Artikel med Jakob Erland (Gyraf)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
RigPa
Medlem
Indlæg: 196
Sted: Viby J

Artikel med Jakob Erland (Gyraf)

Indlæg af RigPa »

En journalist jeg kender har lavet dette fremragende interview med Gyraf Jakob og hans historie:

Edit: Siden eksisterer ikke længere
Senest rettet af RigPa fre 3. mar 2023 10:57, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
raoul
Medlem
Indlæg: 2126

Indlæg af raoul »

fedt !

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Fantastisk <3

Bookmarker den

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Interessant læsning ,.. havde ikke forestillet mig hans bagrund var så alsidig og broget :)

Tænker mig han må være meget afhængig af feed-back på lyden, når han nu selv er så tone-døv, og det er ret godt gået med sådan et handicap

Prøver at forestille mig hvad hvordan ens sanse-oplevelse af lyd og musik er når man er tone-døv
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

DUBTEMPLE skrev: Tænker mig han må være meget afhængig af feed-back på lyden, når han nu selv er så tone-døv, og det er ret godt gået med sådan et handicap
Det minder mig om en historie jeg ofte fortæller mine elever om Gyraf G14 equalizeren: de pålydende frekvensværdier på de forskellige bånd passer ikke helt med de reelle frekvenser, men er i stedet baseret på hvad en række lydteknikere mente frekvensen var ved blindtest.

Det synes jeg er vanvittigt morsomt og heller ikke uden en eller anden form for praktisk genialitet.

Jeg har selv haft en G14 og har ikke efterprøvet det grundigt, men mener at det især var tydeligt i toppen, hvor alle overvurderer deres egen hørekapacitet og derfor vurderer mindst 2k forkert.

Medlemsavatar
Søren Dyhr
Medlem
Indlæg: 3826
Sted: Rødovre

Indlæg af Søren Dyhr »

Holger skrev:Jeg har selv haft en G14 og har ikke efterprøvet det grundigt, men mener at det især var tydeligt i toppen, hvor alle overvurderer deres egen hørekapacitet og derfor vurderer mindst 2k forkert.
Iso frekvenserne 6k3 hz og 8 hz, har altid drevet mig til vanvid i PA sammenhæng, jeg bytter oftest om på dem når jeg ringer skråkasser ud ... men forklaringen er også lige til 6k3 hz, 8 K og 10 K er nabo bånd i en 1/3 oktavs, fordi det hele jo er logarimisk. Det er sikker også disse for det passer med 2 K hz imellem.

--sd

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg tror mere det er længere oppe i toppen (på G14), men who knows - det sjove er IKKE er afprøve det, men bare bruge maskinen ;-)

Medlemsavatar
Jens Sejersen
Medlem
Indlæg: 1548
Sted: Låsby

Indlæg af Jens Sejersen »

DUBTEMPLE skrev:
Tænker mig han må være meget afhængig af feed-back på lyden, når han nu selv er så tone-døv, og det er ret godt gået med sådan et handicap

Prøver at forestille mig hvad hvordan ens sanse-oplevelse af lyd og musik er når man er tone-døv
Jeg ved at Jakob ofte låner Emil Thomsens ører fra ET mastering. Emil var i hvert fald meget med inde over da han lavede G21'eren
[color=#FF0000]https://soundcloud.com/jens-sejersen[/color]

[color=#BF4000]working hard or hardly working?...[/color]

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Det er en rigtig god artikel synes jeg
Deaktiveret

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Helt enig, det var som at læse et spændende videointerview.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar