Kontrapunkt

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Kontrapunkt

Indlæg af mediumaevum »

Jeg forsøger at lære kontrapunkt, jeg har lært at det skal være harmonisk.

Så hører jeg denne:



Den er alt andet end harmonist. Vi har jo f.eks. C og D som spilles samtidig. Det er ikke harmoni. Så hvordan hænger det sammen, hvilke regler findes for kontrapunkt, og hvad er harmoni, hvis f.eks. C og D må spilles sammen (det giver jo dissonans!) ?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Kontrapunkt er ligeså studiet i behandling af konsonans og dissonans. Lyt til Miserere for det.
skriver noder

Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

bryla skrev:Kontrapunkt er ligeså studiet i behandling af konsonans og dissonans. Lyt til Miserere for det.
Ok, tak for opklaringen. Er der forresten en speciel/bestemt årsag til at jeg ikke kan finde reglerne for kontrapunkt online, når jeg googler kontrapunkt + regler?

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

det burde du sagtens kunne finde på nettet. Især den gamle Fux bog. Ellers er det bare at skrive counterpoint på youtube.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

D og C kan jo sagtens indgå harmonisk - det kan være grundtone og septim. Hvis du hører mange af de store mestre, så vil du igen og igen finde ud af, at de ikke følger "reglerne". De LAVEDE reglerne - så det er ikke en sportsgren:)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

https://da.wikipedia.org/wiki/Kontrapunkt_(musikteori)

jeg kan simplificere det mediumavum: spil flere spor som EN stor akkord!
har du D på spor 1, da brug en tone på spor 2 der passer til D, og en på spor 3 der passer til den på spor 2 og D, osv. er du med ?
således at alle spor, 3-5-6 stk, er EN stor akkord

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Jeg vil gerne lige gentage mig selv: Skriv to-stemmigt indtil du har godt greb om stilen.
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

SIDwave skrev:https://da.wikipedia.org/wiki/Kontrapunkt_(musikteori)

jeg kan simplificere det mediumavum: spil flere spor som EN stor akkord!
har du D på spor 1, da brug en tone på spor 2 der passer til D, og en på spor 3 der passer til den på spor 2 og D, osv. er du med ?
således at alle spor, 3-5-6 stk, er EN stor akkord
Nu bliver du måske fornærmet - men prøv at læse Brylas råd. Jeg tror, at du skriver om noget, du ikke har begreb om - det kan godt være meget forvirrende.

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

Hej mediumaevum - Regler for kontrapunkt vil ændre sig, alt afhængig af den tids periode hvor at "reglerne" blev bestemt, for netop at opnå tidens sound. Generelt set inden for emnet findes ikke rigtigt noget rigtigt eller forkert, men noget der er mere funktionelt end andet, og noget som er et afbillede af en tids sound.

Måske det kan betale sig at dykke lidt ned i musikhistorie, for at komme ind under huden på emnet, og da forstå bedre.
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Medlemsavatar
lasse78
Medlem
Indlæg: 806
Sted: Los Angeles

Indlæg af lasse78 »

bryla skrev:Jeg vil gerne lige gentage mig selv: Skriv to-stemmigt indtil du har godt greb om stilen.
genialt, kan ikke siges bedre!
sounds and scores - www.lasseelkjaer.dk

Nyt svar