Noder vs. visuelle toner
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Noder vs. visuelle toner
Det irriterer mig voldsomt når jeg vil lære noget nyt om musik, at de (der lærer fra sig) altid skal komme med nodeark, istedet for den måde man normalt laver musik på - dvs. i et computerprogram med barer som i visuel længde repræsenterer... tonens længde, og ude til venstre har vi et vertikalt klaver, så man kan se hvor tonerne skal ligge.
Det giver så meget mere mening at repræsentere musik på den måde, fordi det er den måde man laver musik på idag. Der er jo INGEN som idag skriver musik i nodeark, medmindre de skal læses af et rigtigt orkester. Skriver man musik idag, skriver man det først i et computerprogram, hvor man netop arbejder med visuelle toner (som helt bogstaveligt og intuitivt viser hvor lang tonen er, og hvor den ligger på keyboardet), ikke nodeark.
Så hvorfor sværger musiklærere stadig til nodeark? Det er jo et kæmpe irritationsmoment for os som ikke læser noder, og bare gerne vil igang med at skrive f.eks. kontrapunktisk musik i f.eks. FL Studio (cubase og andre musikprogrammer benytter sig også af visuelle toner istedet for noder).
Det giver så meget mere mening at repræsentere musik på den måde, fordi det er den måde man laver musik på idag. Der er jo INGEN som idag skriver musik i nodeark, medmindre de skal læses af et rigtigt orkester. Skriver man musik idag, skriver man det først i et computerprogram, hvor man netop arbejder med visuelle toner (som helt bogstaveligt og intuitivt viser hvor lang tonen er, og hvor den ligger på keyboardet), ikke nodeark.
Så hvorfor sværger musiklærere stadig til nodeark? Det er jo et kæmpe irritationsmoment for os som ikke læser noder, og bare gerne vil igang med at skrive f.eks. kontrapunktisk musik i f.eks. FL Studio (cubase og andre musikprogrammer benytter sig også af visuelle toner istedet for noder).
Traditional musiknotation har mange tegn på at være en gammel opfindelse: Både dét at hver vandret linie ikke repræsenterer et fast antal halvtoner, også små sære detaljer som at nogle europæer skriver H i stedet for B osv.
Du er ikke den første som har ønsket et mere matematisk rent system: Joseph Schillinger prøvede netop at reformere den måde vi noterer musik på på en måde som endda har færre genre- og kulturspecifikke træk end det traditionelle system. Det var dog før computeren, så der var nok ikke et tilstrækkeligt incitament til at skifte.
I dag har jeg selv stort set glemt traditionel notation pga computere og elektronisk musik... og jeg er ellers vokset op i et hjem med flygel og klassisk musik. Så jeg ved udmærket hvad du mener.
Men hvis dit mål er at arbejde med gamle typer musik som f.eks ting fra middelalderen, så er der nok ikke nogen realistisk vej uden om at lære den tilhørende notation - specielt hvis du en dag vil arbejde sammen med andre musikere.
Du er ikke den første som har ønsket et mere matematisk rent system: Joseph Schillinger prøvede netop at reformere den måde vi noterer musik på på en måde som endda har færre genre- og kulturspecifikke træk end det traditionelle system. Det var dog før computeren, så der var nok ikke et tilstrækkeligt incitament til at skifte.
I dag har jeg selv stort set glemt traditionel notation pga computere og elektronisk musik... og jeg er ellers vokset op i et hjem med flygel og klassisk musik. Så jeg ved udmærket hvad du mener.
Men hvis dit mål er at arbejde med gamle typer musik som f.eks ting fra middelalderen, så er der nok ikke nogen realistisk vej uden om at lære den tilhørende notation - specielt hvis du en dag vil arbejde sammen med andre musikere.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Nej, jeg kommer aldrig til at arbejde sammen med andre musikere. Mit virke forbliver på hobbyniveau, så der er ingen grund til at jeg skal lære noder.Joachip skrev:Traditional musiknotation har mange tegn på at være en gammel opfindelse: Både dét at hver vandret linie ikke repræsenterer et fast antal halvtoner, også små sære detaljer som at nogle europæer skriver H i stedet for B osv.
Du er ikke den første som har ønsket et mere matematisk rent system: Joseph Schillinger prøvede netop at reformere den måde vi noterer musik på på en måde som endda har færre genre- og kulturspecifikke træk end det traditionelle system. Det var dog før computeren, så der var nok ikke et tilstrækkeligt incitament til at skifte.
I dag har jeg selv stort set glemt traditionel notation pga computere og elektronisk musik... og jeg er ellers vokset op i et hjem med flygel og klassisk musik. Så jeg ved udmærket hvad du mener.
Men hvis dit mål er at arbejde med gamle typer musik som f.eks ting fra middelalderen, så er der nok ikke nogen realistisk vej uden om at lære den tilhørende notation - specielt hvis du en dag vil arbejde sammen med andre musikere.
