Musik til computerspil: rettigheder etc
- the19thbear
- Medlem
- Indlæg: 3339
- Sted: Roskilde
Musik til computerspil: rettigheder etc
Hej. Er der nogen/nogle herinde som har erfaring med musik til computerspil og hvad man plejer at gøre med rettigheder/evt. Royalties etc?
Tak
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tak
Sent from my iPhone using Tapatalk
Der er normalt ingen royalties/NCB afgift på musik i spil. Det har tidligere givet problemer for medlemmer af KODA/NCB, som ikke må afskrive deres musik for flat fees/løn.
Det er dog ikke det samme som at komponisten reelt afskriver sig sine rettigheder til kompositionerne, fx kan soundtrackudgivelser med spilmusikken stadig generere NCB. Masterrettighederne beholder spilvirksomheden dog altid.
KODA lukkede op for alternative løsninger a la Creative Commons for nogle år siden. Thomas Bärtschi kom lidt ind på det under et foredrag jeg var til om spilmusik, men jeg kan desværre ikke huske detaljerne, så spørg KODA, hvis de kan få hovedet ud af deres egen røv.
Når jeg har lavet musik til maskiner (Roland fx) så har jeg altid afskrevet mig kompositionsrettighederne og bare fået flat fee, stik i mod KODAs regler, men det er man nødt til når KODA lever i forrige århundrede.
Det er dog ikke det samme som at komponisten reelt afskriver sig sine rettigheder til kompositionerne, fx kan soundtrackudgivelser med spilmusikken stadig generere NCB. Masterrettighederne beholder spilvirksomheden dog altid.
KODA lukkede op for alternative løsninger a la Creative Commons for nogle år siden. Thomas Bärtschi kom lidt ind på det under et foredrag jeg var til om spilmusik, men jeg kan desværre ikke huske detaljerne, så spørg KODA, hvis de kan få hovedet ud af deres egen røv.
Når jeg har lavet musik til maskiner (Roland fx) så har jeg altid afskrevet mig kompositionsrettighederne og bare fået flat fee, stik i mod KODAs regler, men det er man nødt til når KODA lever i forrige århundrede.
Bliver der afregnet KODA i praksis der?
-
- Forum Donator
- Indlæg: 1119
Meget af spil musikken produceres in-house hos producenter som Microsoft, Blizzard og EA. Dvs komponisterne er ansatte, og huset ejer dermed kompositionerne som udgangspunkt. Frikøb af kompositioner (sk work for hire) er mest et britisk og amerikansk fænomen, da den danske lovgivning ikke tillader det. Men du kan jo spørge KODA om mulighederne for selvforvaltning, som Holger også var inde på. Jeg ved ikke om Jesper Kyd er medlem på Lydmaskinen, men han arbejder jo med musik til spil og har lang erfaring.
Spilproducenterne har jo brug for at musikken der knyttes til deres spil, er eksklusiv, og ikke bare kan ende i andre produktioner. Så derfor kan den danske rettighedsmodel være et benspænd, hvis man vil producere musik til spil som freelancer.
I USA er der ingen performance royalties for spil, uanset om de bliver fremført offentligt eller ej, så hvis man fx laver single song kontrakter med amerikanske sub-publishers eller libraries til spil, så skal man sørge for at man kan få del i sync og master use fees, dvs man skal ikke underskrive exclusiv aftaler uden flat fees, fordi der er ingen royalties (backend) for brug af musik i spil. Det er der nok en del nye sub-publishers der vil prøve på under filosofien går-den-så-går-den, for i praksis er det lovligt og de kan så licensere musikken og modtage sync og master use fees uden at komponisten ser en øre for selve kompositionen. Så spil musik kræver at man sikrer sig reel kompensation for afgivelse af rettigheder.
Spilproducenterne har jo brug for at musikken der knyttes til deres spil, er eksklusiv, og ikke bare kan ende i andre produktioner. Så derfor kan den danske rettighedsmodel være et benspænd, hvis man vil producere musik til spil som freelancer.
I USA er der ingen performance royalties for spil, uanset om de bliver fremført offentligt eller ej, så hvis man fx laver single song kontrakter med amerikanske sub-publishers eller libraries til spil, så skal man sørge for at man kan få del i sync og master use fees, dvs man skal ikke underskrive exclusiv aftaler uden flat fees, fordi der er ingen royalties (backend) for brug af musik i spil. Det er der nok en del nye sub-publishers der vil prøve på under filosofien går-den-så-går-den, for i praksis er det lovligt og de kan så licensere musikken og modtage sync og master use fees uden at komponisten ser en øre for selve kompositionen. Så spil musik kræver at man sikrer sig reel kompensation for afgivelse af rettigheder.
GEMA og KODA samarbejder, så de burde videreafregne automatisk. I praksis hente KODA dog meget lidt ind fra udlandet, der bør man have egen publisher til at claime.
Nu var jeg i en lidt anden båd - nemlig at jeg skulle skrive under på, at det ej var registreret til producenten, som de kunne give til GEMA, for at slippe for at betale $5.000 på et Gamescon (mener jeg) arrangement i Tyskland. Der var det altså $5.000 / track for sådan et arrangement, der løb over flere dage med omkring 500.000 besøgende. Værd at tage med hvis ens producent skal ud og pitche spillet på de events, der giver betaling til danske musikere (i mit tilfælde var jeg øjensynligt valgt netop fordi værket ikke var registreret dog). Jeg undrede mig over, at jeg ikke skulle det samme til events i USA (Pax f.eks), men hvis det er, som the songcabinet skriver, giver det jo mening.
