Endu en konstrueret fake-stjerne

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Re: Endu en konstrueret fake-stjerne

Indlæg af gs-dk »

Jeg har levet mit liv på scenen - og det er uacceptabelt - uanset hvad.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Niklas skrev:Inden der går Mondrupbashing i tråden:

Jeg tror at der i et forum som dette, er mindre respekt for at stå på en scene og mere for at sidde og skrue på knapper. Måske fordi vi er nogle små buttede bumsedrenge?
Hmmm, hvem basher hvem ? ;-)

Lydmaskinen er ufattelig sammensat, hvilket er en kæmpe force

Rigtig mange er/var både scenevant, og studierotte,...

En del producere også, hvad det så ellers betyder :-)
/Dub

Medlemsavatar
JesperS
Forum Donator
Indlæg: 399
Sted: København

Indlæg af JesperS »

Håber bare ikke den stakkels syngende producer gut er på lydmaskinen for indtil videre har I kaldt ham "den buttede mand" og "tyk og lasket". :p

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ikke mine ord, men tror han er her, helt fint hvis han bliver konfronteret med at det han har gang i opfattes som klamt, ikke at det er ham ubekendt, slet ikke,.. ;-)
/Dub

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er faktisk relativt udbredt indenfor den elektroniske musik, at DJ's udgiver musik andre har lavet, og DJ'en så optræder med det, under eget navn. Det har foregået de sidste... ja nok 20 år ihvertfald.
Det er let at tjekke credits på Discogs.com e.l., og se at vedkommende ikke har rørt en finger selv i studiet.
Nogle er mere åbne om det end andre.
Hvor går grænsen i dét tilfælde iforhold til om det er OK eller ej? Hvis DJ'en tager en computer og keyboard med på scenen, og lader som om han spiller lead synthen, uden at have sat keyboardet til, er det så i orden?
Der er også nogle af de bedst betalte DJ's der kan finde på at sætte et færdigmixet set på, og ikke lave andet end at stå og hoppe, hype og connecte med publikum i den time eller to settet nu varer.
Det er ikke for at deraile tråden, men der er gået meget princip og moral i tråden, derfor synes jeg en anden del af live-branchen er interessant at drage med ind i snakken.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Nu har jeg selv tre børn (drenge) og til trods for deres fars forsøg på at lære dem om god musik, så har ungerne alligevel en vis fascination af de her YouTube-stjerner.

Det er helt klart et problem, når de sociale medie stjerner direkte fører folk bag lyset på denne façon.

Så kan man twiste det på alle mulige måder (som nogle også gør her i tråden), men faktum er, at det er en dårlig indflydelse på ungerne. Der er ingen holdbar shortcut til berømmelse og slet ikke til en indre følelse af succes. End of story.

Alene derfor synes jeg vi - ikke mindst som forældre og undervisere af unge - har et ansvar.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Det er bestemt interessant Christoffer, og on-topic også

Tak for bidraget :-)

Også til Holger :thumbup:
/Dub

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Ja, det med DJ’s og producere(ghost producere) det er diskuteret igennem mange år, nu er vi bare(endnu engang) eksponeret for pop verdenens version :-)

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Christoffer I. N. skrev:Det er faktisk relativt udbredt indenfor den elektroniske musik, at DJ's udgiver musik andre har lavet, og DJ'en så optræder med det, under eget navn. Det har foregået de sidste... ja nok 20 år ihvertfald.
Årh shit don't even get me started:)

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

DUBTEMPLE skrev:
Niklas skrev:Inden der går Mondrupbashing i tråden:

Jeg tror at der i et forum som dette, er mindre respekt for at stå på en scene og mere for at sidde og skrue på knapper. Måske fordi vi er nogle små buttede bumsedrenge?
Hmmm, hvem basher hvem ? ;-)

Lydmaskinen er ufattelig sammensat, hvilket er en kæmpe force

Rigtig mange er/var både scenevant, og studierotte,...

En del producere også, hvad det så ellers betyder :-)
Du lyder som om jeg basher nogen/noget?
Jeg gør opmærksom på at vi skruer på knapper og derfor har forståelse for hvor svært det er. Mondrup siger at det faktisk er et talent at fungere på en scene og får at vide at "hvis du mener det, skal mine børn ikke undervises hvor du er ansat".

