Vi har brug for nye guitarhelte/idoler

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

“John Mayer?” he asks. “You don’t see a bunch of kids emulating John Mayer and listening to him and wanting to pick up a guitar because of him.”
WRONG!!!

Og jeg vil også mene at Matthew Bellamy fra Muse og John Petrucci fra Dream Theater har gjort et stort indtryk på unge guitarister.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

Jeg er ganske enig i artiklen, desværre. Det er stillet firkantet op, men det får pointen til at stå klart.

OT: Af ren interesse, hvorfor indeholder dit link et utm_term?

Medlemsavatar
Arnold
Medlem
Indlæg: 564

Indlæg af Arnold »

Ja det er virkelig en skam - det er måske også imponerende at guitaren og rockmusikken har kunne facinere i så mange år, og I så skiftende tider. Så måske er der ikke noget at sige til, at rockmusikken virkelig er død, og har været det et stykke tid. Hvor længe er det siden, at man har hørt en imponerende guitarsolo i noget, der spilles i radioen? - jeg husker det virkelig ikke. Personligt kan jeg godt savne noget kant i dagens populærmusik, hvor der fokuseres meget på vokalen, mens den instrumentale kunnen virker til at være sekundær (groft sagt) - længere instrumentale soli er der ihvertfald ikke meget af. Omvendt så skaber en trend jo altid en modpol, så man kan jo håbe, at guitaren igen kan få en revival.

Tidligere skrev man primært sange på guitar eller piano, men idag er værktøjerne til sangskrivning mere mangfoldige på både godt og ondt, så måske er dette også medvirkende til guitarens deroute. Oh well..

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Lige nu er det jo DJs der er de nye rockstjerner. Som Arnold er inde på, er det imponerende, at guitaren har kunnet holde sig i fokus så længe. Det startede vel i 50erne, hvor de første guitarhelte kom frem og gjorde nye ting. Men i dag er guitar jo et helt andet instrument. Teknologisk kan man nærmest alt med en guitar, og bare guitarspillet og 'almindelige' guitaristers teknik har udviklet sig i en grad, så der i dag findes mindst 1000 guitarister, der spiller hurtigere og mere præcist en 70ernes dygtigste guitarist (I må selv vælge, hvem det er).
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Jeg er enig i analysen og beskrivelsen i artiklen, men har lidt svært ved at se hvorfor det er et problem. Jeg er nok på linje med Brad Delson, der citeres for dette:
“Music is music,” he says. “These guys are all musical heroes, whatever cool instrument they play. And today, they’re gravitating toward programming beats on an Ableton. I don’t think that’s any less creative as playing bass. I’m open to the evolution as it unfolds. Musical genius is musical genius. It just takes different forms.”
Vi har muligvis brug for helte og idoler, men hvorfor er det vigtigt at de spiller guitar? Hvis svaret handler om at bevare traditionen og respekten for de kæmper hvis skuldre vi står på, så har vi her i landet i virkeligheden mere brug for helte og idoler på violin og harmonika.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
KTAS
Medlem
Indlæg: 254
Sted: Farum

Indlæg af KTAS »

david mondrup skrev: Vi har muligvis brug for helte og idoler, men hvorfor er det vigtigt at de spiller guitar? Hvis svaret handler om at bevare traditionen og respekten for de kæmper hvis skuldre vi står på, så har vi her i landet i virkeligheden mere brug for helte og idoler på violin og harmonika.
El guitaren er symbolet på sex, drugs & rocknroll. Det handler om meget mere end musik. Det er symptomatisk at musikere der aldrig vil sige at de spiller rock alligevel kan finde på at kalde sig for rock stars. Det er en drøm der sælges.

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Jeg blev overraskende nok ringet op af en fyr (mange af os kender, men som jeg ikke vil nævne fordi det er en mange af os kender :wink: ) efter at vores seneste single blev spillet i P4 og han hørte det på vej hjem fra arbejde. Han proklamerede helt spontant sin kærlighed både på grund af guitarsound og -spil. Det var selvfølgelig dejligt, at høre jeg havde ramt noget rigtigt, og ramt ham med det. Op gennem halvfemserne var der japanske "journalister" på de relevante blade der ringede sådan nogle som mig op og bad om at få tone-for-tone gennemgange af soli og riffs, men det er jo læææænge siden nu. :lol:

Men måske er det også et udtryk for at hvis man er til den slags guitarlir, så er der sgutte mange steder at finde det, hvis man ikke lige ved hvor man skal lede. Det bliver netop ikke spillet så meget i radioen (Ole Jacobsen har altid været flink ved mit band), og så trives det bedst på mindre selskaber. Det største label for hardrock, AOR og den slags er nok Frontiers i Italien, og selv dem skal man nok være fan af de genrer for at kende til.

Meeeen jeg tror faktisk at der er en tendens i retning af at stilen, eller en afart eller flere, er på vej tilbage. Dels får jeg selv flere og flere spørgsmål vedr. nye udgivelser og jeg synes også jeg har flere og flere mix-/masteringjobs i de genrer.
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Danmark har jo faktisk en blomstrende musikscene med masser af guitar drevet metal og folk/Singer-songwriter (Fløjl, Elevatorfører, Select Captain, Shotgun Revolution, Defecto, Franklin Zoo, etc) men statsradiofonien og andre mainstream medier sætter tilsyneladende alt ind på, at vi (og særligt ungdommen) ikke skal eksponeres for det.

