Fra kriminel til kreativ

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
recordingn00b
Forum Donator
Indlæg: 548
Sted: Tilst

Fra kriminel til kreativ

Indlæg af recordingn00b »

Ohøj lydmaskinister

Jeg arbejder med unge mennesker med forskellige fysiske og psykiske udfordringer.

Én af dem har tidligere været ude i kriminalitet og musik, dem han lavede musik med er også i den "kriminelle løbebane" og han valgte dem fra fordi han ikke kunne sige fra overfor kriminaliteten og de lette penge.

Er der nogen her som selv har været på "galt spor" og har formået at bruge deres energi på musik istedet for kriminalitet - eller nogen der kender nogen, og som kunne forestille sig at mødes med mig og den pågældende unge til en snak om hvordan og hvorfor de har valgt kriminaliteten fra?

Det må gerne være i Aarhus og omegn.
Når elefanterne slås, går det udover græsset

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Fedt man, godt og meningsfuldt arbejde du udfører der:)

Jeg ved ikke om jeg har været direkte kriminel, men jeg er i hvert fald mønterbryder med stort M. Jeg kommer ud af et socialt meget belastet miljø, hvor mange i min omgangskreds (og i min famillie) har domme,er eller har været i et misbrug, er døde osv. Jeg brugte min pubertet de næste 10 år foran mine pladespillere. Det var sgu min redning. Jeg kunne lukke hele verden ude og omgive mig med smuk musik. Jeg vandt Danmarksmesterskaberne 4 gange, og blev derfor "udsat" for musikbranchen i en tidlig alder. Jeg fandt herefter ud af at den branche også var fyldt med kriminelle, så jeg trak mig også ud af det cirkus:)

I dag har jeg fast arbejde om jurist, og er i et fast forhold, og ofte når jeg kommer tilbage til min barndomsby, får jeg ofte søde bemærkninger med på vejen i form af: "hvor har du bare klaret dig godt i livet, på trods af de vilkår du startede med"- agtigt. Jeg griner af tanken, men jeg har faktisk ofte fået at vide at jeg burde holde foredrag eller skrive noget materiale der kan kan hjælpe unge på rette vej (ja ja, men det har jeg sgu). Jeg arbejder i Vollsmose til dagligt, og det er intet problem for mig, til forskel fra alle andre på mit job- jeg hygger mig:)

Ellers hvis du skal bruge en fra Aarhus kan jeg anbefalde en rapper der hedder Dion. Jeg kan også huske at Michael Jøden var ret god til de unge i Aarhus, men han bor vistnok i Kbh nu.

Men sig til hvis jeg kan hjælpe. godt arbejde man:)


Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Puha, tror dårligt jeg har lavet musik for andre ... Kender ingen i århus området, og har ingen success historier at dele ud af, desværre. Nok nærmere fra den anden side - kender mange, der har prøvet at komme ud af et giftigt miljø vha musikken, men af div grunde ikke har formået det. Flere af de rappere, jeg har lavet musik med har skullet "på arb" lidt sent om aftenen - primært ud og lave knæk, for at få til dagen og vejen. Ingen - absolut ingen - syntes at det var et liv, der var værd at leve.

Fede tekster for de fleste though

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Spørgsmålet er om en i forvejen overfyldt branche hvor talentfulde lykke-riddere allerede står ganske tæt skulder ved skulder, og sælger sig selv for en slik, er den rigtige vej at for-gøjle nogen der i forvejen har problemer og ydermere er et problem for samfundet

Umiddelbart tror jeg mere på initiativer inden for sports-verden

Men de bedste håb alligevel for projektet
/Dub

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Kender perifirært en tidl kriminel rapper, der gik og stjal biler nede i Lundtoftegade i sin tid sammen med gutterne

På et tidspunkt blev der så givet dem mulighed for at lave en udgivelse, (eller noget); tur til udlandet, hele svineriet, et eller andet projekt for offentlige midler,..