Jamen så Lad da være med at lære det. Så slipper du også for at irritere dig over det. Grunden til dem, der lærer det fra sig gør det med noder, er nok fordi de de faktisk bruger det til at kommunikere med andre musikere.
Personligt bruger jeg begge 'skriftsystemer' og ville ikke være nogen af dem foruden.
Hvis du vil lære kontrapunktisk e teknikker er der ufattelig meget viden at hente, hvis du bare lige får lært at tyde noderne.
Ellers er det som at ville lære arabisk uden at ville sætte sig ind i skriftsproget medmindre det bliver skrevet med danske bogstaver.
Personligt bruger jeg begge 'skriftsystemer' og ville ikke være nogen af dem foruden.
Hvis du vil lære kontrapunktisk e teknikker er der ufattelig meget viden at hente, hvis du bare lige får lært at tyde noderne.
Ellers er det som at ville lære arabisk uden at ville sætte sig ind i skriftsproget medmindre det bliver skrevet med danske bogstaver.
skriver noder
Der er da en del der bruger score delen i Cubase i stedet for "piano Roll" delen svjv
www.k76.dk | www.soundcloud.com/k76 | facebook.com/k76music
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
itunes: http://apple.co/1KPrzRW | spotify: http://spoti.fi/1QzBYbJ
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Adam Neely sammenligner godt nok med (guitar)tabs her. Men pointen er den samme.
Full disclosure: Jeg læser (heller) ikke noder. Trods flere forsøg på at lære det, så kan jeg ikke rigtigt få det ind med skeen.
Men der er ikke tvivl om, at alle de musikere jeg har mødt, der læser noder, har en meget større musikforståelse og umiddelbar tilgang til musikken, end dem der ikke gør - mig selv inklusive. Og specielt inden for genre som OP bevæger sig i, må det være som, at være evigt bagud på point, ikke at have det i værktøjskassen.
Full disclosure: Jeg læser (heller) ikke noder. Trods flere forsøg på at lære det, så kan jeg ikke rigtigt få det ind med skeen.
Men der er ikke tvivl om, at alle de musikere jeg har mødt, der læser noder, har en meget større musikforståelse og umiddelbar tilgang til musikken, end dem der ikke gør - mig selv inklusive. Og specielt inden for genre som OP bevæger sig i, må det være som, at være evigt bagud på point, ikke at have det i værktøjskassen.
- Graceville
- Medlem
- Indlæg: 2762
- Sted: 2300
Nodesystemet er osse grafisk i den forstand at du nemt kan genkende de indbyrdes forhold mellem noderne. Kvart, kvint, terts osv er hurtigt genkendelige. Ikke fordi jeg selv kan det særlig godt, men er man god til noder og hørelære, kan man høre musikken mens man læser den, uden noget instrument.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg
Det er altså desværre en gang vrøvl, det du skriver. På alle niveauer læses og skrives noder over hele verden. Det fungerer og er grund til at meget musik kan lade sig gøre.mediumaevum skrev:Det irriterer mig voldsomt når jeg vil lære noget nyt om musik, at de (der lærer fra sig) altid skal komme med nodeark, istedet for den måde man normalt laver musik på - dvs. i et computerprogram med barer som i visuel længde repræsenterer... tonens længde, og ude til venstre har vi et vertikalt klaver, så man kan se hvor tonerne skal ligge.
Det giver så meget mere mening at repræsentere musik på den måde, fordi det er den måde man laver musik på idag. Der er jo INGEN som idag skriver musik i nodeark, medmindre de skal læses af et rigtigt orkester. Skriver man musik idag, skriver man det først i et computerprogram, hvor man netop arbejder med visuelle toner (som helt bogstaveligt og intuitivt viser hvor lang tonen er, og hvor den ligger på keyboardet), ikke nodeark.
Så hvorfor sværger musiklærere stadig til nodeark? Det er jo et kæmpe irritationsmoment for os som ikke læser noder, og bare gerne vil igang med at skrive f.eks. kontrapunktisk musik i f.eks. FL Studio (cubase og andre musikprogrammer benytter sig også af visuelle toner istedet for noder).
Lær dog noder - tag nogle timer og bliv fortrolig med dem. Hvis du vil skrive kontrapunktisk musik, så vil det være så meget lettere for dig.
Jeg kunne ikke være mere enig.gs-dk skrev:Det er altså desværre en gang vrøvl, det du skriver. På alle niveauer læses og skrives noder over hele verden. Det fungerer og er grund til at meget musik kan lade sig gøre.mediumaevum skrev:Det irriterer mig voldsomt når jeg vil lære noget nyt om musik, at de (der lærer fra sig) altid skal komme med nodeark, istedet for den måde man normalt laver musik på - dvs. i et computerprogram med barer som i visuel længde repræsenterer... tonens længde, og ude til venstre har vi et vertikalt klaver, så man kan se hvor tonerne skal ligge.
