Hvilken taktart er det her?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
MrBacon
Executive Producer
Executive Producer

Hvilken taktart er det her?

Indlæg Skrevet: 30. aug 2017, 20:36

Introen

Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Re: Hvilken taktart er det her?

Indlæg Skrevet: 30. aug 2017, 20:56

Den skifter mellem 4/4 og 3/4
https://noteheads.wordpress.com/2016/06 ... ber-count/

Det er meget almindeligt teknik brugt til festlige begivenheder hvor en har været så ubetænksom og skrevet en fællessang som ingen kan melodien på, og teksten passer heller ikke.. Hehe..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
MrBacon
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 30. aug 2017, 21:18

Tak for svaret - jeg kan høre, at det ikke (kun) er 3/4 og 4/4 ... Tror jeg da :dollargrin: ... Der sker et eller andet, jeg ikkke fatter. Jeg kan google mig frem til flere forslag:

Wiki
The song employs complex rhythms, starting with a 7 beat, then incorporating 3s, 11s and other timings around a rhythmically straightforward but harmonically complex middle improvisation section.

Stereo Stories
Most impressively to my now more sophisticated ear, the piece moves through a number of time signatures, some rarely utilised in music. According to Wikipedia, the first two measures are in a slowed down 7/8, with subsequent time signatures the likes of 11/8 and 3/8 giving the track an improvisational jazz feel. It also features a number of solos – soprano saxophone, electric guitar and even Caribbean kettledrum.

.. Og andre steder med andre meninger

Jeg er slet ikke dygtig nok teoretisk til at kunne lytte mig frem - tænkte der var nogle herinde, der kunne hjælpe på vej.
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 30. aug 2017, 21:43

Det at de skifter så mange gange undervejs, i forhold til at nummeret er så kort, forvirrer mig pænt meget.

Hvis det samme beat kører længe, kan jeg som regel "tage den på øret". Men her ville jeg være nødt til at sidde og tælle til den store guldmedalje. Måske ville det ligefrem være hurtigere at hive skidtet ind i en DAW og sætte markers der hvor man føler der nok er et 1-slag.

Men det lyder sgu cool. :)
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 30. aug 2017, 22:21

Mit link henviser til noderne, om du tæller 4/4+3/4 eller kalder det 7/8 må du jo selv bestemme tænker jeg, det er jo "bare matematik".
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 31. aug 2017, 07:35

Jeg farer fuldstændig vild i den slags der :roll:
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

https://soundcloud.com/dubtemple
Brugeravatar
Nicolai
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vejle

Indlæg Skrevet: 31. aug 2017, 07:52

Sgu da også irriterende de råber alle mulige tal når man tæller inde i hovedet :) Jeg er så lige nu er sted hvor netværket er lidt ustabilt og videoen derfor hakker gevaldigt... det gør det helt ikke just nemmere!!
Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)

Tilbage til "Branche & Teori"