Coversange på Facebook

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Coversange på Facebook

Indlæg af MichaelHausted »

Hej allesammen

Jeg har lige fået en mail om at mit cover af "Issues" med Julia Michaels er blevet slettet fra Facebook
eftersom Benjamin fra universal har anmeldt det for at krænke ophavsrettighederne. Derefter har
Facebook anbefalet mig at slette alt materiale jeg ikke har rettighederne til, da det ellers vil kunne
forårsage at de lukker både min private konto og fanside.

Eftersom nettet svømmer med coversange troede jeg ikke det var noget problem, og troede at det
gav endnu mere eksponering fra de originale kunstnere også. Men jeg har selvfølgelig slettet alt, for det
har aldrig været min intention at krænke nogen.

Mit spørgsmål lyder så, om jeg må uploade coversange til youtube, og derefter poste dem på Facebook, uden at
få samme rap over nallerne? Eller hvad ville i anbefale?

Håber i kan hjælpe.

DBH Michael Hausted

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Mht at linke fra Youtube, er det så ikke det samme?
Der er forresten også regler på youtube vedr covers

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Coversange på youtube bliver også slettet.

Mit indtryk er at nogle pladeselskaber/artister er mere fremme i skoene på det område end andre. Så hvis de gør det på fjæsen, så gør de det sikkert også på tuben.

Default avatar
fred
Medlem
Indlæg: 1246

Indlæg af fred »

At uploade på Youtube og lægge YT-linket på Facebook er ikke mere lovligt, men fungerer bedre juridisk. Der er nogen lausi argumenter omkring Facebook's opbygning, der gør majors lidt mere aggressive vedr. covers uploaded direkte på Facebook. Har selv haft en artist, der har haft ham Benjamin i røret. YT-link på Facebook har dog en helt anden reach, men det er en anden snak.

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

fred skrev:At uploade på Youtube og lægge YT-linket på Facebook er ikke mere lovligt, men fungerer bedre juridisk. Der er nogen lausi argumenter omkring Facebook's opbygning, der gør majors lidt mere aggressive vedr. covers uploaded direkte på Facebook. Har selv haft en artist, der har haft ham Benjamin i røret. YT-link på Facebook har dog en helt anden reach, men det er en anden snak.
Ja, der er nærmest inden reach efterhånden, men alternativet er slet ikke at lave covers. Bliver op af bakke at
trække min fanside udelukkende med mine egne sange :D

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Damn en kortsigtet og smålig forretningstrategi labels kører på dette område. Jeg kan simpelthen ikke se, hvordan det ikke er rentabelt når man ser på eksponeringen alene må det da være en god ide at tillade kunstnere at lave covers.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er ikke lovligt med coverversioner på YouTube eller Facebook. Så længe nummeret er registreret hos KODA/NCB, så er det fuldt ud lovligt at lave og udgive en coverversion på CD, til radioen, Spotify eller lign.

Det skyldes, at der kun er tale om musik, og betalingen til ophavsrettighedshaveren foregår automatisk via KODA/NCB (dog "manuelt" ved udgivelse på CD/vinyl).

På YouTube (og Facebook) er det ikke tilladt fordi der er tale om video, altså synkronisering eller "sync" af musik og billede. Det kræver en separat licens. Selv et stillestående billede i en video betragtes som sync.

Til gengæld burde man kunne slippe uden om det ved at benytte en blank baggrund (sort eller hvid fx), men det er en gråzone, da det teknisk set stadig er afspillet som en video.

På YouTube kan rettighedshaverne monetize coverversioner, dvs. kræver betaling fra YouTube, hvorfor mange får lov at blive liggende og andre slet ikke opdages. Nogle vælger så at lukke ned for coverversioner og det er naturligvis deres eget valg. Det kan så forståeligt være irriterende for dem som gerne vil lave en coverversion, men sådan ligger landet.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

Det er heller ikke alle artister, der synes at en cover version af deres nummer er en god idé. Der findes edermame mange dårlige covers på youtube og de hjælper ihvertfald ikke org kunstneren IMO :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jo, men artisten som sådan har dog aldrig noget at skulle have sagt. Det er alene ophavsrettighedshaveren til sangen (som også godt kan være artisten).

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Holger skrev:Det er ikke lovligt med coverversioner på YouTube eller Facebook.
Hvad så med det man har liggende på Soundcloud, og har linket til fra Facebook?
På Soundcloud kan man knytte et (stillestående) billede til nummeret, og det billede viser Facebook sammen med linket.
Men det er vel ikke at sammenligne med en videoafspilning?
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

BOBofthePOP skrev:
Holger skrev:Det er ikke lovligt med coverversioner på YouTube eller Facebook.
Hvad så med det man har liggende på Soundcloud, og har linket til fra Facebook?
På Soundcloud kan man knytte et (stillestående) billede til nummeret, og det billede viser Facebook sammen med linket.
Men det er vel ikke at sammenligne med en videoafspilning?
Tænker du på at der kunne være forskel mellem lovligheden af en video kontra en ren lydstreaming?

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Det er dét jeg læser ud af Holgers indlæg.
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

BOBofthePOP skrev:
Holger skrev:Det er ikke lovligt med coverversioner på YouTube eller Facebook.
Hvad så med det man har liggende på Soundcloud, og har linket til fra Facebook?
På Soundcloud kan man knytte et (stillestående) billede til nummeret, og det billede viser Facebook sammen med linket.
Men det er vel ikke at sammenligne med en videoafspilning?
Nej, det vil jeg ikke mene. Containeren er ikke videoformat. Men hele den diskussion er akademisk.

Medlemsavatar
BOBofthePOP
Forum Donator
Indlæg: 404
Sted: Nørrebronx

Indlæg af BOBofthePOP »

Holger skrev:
BOBofthePOP skrev:
Holger skrev:Men hele den diskussion er akademisk.
Det vil jeg give dig ret i.
Og så alligevel ikke, for hvis Facebook administrerer udfra de kriterier, så er det bestemt ikke akademisk.

Men nu kan jeg så have ro i sjælen mht. de 2-3 cover vi har lagt ud. Heldigvis er hovedparten eget materiale.
d(-_-)b
www.facebook.com/weknownothingdk
Producer: We Know Nothing / Klaus Schønning / Michael Barcelona and the World / StenoSaur

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror ikke Facebook administrerer individuelt på disse sager. I stedet reagerer de per automatik når de modtager en DMCA takedown notice fra Universal.

Facebook kommer snart med et muiskbranchetiltag i øvrigt.

Medlemsavatar
MichaelHausted
Medlem
Indlæg: 82

Indlæg af MichaelHausted »

Holger skrev:Jeg tror ikke Facebook administrerer individuelt på disse sager. I stedet reagerer de per automatik når de modtager en DMCA takedown notice fra Universal.

Facebook kommer snart med et muiskbranchetiltag i øvrigt.
HVILKET :D !?!?!?

Nyt svar