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

JesperS skrev:Håber bare ikke den stakkels syngende producer gut er på lydmaskinen for indtil videre har I kaldt ham "den buttede mand" og "tyk og lasket". :p
Jeg er da virkelig ked af det hvis jeg har stødt nogen ved at kalde ham buttet (særligt ham). Det er bare lidt svært at vide hvad man skal kalde det. Han er ikke lige så smuk (og måske heller ikke lige så ung) som ham Fætr-fætteren, det er hele præmissen for programmet. Buttet betyder ifølge Den Danske Ordbog "med fyldig og rund form" er det sårende sprogbrug? Jeg synes til gengæld ikke man skal kalde folk tykke og laskede, og egentlig heller ikke at ham Fætrs producer er det.

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Yes - jeg var en af dem, der skrev hårde ord - undskyld for det. De er slettede nu.... men mine pointer er ikke. Det er stadig et bevis på, at musikken er ligegyldig - det handler kun om looks......og tjene kassen på naive småpiger.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Niklas skrev: Du lyder som om jeg basher nogen/noget?
Forkert fortolket :-)

Jeg siger heller ikke det skal være forbudt at bashe lidt i en tråd som denne, har måske bare et mere nuanceret syn på hvem der reelt "basher" hvis vi skal bruge det ord :-)

Back on topic
/Dub

Medlemsavatar
Niklas
Medlem
Indlæg: 146
Sted: Holte

Indlæg af Niklas »

Det er jeg glad for, Dubtemple. For det var ikke min mening.
Er det alt for off topic at spørge: Jeg oplevede at der var nogen der var rasende over at det ikke var Fætr der sang, så sagde David at det faktisk også krævede et talent, det han (Fætr) lavede og SÅ var der nogen der mente at David ikke var en der burde undervise. Jeg er med på at der også var nogen der var sure på producerduoen, Fætr ("solisten"), branchen som sådan etc. Men mener du at Davis var hård ved nogen? Var der nogen der var hårdere ved nogen andre og så gjorde det ikke noget at man var hårde ved David (som i mine øjne kom med virkelig interessante og indsigtsfulde betragtninger). Undskyld hvis det afsporer tråden, svar evt. i PB

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Niklas, din omsorg er værdsat. Men jeg tror nu nok jeg klarer mig, og jeg tænker lidt at jeg har fået min pointe igennem :wink:
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Niklas skrev:Det er jeg glad for, Dubtemple. For det var ikke min mening
Helt OK ,.. og havde du bashet mig lidt havde det som sagt også været OK ,.. det skal man kunne klare i en tråd som denne
Niklas skrev:og SÅ var der nogen der mente at David ikke var en der burde undervise.
Det var vist ikke HELT sådan jeg for min part udtrykte det, jeg har derimod sagt at jeg ikke SELV ville vælge en højskole, eller placer børn på
en efterskole, såfremt accept af (1) løgn, og (2) fake-kunstnere var kendt som værende del af en fremherskende holdning på stedet som helhed.

Andre vælger noget andet, mener noget andet, underviser noget andet,... og ansætter hvem de vil
Niklas skrev:Men mener du at Davis var hård ved nogen?
Ja, men inden for rimelighedens grænser, og jeg mener som nævnt der skal være plads til det :-)

David, GS, og mig, kom alle med nogle lidt firkantede og knoppede udtalelser, man skal ku modtage den slags uden at drukne i selvmedlidenhed og fornærmelse, og uden vrede over at blive "modsagt", og samtidig skal afsenderen også føle sig fri til at tale frit fra leveren, det mener jeg er bedst
Niklas skrev:David som i mine øjne kom med virkelig interessante og indsigtsfulde betragtninger). Undskyld hvis det afsporer tråden, svar evt. i PB
Du er velkommen, gider ikke PB, svarer her, og går derefter tilbage til topic ;-)

Jeg kender kun David her fra forum, trods uenigheder, som her, så sætter jeg skam stor pris på ham, og hans tilstedeværelse

Ja, hans betragtninger og indsigt er som oftest værd at læse. Jeg anerkender derudover at David ligger afstand til selve løgnen der er involveret

Jeg ser altså ingen "forfulgte uskyldigheder" her i tråden, overhovedet, og ingen bashing ud over det tilladelige,..

