Spotify sagsøgt for $1.6 milliarder for uberettiget brug af musik

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Re: Spotify sagsøgt for $1.6 milliarder for uberettiget brug af musik

Indlæg af DUBTEMPLE »

God Promo, ikke en skid mere, vil du lave penge på musik, så handler det nok fremover mere om at tage ud og spille for langt de fleste.

Og så er der jo hele "undervisnings-industrien", båret frem af næste håbefulde generation, der er de fleste jeg kender endt, helt, eller delvist,...
/Dub

Default avatar
Telstar
Forum Donator
Indlæg: 354

Indlæg af Telstar »

Jeg finder paradigmeskiftet der er sket indenfor de sidste 10 år, fra at købe og eje et produkt (cd, vinyl eller andet) til aflytninger (streaming) i denne diskussion meget interessant, men dog sparsomt diskuteret.

Jeg er selv (delvist) musiker og har også syntes at vi fik meget lille betaling for streaming. Men prøvede lige at lave et regnestykke opppe i mit hovede. Sig til hvis i syntes det er for simplificeret.
Umiddelbart lyder et beløb på 0,0167$ jo ufatteligt lavt. Men det er for én streaming. Ikke en single. Dvs. ikke et produkt man ejer.

Jeg købte f.eks. en CD for 10 år siden med Beach House. Lad os bare sige jeg betalte 150kr for den. Hvor ofte har jeg hørt den siden (= antal "streaminger"). Lad os sige jeg max har hørt det album 100 gange på et år. Og det er absolut max. Og Beach House er et af mine favorit bands. :-)
100 afspilninger x 10 sange, giver 1000 "streaminger" på et år. Ganger vi det med 10 (år) får vi 10.000 "streaminger" i albummets levetid hos mig (indtil nu).
Nu kommer det interessante. Dividerer vi de 150kr jeg betalte for albummet, med de 10.000 "streaminger", får vi 1,5 øre per "streaming". Jeg er enig. Det er også et meget lille beløb. Det er bare for at anskueliggøre at, rent konceptuelt, er der stor forskel på at snakke om at købe et traditionelt produkt, og så streaming (=aflytninger).

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Men hvis stortset ingen procenter af pengene når frem til rettighedshaveren, er beløbet vel ligemeget :-)

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

I så fald må der jo være noget galt i den kontrakt de har skrevet med deres pladeselskab (eller at pladeselskabet er korrupt og fusker med deres statements).

Inden for elektronisk klub musik er det ret normalt at artist og pladeselskab splitter alt 50-50.

Ved ikke hvordan det er med div. major-selskaber...

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Her er en interessant vidnesberetning om Spotify's dilemma. Han går ret meget til dem, så meget at Huffington fjernede artiklen fordi den refererede til ordvekslinger på et lukket møde.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Graceville skrev:Her er en interessant vidnesberetning om Spotify's dilemma. Han går ret meget til dem, så meget at Huffington fjernede artiklen fordi den refererede til ordvekslinger på et lukket møde.
Link ? :wink:
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Illuminati har være her ???!!!!

her er den "igen"

https://www.digitalmusicnews.com/2018/0 ... y-article/
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Graceville skrev:Illuminati har være her ???!!!!

her er den "igen"

https://www.digitalmusicnews.com/2018/0 ... y-article/
Damm, Holger er i ledtog med dem, eller vi har en forræder blandt moderatorerne :) :)
/Dub

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

De udnytter at jeg er super uoplagt for tiden og maskerer det mellem alle de andre ting jeg glemmer og vælter i dag.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »



Neil Young, som er en af de kunstnere hvis ophavsret denne gang er omdrejningspunktet i Spotify-sagen, ses her i 1972 konfiskere bootleg-plader med ... Neil Young
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Ja, artiklen viser da at Spotify har (stadig) den samme holdning som Napster havde og som de forenede piratpartier i Europa stadig har; at musik som udgangspunkt er gratis. Det er servicen med at gøre den let-tilgængelig online som Spotify ser som produktet.

Det er som om Spotify er en stat i staten, hvor musik ikke har værdi udenfor murene.. :shock:

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Så vidt jeg ved er både Sony, Universal, EMI og Warner med i Spotifys ejerkreds, hvilket jeg synes er et kæmpe problem. På den måde kan de hive penge ud af selskabet, og efterfølgende gemme sig bag argumentet at der ikke er flere penge at hente.

Alt i alt ser jeg det som en proces selskaberne får penge 2 gange. 1. gang inden pengende udbetales til kunstnere, samt når de får et cut af streamingindtjeningerne. På den måde er det både profitabelt, samt uendligt let at gemme sig bag argumenter som: "der er bare ikke penge i streaming"..

Ja, undskyld men jeg synes det er noget forbandet svineri!! Der burde være en form for armslængdeprincip for at sikre uafhængelighed. Man kan ikke både varetage artisters/bands interesse, og samtidig varetage sine egne hvis disse to i sagens natur er i strid med hinanden.

