hvornår/hvordan vidste i at I ville leve af musik

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Re: hvornår/hvordan vidste i at I ville leve af musik

Indlæg af donnievandango »

DUBTEMPLE skrev: Jeg fornemmer det er den kreative skabende del der interesserer dig, og der tror jeg du skal have "noget på hjertet" fra dag et, og nok også have
en ret veldefineret fornemmelse af hvad dette er ,.. dernæst skal du have en fornemmelse af hvem din målgruppe er ,.. og om den er der :wink:
Se det her rammer du noget jeg har tænkt meget over. Jeg indrømmer uden at blinke at jeg gerne vil lave pop(ulær) musik. Noget der kan ramme alle, både fra højeste til laveste fællesnævner. Jeg vil gerne ramme et barn, men samtidig også den midelaldrende dame der sidder i en bilkø mandag morgen i regnvejr og hader sit liv. Er der et marked herfor, bestemt. Er jeg talentfuld nok til at kunne gøre det, tja det ved ingen, og jeg har ikke ligefrem odsende på min side, da jeg først indenfor de sidste 2-3 år er begyndt at gå i dybden mht. sangskrivning, produktion (kunne jeg dog i forvejen) musikteori og hørelære, beherske "rigtige" instrumeneter osv. Desuden er jeg 34, hvilket jeg har ladet fortælle er en hæmsko, men som jeg kun ser som en fordel:)

Dog er der noget i mig der siger at jeg kan. Jeg kan ikke forklare det, jeg er normalt meget ydmyg, men der er ikke et fiber i min krop der siger at jeg ikke kan. Det er en stemme min vestjykse opvækst byder normalt byder mig at undertrykke, men her skærer den igennem på en måde således at jeg ikke tvivler på at jeg kan. Også selv om jeg på papiret har større chance for at kunne leve af at sælge is på nordpolen.

Hvad angår branchen er jeg faktisk ikke så nervøs, da jeg tror jeg har et godt indblik i hvad der foregår. Jeg har rettet en del kontrakter for artister og bands, og jeg tror der er sket meget de sidste 10-15 år på den front. Jeg vil naturligvis ikke snøres, men omvendt er jeg ikke grådig- og jeg ser f.eks. labels som samarbejdspartner, og des større insitament de har for at lave en skilling des hurtigere vil de også løbe for at gøre produktet til en succes.

Hvad angår "rigtige" meninger ved jeg udmærket godt hvad du mener. Jeg har dog et lidt andet take på det, nemlig at hvis du er flink ringer telefonen mere. Jeg kender f.eks. nogle dj´s der måske ikke er verdens bedste, men telefonen ringer konstant fordi de bare er superflinke og hjælpsomme. Jeg bilder mig ind at jeg selv har fået en del jobs på den bekostning:)

Og igen mange tak for inputs allesammen. Jeg var superbange for at poste det, da det var lige lovligt personligt, men det er jeg virkelig glad for jeg gjorde. Det ville være supernemt at skyde mig ned, men det fremgår så tydeligt at i alle kender til problematikken, og derfor tager jer tid til at komme med kompetent og kyndig vejledning fra jeres privatliv- det betyder meget <3

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

Holger skrev:Livet som sangskriver/producer har naturligvis (udover den generelle fornøjelse ved at lave musik) også nogle vildt sjove elementer. Fx lavede jeg på ca. en uges arbejde 700.000 kr. (et beløb som kunne have været mange gange højere, hvis ikke det var for al bedrageriet i branchen) som producer/sangskriver på et enkelt nummer. Det tager mig knapt et år at lave det samme som lydtekniker, til gengæld har jeg den samme indtægt hvert år, så længe jeg passer min forretning ordentligt.
Hold da op, det er da helt vildt. Ikke så meget beløbet (selvom det er et gastronomisk beløb), men snarere at du har gjort en kæmpeforskel for en masse mennesker. Prøv og tænk på hvor mange mennesker du har berørt med din musik, det er da supersejt. Det er så smukt at tænke på at du har muligvis har har hjulpet mennesker igennem en svær tid, været soundtracket til deres ungdom, har været "deres sang" osv. Det er der nerven ved popmusik ligger synes jeg.

