Erhvervspraktik lyd, lys, scenetekniker

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Erhvervspraktik lyd, lys, scenetekniker

Indlæg af tanglad »

God aften.

Min søn på 16 år vil gerne i erhvervspraktik inden for lyd, lys og sceneteknik. Er der nogen der kender nogen eller har et forslag til hvor man kunne prøve at henvende sig?

Han er bidt af en gal højttaler, og roder også meget med lys og røg og den slags. Vi overvejer en uddannelse senere som event tekniker.

Hilsen Tommy

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Man skal jo ikke opsøge jobs i event eller teaterbrancen, med mindre man ikke kan holde sig væk ... omsorgen betragtet her, har vi her med forældre godt og vel i middelklassen, som sønnen alt andet end lige vil falde ud af - hvis drømmene skal forfølges. Det er derfor vigtigt at i ikke forsøger at helgardere, med noget at falde tilbage på. Fordi hvis disse er lavet vil han falde tilbage på det, fordi overlevelse i underholdningsbrancen kræver 110%'s dedikation, de relativt få gange man i begyndelsen bliver hyret til opgaver.

Jeg er egentlig af den opfattelse at man faktisk ikke kan lære "håndværket" via institutioner, uanset hvor kreative disse måtte være i deres markedsføringstiltag. Fordi man i disse har en en slags pædagogisk selvrespekt, hvor man forsøger sig med et eller andet der ligger et sted imellem Rudolf Steiner og så Det Frie gymnasium, hvor alle skal høres og have en chance ... som en slags spilfordeler. Man hyper kreativitet og talent ... men hvor virkeligheden i stedet, faktisk svarer til at få sig en bolig på Christiania, man boller sig ind. Alt handler om forbindelser og evnen til at netværke ... og faktisk kun i ringe grad om egentlig kunnen.

Kort og godt skal din søn, hvis han vil det her ... skal han ikke hjælpes af andre og af andet end den klassiske dannelse, som i ny og næ stadig stikker hovedet frem på et gymnasium - altså noget rigtigt rigtigt ukonkret og abstrakt, så der ikke er noget at falde tilbage på, så kan der måske en gang ad åre indfinde sig en hyre der nærmer sig bare en lille smule middelklasse tilværelse.

--sd

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Søren Dyhr skrev:Man skal jo ikke opsøge jobs i event eller teaterbrancen, med mindre man ikke kan holde sig væk ... omsorgen betragtet her, har vi her med forældre godt og vel i middelklassen, som sønnen alt andet end lige vil falde ud af - hvis drømmene skal forfølges. Det er derfor vigtigt at i ikke forsøger at helgardere, med noget at falde tilbage på. Fordi hvis disse er lavet vil han falde tilbage på det, fordi overlevelse i underholdningsbrancen kræver 110%'s dedikation, de relativt få gange man i begyndelsen bliver hyret til opgaver.

Jeg er egentlig af den opfattelse at man faktisk ikke kan lære "håndværket" via institutioner, uanset hvor kreative disse måtte være i deres markedsføringstiltag. Fordi man i disse har en en slags pædagogisk selvrespekt, hvor man forsøger sig med et eller andet der ligger et sted imellem Rudolf Steiner og så Det Frie gymnasium, hvor alle skal høres og have en chance ... som en slags spilfordeler. Man hyper kreativitet og talent ... men hvor virkeligheden i stedet, faktisk svarer til at få sig en bolig på Christiania, man boller sig ind. Alt handler om forbindelser og evnen til at netværke ... og faktisk kun i ringe grad om egentlig kunnen.

Kort og godt skal din søn, hvis han vil det her ... skal han ikke hjælpes af andre og af andet end den klassiske dannelse, som i ny og næ stadig stikker hovedet frem på et gymnasium - altså noget rigtigt rigtigt ukonkret og abstrakt, så der ikke er noget at falde tilbage på, så kan der måske en gang ad åre indfinde sig en hyre der nærmer sig bare en lille smule middelklasse tilværelse.

--sd
Sikke en gang vås. Stik nu bare den knægt en erhvervspraktikplads. Han skal jo bare se, hvad det er for noget i en uges tid.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

mikkels skrev: Sikke en gang vås. Stik nu bare den knægt en erhvervspraktikplads. Han skal jo bare se, hvad det er for noget i en uges tid.
Man kan givetvis curling'e sit yngel til at blive revisor, bankfuldmægtig eller gymnasielærer lidt væk fra eget erhverv ... tag en stor arbejdsplads for sceneteknikere som det kongelige teater, her råder dynastiske besværgelser - men vel og mærke børn af ældre sceneteknikere ... ikke noget med at man måske vil prøve at blive, men mere man kan ikke forestille sig at ville noget andet.

