Køb igennem enkeltmandsfirma?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Roskilde

Køb igennem enkeltmandsfirma?

Indlæg Skrevet: 17. aug 2017, 15:43

Jeg lever af at lave lyd til TV/Reklamer/Computerspil/tegnefilm etc(lyddesign, mix etc). Jeg har enkeltmandsfirma og tænker på hvor grænsen går hvad man kan trække fra i skat?

Jeg arbejder pt på 2 forskellige computerspilsprojekter (deltidsansat det ene sted), og har tænkt på om jeg kan tænke køb af computerspil fra i skat? Eller er hvad? Det er jo arbejdsrelateret i den grad at det er fedt at blive inspireret af andre spil, og det samme med film. Jeg ville gerne købe film og rippe dem og høre tingene i 5.1 for at høre referencer, ideer etc.
Problemet med begge dele er jo at det også er noget jeg gør "for sjovs skyld". Jeg kan jo sagtens se den pågældende film/spille spillet fodi jeg synes det er sjovt og ikke fordi det er arbejdsrelateret.

Jeg ved det er en gråzone, men hvad er jeres tanker?
Brugeravatar
mikkels
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Farum

Re: Køb igennem enkeltmandsfirma?

Indlæg Skrevet: 17. aug 2017, 15:56

Det er jo en vurderingssag, så jeg ville umiddelbart bare sige, at du skal prøve. Det værste, der kan ske, er at SKAT ikke godkender det, og så får du bare ikke fradrag for det.
Brugeravatar
the19thbear
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Roskilde

Indlæg Skrevet: 17. aug 2017, 16:18

Ja det er jo egentlig rigtig nok..Tak for svar
Brugeravatar
oVHSen
Tekniker
Tekniker
Sted: Midtfyn

Indlæg Skrevet: 17. aug 2017, 16:28

Jeg kender en, der trak alle sine CD indkøb fra. Det er mange år siden. Til sidst holdt de op med at godkende det. Men det gik et år eller to.
"The boat can leave now, tell the crew"
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 17. aug 2017, 19:36

the19thbear skrev:Jeg lever af at lave lyd til TV/Reklamer/Computerspil/tegnefilm etc(lyddesign, mix etc). Jeg har enkeltmandsfirma og tænker på hvor grænsen går hvad man kan trække fra i skat?

Jeg arbejder pt på 2 forskellige computerspilsprojekter (deltidsansat det ene sted), og har tænkt på om jeg kan tænke køb af computerspil fra i skat? Eller er hvad? Det er jo arbejdsrelateret i den grad at det er fedt at blive inspireret af andre spil, og det samme med film. Jeg ville gerne købe film og rippe dem og høre tingene i 5.1 for at høre referencer, ideer etc.
Problemet med begge dele er jo at det også er noget jeg gør "for sjovs skyld". Jeg kan jo sagtens se den pågældende film/spille spillet fodi jeg synes det er sjovt og ikke fordi det er arbejdsrelateret.

Jeg ved det er en gråzone, men hvad er jeres tanker?

Spil er referencemateriale og er naturligvis fradragsberettiget i virksomhedens udgifter, såfremt spil/spillyd er en af virksomhedens arbejdsfelt.

Når det er sagt, så er der groteske afgørelser, som går mod især mennesker i den kreative branche: http://ekstrabladet.dk/flash/dkkendte/a ... 149225.ece

Der er alene tale om, at man går efter de små selvstændige og tryner dem efter forgodtbefindende. Forestil dig en stor virksomhed som arbejdede med spil (fx IO Interfactive), som ikke ville få lov at fratrække deres udgifter til indkøb af spilsoftware. Nej, vel?

Hvis du er deltidsansat kan du risikere at SKAT - også selvom det er ganske uretfærdigt - vil forsøge at kalde din enkeltmandsvirksomhed for hobbyvirksomhed, dvs. at din virksomhed ikke drives intensivt nok og med for lidt overskud. Og i samme kategori kunne man frygte, at de ville kigge lidt sjovt på fradrag af denne art.
Brugeravatar
Graceville
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2300

Indlæg Skrevet: 23. aug 2017, 07:44

Jeg skal ikke kunne sige, om SKAT er specielt efter enkeltmandsvirksomheder fordi de er små fisk, men da jeg havde en, hørte jeg aldrig fra dem. Jeg vil skyde på, at jeg over 10 år ialt brugte under 5% af det fakturerede på materialer, hardware og software. Jeg vil tro det skyldes balancen mellem indtægter og udgifter. Havde der været voldsomt meget nedskrivning over to år og minimal indtjening over 2 år, har jeg fået at vide ihvertfald, ville jeg have hørt fra skat.

Der er masser privatpersoner der har udnyttet skattesystemet til hobbyvirksomhed, som SKAT har været efter, jeg tænker det er derfor de er efter enkeltmandsvirksomheder med gode intentioner. Jeg tror modellen for mange hobbyvirksomheder har været: køb for x antal kr fotoudstyrudstyr og nedskriv det, helst via straksnedskrivning. Knips et par billeder til nogle bryllupper så du legitimerer det med et par fakturarer. Hold den kørende i de to år det for en enkeltmandsvirksomhed tager at lave en ordentlig opstart.
[b]Arbejdssøgende[/b] inden for musikundervisning i sammenspil, guitar og sangskrivning, samt inden for social mentoring og misbrugsvejledning

Tilbage til "Branche & Teori"