Derudover vil jeg kun sige tak for nogle rigtig gode bidrag fra alle der har deltaget !!!
/Dub

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

JesperS skrev:Det kan godt være det et mig der er lidt tungnem, men synes generelt det er en meget underlig historie og udsendelse. Det er udlagt som en afsløringshistorie hvor Fætr fætteren lige pludselig får dårlig samvittighed og vil fortælle sandheden, men i programmet er det jo ikke ligefrem fordi producerne bag prøver at skjule hvad der foregår. Virker lidt som om DR agerer nyttige idioter i et eller andet reklamestunt.
Nu da støvet har lagt sig en smule vil jeg lige quote den her og bemærke at jeg synes den har fået for lidt opmærksomhed. Har producerne bag mon ikke planlagt denne "afsløring" fra starten?

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Alt kan jo tænkes, ude på det syge overdrev, jeg syntes svaret fra Lakrids er værd at overveje også, selve fænomenet er selvfølgelig kernen i tråden, det konkrete eksempel er mere hesten det rider på :-)
lakris skrev:
JesperS skrev:Det kan godt være det et mig der er lidt tungnem, men synes generelt det er en meget underlig historie og udsendelse. Det er udlagt som en afsløringshistorie hvor Fætr fætteren lige pludselig får dårlig samvittighed og vil fortælle sandheden, men i programmet er det jo ikke ligefrem fordi producerne bag prøver at skjule hvad der foregår. Virker lidt som om DR agerer nyttige idioter i et eller andet reklamestunt.
Det er nok bare en dobbelt fake, den unge mand synger nok rigtigt, og så er det staged med produceren bag scenen for programmets skyld. Det giver ihvertfald omtale :-)
/Dub

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Der er godt nok meget snak om noget så subjektivt som ens egen moral, integritet og hvad der er snyd osv :-D

Først og fremmest så har popmusik overordnet set altid kun handlet om én ting. Og kun én ting. At komme ud til masserne for at generere plays og derved penge og popularitet. Hvordan man gør det, er vel i og for sig underordnet. Så længe det ikke er ulovligt og folkene bag kan se dem selv i øjnene.

Da Gulddreng kom frem var det et fantastisk stunt. Nogle vil sidde og sige, at det er latterligt, at hans identitet skulle sløres osv. Hvorfor? Det var da genialt. Så kom der i hans fodspor en masse mennesker, både kendte og ukendte, som forsøgte at lave succes på Gulddrengs succes. Min personlige holdning er, at det slet ikke var sjovt noget af det. Faktisk lidt pinligt. Især Dan Andersens forsøg var plat. Men har de det godt med det, så fred være med det. Det får ikke mit pis i kog at folk forsøger at udnytte andres succes og ideer. Så længe loven overholdes er man fri til at gøre, hvad man vil. Men skulle jeg være moralens vogter, ville jeg svinge pegefingeren og fortælle hvor forkert det er at udnytte andre for selv at få succes. Men hvem er kommet til skade? En hel generation? Come on. Så lægger vi vist osse for meget i det her.

Oftest er det jo med disse karakterer, at levetiden som succes er minimal og det vidste Gulddreng jo osse. Ham Fætr, som jeg først havde hørt om forleden dag, hans levetid som succesfuld musiker er minimal. So who gives a f#%k. Verden har ændret sig og det er altid nemt at sidde og referere til hvordan, det burde være eller var engang. Problemet er omstilling. Det er mennesket ikke altid så gode til. Om det så er at børn nu sidder og spiller computer i stedet for at være ude at lege eller noget andet. Det er lige gyldigt. Os voksne mennesker der er oppe omkring de 40, har ofte svært ved at forstå de unges valg og tidens trend. Men at gøre os selv til dommer over, hvad der er rigtigt og forkert på landsplan.....der er alligevel et skridt.

Når der er sagt, så hader jeg løgn og bedrag. Men her et det jo blot musik og underholdning. Den der elitære tilgang til musik som fandtes for mange år siden er skubbet i baggrunden og det kan vi sidde og tude over forevigt eller vi kan komme videre og holde vores egen musikalske integritet i hævd og lade være med at blive påvirket og bitre gamle mænd.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror forskellen i synspunkt bl.a. ligger i om det "blot" er musik, som du skriver.

