Hvordan får man kontrapunkt til at arbejde med istedet for imod?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Hvordan får man kontrapunkt til at arbejde med istedet for imod?

Indlæg af mediumaevum »

Når man komponerer for violinensemble, hvordan sørger man for at 2.violinerne arbejder med istedet for imod 1.violinerne?

Forstået på den måde, hvordan får man kontrapunktiske stemmer til at komplementere og arbejde sammen, istedet for imod hinanden?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det mener jeg, jeg har svaret en del på før. Prøv at søge på forum.

Se også denne video og prøv at følge med i noderne for at se, hvornår strygerne bevæger sig i forhold til melodien i 1. violinerne, som er den øverste linje:
[/quote]
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Det mener jeg, jeg har svaret en del på før. Prøv at søge på forum.

Se også denne video og prøv at følge med i noderne for at se, hvornår strygerne bevæger sig i forhold til melodien i 1. violinerne, som er den øverste linje:
Takker. Jeg tog et kig på den og anvendte lidt af de principper du gør brug af i din video, til min egen melodi, og det virker rigtig godt.

Dog bemærker jeg, at der er en del disharmoni? Jeg mener, harmonisk ser det lidt sjovt ud, men det lyder godt. Det holder sig bare ikke til de akkorder jeg først lagde ud for melodien. F.eks. får jeg en tone som går igennem D selvom akkorden siger C, F, A.

Er det meningen med kontrapunkt?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Det hedder harmonilære. Det kan anbefales at læse op om det.
skriver noder

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

mediumaevum skrev:
Dog bemærker jeg, at der er en del disharmoni? Jeg mener, harmonisk ser det lidt sjovt ud, men det lyder godt. Det holder sig bare ikke til de akkorder jeg først lagde ud for melodien. F.eks. får jeg en tone som går igennem D selvom akkorden siger C, F, A.
C, F og A er en F akkord. D er en del af skalaen i en F akkord, så det er ikke disharmonisk.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

SustainerPlayer skrev: C, F og A er en F akkord. D er en del af skalaen i en F akkord, så det er ikke disharmonisk.
Den er i hvert fald ikke en 'avoid note'. Alt afhængig af funktion, ville det opfattes som enten en F6 eller Dm7.
skriver noder

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2635
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

du fokuserer alt for meget på "kontrapunkt".
du har glemt at lytte til Brylas råd: "komponer noget 2 stemmigt" !

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

SIDwave skrev:du fokuserer alt for meget på "kontrapunkt".
du har glemt at lytte til Brylas råd: "komponer noget 2 stemmigt" !
2-stemmigt er også kontrapunkt.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Nu har jeg gennemsøgt snart sagt hele Google's database for intuitiv lærenem måde at lave kontrapunktiske 2. violiner og har endda betalt 2½ tusinde kroner for et musikkursus (Evenant's Cinematic Music from Idea to Finished recording) i grundlæggende teori og praksis i at komponere filmmusik.

Jeg troede oprigtigt kurset havde noget om kontrapunkt. Det har det også, en meget lille ultrakort sektion hvor instruktøren går efter gehør uden at fortælle hvad og hvorfor.

Det kan da ikke passe at der ikke findes en intuitiv måde at lære det her på?

Man siger kontrapunkt skal være harmonisk... men af de track-breakdowns jeg har set på både Evenant og Youtube bruger de enormt mange dissonant akkorder. Feks. C og D eller G og A. Det er da efter selv min meget basale teorividen helt uhørt, og i strid med de nedskrevne regler for musik, sådan helt grundlæggende, med årtusind gamle rødder.

- medmindre jeg mangler noget. Men så må i gerne fortælle mig hvorfor og hvornår man må bruge f.eks. C og D eller G og A i en akkord.

Jeg kan sammensætte 2. violinerne med kontrapunkts-lignende andenstemme, men så virker bratschen ikke. Lige så snart jeg giver bratschen en 3. stemme bliver hele værket rodet.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

C dur akkorden har en tilhørende skala: C,D,E,F,G,A,B (hvis vi følger de engelske betegnelser)

Hvis D optræder i akkorden kan de f.eks være en Csus2 = C, D , G eller en Cadd9 = C, E, G, D (bare to eksempler)

På denne side kan du trykke dig i gennem de forskellige akkorder forneden og se/lære de forskellige typer:

http://www.pianochord.org/c-major.html

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev: Man siger kontrapunkt skal være harmonisk... men af de track-breakdowns jeg har set på både Evenant og Youtube bruger de enormt mange dissonant akkorder. Feks. C og D eller G og A. Det er da efter selv min meget basale teorividen helt uhørt, og i strid med de nedskrevne regler for musik, sådan helt grundlæggende, med årtusind gamle rødder.
Det er ganske almindeligt.