- nuktheking
- Medlem
- Indlæg: 445
Det er ikke imod KODAs regler, da du kan trække optagelser på audiovisuelle medier ud til forvaltning et andet sted end hos KODA. Herimod vil det være ulovligt, hvis KODA forsøger at nægte dig denne rettighed.Holger skrev: Når jeg har lavet musik til maskiner (Roland fx) så har jeg altid afskrevet mig kompositionsrettighederne og bare fået flat fee, stik i mod KODAs regler, men det er man nødt til når KODA lever i forrige århundrede.
[color=#00FF00]Nuk The King[/color]
Det er er imod KODAs regler i nævnte eksempel, jo. Der er i øvrigt ikke tale om et “audiovisuelt medie”.nuktheking skrev:Det er ikke imod KODAs regler, da du kan trække optagelser på audiovisuelle medier ud til forvaltning et andet sted end hos KODA. Herimod vil det være ulovligt, hvis KODA forsøger at nægte dig denne rettighed.Holger skrev: Når jeg har lavet musik til maskiner (Roland fx) så har jeg altid afskrevet mig kompositionsrettighederne og bare fået flat fee, stik i mod KODAs regler, men det er man nødt til når KODA lever i forrige århundrede.
Der er i dag kommet mulighed for at undtage værker fx til spil og lign. Mener det kom for relativt få år siden, 6-7 år max.
- nuktheking
- Medlem
- Indlæg: 445
Vi taler om både musik og computerspil. Musik er ikke et audiovisuelt medie, da musik ikke fremføres visuelt. Et computerspil er et audiovisuelt medie, da fremførelsen af et computerspil består af lyd og billeder, men du har ret i, at en maskine ikke er et audiovisuelt medie. Det var mig der var lidt for sløset med min måde at quote dig på desværre :DHolger skrev: Det er er imod KODAs regler i nævnte eksempel, jo. Der er i øvrigt ikke tale om et “audiovisuelt medie”.
Der er i dag kommet mulighed for at undtage værker fx til spil og lign. Mener det kom for relativt få år siden, 6-7 år max.
Men ja, derudover kan du sagtens have ret, hvis dit eksempel var fra før et tidspunkt i 2014-2016, hvor KODAs nye regler på området trådte i kraft, men det var forvirrende, når du ikke havde skrevet tidspunktet for dit eksempel. Du burde have skrevet "stik imod KODAs daværende regler" for at undgå forvirring.
I dag kan man frit selv forvalte sine værker og rettigheder eller i øvrigt lade andre end KODA forvalte nogle af de værker og rettigheder, man har, selvom man er medlem af KODA. Man kan altså undtage værker, men man kan også undtage de enkelte rettigheder.
[color=#00FF00]Nuk The King[/color]
Det forstår jeg simpelthen ikke det der. Jeg har været igennem et ret heftigt forløb med KODA sidste år, fordi jeg ville afskrive mine rettigheder til nogle sange, et stort dansk edutech firma ville købe. Det måtte jeg ikke. Jeg måtte heller ikke lave work for hire i forhold til sangerinden. Der var to forskellige personer inde over og jeg var flere gange oppe i det røde felt. Det virker fuldstændig vanvittig at være i et forvaltningsselskab, hvor jeg ikke selv må bestemme over mine værker. Da der kom video på, bliver det så derudover til nye værker (audiovisuelle), det blev det ikke betragtet som spil og edutech firmaet skulle også betale røven ud af bukserne for en fast koda aftale, fordi det var en hjemmeside og ikke et spil i deres verden. Som jeg i øvrigt så peanuts af. Så NEJ! Jeg kunne ikke undtage værker.
Jeg vil meget gerne have din kontakt hos Koda, så jeg kan genoptage denne dialog og hive vedkommende ind over. Det var tæt på at koste mig en kæmpe stor handel og et godt samarbejde, pga gamle rigide regler og hvis ikke jeg havde en forlagskontrakt, havde jeg prompte meldt mig ud af Koda. Har du et nummer eller en mail til vedkommende?
Jeg vil meget gerne have din kontakt hos Koda, så jeg kan genoptage denne dialog og hive vedkommende ind over. Det var tæt på at koste mig en kæmpe stor handel og et godt samarbejde, pga gamle rigide regler og hvis ikke jeg havde en forlagskontrakt, havde jeg prompte meldt mig ud af Koda. Har du et nummer eller en mail til vedkommende?
Senest rettet af garcia man 6. nov 2017 07:52, rettet i alt 2 gange.
Deaktiveret
For at svare trådstarter så kan du lave en sync aftale, hvor de betaler et flat fee til dig, mod at du afskriver dine rettigheder til koda indtægt. Prøv at søge på emnet eller måske finde et forlag der er god indenfor det område og lav en song-by-song deal
Deaktiveret
- the19thbear
- Medlem
- Indlæg: 3339
- Sted: Roskilde
Tak alle sammen. Jeg synes det hele er noget af en jungle.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk