulige, hver eneste gang nummeret skal bruges i en eller anden sammenhæng. Så vil det være person 5, der skal sørge for at udgive det igennem aggregatoren og evt. i andre sammenhænge fremover også.
Senest rettet af Mr. Soundman tirs 10. apr 2018 21:52, rettet i alt 1 gang.

Default avatar
Cazadora
Medlem
Indlæg: 8
Sted: København å

Indlæg af Cazadora »

Mange tak for svar! Så bare lige for at være helt sikker - person 5, vedkommende med rettighederne til masteren, vil ikke kunne udgive uden samtykke fra de andre?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2968
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Cazadora skrev:Mange tak for svar! Så bare lige for at være helt sikker - person 5, vedkommende med rettighederne til masteren, vil ikke kunne udgive uden samtykke fra de andre?
Nej, det må han ikke nej. De skal samtykke først.

Default avatar
Cazadora
Medlem
Indlæg: 8
Sted: København å

Indlæg af Cazadora »

Havde ikke set dit andet svar, da jeg svarede - men tak for uddybningen :-)

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3436
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Jeg kan se der står producer/masterrettigheder svjv har det ikke noget med hinanden at gøre. Tales der om masterrettigheder eller ham der har været Mastering engineer?

Default avatar
Cazadora
Medlem
Indlæg: 8
Sted: København å

Indlæg af Cazadora »

Det jeg mente, var ikke producer, men det som Gramex betegnet som “producenten” - altså, den der har masterrettighederne. Beklager forvirringen :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Cazadora skrev:Godaften.

Nu har jeg fulgt med her på forummet fra sidelinjen i et stykke tid, men nu har jeg et spørgsmål, som jeg umiddelbart ikke kan finde svar på, og som jeg håber at I kan hjælpe med.

Hvem har rettighederne til at udgive den indspillede musik, på diverse streamingtjenester?
Er det de skabende kunstnere, udøvende kunstnere eller den med producerrettighederne?

På forhånd tak for hjælpen!
Alle tre skal give tilladelse*

Rettigheden til at udgive når tilladelsen er givet tilfalder den med masterrettighederne, typisk pladeselskabet. Dog findes der også licensaftaler, hvor en masterrettighedshaver kan give tilladelse til 3. part på licens.

*Dog skal der ikke gives særskilt tilladelse fra sangskriverne, hvis kompositionen (dvs. sangskrivningen/teksten) allerede har været udgivet før og værket er tilmeldt NCB. Så kan man altid udgive en cover version, dog under hensyntagen til droit moral.

Default avatar
Cazadora
Medlem
Indlæg: 8
Sted: København å

Indlæg af Cazadora »

Tak for uddybningen Holger - det var præcis dét jeg havde brug for at vide! :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37635
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Velbekomme, tror egentlig bare jeg gentog/omformulerede hvad andre har nævnt tidligere i tråden, men godt du kunne bruge det :-) Ellers spørg igen - det kan godt blive kompliceret når man kommer ned i detaljerne.

Nyt svar