Musicoin - Blockchain baseret musiktjeneste

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Musicoin - Blockchain baseret musiktjeneste

Indlæg af Morten B »

Det er nok de færreste på dette forum som de seneste måneder ikke har stiftet bekendtskab med begreberne "Blockchain" eller "Crypto currencies".

Der er uden tvivl et absurd stort potentiale i denne teknologi, og for os musikere findes der endda et oplagt Blockchain projekt, nemlig Musicoin:

www.musicoin.org/for-musicians

Musicoin er baseret på Ethereum Blockchain'en, men er sin egen coin som også kan mines ligesom andre alt coins.

Det er gratis for lytteren at afspille musik på Musicoin.org, men for hver afspilning modtager kunstneren 1 musicoin. Lytteren kan desuden tippe flere coins til kunstneren.

Der er planlagt en masse flere services i fremtiden, bl.a. et billet system, salg af merchandise osv.

Det er stadig en Beta version, så der er en del ting der skal optimeres før systemet er tilfredsstillende, men jeg synes det virker lovende og ikke mindst som en interessant løsning.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

Hvis der ikke er reklamer og lytterne lytter gratis - hvor kommer pengene så fra ?

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

raoul skrev:Hvis der ikke er reklamer og lytterne lytter gratis - hvor kommer pengene så fra ?
Minere deler en procentsats af de minede coins med systemet til betaling.

Fra FAQ'en:

We are trying to differentiate ourselves and penetrate the streaming music industry, largely controlled by industry behemoths like Spotify. Unlike any other music streaming company, Musicoin will stream music for free and without ads. This, we believe, will push our platform into mainstream adoption and help create and sustain network effects for Musicoin to flourish and prosper. Miners share a portion of the mined $MUSIC for payments to musicians. For more information, please refer to our whitepaper

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

så må jeg vist læse op på "miners" :)


Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

raoul skrev:så må jeg vist læse op på "miners" :)
Miners er de folk, eller selskaber, som har computer rigs til at stå og regne på blockchain'en. Det er hele grundlaget for de mest kendte blockchains som f.eks. Bitcoin og Ether og samtidig det største problem ved teknologien, da det kræver usansynligt meget strøm, specielt for Bitcoin's vedkommende (I hvert fald som det ser ud nu).

Minerne optjener coins ved at arbejde på udregningerne og kan på den måde få en forretning ud af det.

Let forståelig forklaring her:
KristianNielsen skrev:Gareth Emery har også gang i et lignende projekt, ligeledes med Ethereum - https://www.choon.co/
Fedt, tak, det vil jeg da lige dykke lidt ned i :)

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Choon virker også lovende, tak for linket.

Som jeg ser det nu, så har begge systemer visse fordele:

Musicoin:
  1. Gratis streaming for lytteren. Choon tager 20%.

    De har deres egen coin som kan mines, også med en laptop.

    De har en fungerende platform og er generelt længere med projektet på nuværende tidspunkt.
Choon:
  1. Muligvis bedre interface, Musicoins platform er tung og grim. Det er dog ikke til at vide endnu, da Choon ikke engang er i beta.

    Choon har planer om et par smarte tiltag, nemlig Sampling contracts for både remixes og deciderede sample pakker. Dette vil gøre det utroligt nemt at tildele de rette procentsatser til de forskellige aktører involveret.

    Fremtidige planer for 3rd party aktører, f.esk. streaming tjenester.
Ulemper ved begge sytemer:

Stadig i beta og krypto markedet er generelt i de meget tidligere stadier, så fremtiden er meget usikker.

Af to decentraliserede systemer at være er de for brugeren ultra centraliserede. Musikken er ikke der hvor lytterne er og i de nuværende versioner skal der opbygges communities på begge sites, lytteren skal lokkes over på sitet og oprette endnu en ny profil.

Denne teknologi bliver først rigtig interessant når vi ser reel implementering på de store platforme. Forestil jer hvis f.eks. Spotify lancerede deres egen lignende blockchain baserede service, der kunne vi for alvor tale om disruption af hele musik markedet :shock:

Der er helt klart flere ting som adskiller de to, altså choon og musicoin, og der er meget mere jeg lige vil have læst op på.

Det bliver spændende at følge.

Medlemsavatar
KristianNielsen
Medlem
Indlæg: 2491
Sted: Holbæk

Indlæg af KristianNielsen »

Musicoin virkede ikke da jeg prøvede at tjekke, men kan ikke rigtig se på Choon hvordan man væksler deres egen valuta/Tokens til ETH.

Medlemsavatar
Morten B
Forum Donator
Indlæg: 6613
Sted: Søvind

Indlæg af Morten B »

Det står heller ikke tydeligt, men vil tro man skal igennem en børs, sikkert HitBTC.

Nyt svar