I øvrigt er jeg enig med David. Det er lige meget, om de unge vælger at skabe med en guitar eller med Ableton. Jeg synes, det meste, der skabes i Ableton, er noget bras/larm. Det sætter mig i bås med tressernes forældregeneration, og det er OK med mig.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Jeg ved i øvrigt godt, at medlemmerne i de bands, jeg nævner er (næsten) lige så gamle som mig selv, og det et OK med mig.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Luny Tune
Forum Donator
Indlæg: 7049
Sted: Snekkersten

Indlæg af Luny Tune »

Mon ikke der kommer et opgør på en eller anden måde med "det er dét de unge vil ha'"-princippet? Det er da netop de unge der ikke vil/er vant til at betale for tingene. Bl.a. hardrock er f.eks. en af de få genrer hvor cd'er stadig sælger, og det er ikke specielt unge mennesker der er de købedygtige dér (heller).

Til emnet kan man måske sige at det (som modspil til det jeg lige har skrevet) vel oftest er som teenager at man får sine rigtig store guitarhelte. (Nu hvor det er dem det lige handler om.)
SnakeRock - PickYourPriceMastering
Citat Bryla: "Noget jeg absolut ikke er fortaler for er våben, narko og NI's Akoustik Pianos."

Medlemsavatar
MrBacon
Medlem
Indlæg: 1582

Indlæg af MrBacon »

Luny Tune skrev:Til emnet kan man måske sige at det (som modspil til det jeg lige har skrevet) vel oftest er som teenager at man får sine rigtig store guitarhelte. (Nu hvor det er dem det lige handler om.)
Billede

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »


Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hehe...

Jeg havde besøg af bandet i studiet hele dagen i går, og er mættet af helte-guitar-soloer nu..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

gs-dk skrev:
Æbler og appelsiner ...

Bortset fra det er der ikke nødvendigvis så kolossalt meget godt at sige om Skrillex. Men det synes jeg nu egentlig heller ikke der er om ham guitargutten i klippet.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Markedet er overfyldt med guitarer fra Fender og Gibson m.fl. Og da jeg sidst købte noget i Usa ved Guitar Center blev jeg ringet op af en bankassistent, der spurgte om det var mig der havde købt, fordi det var en kendt butik for hvidvaskning af penge.

Når jeg kigger på fede bands, så er der da ikke mange der vil undvære guitar i deres lineup. Guitars kan levere en udtryksfuldhed til en band som intet andet instrument, og har da sin helt særlige plads i alle former for rytmisk musik.

Men nyhedsværdien af guitaren er nok faldende, fordi gud og hvermand spiller, og selv profferne kan ikke levere så meget helt nyt længere, og derfor kommer der nok ikke så mange nye "helte". Men har vi virkelig brug for flere Chuck Berry'er? Ikke for min skyld, det er noget amerikansk celebrity pis. Jeg synes mange af de nye er federe, som ikke lukrerer på at vise guitaren frem (alle kender den jo nu), men mere på at bruge den i forskellige roller og funktioner i bandet. De fedeste guitarister har altid været musikernes musikere alligevel, dvs de for de fleste ukendte, studie guitarister.

Repertoiret er kæmpestort på guitaren, og især hvis man skriver musik på virtuelle instrumenter (det gør jeg af og til også selv), så kan guitars ofte løfte det op til at lyde mere levende, efter min mening.

Men død, det er da en joke, på linje med dem der påstod at rockn roll er død. Beatles blev fx i starten af 60ne afvist med den samme begrundelse, at ingen gider at høre guitar musik mere :lol: :shock: 8-) :roll: :wink: :!:

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Daft Punk - Get Lucky er da båret totalt på guitaren, men de færreste er klar over at der overhovedet er guitar i nummeret før man gør dem opmærksomme på det.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Hald skrev:...men de færreste er klar over at der overhovedet er guitar i nummeret før man gør dem opmærksomme på det.
Måske er det dét der er pointen i det med den nu døde guitar? Hvis man i dag bruger guitar i et nummer, så har den ikke så fremtrædende en rolle, som før i tiden...

Jeg er i hvert fald enig i, at guitaren slet ikke har samme rolle i musik i dag, som før i tiden. Personligt savner jeg det, men det er ikke noget jeg bruger tid på at beklage mig over - vinden blæser jo hvorhen den vil, som man siger, og det kan jeg ikke lave om på. Men heldigvis står og falder mit guitarbehov ikke på hvad der spilles i radioen i 2017, for jeg laver selv min musik og spiller selv min spade som det passer mig, så jeg går heldigvis ikke glip af noget.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

The-Rock-History-Timeline-Infographic-1.jpg
Pretty much sums it up.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hehe den grafik er ret præcis.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
donnievandango
Medlem
Indlæg: 497
Sted: Fyn

Indlæg af donnievandango »

'Her er en udsendelse om emnet, jeg faktisk synes er ret spændende:

http://www.radio24syv.dk/programmer/ak- ... -triangler

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Som David så forstår jeg heller ikke hvorfor det er et problem. Tiderne skifter. Trends kommer og går. Hvorfor er der ikke flere som leger med yoyo i dag?????

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Det er fordi de heller vil lege med fidget spinnere, der ikke kræver nogen skillz - lidt lige som keyboards og DJ .....
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Default avatar
niklasni1
Medlem
Indlæg: 1533
Sted: Den ekstreme vestegn

Indlæg af niklasni1 »

Smittefar skrev:Det er fordi de heller vil lege med fidget spinnere, der ikke kræver nogen skillz - lidt lige som keyboards og DJ .....
Du er bare sur og gammel!

Her er en stor koala og lidt blød musik til at gøre dig i bedre humør:

Nobody noes.

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

:D Love it
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar