Quincy Jones interview...

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Quincy Jones interview...

Indlæg af Holger »

http://www.vulture.com/2018/02/quincy-j ... ation.html
(nu med korrekt link)

:shock:

Som en bekendt skrev på Facebook, der er gået Prins Henrik i den.

Medlemsavatar
benjisan
Medlem
Indlæg: 3504
Sted: Østerbro, København

Indlæg af benjisan »

Springer direkte fra Big Pharma konspirationer til Astrologi... Jep jep jep :lol:

Billede

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Så det godt tidl på dagen,...

Er Keith Richard ikke lidt på samme måde ? :-)
/Dub

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

Quincy lyder helt klart til at være Quincys største beundrer

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev: Som en bekendt skrev på Facebook, der er gået Prins Henrik i den.
Dét må man sige. Måtte stoppe med at læse efter kort tid. :puke:

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Det er vildt han ved hvem fer skød JFK!! :)
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Men vi er ihvertfald enige med hensyn til U2 :-)

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Et eller andet sted virker det befriende ærligt, han lægger dælme ikke fingre imellem - Is there innovation happening in modern pop music?
Hell no. It’s just loops, beats, rhymes and hooks. What is there for me to learn from that? There ain’t no f*cking songs. The song is the power; the singer is the messenger.


Der er sikkert en del skrøner imellem, men selve interviewet er da ret underholdende. Mon ikke noget af det har hold i virkeligheden? - han er jo trods alt ikke hr. hvem-som-helst.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Arnold skrev:Et eller andet sted virker det befriende ærligt, han lægger dælme ikke fingre imellem - Is there innovation happening in modern pop music?
Hell no. It’s just loops, beats, rhymes and hooks. What is there for me to learn from that? There ain’t no f*cking songs. The song is the power; the singer is the messenger.


Der er sikkert en del skrøner imellem, men selve interviewet er da ret underholdende. Mon ikke noget af det har hold i virkeligheden? - han er jo trods alt ikke hr. hvem-som-helst.
Lige præcis i den sætning har han fuldstændig ret. Og han har forøvrigt ret til at kalde sig "producer" i ordets gamle funktion - og ikke som i dag, hvor det mest minder om legoklodser, der sættes sammen.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

gs-dk skrev:Lige præcis i den sætning har han fuldstændig ret. Og han har forøvrigt ret til at kalde sig "producer" i ordets gamle funktion - og ikke som i dag, hvor det mest minder om legoklodser, der sættes sammen.
Det minder for mig om hvis en der samler et puslespil, kalder sig kunst-maler :-)

Jeg tror faktisk også han bare er hudløs ærlig, og spot on, han er et sted i livet hvor han ikke har noget at miste

Jeg havde dog haft endu mere respekt for ham hvis han havde sagt de ting for mange år siden, hvor der stadig stod noget på spil
/Dub

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Jeg læste også interwievet og tænkte at han er ved at være så gammel at han bare ikke giver en f¤#"k. jo jo, måske der bliver smurt lidt ekstra på hist og her, men jeg synes da det virker befriende ærligt.

Men ja, måske det ikke er alt der er lige sandfærdigt:)

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Han lavede "The Dude" - alt er tilgivet! :-D :lol:

Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Indlæg af Telstar »

Jeg syntes også det er meget underholdende.
Har han ret i alt det han siger? Who knows. Der er ihvertfald et par af påstandende der er rimelig langt ude.
Men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om hans påstande om MJ er sande. Det var jo Paul McCartney der sagde "good artists borrow, great artists steal" (hvilket iøvrigt er en quote han selv har stjålet fra Picasso).
Syntes det er befriende at der for engangs skyld er en med insider info som tager bladet fra munden. Man kan blive så træt af alle de politisk korrekte udtalelser ... især i DK.
Men man må også bare indse at han er fra en anden generation, og mindset. Alt hans bavl om musical ability er ikke til at holde ud at høre på. Alle de musikere han fremhæver som at de kan deres ting (f.eks Clapton), laver musik der intet siger mig. Go figure.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Telstar skrev: Men jeg er ikke et øjeblik i tvivl om hans påstande om MJ er sande. Det var jo Paul McCartney der sagde "good artists borrow, great artists steal" (hvilket iøvrigt er en quote han selv har stjålet fra Picasso).
Helt sikkert, det er sandt.