For nogle af os er musik - og hvad der følger med musikken - en passion, en levevej og en livsstil.

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Nogle vil måske mene, at lavmålet er nået ved at tjene penge på at “snyde” sig til dem. Men det er ikke ulovligt. Og vi som forbruger lader os snyde og blive vildledt hver eneste dag uden, at vi gider at gøre noget ved det, men musik har en tendens til at ramme os på vores følelser.

Jeg kender én, som har et firma, som tjener penge på at være mellemled. De har hverken et varelager eller skal modtage samt distribuere varerne videre til kunderne. De modtager en bestilling og sender denne bestilling til producent sammen med kundens adresse. Så har de ikke mere med det at gøre. Fordobling i pris. Bum! Nem måde at tjene penge på. Forkert eller snyd vil nogle mene. Hvorfor? Folk kan jo bare lade være med at købe det. Fodboldspilleres sindssyge pris er et produkt af os forbrugere i sidste ende. Protesterede vi og lod være med at købe dyrt tøj og dyre billetter, så ville det ændre sig. Men nu er verden bare sådan og de fleste bidrager på en eller anden måde om de vil det eller ej.

Med Facebook, Instagram, Snapchat (ja, og youtube og reality tv) osv. opblomstrede osse en selv-iscenesættelseskultur med en masse mennesker som ønsker opmærksomhed på den ene eller anden måde i form af selfies, opslag på fjæsen, jagter på likes osv. Når folk begynder at spille musik, så er det jo osse jagten på likes, opmærksomhed og penge der tænder ilden. Det er præcis det samme som den se-mig kultur, der hersker nu. Her kan alle bare være med. Det viser jo blot hvor mange, der drømmer om disse ting. Enten kan man lade sig suge ind i det og dyrke det eller hade det. Eller som mig bare tryk på “følg ikke længere knappen” på fjæsen. Case closed....og jeg bliver ikke længere udsat for de ting, jeg ikke gider at se.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Holger skrev:Jeg tror forskellen i synspunkt bl.a. ligger i om det "blot" er musik, som du skriver.

For nogle af os er musik - og hvad der følger med musikken - en passion, en levevej og en livsstil.
Rigtigt, og moral kan være både subjektiv ,... og objektiv,... i og med hvad der tjener os bedst samlet, og hvad man kan tillade sig over for andre

For mig har moral aldrig været et skælds-ord, men noget fint og godt, man skal værne om, ellers skrider det

BRIAN taler om at være "omstillings-parat", altså bare sluge det nye, på en mere ukritisk måde, jeg syntes det kan være posetivt at stå fast:

Sven Brinkmann har skrevet en dejlig bog om værdier, og ikke lader sig trække rundt i manegen af samfundets nye mantra: "omstillings-parat"

https://www.saxo.com/dk/staa-fast_svend ... 8702161755

Jeg oplever en som GS, som et menneske med høje standarder, både på scenen, og som menneske, oven i købet så høj så han gir en undskyldning offentligt når han mener retorikken blev lidt for spids, det er cool, han kæmper for noget godt og værdifuldt, er passioneret omkring det, og villig til at forsvare det :bow:

Har talt med GS et par gange IRL, kan garantere han ikke er en gammel, bitter, eller bagstræberisk type,.. ser heller ikke mig selv på den måde :dollargrin:

Fint nok at kunne omstille sig, men endu bedre hvis man SAMTIDIG har evnen til at vælge fra, og stå fast,..

Det er der brug for som aldrig før jævnfør Brians posts her neden under: :) :) :)

(Ps. de indeholder visse gode pointer, og er et fint bidrag, takker !!! ;-) )
Briannielsen79 skrev:Der er godt nok meget snak om noget så subjektivt som ens egen moral, integritet og hvad der er snyd osv :-D

Først og fremmest så har popmusik overordnet set altid kun handlet om én ting. Og kun én ting. At komme ud til masserne for at generere plays og derved penge og popularitet. Hvordan man gør det, er vel i og for sig underordnet. Så længe det ikke er ulovligt og folkene bag kan se dem selv i øjnene.