Jeg tror det vil være relativt let at skabe en sund forretning på streaming hvis man blot tilgodeser alle interessenter på lige vilkår. Jeg tror også at det vil skabe et langt bedre "økosystem" hvor man som kunstner er glad for bruge streaming tjenester da det er økonomisk frugtbart, brugerne benytter tjenesterne velvidende at de rent faktisk støtter artisterne direkte via streams, Streamintjenesterne har flere glade brugere samt glade artister.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg er rimelig sikker på, at ejerkredsen ikke hiver penge ud af Spotify. Til gengæld er det sikkert dem, der spytter penge i hvert år, når underskuddet skal dækkes.

Ham der gutten i artiklen forstår tydeligvis heller ikke selv, hvad Spotifys produkt er (ca. halvdelen af hans rant, hvis nu man ikke har læst artiklen). Spotifys produkt er ikke musik. Musikken er musikerens produkt. Spotifys produkt er en streamingoplevelse, hvor musik er en vigtig ingrediens.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Smittefar skrev:Jeg er rimelig sikker på, at ejerkredsen ikke hiver penge ud af Spotify.
Uddrag fra artiklen "According to data released last year, Spotify has paid a cumulative $5 billion in royalties since inception, none of which includes overhead, taxes, and guaranteed equity shares". Det er vel også en slat:)

Se: https://www.digitalmusicnews.com/2017/0 ... krupt-ipo/

Nu er jeg ikke raketforsker eller noget, men jeg tænker at det er ret bekvemt at sidde med i bestyrelsen hos dem man forhandler royalties med. De store labels købte sig angiveligt ind i ejekredsen for stort set ingen penge, og bruger den nu som en cash cow. De er fuldstændigt ligeglade med om Spotify går konkurs, da der med garanti kommer en ny spiller der forhåbenligt også kan malkes

Nu må i lige korrigere mig hvis jeg har fået søvpapirshatten på (en kategori jeg helst vil undgå at havne i)

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Smittefar skrev:Jeg er rimelig sikker på, at ejerkredsen ikke hiver penge ud af Spotify
Det gør man normaltvist aldrig når man er på vej på børsen. Der skal man tage sig så godt ud som muligt.

Spotify's produkt er musikken. Uden musikken er Spotify bare et logo. Det kan vi være enige om ikke at være enige i.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Men altså der er forskel på at udbetale f.eks. aktieudbytte og så have omkostninger i forbindelse med produktion. Jeg ved det ikke, jeg synes bare at konstalationen er super mistænkelig

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Graceville skrev:
Smittefar skrev:Jeg er rimelig sikker på, at ejerkredsen ikke hiver penge ud af Spotify
Det gør man normaltvist aldrig når man er på vej på børsen. Der skal man tage sig så godt ud som muligt.

Spotify's produkt er musikken. Uden musikken er Spotify bare et logo. Det kan vi være enige om ikke at være enige i.
Musikken er Spotifys produkt lige så lidt som grise er slagterens produkt. Spotify har aldrig produceret musik. De producerer formidling.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Som sagt, så er vi enige om at være uenige.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Default avatar
mixolydisk
Medlem
Indlæg: 177

Indlæg af mixolydisk »

http://gaffa.dk/nyhed/78831/spotify-afs ... indtjening

Artiklen her afspejler meget godt virkeligheden tror jeg.

Jeg har en smule berøring med diverse danske sub-majors, og kan sige fra egen erfaring at pr. 1 million streams giver netop et sted omkring ca 40.000kr netto (altså det som spotify udbetaler i sit fulde beløb til pladeselskaberne). Af dem er det forskelligt hvad jeg får. På egen artist har jeg en 60-40 (60% til mig, efter recoupment), som producer typisk omkring 5% (fra toppen), på sange jeg har været med til at skrive, nogle gange delt med artisten (så ca. 25%).
Det er i hvert fald mere ofte end ikke (større artister forhandler selvfølgelig bedre kontrakter), at cirka halvdelen eller over går til artisten + collaborators.

Jeg synes det er ok pæne beløber der er kommet på streaming efterhånden, og forhåbentlig vil det stige jo flere subscribers der kommer. Jovist, det lyder måske af lidt, og man skal streame en god pakke millioner før indkomsten rigtig batter.
I kan zoome lidt rundt på diverse nye danske artister på Spotify for at få en idé om hvordan deres indtjening på streaming ligger jvf. ovenstående tal. Husk at tage højde for at der selvfølgelig kommer indtægter fra andre streamingtjenester også. Spotify er, så vidt jeg ved, klart dem der betaler bedst, fordi de har flest betalende brugere. Youtube kan generere lignende mængder views, men betaler vist nok tættere på 1 øre eller under pr. view (den her er jeg ikke helt sikker på), i hvert fald i danske sammenhæng.