Til gengæld har det citat der en lidt anden mening fordi det handler om et lade sig (kratfigt) inspirere at andres allerede udgivne værker.

Det QJ derimod henviser til er at MJ har samarbejdet sammen med nogen eller stjålet nogens demo og så bagefter skrevet sit eget navn på sangskrivningen og taget pengene. Nogle sager var for dyre og svære at bevise, andre er settled for "går den så går den".

Det er noget svineri.

You Are Not Alone var i øvrigt et monster rip-off af det her 1993 cheese instrumentalnummer:


Det blev R Kelly dømt for i Belgien, hvor alle indtægter fra nummeret går til de orignale Belgiske komponister.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

K-Bee skrev:Han lavede "The Dude" - alt er tilgivet! :-D :lol:
Hørt. Jeg må også sige "Back On The Block" og "Q's JookJoint" (som han iøvrigt havde Bono med på, der jo fik en på kassen i interviewet...) begge er blandt de 20 albums jeg skal have med min i graven, når den tid kommer.....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Trods trådens start, er det dejligt at se den er endt op med at tage en mere posetiv drejning :-)
/Dub

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

Nicolai skrev:
K-Bee skrev:Han lavede "The Dude" - alt er tilgivet! :-D :lol:
Hørt. Jeg må også sige "Back On The Block" og "Q's JookJoint" (som han iøvrigt havde Bono med på, der jo fik en på kassen i interviewet...) begge er blandt de 20 albums jeg skal have med min i graven, når den tid kommer.....
Q's Jook Joint indeholder hvad der efter min mening var det sidste nummer der havde "touchet" Fra The Dude
- måske det er fordi Rod Temperton har arrangeret, jeg ved det ikke. Tamia var kun 19 da Q fandt hende, og sikke en stemme :-D

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Enig
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Jeg var osse ret vild med Back on the block i et par år men det lyder godt nok lidt dated nu - med de der New Jack Swing rytmer...
Men der er stadigvæk noget imponerende producer arbejde i albummet hist og her.

:)

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Dated og dated... jeg er en sucker for 80’er lyd. Den ekstremt fede sequenced version af Birdland og Tomorrow med den 12-årige Tevin Campbell vil kunne give mig tårer i øjnene resten af mit liv - bare lige for at nævne to numre... Så betyder det altså ikke noget at jeg har hørt drumsamples og synthlyde 1000 gange. Jeg hører dem gerne fra morgen til aften....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Sjovt - The Dude og Back on the Block - især det første album er nok tæt på det album, jeg har hørt flest gange i mit liv.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Som jeg skrev så er det osse mest rytmerne der er dated. stift swingende new jack shuffles...

Edit: men nok snak om det - bare min IMO som gammel fan - og ja det er nogle flotte arrangementer !
Senest rettet af raoul ons 14. feb 2018 19:13, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

En tid hvor melodi, harmonik, rytme og arrangement var en del af et håndværk - og hvor produceren forstod at koble elementerne.

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

New Jack Swing holder endnu. Det er da et udtryk for kreativ trommeprogrammering i mine øjne. Beatet fra eksempelvis Bell Biv Devoe's "Poison" er fuldstændig genialt udtænkt. Jeg leger selv med stilen fra tid til anden :-)
gs-dk skrev:Sjovt - The Dude og Back on the Block - især det første album er nok tæt på det album, jeg har hørt flest gange i mit liv.
Også mig! The Dude var en af det første plader jeg købte som ung og håbefuld purk!

Forresten findes der Q dokumentaren "Listen Up" fra 1990 som jo er lavet lige nøjagtigt samtidig med at "Back On The Block" kom ud. Den ligger på Youtube i fuld længde.

Medlemsavatar
Nicolai
Forum Donator
Indlæg: 2679
Sted: Vejle

Indlæg af Nicolai »

Jack swing, swag king whatever... jeg har ikke forstand på den slags smarte udtryk. Jeg synes bare musikken er fed....
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]

Nyt svar