Da Gulddreng kom frem var det et fantastisk stunt. Nogle vil sidde og sige, at det er latterligt, at hans identitet skulle sløres osv. Hvorfor? Det var da genialt. Så kom der i hans fodspor en masse mennesker, både kendte og ukendte, som forsøgte at lave succes på Gulddrengs succes. Min personlige holdning er, at det slet ikke var sjovt noget af det. Faktisk lidt pinligt. Især Dan Andersens forsøg var plat. Men har de det godt med det, så fred være med det. Det får ikke mit pis i kog at folk forsøger at udnytte andres succes og ideer. Så længe loven overholdes er man fri til at gøre, hvad man vil. Men skulle jeg være moralens vogter, ville jeg svinge pegefingeren og fortælle hvor forkert det er at udnytte andre for selv at få succes. Men hvem er kommet til skade? En hel generation? Come on. Så lægger vi vist osse for meget i det her.

Oftest er det jo med disse karakterer, at levetiden som succes er minimal og det vidste Gulddreng jo osse. Ham Fætr, som jeg først havde hørt om forleden dag, hans levetid som succesfuld musiker er minimal. So who gives a f#%k. Verden har ændret sig og det er altid nemt at sidde og referere til hvordan, det burde være eller var engang. Problemet er omstilling. Det er mennesket ikke altid så gode til. Om det så er at børn nu sidder og spiller computer i stedet for at være ude at lege eller noget andet. Det er lige gyldigt. Os voksne mennesker der er oppe omkring de 40, har ofte svært ved at forstå de unges valg og tidens trend. Men at gøre os selv til dommer over, hvad der er rigtigt og forkert på landsplan.....der er alligevel et skridt.

Når der er sagt, så hader jeg løgn og bedrag. Men her et det jo blot musik og underholdning. Den der elitære tilgang til musik som fandtes for mange år siden er skubbet i baggrunden og det kan vi sidde og tude over forevigt eller vi kan komme videre og holde vores egen musikalske integritet i hævd og lade være med at blive påvirket og bitre gamle mænd.
Briannielsen79 skrev:Nogle vil måske mene, at lavmålet er nået ved at tjene penge på at “snyde” sig til dem. Men det er ikke ulovligt. Og vi som forbruger lader os snyde og blive vildledt hver eneste dag uden, at vi gider at gøre noget ved det, men musik har en tendens til at ramme os på vores følelser.

Jeg kender én, som har et firma, som tjener penge på at være mellemled. De har hverken et varelager eller skal modtage samt distribuere varerne videre til kunderne. De modtager en bestilling og sender denne bestilling til producent sammen med kundens adresse. Så har de ikke mere med det at gøre. Fordobling i pris. Bum! Nem måde at tjene penge på. Forkert eller snyd vil nogle mene. Hvorfor? Folk kan jo bare lade være med at købe det. Fodboldspilleres sindssyge pris er et produkt af os forbrugere i sidste ende. Protesterede vi og lod være med at købe dyrt tøj og dyre billetter, så ville det ændre sig. Men nu er verden bare sådan og de fleste bidrager på en eller anden måde om de vil det eller ej.

Med Facebook, Instagram, Snapchat (ja, og youtube og reality tv) osv. opblomstrede osse en selv-iscenesættelseskultur med en masse mennesker som ønsker opmærksomhed på den ene eller anden måde i form af selfies, opslag på fjæsen, jagter på likes osv. Når folk begynder at spille musik, så er det jo osse jagten på likes, opmærksomhed og penge der tænder ilden. Det er præcis det samme som den se-mig kultur, der hersker nu. Her kan alle bare være med. Det viser jo blot hvor mange, der drømmer om disse ting. Enten kan man lade sig suge ind i det og dyrke det eller hade det. Eller som mig bare tryk på “følg ikke længere knappen” på fjæsen. Case closed....og jeg bliver ikke længere udsat for de ting, jeg ikke gider at se.
/Dub

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Nej....man skal da ikke bare sluge det nye :) Men visse ting kan er kommet for at blive. Verden er ikke statisk og kultur er heller ikke.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Briannielsen79 skrev:Nej....man skal da ikke bare sluge det nye :) Men visse ting kan er kommet for at blive. Verden er ikke statisk og kultur er heller ikke.
Ja, heldigvis er der masser af gode nye ting :dollargrin:
/Dub

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Kan se at Gulddreng er blevet nævnt nogle gange - er der nogen der gider forklare mig om hans "stunt"?

Nyt svar