Jeg er af den opfattelse, at landskabet lige nu ligger rigtig fint for nye artister. Det er et hårdt game for alle, ja, også fordi de nye danske artister der kommer er af høj kvalitet for tiden. Som artiklen i Gaffa nævner er det selvfølgelig hårdest for de ikke-mainstream artister, som bliver nød til at finde deres indtægter andetsteds. Men har det ikke altid været sådan? Sub-Indie navnene har det hårdt indtil de er tilpas ikke-indie.
Men der er et godt miljø for hurtigt at tjene penge nok til at leve af det, om ikke andet så momentært - og gøre ting opbyggeligt, når der er prikket bare en smule hul på bylden.

Kunne Spotify betale mere? Altid! Lad os nu se hvad der sker. Der er nok nogen der skal kigge dem i sømmene på et tidspunkt, og så kan vi sikkert alle grine af hvor latterligt lavt 4 øre pr. afspilning er :) .

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Fandt det!

Nå, Koda har været sjove og kaldt deres streaming af fyraftensoplæg for 'Koda Stream'.

Her er et interessant oplæg omkring streaming og indtjening:

http://videotool.dk/koda/c4051/v31948

umiddelbare pointer i grove træk, lige dem jeg fangede:

- minoriteten der tjente penge før gør det stadigvæk
- majoriteten der ikke tjente ret meget, gør det stadigvæk ikke.
- det billede er altså stort set ens før og efter streamingtjenesternes indmarch.

- man ligger i konkurrence med musik år tilbage (bagkataloget) om streams, hvorimod tidligere var de albums købt een gang for alle.

Og kan ikke huske om det er ham der siger det, men:
- Jo yngre kundesegmentet er, jo mere konsumerer den, fra ca. 5-7 år til 12 år(såvidt jeg husker). Så fader det ret meget ud derefter.
- Derfor kan det svare sig at henvende sig til det segment, hvis man have mange afspilninger.

Nedenfor videoen er der flere oplæg i kronologisk rækkefølge.

Der er desværre ikke sandwich og øl bagefter, hvis man streamer. Der skulle man have været der på aftenen.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg


Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. en ting jeg tit har overvejet ift. aflønningsmodellen på streams, er at den faktisk er for solidarisk. Mit eget mdl. bidrag (til Tidal) tilfalder i høj grad artister jeg ikke hører - og måske i virkeligheden slet ikke ønsker at støtte, så i min optik ville en mere fair fordeling være at den indtægt streaming-tjenesten har på mig bliver fordelt på de numre jeg rent faktisk har streamet. Det ville gøre det muligt for smalle artister at tjene lidt mere på de tilsvarende smalle streamere derude.

Jeg havde den her diskussion med bossen fra et stort norsk label (til en vens bryllup i sommers), og han var sådan set ganske enig, men der er store aktører som ingen interesse har i den her model. Efter min mening ganske trist, men det er jo svært at overtale folk til at save den gren af de selv sidder på; så hellere kvæle de små i branchen ..
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Så din tanke er, at du betaler ~100 kroner til Tidal. Deraf går vel 50 kroner videre til artister, og de 50 kroner så skulle fordeles efter hvordan du havde streamet? Så i den ekstreme situation, hvor du kun har streamet een artist en hel måned, får denne artist alle 50 kroner?

Det ville vel være fint, synes jeg. Jeg kunne godt forestille mig, det var meget svært at administrere.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Holger  
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ud af 100 kr til Tidal går sandsynligvis et par kroner til artisten, måske lidt højt sat endda. Muligvis er vi nede under en krone eller endnu lavere.

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

Smittefar skrev:Så din tanke er, at du betaler ~100 kroner til Tidal. Deraf går vel 50 kroner videre til artister, og de 50 kroner så skulle fordeles efter hvordan du havde streamet? Så i den ekstreme situation, hvor du kun har streamet een artist en hel måned, får denne artist alle 50 kroner?
.. det er præcis min tanke. Det nuværende system belønner jo f.eks. folk, som laver "hurtige hits" der som bliver stor-streamet af en lille skare - et eksempel kunne måske være Fie Laursens "sang" fra i sommer. Dét, at en beskeden mængde blogger-fans hører sangen igen og igen resulterer i at jeg indirekte bidrager, og her gad jeg faktisk godt have muligheden for at "opt out" af det foretagende!
Smittefar skrev:Det ville vel være fint, synes jeg. Jeg kunne godt forestille mig, det var meget svært at administrere.
Jeg gætter på samtlige streaming-tjenester har en historik på hvad hvad hver enkelt bruger har hørt, så det er på ingen måde kompliceret at implementere - det kræver højst lidt ekstra database krudt af tabulere. Det er udelukkende et spørgsmål om at de folk der sidder på magten (læs: majors) står til at tabe på en sådan model - og så kan de så vælge ikke at stille deres kataloger til rådighed .. og så vælter korthuset :(
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Nyt svar