1968 interview med Eric Clapton om guitarteknik

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Hans touch er stadig second to none :)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
AnotherDan
Forum Donator
Indlæg: 2687
Sted: Søborg

Indlæg af AnotherDan »

Når jeg tænker teknik vedr. guitar tænker jeg altid omkring spille-teknik, men det her drejer sig hovedsageligt om hvilken teknik han anvender til at få de specifikke lyde...

Men altid sjovt at se hvor Clapton kom fra inden hans noget mere polerede lyd senere i sin karriere...

Hendrix - at se hvad han havde gjort med de teknologiske fremskridt på guitar fronten DET ville have været spændende, om han ville ende ligeså poleret som feks. Clapton kan meget vel være, men jeg tror nu han havde skubbet til nogle grænser undervejs...
A fancy tagline goes here...

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Cream-perioden var nok hans højdepunkt IMO. At han så har formået at holde sig "på toppen", selvom han ikke har lavet noget nyskabende eller relevant de seneste næsten 50 år, siger nok en del mere om at genren og miljøet omkring elektriske guitarer er så deprimerede konservativt og generelt tilbageskuende.

At han var posterboy for hele MTV's forfærdelige unplugged trend gør også, at jeg generelt har det meget svært med ham.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37670
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

AnotherDan skrev:Når jeg tænker teknik vedr. guitar tænker jeg altid omkring spille-teknik, men det her drejer sig hovedsageligt om hvilken teknik han anvender til at få de specifikke lyde...

Men altid sjovt at se hvor Clapton kom fra inden hans noget mere polerede lyd senere i sin karriere...

Hendrix - at se hvad han havde gjort med de teknologiske fremskridt på guitar fronten DET ville have været spændende, om han ville ende ligeså poleret som feks. Clapton kan meget vel være, men jeg tror nu han havde skubbet til nogle grænser undervejs...
Hendrix var en nyskabende rebel.

Clapton virker selv her som en stille og rolig nørdet type, det hænger fint sammen med hans senere karriere tænker jeg.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Clapton startede med at gå på kunstskole i London, så han er helt klart en nørdet, indadvendt og perfektionistisk type. I 1968 var han også med på Beatles’ White Album, hvilket vel nærmest var deres “unplugged” album. Sjovt at se ham så ung, med den klassiske cigaret i strengene (som han også havde 20 år senere), og pænt tolerere journalistens spørgsmål..

Nyt svar