Såvidt jeg ved kom det ikke til at gøre hverken fra eller til på langt sigt

Men har nogen gange tænkt på, om man skal belønne kriminalitet, ved at give noget væk, som selv hårdtarbejdende folk på den rigtige side af loven sjældent har muligheden bare for at komme i nærheden af
/Dub

Medlemsavatar
kandersen
Forum Donator
Indlæg: 853
Sted: ejby, lille skensved (Køge)

Indlæg af kandersen »

Tror ikke det skal forstås som at "give væk", men måske at finde et sted i samfundet hvor de kan passe ind. Det er lidt ligesom sorteringen i skolerne. Nogle kan lide at læse bøger, andre vil bruge hænderne/kreativt. De der ramler ned imellem kan man prøve at hive op på den ene eller den anden side, alt efter hvor de nu føler de passer ind.
Du kan ikke få et menneske til at være kreativ, der ikke kan/vil det. Men du kan give dem muligheden for at finde ud af det.

Medlemsavatar
recordingn00b
Forum Donator
Indlæg: 548
Sted: Tilst

Indlæg af recordingn00b »

Ellers hvis du skal bruge en fra Aarhus kan jeg anbefalde en rapper der hedder Dion. Jeg kan også huske at Michael Jøden var ret god til de unge i Aarhus, men han bor vistnok i Kbh nu.

Men sig til hvis jeg kan hjælpe. godt arbejde man:)

Tak for ordene og will do :)
Puha, tror dårligt jeg har lavet musik for andre ... Kender ingen i århus området, og har ingen success historier at dele ud af, desværre. Nok nærmere fra den anden side - kender mange, der har prøvet at komme ud af et giftigt miljø vha musikken, men af div grunde ikke har formået det. Flere af de rappere, jeg har lavet musik med har skullet "på arb" lidt sent om aftenen - primært ud og lave knæk, for at få til dagen og vejen. Ingen - absolut ingen - syntes at det var et liv, der var værd at leve.

Fede tekster for de fleste though
Tak for input :) Tænker det også er meget et spørgsmål om hvilke "sociale cirkler" man havner i. Håber jeg finder nogen der har fundet vejen ud af kriminaliteten og ind i kreativiteten... Der må være nogen :D
Spørgsmålet er om en i forvejen overfyldt branche hvor talentfulde lykke-riddere allerede står ganske tæt skulder ved skulder, og sælger sig selv for en slik, er den rigtige vej at for-gøjle nogen der i forvejen har problemer og ydermere er et problem for samfundet

Umiddelbart tror jeg mere på initiativer inden for sports-verden

Men de bedste håb alligevel for projekte
Det er ingenlunde min hensigt at stikke den pågældende unge mand blår i øjnene. Min tanke er mere i retning noget af at han måske vil lytte mere til en han kan "relatere til" bedre end han kan til mig.

Musik kan jo sagtens udfylde et hul, uden man behøver at lave (store eller små) penge på det.
Men har nogen gange tænkt på, om man skal belønne kriminalitet, ved at give noget væk, som selv hårdtarbejdende folk på den rigtige side af loven sjældent har muligheden bare for at komme i nærheden af
Enig, for at præcisere er den unge PT ikke i kriminalitet (så vidt vides), jeg skrev oplægget som et forsøg på at etablere/søge kontakt til nogen i præventivt øjemed.
Tror ikke det skal forstås som at "give væk", men måske at finde et sted i samfundet hvor de kan passe ind. Det er lidt ligesom sorteringen i skolerne. Nogle kan lide at læse bøger, andre vil bruge hænderne/kreativt. De der ramler ned imellem kan man prøve at hive op på den ene eller den anden side, alt efter hvor de nu føler de passer ind.
Du kan ikke få et menneske til at være kreativ, der ikke kan/vil det. Men du kan give dem muligheden for at finde ud af det.
Noget i den stil ja, men også det at lade den unge mand møde nogen der har "fundet en vej ud" og at de i den forbindelse er kommet i stand til at finde "tilfredsstillelse" i musikken/rappen fremfor hurtige penge og dertilhørende risici etc.
Når elefanterne slås, går det udover græsset

Medlemsavatar
Kram
Medlem
Indlæg: 84
Sted: Odense

Indlæg af Kram »

Der er også pragt-eksempler på den modsatte vej: "Fra kreativ til kriminel", - men dem kan du nok ikke bruge til noget.

Nyt svar