Royalty collection
- martinleblanc2
- Medlem
- Indlæg: 226
- Sted: Virum
Royalty collection
Jeg har nogle nye numre ude på både single og opsamlingsalbum. Jeg er blevet spurgt om hvem jeg bruger til Royalty collection. Hvem kan i anbefale og hvorfor er det nødvendigt? (Det virker på mig som en meget gammeldags model).
- KristianNielsen
- Medlem
- Indlæg: 2491
- Sted: Holbæk
Får altid bare mine royalties for de labels jeg udgiver tingene hos. I tilfælde af at du selv har licenseret dem ud, burde du selv kunne kræve dine royalties. Tænker at de bare burde sende dig en statement, hvorefter du så fakturerer dem?
- martinleblanc2
- Medlem
- Indlæg: 226
- Sted: Virum
Ok, tak. Jeg prøver at klare tingene på den måde.
Publishingdelen er noget andet, der kan du overveje at finde en administrator. En ren collection-aftale, hvilket betyder en lav procentsats i afgivelse. KODA/NCB skal du ikke regne med collector noget væsentlig for dig i udlandet desværre, kun nogle få nabolande hvis du er heldig.
- KristianNielsen
- Medlem
- Indlæg: 2491
- Sted: Holbæk
Beklager hvis jeg hi-jacker tråden lidt, men er der nogen "nem" måde at finde ud af om man har publishing til gode i udlandet - altså de lande KODA ikke henter ind fra?
Ikke udover at have en publisher/administrator til at collecte. Til gengæld har du med garanti black box penge tilgode, men dem skal man også vide hvordan man søger.
- KristianNielsen
- Medlem
- Indlæg: 2491
- Sted: Holbæk
Var for at spore mig lidt ind på hvordan de gør det (evt. så det kan gøres selv). Black Box har jeg aldrig hørt om - kan du linke til noget som relaterer til det?
Black box money er i denne sammenhæng neighboring rights (Gramex) der aldrig er gjort krav på. Der er folk der tjener millioner på andres glemsel eller den dårlige rapportering og manglende transparens i branhcne.
Personligt er jeg gået glip af mange penge på den konto desværre.
Der er også en masse andre black box penge i branchen, fx i forskellen mellem et licensforskud fra en platformholder og til en katalogholder, som ikke er blevet recoupet når en kontrakt udløber, penge som burde blive pro rata fordelt ud til royaltyhaverne, men i stedet ryger i pladeselskabets lomme, som et forskud på den næste kontraktindgåelse.
På den måde er det ikke direkte ulovligt fordi man bare skubber pengene foran sig i stedet for at afregner dem og det giver mulighed for at indgå på papiret dårligere afregningssatser (som Spotify og major labels gør), hvilket udhulet videreafregningsgrundlaget til artisterne. Disse black box penge er stort set umulige at få fat i.
Hvilket minder mig om hvorfor pladebranchen uden tvivl er den mest korrupte af alle brancher jeg kender. Systematisk snyd og bedrag.
Personligt er jeg gået glip af mange penge på den konto desværre.
Der er også en masse andre black box penge i branchen, fx i forskellen mellem et licensforskud fra en platformholder og til en katalogholder, som ikke er blevet recoupet når en kontrakt udløber, penge som burde blive pro rata fordelt ud til royaltyhaverne, men i stedet ryger i pladeselskabets lomme, som et forskud på den næste kontraktindgåelse.
På den måde er det ikke direkte ulovligt fordi man bare skubber pengene foran sig i stedet for at afregner dem og det giver mulighed for at indgå på papiret dårligere afregningssatser (som Spotify og major labels gør), hvilket udhulet videreafregningsgrundlaget til artisterne. Disse black box penge er stort set umulige at få fat i.
Hvilket minder mig om hvorfor pladebranchen uden tvivl er den mest korrupte af alle brancher jeg kender. Systematisk snyd og bedrag.
- KristianNielsen
- Medlem
- Indlæg: 2491
- Sted: Holbæk
Altså folk som går ind og claimer andres royalties?Holger skrev:BDer er folk der tjener millioner på andres glemsel eller den dårlige rapportering og manglende transparens i branhcne
Nu er der neighboring rights, men ja, mere eller mindre. Det gøres ved at de uopkrævede rettighedspenge kan claimes proportionalt vha. et andet beviseligt krav, hvilket typisk gøres af store labels eller rettighedshavere, som har allieret sig med et firma, der specialiserer sig i at gøre krav på black box penge.
Det fungerer lidt efter lokalradioprincippet, men i stedet for stikprøve (hvor de sange er er i stikprøven får 100% af pengene) så udbetales proportionalt via sandsynliggørelse af kravet og efter en tidsfrist.
Det fungerer lidt efter lokalradioprincippet, men i stedet for stikprøve (hvor de sange er er i stikprøven får 100% af pengene) så udbetales proportionalt via sandsynliggørelse af kravet og efter en tidsfrist.
- martinleblanc2
- Medlem
- Indlæg: 226
- Sted: Virum
Wow, jeg kunne fornemme at det stod slemt til, men det her system er jo helt unødigt komplekst (og korrupt).
Er der tal på hvor mange % man som kunstner får for e.g. et salg på Beatport? Som jeg kan se det så skal det igennem Beaport, Pladeselskabet og et selskab til royalty collection. Det efter ikke meget til kunstneren gætter jeg på. Måske 10%?
Er der tal på hvor mange % man som kunstner får for e.g. et salg på Beatport? Som jeg kan se det så skal det igennem Beaport, Pladeselskabet og et selskab til royalty collection. Det efter ikke meget til kunstneren gætter jeg på. Måske 10%?
- KristianNielsen
- Medlem
- Indlæg: 2491
- Sted: Holbæk
Mener at Beatport tager 30% (samme med iTunes). Hvis pladeselskabet så har en distributør, tager de måske 20% af det resterende, og så skal du og pladeselskabet så dele det resterende ift den aftale i har lavet (eksempelvis 50-50).
Så eksempelvis 50% af 80% af 70%
Så eksempelvis 50% af 80% af 70%
Mht. ovenstående procenter af procenter eksempel så er det ekstremt vigtigt at man i sin publishingkontrakt får specificeret at alle beregninger foretages 1 gang og ved kilden ("at source"), så man undgå udvandede procenter.