Til teori-nørderne: Er dette flere akkorder? - Og er det overhovedet relevant?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Til teori-nørderne: Er dette flere akkorder? - Og er det overhovedet relevant?

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sad og jammede, og kom frem til den her standard progression hørt ca. 10 milliarder gange i eksempelvis Trance genren.
Så kom jeg til at tænke på, om det betragtes som flere akkorder, eller om det hele bare er C mol? Selv hælder jeg mest til at det sidste. Men så igen, er det overhovedet relevant at beskæftige sig med det spørgsmål?

Jeg ved det her kun er et enkelt element, et nummer ville have en bass-linje på, nok nogle pads osv., og her ville man kunne lave forskel ved at vælge om man skifter akkord eller stadig holder sig til tonerne i C mol.

Håber I kan bære over med den ultra sloppy timing, jeg er ikke bedre..

Et privat soundcloud link, det kan downloades:


Og et udsnit af piano roll:
http://lydmaskinen.dk/download/file.php ... w&id=21467
Vedhæftede filer
piano roll til lm.png
piano roll til lm.png (45.94 KiB) Vist 349 gange

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Selvom tertsten (den midterste tone i akkorden) mangler hører jeg det som:

Cmol – Eb – F – Bb

På et tidspunkt kommer der lige nogle 7'ere og en sus ind men generelt lyder det til at holde sig til den C-doriske skala:

C D Eb F G A Bb

Man kan så altid overraske ved at vælge den terts, der ikke ligger i skalaen. Prøv fx tredje gang akkordprogressionen starter at flække et E ind.
skriver noder

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg ville kalde det en rundgang med fire "tomme" akkorder (d.v.s. kvinter), og basgangen (grundtonen) er så C - Eb - Bb - F

At C så lyder som mol skyldes reverb fra den Eb som spilles tidligere, for den går hen og bliver mol-tertsen.
At Eb lyder som dur skyldes akkorden lige inden som indeholder et et G som danner en dur-terts.
At Bb og F lyder lidt som dur kan jeg til gengæld ikke forklare.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Undskylder at jeg ikke har vendt tilbage, men det blev bare hurtigt for teknisk for mig. Det er også svært at åbne sådan en boks når man har ca. nada forstand på det man spørger ind til. :-D
Men ikke desto mindre, dejligt at I svarede, det har givet mig noget at tænke over. Jeg har nærmest altid været vant til at tænke i at det er den samme akkord jeg bruger, men efterhånden kan jeg godt høre, at jeg kan tage det nogle andre steder hen.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Prøv at rykke det hele en hel tone (2 semitones) op og se hvornår, du synes, det bryder ud af kun 'de hvide tangenter'.
skriver noder

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Tak, det vil jeg lege med!
Jeg tror jeg bliver nødt til, at lave det til en "pligt", at sætte en minimums tid af hver dag til at jamme akkorder osv. Jeg synes efterhånden mine evner bliver bedre og bedre.

Nyt svar