Hvad var studie teknikken og teknologien i 60'erne

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Re: Hvad var studie teknikken og teknologien i 60'erne

Indlæg af Joachip »

Frederik Braad skrev:... allerede i 67 var der bånd med op til 18.000, hvordan skæringen til vinyl påvirkede dette mangler, jeg selvfølgelig at undersøge. At det både har givet støj og overtoner over disse frekvenser er bestemt en mulighed.
Det spændende er så om de her overtoner er blevet dannet af udstyret, eller om de rent faktisk kommer fra de oprindelige instrumenter.

Det kan være svært at afgøre, og mit bedste bud er derfor at lytte til materialet i 1/3 hastighed, og se om det der ligger oppe i diskanten lyder som musik eller som støj. (Dette kræver at man overfører analog til digital i minimum 96 kHz med en god converter.)

Det kan være jeg skal prøve om jeg kan lave et par eksempler... (Desværre kan jeg ikke poste dem her pga. copyright.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
WarmJet
Medlem
Indlæg: 90
Sted: Århus

Indlæg af WarmJet »

Som det også er blevet påpeget før så går pro båndoptagere oftest over 15000 KHZ og også ofte over 20000. Det gjorde de også i 60'erne.
Selv nogle af Sonys consumermodeller der kunne gå 20000 KHZ ved 7,5 IPS.

Formater som 1/2" 4 spors og 1" 8 spor var helt almindelige og da 16 spors formatet oprindeligt kom på markedet i 1966/67 var det også på 2" bånd. Disse formater kan optage et godt stykke over og under det hørbare område. Til gengæld har der ofte været en pæn håndfuld analoge generationer, især i fire spors dagene og der er naturligvis forsvundet noget diskant.
Sgt. Peppers og tidligere Motown er gode eksempler på hvor godt disse mange analoge generationer kan lyde i kompetente hænder og med gode maskiner.

For øvrigt er "Crimson And Clover" af Tommy James And The Shondelles og noget af det første Jefferson Airplane ofte krediteret som de første ting på hitlisterne som var optaget på 16 spors. Amerikanerne var altid foran med antal af spor i 60'erne. For eksempel var 16 spor ved at blive industristandard i de større amerikanske studier i 1968, på et tidspunkt hvor Beatles måtte lave mytteri overfor EMI og Abbey Road og tage til Trident for at bruge en ottespors til "White Album". Sjovt nok fik de hurtigt herefter lov til at bruge Abbey Roads nye ottespors.

Håber ikke jeg røg for meget ud af en tangent her, men elsker det teknologihistoriske aspekt af indspilning og ikke mindst hvordan de kunstneriske resultar og de krav musikere og producere har stillet til udstyret har interageret med hinanden.

Medlemsavatar
Frederik Braad
Medlem
Indlæg: 46
Sted: Aarhus

Indlæg af Frederik Braad »

Hey Folkens. Så er bacheloren skrevet.

Jeg endte med at skifte emne og skrive om potentialet i binaural lyd.
Emnet vi diskuterede vidste sig at være for svært tilgængeligt. Hvilket skal forståes at det ikke var muligt for mig at finde en videnskabelig måde at analysere forskellige udgivelser på.

Jeg prøvede at bruge et spektrogram, men et spektrogram viser ikke meget i dybden. Efter at have importeret forskellige masteres af det samme nummer, vidste det sig at spektrogrammet i høj grad var meget påvirket af masteringen. Derfor var det meget svært at vise nogen videnskabelig resultater for hvad der fysiologisk adskiller forskelllige musik genre og tider fra hinanden. Vores øre lader nu til stadig at være det bedste analyse værktøj til at skelne musik. Dog er det ikke særlig relevant, da det er et subjektivt analyse værktøj.

Medlemsavatar
ZoSo
Medlem
Indlæg: 938
Sted: København

Indlæg af ZoSo »

Der var ikke nogen begrænsninger i optage udstyret efter ca midten af 50´rne. Der var masser af begrænsning i det musik afspille udstyr folk havde adgang til. Det er først i slutningen af 60´rne at almindelige mennesker for adgang til højtalere der kan spille bare lidt dybbas.
Forstærker kraft var der heller ikke meget af bla derfor skulle dybbas fjernes fra vinylerne. Men den er der det er bare at skrue op for baskontrollen på forstærkeren. I 80´rne bliver der skruet op for bassen på vinylerne. Jeg kan spille knusende høj bas på mine pladespillere.

Dynamikken er meget mere interessant end frekvens område og her gik det ned af bakke i 90´rne og fortsætter den dag i dag.
Og helt forfærdeligt er det at så mange ting er blevet mastereret i smader til opfylde dette nye trættende lyd ideal.
Originalerne findes kun på vinyl alt andet kan potentielt være manipuleret.

Nyt svar