Det giver så meget mere mening at repræsentere musik på den måde, fordi det er den måde man laver musik på idag. Der er jo INGEN som idag skriver musik i nodeark, medmindre de skal læses af et rigtigt orkester. Skriver man musik idag, skriver man det først i et computerprogram, hvor man netop arbejder med visuelle toner (som helt bogstaveligt og intuitivt viser hvor lang tonen er, og hvor den ligger på keyboardet), ikke nodeark.
Så hvorfor sværger musiklærere stadig til nodeark? Det er jo et kæmpe irritationsmoment for os som ikke læser noder, og bare gerne vil igang med at skrive f.eks. kontrapunktisk musik i f.eks. FL Studio (cubase og andre musikprogrammer benytter sig også af visuelle toner istedet for noder).
Lær dog noder - tag nogle timer og bliv fortrolig med dem. Hvis du vil skrive kontrapunktisk musik, så vil det være så meget lettere for dig.
- adgangfolmer
- Medlem
- Indlæg: 1155
- Sted: Aalborg
Der er vel også stadig et temmelig lavpraktisk aspekt i nodesystemet - nemlig at det er en væsentligt mere kompakt måde at notere musik på, end hvis alt skulle skrives som en piano roll. Notationen til et længere stykke musik ville blive et ganske uoverskueligt virvar, hvis det skulle noteres på den måde.
Når det så er sagt, så har piano roll-systemt bestemt noget at byde på, hvis det blot handler om at lære at spille et bestemt stykke musik, på et bestemt instrument, og jeg tror faktisk også, at der er nogle musikundervisningstjenester, der er begyndt at undervise på den måde. Tror bl.a. at "yousician", som konstant dukker op i mine Youtube-reklamer, bruger et system, der minder meget om måden du noterer i en DAW.
Når det så er sagt, så har piano roll-systemt bestemt noget at byde på, hvis det blot handler om at lære at spille et bestemt stykke musik, på et bestemt instrument, og jeg tror faktisk også, at der er nogle musikundervisningstjenester, der er begyndt at undervise på den måde. Tror bl.a. at "yousician", som konstant dukker op i mine Youtube-reklamer, bruger et system, der minder meget om måden du noterer i en DAW.
Stille og uroligt
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg har meget store overvejelser om at starte på en musikskole efter sommerferien. Men jeg kan se at de kun tilbyder omkring 15-20 minutters undervisning om ugen. Og så koster forløbet omkring 3-5000 kr. Jeg har tænkt mig at lære noder, men kun med henblik på at jeg kan lære kontrapunktisk komposition.bryla skrev:Jamen så Lad da være med at lære det. Så slipper du også for at irritere dig over det. Grunden til dem, der lærer det fra sig gør det med noder, er nok fordi de de faktisk bruger det til at kommunikere med andre musikere.
Personligt bruger jeg begge 'skriftsystemer' og ville ikke være nogen af dem foruden.
Hvis du vil lære kontrapunktisk e teknikker er der ufattelig meget viden at hente, hvis du bare lige får lært at tyde noderne.
Ellers er det som at ville lære arabisk uden at ville sætte sig ind i skriftsproget medmindre det bliver skrevet med danske bogstaver.
Kan man virkelig lære noder og kontrapunkt på 15 minutter om ugen? Hvis jeg skal kombinere undervisningen med onlinekursus (hvilket jeg gerne vil) hvilke onlinekurser kan du så anbefale mig?
De krav jeg stiller til et onlinekursus er, at det skal være videoer (jeg lærer visuelt) og de skal kunne downloades så jeg kan se dem når jeg kan.
Jeg ved ikke om Musikskole er den bedste løsning men du kan høre din lokale musikskole, hvem der underviser i teori så du kan kontakte vedkommende direkte og få privatundervisning en time ad gangen et par måneder.
Kender ikke til nogen online kurser.
Kender ikke til nogen online kurser.
skriver noder
- lassegrubbe
- Medlem
- Indlæg: 390
- Sted: Danmark
Det lyder som om, du har meget specifikke behov, og dem kan holdbaseret teoriundervisning på musikskolen næppe imødekomme til fulde. Jeg vil klart anbefale dig en privatunderviser – dem er der en del af, hvis du googler "musikundervisning" – og så kan du eventuelt supplere op med nogle YouTube-videoer om emnet.
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Det er netop privatundervisning jeg havde tænkt mig.lassegrubbe skrev:Det lyder som om, du har meget specifikke behov, og dem kan holdbaseret teoriundervisning på musikskolen næppe imødekomme til fulde. Jeg vil klart anbefale dig en privatunderviser – dem er der en del af, hvis du googler "musikundervisning" – og så kan du eventuelt supplere op med nogle YouTube-videoer om emnet.