At dyppe tæerne i stedet for alvor springe ud på dybt vand, har ikke en chance ... det ved du også godt, det er en livsløgn hvis du ikke ser det.

Den unge mand skulle helre finde en praktikplads i Føtex, for det bliver man også nødt til at lære at udholde, hvis de scenetekniske ambitioner skal udleves, da der er rigtigt langt imellem fuldtids stillingerne i branchen.

--sd

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Det lyder så voldsomt det Dyhr skriver, men der er helt sikkert meget sandhed i det. Folk i transportbranchen tror de har det hårdt, men de har paller under tingene og kan sige at de ikke kan leverer på græs og grus, det kan lydfolk ikke stoppe på. Når alt det hårde fysiske er overstået skal man have energi nok til at performe med hjernen og altid gøre et godt stykke arbejde, både så andre ikke venter unødigt på ens opgave, og gerne så det virker første gang, og hvis ikke at man kan fejlfinde udbedre, eller være kreativ og lave en løsning på stedet.
Så kører showet, indtil det sidder på rygradden og man har lavet flere store events, vil der være en stress faktor man skal kunne tåle og performe i. Det gik godt, showet var en success, klokken er "skrammel-om-natten"... Så skal der pakkes sammen, sikkert og ordentlig så det er klar til næste gang. De folk der skal hjælpe med at slæbe er måske uoplagt eller ikke at se nogen steder, men det skal i bilerne og hjemover igen, hvor man så lige kan få sovet et par timer før man skal op på næste job.
Det lyder fedt, og rock'n'roll..
Savner jeg det? ja!
Kunne jeg holde til det som ung? ja!
Fungerer det liv med en familie? naah ikke så nemt.
Leger man med det fedeste udstyr i landet? ja!
Bliver man rig? nope!

Det er ikke en uddannelse, det er en livsstil hvor nogle kan og andre ikke kan. Der er også mange der starter på IT-support uddannelsen fordi de godt kan lide at "lave noget med computere", og folk der tror de skal kæle med dyrene som dyrepasser, men virkeligheden er at det sjældent er sjov og ballade, og man skal vænne sig til miljøet for at kunne klarer branchen.

Men når det er sagt er det super at man kan blive uddannet så sikkerhed og teknikker kommer på plads, men i virkeligheden er det nok nemmere at komme med på jobs hos et lyd/event-firma for at se om det stadig er fedt efter ½-1 år på forskellige opgaver.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Snup en sommer med Dahlgaards Tivoli, det skulle skille fårene fra bukkene! ;)

Ellers beskriver Hald det ganske fint! Har selv været på samme galej, og ville ikke have undværet det!

(Men jeg har så stadig heller ikke fundet ud af hvad jeg vil være når jeg bliver stor!) ;)

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Ja det er endnu en vigtig vinkel Hald kommer ind på, jeg mødte min nuværende kone som 21 årig, og måtte rent faktisk stå af holdet jeg kørte med. Man møder sjældent det modsatte køn, når man tourner - jo musikerne gør...men man har nemt 2-3 timers arbejde efter showet er slut, ingen man i aftenens løb har fået chattet op ... gider at vente til alt er pakket ned, og tager med musikerne i stedet for, og mange gange har man et job i en helt anden by dagen efter. Når man så møder den eneste ene, slår det hårdt!

--sd

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev:Det lyder så voldsomt det Dyhr skriver, men der er helt sikkert meget sandhed i det
Godt indlæg Hald, og Søren har i den grad ret, og ved hvad han taler om, (træf ham første gang i ca 1985, værende lige så teknisk dedikeret som nu).

Der er altså ingen grund til at bitche, sige "vås", og "stik nu bare fyren den praktik-plads",...

Det handler dybest set ikke om praktik-pladsen i sig selv

Der er andre triste sider af branchen som vist ikke har været nævnt, men måske også skal overvejes, dem lader jeg ligge,... er på job,.... og havde egentligt ikke engang tid til dette indlæg ;-)
/Dub

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

Jeg ville se om ikke der var et udlejningsfirma i nærheden jeg kunne ringe til. -Så er der en mulighed for at bilen kører tilbage til roskilde når han engang er færdig ud på natten :)

Og så lad være med at male fanden på væggen... det kan godt være at det kan være en elendig branche nogen gange, men der er trods alt en del mennesker der alligevel ikke kan lade være :)

Default avatar
EmilEmil
Medlem
Indlæg: 391
Sted: 2200

Indlæg af EmilEmil »

evt ring til Lydfabrikken i Ringsted og se om de ville være friske på at have en knægt med på slæb en uges tid. Der er udelukkende gode/søde mennesker dér!

Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Indlæg af tanglad »

Stort tak fordi I giver jer tid til at kommentere her (spændende læsning), og endelig kom der en (Emil) og rent faktisk svarede på det jeg spurgte om.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10825
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Han skal i øvrigt passe på ryggen, unge er stærke og har meget energi, men ryggen er ofte først færdigudviklet når man er omkring 20 år, så han får 4 år hvor han skal være ekstra opmærksom, derefter skulle "det gerne sidde på rygraden" hvordan man løfter og hvad man ikke skal gøre for at sparer et par sekunder. Nogle stopper i branchen fordi de har leget supermand for mange gange, og det er ærgerligt når de ved hvordan det hele skal gøres og de er dygtige til det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

EmilEmil skrev: Og så lad være med at male fanden på væggen... det kan godt være at det kan være en elendig branche nogen gange, men der er trods alt en del mennesker der alligevel ikke kan lade være :)
Nu strider det mod EU's konkurrence lovgivning at gøre indsigelsen, men det burde også være klart at "en del mennesker" - underbyder hinanden. Havde det blot været inden for fagforeningssfæren kunne man slippe af sted med at kritisere at sådan noget fandt sted. Men nu er der tale om fortrinsvis selvstændige og freelancere der befolker teatre og venues som teknikere - man kan kort og godt ikke gøre det her for pengenes skyld.

Der findes heller ikke ret mange frynsegoder at tag for sig af. Ligesom det står lidt i det vage med at få defineret de unikke salgspunkt som hvis man går selvstændigt, pine død får brug for ... her er det i min umiddelbare mening alt for lidt begrundelse, bare at ville noget med f.eks højttalere. Hvad med at gå i banken og sig at man skal bruge en halv million til indkøb af PA anlæg ... og så prøve at få det på det glatte ansigt. Man skal eddermageme brænde extraordinært godt og grundigt igennem. Går den igennem så er der vel egentligt ikke brug for en praktik virksomhed mere. Men helt uden konkurrence vurderinger kan ingen vist slippe igennem med sådan et forehavende?

Pointen her er at man nok skal aflægge sig enhver form for lønarbejder-identitet eller studenticoisitet. Jeg husker tydeligt at der en gang imellem da jeg var i lære, blev sagt - at hvis jeg ikke tog mig sammen ... så ville de andre på holdet dele min hyre imellem sig.

--sd

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Hvor bor I henne, Tommy?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8661
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

mikkels skrev:Hvor bor I henne, Tommy?
Capture.JPG
Capture.JPG (13.34 KiB) Vist 1031 gange
/Dub

Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Indlæg af tanglad »

Vi bor i Tune mellem Greve og Roskilde

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Jamen, så er det da bare at ringe til nogle af de større lyd/lys-firmaer. Etp, a/v center, Nordic etc. Google er din ven.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6610
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Spillesteder, teatre og conference centre kunne også være en oplagt mulighed.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Mobildiskoteker kunne også være en mulighed, hvis de andre steder siger nej
Deaktiveret

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

Måske Gimle? Det burde være simpelt at få sat en aftale op med dem.

Der burde være rig mulighed for berøring med begge dele. Stedet huserer både større og mindre produktioner, og din søn ville helt sikkert kunne lære meget af at bistå alle de produktioner hvor husets eget udstyr og tekniker er i brug.

Default avatar
tanglad
Medlem
Indlæg: 38
Sted: Roskilde

Indlæg af tanglad »

Gimle ja det lyder spændende. Dem prøver jeg at kontakte.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2640
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Da min noget yngre lillesøster i sin tid luftede at hun ville uddanne sig i musik, advarede jeg hende også mod musikbranchens arbejdsforhold, lønniveau osv. Jeg malede fanden lidt på væggen, og foreslog hende at have en plan-B i tilfælde af at hun blev arbejdsløs. Men hun gennemførte både gymnasiet og en universitetsuddannelse i musik. Jeg har ingen af delene, men tjener væsentligt bedre (softwareudvikling), og det er endnu en grund til at have ovenstående advarsler i baghovedet.

Jeg render så også og laver lyd til live koncerter af og til. Det er ikke noget jeg ville kunne leve af, men jeg brænder for lyd, så jeg gør det alligevel. Frynsegoder? Gratis fadøl, jeg møder en masse musikere og cool mennesker, og jeg kan få lyden lige som jeg vil have den fordi jeg styrer mixerpulten.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Nyt svar