Lige en anden ting, respekt for at der sidder nogle herinde som i sin tid har forsøgt at løfte Danmark op på et "svensk" niveau. Det har aldrig været hipt at lave popmusik i musikerkredse, men jeg synes det er fedt at der var nogle dengang der prøvede at lave noget ala det som Dennis Pop og Max martin lavede i Cherion dagende, og velnok som motown lavede i detroit i 50-60erne. Det er en udbredt misforståelse at pop er nemt at lave, og derfor bliver jeg sgu lidt harm når jeg f.eks. ser at Garcia for noget tid siden fik flagg for at lave popmusik. Jeg skal da nok have kysset nogle piger til skolefesterne til hans (og dit) musik, og nu sidder i og rådgiver os andre, så tak for det:).

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

donnievandango skrev: Hold da op, det er da helt vildt. Ikke så meget beløbet (selvom det er et gastronomisk beløb), men snarere at du har gjort en kæmpeforskel for en masse mennesker. Prøv og tænk på hvor mange mennesker du har berørt med din musik, det er da supersejt. Det er så smukt at tænke på at du har muligvis har har hjulpet mennesker igennem en svær tid, været soundtracket til deres ungdom, har været "deres sang" osv. Det er der nerven ved popmusik ligger synes jeg.
Heh heh, jeg oplevede mere kommentarer a la "hold kæft noget lortemusik" dengang det kom frem.

I dag er der rigtigt nok mange flere positive kommentarer a la "det nummer hørte vi hele tiden da vi gik i byen!" osv.

Ultimativt set rører ingen af tingene mig dog så meget. Jeg lavede det primært for min egen skyld og de artister jeg arbejde med, altså fordi jeg syntes det var sjovt. I dag bliver jeg mest "høj" af at hjælpe mine kunder med at nå deres ønsker og drømme, det er meget tilfredsstillende.

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Mr. Soundman skrev:
MrBacon skrev:Såhh ... nu sidder jeg her med et CV, der ser ret hullet ud de seneste års tid, og prøver at finde et job, der modsvarer, hvad jeg lavede for 10 år siden. Det er ikke voldsomt mange mennesker, jeg indtil videre har siddet overfor, der på nogen måde ser det som et plus, at man har forsøgt at forfølge sin drøm.
Der er jeg en af dem, der synes janteloven er et sørgeligt påhit.
Jeg ved sgu ikke om janteloven har noget at sige ... Men "jamen, er det så ikke musikken, du rigtig vil?" spørgsmål kombineret med, at folk tror, at man bliver retarderet, hvis man ikke hopper fra job til job konstant uden pause.

Nogle, der mangler et blæs, stoffer eller produktion/mix/mastering?? Jeg er billigere end pigerne på vestegnen. Nå, ikke? Well, prøvede også at tage kontskt til et par produktionsselskaber (f.eks. Metronome) ifm at pushe noget musik til de mindre serier og dokumentarer, de laver. Rent afslag uden at ville lytte på noget - de har alle hvad de skal bruge internt af musik og tager ikke mere ind (what the freaking f*ck?)

Mit liv < nordkoreansk statsborger.

/rant

Medlemsavatar
mikkels
Medlem
Indlæg: 888
Sted: Farum

Indlæg af mikkels »

donnievandango skrev:(selvom det er et gastronomisk beløb)
Er det, når man bliver betalt i madbilletter? ;-)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

MrBacon skrev:Well, prøvede også at tage kontskt til et par produktionsselskaber (f.eks. Metronome) ifm at pushe noget musik til de mindre serier og dokumentarer, de laver. Rent afslag uden at ville lytte på noget - de har alle hvad de skal bruge internt af musik og tager ikke mere ind (what the freaking f*ck?)
Ja, det kan føles træls at blive afvist uden overhovedet at blive hørt. Men de der folk driver jo en forretning. Hvis de har varer nok på hylderne er de ikke interesserede i at få flere. Og så betyder det groft sagt ikke så meget for dem at de derved kommer til at træde på en kunstners ego - det er mere vores problem end deres.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

MrBacon skrev: Jeg ved sgu ikke om janteloven har noget at sige ... Men "jamen, er det så ikke musikken, du rigtig vil?" spørgsmål kombineret med, at folk tror, at man bliver retarderet, hvis man ikke hopper fra job til job konstant uden pause.
I min bog får du respekt, du turde i det mindste hoppe ud i det <3

Nyt svar