Klaver/piano - kan uspilleligt lyde godt?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
MrBacon
Executive Producer
Executive Producer

Klaver/piano - kan uspilleligt lyde godt?

Indlæg Skrevet: 29. okt 2017, 16:36

Hvad siger de trænede ører, der er vant til at plinke på klaver; kan noget, der er umuligt at spille (for 1 person om ikke andet) lyde godt, eller vil det irritere øret på en trænet pianist?
Brugeravatar
Nørgaard
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vamdrup

Re: Klaver/piano - kan uspilleligt lyde godt?

Indlæg Skrevet: 29. okt 2017, 16:39

Selvfølgelig kan det lyde godt! Der er flere duo stykker som af og til kræver 3-4 hænder som er ganske gode. :)
Nyeste gear: Baton Rouge X1C/BRCE suzanna (Akusitisk baryton)
Brugeravatar
MrBacon
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 29. okt 2017, 16:42

Tak.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 29. okt 2017, 19:15

Jada. Go for it.
David Mondrup

www.monsdrum.com · Engelsholm Højskole
Det er bedre at kloge sig end at dumme sig.
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 29. okt 2017, 19:25

Der findes da masser af musik, der er uspilleligt for en enkelt person og som dubbes med mere.
Brugeravatar
Nikolajs
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Helsingør

Indlæg Skrevet: 30. okt 2017, 14:14

Jeg forstår sgu ikke helt spørgsmålet. Mener du f.eks. om et stykke klassisk klaver, som er virkeligt svært at spille, som bliver spillet af en temmelig ringe pianist, kan lyde godt?
Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.

- Nikolaj.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 30. okt 2017, 14:23

Hver gang man flytter grænsen for hvordan man bruger et instrument, laver man nye afarter af lyde, og disse kan være ganske fantastiske, guitaren er et godt eksempel på dette, men for et klaver hvor man evt med midi programmere noget der fysisk er umuligt at gengive på et mekanisk klaver vil det da helt klart være muligt at lave noget der lyder fedt. Men det er da klart at nogle nodebaskere vil blive fornærmet fordi man bruger instrumentet på en måde det var oprindeligt tiltænkt til. Dog er der nogle gange kun én måde at lave den lyd man ønsker.

Billede
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 30. okt 2017, 19:07

Jeg er selv vokset op i et hjem med klaver og klassisk musik, og alligevel er jeg helt ligeglad med regler. Bare giv den gas.

Her er mit eget oprør mod normerne - en (virtuel) café-pianist med mere end to hænder som udvikler en psykose hen mod slutningen af koncerten:

:-D
Brugeravatar
MrBacon
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 31. okt 2017, 04:25

Tak for svarene, alle.

Nikolajs skrev:Jeg forstår sgu ikke helt spørgsmålet. Mener du f.eks. om et stykke klassisk klaver, som er virkeligt svært at spille, som bliver spillet af en temmelig ringe pianist, kan lyde godt?

Det er fordi, at jeg ikke er vildt godt til at spille med 2 hænder, medmindre det, der foregår med venstre hånd, er meget simpelt. Så jeg har det med at optage i lagkagestil, hvilket er fint nok, da det meste, jeg laver, er super simpelt, men nogle gange får jeg lavet ting, der f.eks kører i 3 oktaver eller spiller toner samtidig, der er umulige at ramme for én person (2 hænder).
Brugeravatar
Nikolajs
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Helsingør

Indlæg Skrevet: 31. okt 2017, 19:57

Ah, så forstår jeg. Ja, klart nok... bare fyr den af med hvad som helst af ideer, der kommer til dig - uanset om det i den 'virkelige' verden ville være muligt at spille eller ej. :)
Es ist nicht kaputt, es klingt nur so.

- Nikolaj.

Tilbage til "Branche & Teori"