Genreforvirring Eurodance vs. Deep House

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Genreforvirring Eurodance vs. Deep House

Indlæg af djgamerdude »

Hej.

Jeg er ved at finde vej i den jungle, som dance genrer jo vitterligt er! :shock:

Og indimellem synes jeg, at grænserne mellem Eurodance og Deep House er ret flydende. Tag for eksempel "Show Me Love" fra Robin S., som i al almindelighed bliver kategoriseret som en Deep House track, mens en track som "Rhythm is a Dancer" af SNAP! bliver omtalt som værende Eurodance. Og jeg synes de minder rigtig meget om hinanden og også har nogenlunde samme vibe.

Jeg har lidt en teori om, at en del Eurodance sange sagtens kan kategoriseres som Deep House sange, men ikke er blevet det, fordi de ikke hittede i USA, og den anden vej rundt.

Hvad siger i til det? Er det noget i kan genkende, eller er jeg lidt på skovtur?
"Disco! Disco!" - The Zohan

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Show Me Love er 120 BPM og har en mere soulet stemning og et afrundet deep organ som bas. Kick og snare er mere bløde i lyden. Samlet set fremstår nummeret ikke så cheesy. Jeg ved ikke om jeg ville kaldet det Deep House, men fint nok.

Den slags kan amerikanerne bedre lide omend det også var/er stort i Europa.

Rhythm Is A Dancer kører lidt hurtigere, nemlig 124 BPM og har en mere tradiionel poppet melodi, langt flere skarpere synths og ikke mindst super cheesy rap. Det er klassisk Euro Dance.

Så tempoforskel, lydvalg, meloditype/sangstemme og rap er ting der gør at numrene placerer sig i lidt forskellige subgenrer.

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Det er altid svært at genrebestemme musik, men Robin S - Show Me Love er i hvert fald ikke deep house. :)

Der er dog gået komplet inflation i betegnelsen deep house, især i de sidste fem år.. så det er ved at være en ret udvandet betegnelse.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det er værd at tage med i diskutionen, at genrerne udvikler sig over tid. Sammenlign et progressive house (IKKE Big Room House) fra i dag med et for 15 år siden. Det 15 år gamle vil man vel i dag nærmest bare kalde blød Techno.

Derfor er det efter min mening godt at der kommer de ekstra tillægsord på. Tænk på en genre som Drum & Bass.
De her 2 numre går under samme genre, og det eneste de ca. har tilfælles er det hurtige tempo, de hurtige trommer og en mere eller mindre markant bass:




Osv.......

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Show Me love er genremæssigt Dance/House/pop for at gøre det nemmere :-) der var en gang genrerne lænede sig meget op af hinanden

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg har altid haft lidt svært ved at gennemskue hvad deephouse egentlig er, men jeg tror godt jeg tør driste mig til at sige at der er følgende forskelle:
* Eurodance er meget mere poppet og har flere "skrigevokaler" end deephouse.
* Deephouse har færre instrumenter og er mere fokuseret på bassen.
* Deephouse lyder "støvet". Det gør eurodance ikke.

Hver gang debatten om "hvad er deephouse" kommer op, får jeg en ny forklaring af folk. Dog vil jeg mene at Boo Williams ihvertifald er deephouse (mere end chicago-house) uanset hvordan man vender og drejer den:

Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det der får labelet deep house i dag, er i hvertfald ikke som i 90erne

Medlemsavatar
XSF
Medlem
Indlæg: 418

Indlæg af XSF »

Show Me Love var et house track, aldrig et deephouse track. Lyt til Deephouse fra samme tid. "Rigtig" Deephouse lyt på Nude Dimentions pladerne, det er det gamle Deephouse skåret ud i pap:-) I dag er Deephouse noget helt helt andet men har stadig en snert af den samme energi:-) Rhythm is a Dancer var et Eurodance track. Lyt på BD, tema, mixing:-).
I dag er det sådan at et label, selv kan putte et track under en genre på beatport, som de selv ønsker det skal være under. Det kan selvfølgelig forvirre en gang imellem, og i høj grad også for mig:-)
Let the force be with you!

Medlemsavatar
madsmac
Forum Donator
Indlæg: 976
Sted: ca. midt i udkanten

Indlæg af madsmac »

Undskyld min naivitet (?), men hvorfor er det egentlig så vigtigt at putte musik ind i genrer?

Er det ikke at begrænse sig selv, at sige at man enten laver House, Dance, dubstep, trap, or Whatever?

Jeg vil hermed gerne slå et slag for "min" egen genre: " Outhouse Doorstep"! :wink:

Men, helt ærligt, hvorfor skal der være disse "begrænsende" genre-definitioner?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jo, som skabende musiker kan det sagtens være begrænsende. Det kan også være med til at spore sig ind på en specifik lyd.

Hvis du så ser det fra lytterens perspektiv, så er det dejligt at vide, at man skal søge efter Tech House, hvis man kan li' det Toolroom Records udgiver, eksempelvis.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

madsmac skrev:Undskyld min naivitet (?), men hvorfor er det egentlig så vigtigt at putte musik ind i genrer?
1. For at nørder kan sidde og diskutere forskellene på internettet.

2. For at "kunstnere" kan differentiere sig fra hinanden, når man ikke rigtigt kan høre forskel på deres musik alligevel. Specielt udbredt inden for visse metal-genre, hvor hvert band hævder at have deres egen stil ... polkadeathjazzmetal og ikke jazzpolkadeathmetal, det er dem inden ved siden af i næste øvelokale ... og så en del elektroniske genrer, hvor definitionen er et smalt spekter af BPM, hvor kvadret stortrommen er og hvor ensformig bassen lyder. Oh boy - vi laver det samme, som alle de andre ... hvor fedt!

For de fleste almindelige mennesker (ja føj) har det ingen nytte, ud over de alment brugte bredspekterede benævnelser såsom rock, pop, dance osv.

Kreativt er det bare begrænsende og rigtige kunstnere vil da aldrig ligge under for sådant eller tænke i de baner.
Tænk hvis et band som Queen havde siddet i studiet og tænkt ... nej vi dropper den der Bohemian Rhapsody ... vi er jo et rockband!

IMO, YMMV og god jul til alle! :-D

Medlemsavatar
XSF
Medlem
Indlæg: 418

Indlæg af XSF »

Er 100% enig i at genrer ikke på nogen måde er vigtig, men hvis man er i opstartsfasen kan det altså være ret så vigtigt:-) Personlig er jeg rimelig ligeglad om nogen kalder det jeg laver deephouse eller grønkål, men vi bliver nok alle som ville arbejde i den elektroniske, måske lidt smarte verden, være lidt klar over det, om vi vil eller ej:-)
Let the force be with you!

Medlemsavatar
K-Bee
Medlem
Indlæg: 840
Sted: Kbh

Indlæg af K-Bee »

"Show Me Love" var absolut et house track og efterfølgeren "Love For Love" lød fuldstændig ligesådan. Sjovt nok var Robin S's albums (hun lavede to) fyldt med R&B og ballader som f.eks "What I Do Best" (som så senere blev remixet som uptempo house :lol: )
Ligesom Cece Peniston blev hun kendt for house-agtige numre men lavede også en hel del andet.

Der findes 79 (!!!) forskellige singleudgivelser med "Show Me love" :shock: Selv en dansk på det hedengangne Mega Records!
https://www.discogs.com/Robin-S-Show-Me ... ster/11411
Undskyld min naivitet (?), men hvorfor er det egentlig så vigtigt at putte musik ind i genrer?
Det skrev jeg faktisk speciale om engang! Det handler i sidste ende om diskurs. For at kunne tale sammen bliver man nødt til at være enig om definitionerne, og det er derfor at det er nødvendigt at rubricere stilmæssige træk i større grupperinger. Forståelsen bør (i det store hele) være ensartet fra person til person da vi ellers oplever et diskursivt brud.
Nu er forskellen på House og Eurodance ikke så stor at det gør noget ud fra det diskursive aspekt, men hvis en persons fornemmelse er magen til en anden persons definition af kammermusik har vi et problem. Det er naturligvis en akademisering at ophøje genresnak til et specialemne, men der er noget om det. Uden fælles genreforståelse bliver det noget rod.

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Indlæg af djgamerdude »

This is a fedt forum to be within! Tak for alle de gode tilbagemeldinger og den spændende diskussion. Det dér med at genrer udvikler sig er helt bestemt en vigtig tanke at have med. Deep House i 90erne er ikke det, det er i dag. Læste det selv på nettet "Stop Calling it Deep House" hedder artiklen vist. Jeg bliver også tit forvirret, fordi jeg troede at genre = vibe, og det er det jo helt klart ikke, som Christoffer demonstrerede. Det er nok mere en teknisk afgrænsning omkring bpm og mix osv.

Og jeg er enig i, at genrebetegnelser ikke skal begrænse kreativitet, men snarere skabe en ramme for forståelse og diskurs, som K-bee kalder det :-)

Grunden til jeg er ved at "finopdele" min musiksamling er bl.a. at jeg vil finde mit personlige udtryk, og netop finde ud, hvilke genrer jeg typisk bliver inspireret af. Det er noget med Deep House, Eurodance, Soul, Funk, Disco, House... Det er jo netop alt muligt. Men når jeg kender genrerne kan jeg meget bedre forstå, hvad det er for tekniske værktøjer der typisk bliver brugt for at opnå det jeg synes er lækker. For eksempel den runde lækre bas fra Deep House, eller de funky stabs fra Funk og Disco. :-)

Dvs. at "Show Me Love" faktisk er House (uanset hvad beatport synes) og Rhythm is a Dancer afgjort er Eurodance. Cool. (Bruger faktisk tit Discogs.com for at genrebestemme, de er ret nørdede og sobre omkring det.)
"Disco! Disco!" - The Zohan

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Genrerne på Discogs kan godt være lidt helgarderende IMHO.
Nu du ér igang med det her genre-rytteri, så tag et kig på Ishkurs Guide To Electronic Music. :-D
http://techno.org/electronic-music-guide/

Default avatar
Briannielsen79
Medlem
Indlæg: 371

Indlæg af Briannielsen79 »

Shit.....jeg gik sgu og troede at Show Me Love med Robyn bare var et pop nummer. Vildt nok.

Medlemsavatar
djgamerdude
Forum Donator
Indlæg: 63
Sted: Sebbersund

Indlæg af djgamerdude »

Den bruger jeg faktisk rigtig meget. Den er supergod til at skabe historisk sammenhæng mellem genrerne. Og så er den hylesjov, jeg sidder nogle gange og klukler for mig selv når jeg læser hans "topprofessionelle" vurderinger. :lol:

Har du læst hans nye tutorial? Den med hvornår elektronisk musik egentlig startede? Superskæg!
"Disco! Disco!" - The Zohan

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

SustainerPlayer skrev: polkadeathjazzmetal og ikke jazzpolkadeathmetal, det er dem inden ved siden af i næste øvelokale
hahahaha, funnycauseitstrue :lol:

Nyt svar