Jeg ved ikke hvad kursus beskrivelsen har været, men titlen du skriver lyder altså ikke til at have noget med kontrapunkt at gøre. Der ville jeg måske kigge på https://mikeverta.com/product/online-ma ... erpoint-1/
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:
mediumaevum skrev: Man siger kontrapunkt skal være harmonisk... men af de track-breakdowns jeg har set på både Evenant og Youtube bruger de enormt mange dissonant akkorder. Feks. C og D eller G og A. Det er da efter selv min meget basale teorividen helt uhørt, og i strid med de nedskrevne regler for musik, sådan helt grundlæggende, med årtusind gamle rødder.
Det er ganske almindeligt.

Jeg ved ikke hvad kursus beskrivelsen har været, men titlen du skriver lyder altså ikke til at have noget med kontrapunkt at gøre. Der ville jeg måske kigge på https://mikeverta.com/product/online-ma ... erpoint-1/
Tak for linket, det tror jeg, jeg vil kigge nærmere på.

Du skriver at C og D i en akkord er almindelig? Men er den ikke dissonant? Den lyder ihvertfald dissonant.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jo den er dissonnant, men alt det andet du skriver om at det er uhørt, passer ingen steder.
skriver noder

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Hvorfor er det nu, at du nægter at modtage reel undervisning? For de 2500kr kunne du have taget jegvedikkehvormange timer hos en som fx bryla, der kunne sidde og lære dig det hele ansigt til ansigt. I stedet insisterer du på at famle dig frem i mørket og støde på det ene problem efter det andet, som kunne være undgået ved at lære noget simpel musikteori.

Undskyld den hidsige tone, men jeg forstår det simpelthen ikke. Du er tydeligvis meget engageret i at lave musik og har klare ambitioner om at blive bedre til det. Du har fået det samme råd en masse gange men bliver ved at undgå det åbenlyse: find en lærer. I virkeligheden.

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

mikkels skrev:Hvorfor er det nu, at du nægter at modtage reel undervisning? For de 2500kr kunne du have taget jegvedikkehvormange timer hos en som fx bryla, der kunne sidde og lære dig det hele ansigt til ansigt. I stedet insisterer du på at famle dig frem i mørket og støde på det ene problem efter det andet, som kunne være undgået ved at lære noget simpel musikteori.

Undskyld den hidsige tone, men jeg forstår det simpelthen ikke. Du er tydeligvis meget engageret i at lave musik og har klare ambitioner om at blive bedre til det. Du har fået det samme råd en masse gange men bliver ved at undgå det åbenlyse: find en lærer. I virkeligheden.
Jeg nægter det ikke. Jeg kan bare ikke, at flere årsager. Én af dem er, at det er undersøgt om jeg kan komme på en musikskole og få undervisning, hvilket ikke var en mulighed. Andre lærere som kunne undervise mig (har spurgt dem) kan heller ikke i mit nærområde.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Skype virker fint til sådan noget.
skriver noder

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 887
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

Det gør toget også.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Men er enig: 2500 giver meget privatundervisning!
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

Hej, alle, kan i ikke lige fortælle mig om dette her er kontrapunkt?
[soundcloud][/soundcloud]

Det høres bedst i sidste del, ved klaverstykket.

Kan klargøre nodeark, hvis nogen skal bruge det.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Som sagt, så mener jeg at have svaret på det mange gange før. Jeg påstår ikke at være ekspert, men har virkelig brugt mange år på at studere det og arbejde med det.

Problemet med at spørge ind til så fagspecifikke termer på et forum, bliver hurtigt at du får modstridende eller misinformationer.

Hvis du vil lave noget musik, så lav noget musik. Hvis du vil lære kontrapunkt så find en lærer.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3653

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Som sagt, så mener jeg at have svaret på det mange gange før. Jeg påstår ikke at være ekspert, men har virkelig brugt mange år på at studere det og arbejde med det.

Problemet med at spørge ind til så fagspecifikke termer på et forum, bliver hurtigt at du får modstridende eller misinformationer.

Hvis du vil lave noget musik, så lav noget musik. Hvis du vil lære kontrapunkt så find en lærer.
Selv hvis jeg satte mig ned og gennemlæste alle reglerne for kontrapunkt, så snart det skal udføres i praksis vil jeg have brug for at få så mange eksperters ord for om det jeg har lavet, rent faktisk også var kontrapunktisk - som det er muligt.

En ting er teori. Noget helt andet er praksis. Det er derfor jeg spørger.

Du skriver selv du har studeret og arbejdet med det, så forstår jeg ikke problemet med at jeg spørger f.eks. dig om det jeg har lavet er kontrapunkt.

Nyt svar