Violin-spørgsmål

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Violin-spørgsmål

Indlæg af mediumaevum »

Jeg forsøger at lave violinspil med 8dio violiner, og har skrevet et nummer, hvor jeg har kvantiseret tonerne (for nemheds skyld).

Det hele lyder tight og rigtig godt på klaver, harpe eller fløjte, men ikke strygere. Melodien består som oftes af meget korte toner, men jeg ved jo fra rigtige orkestre, at violiner sagtens kan spille korte toner, og der er korte toner inkluderet i 8DIO Violins.

Problemet er, at nu har jeg fundet ud af, at selvom det hele er kvantiseret, så lyder det ikke "tight" når violinerne kommer på. Det er som om de er forskudt med nogle milisekunder, og jeg aner ikke hvordan man ændrer det. Det er ellers kvalitets-violiner. Jeg har prøvet andre strygere fra andre mærker, og det er nøjagtigt samme problem, så jeg tænker ikke det er strygerne den er gal med, men min kompositionsteknik.

Hvad skal jeg gøre, for at få violinerne til at spille sammen med f.eks. staccatoer og lyde "tight"/præcist?

Kan det passe, at violiner skal starte nogle milisekunder før andre instrumenter? Hvordan gør i, når i komponerer for strygere?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvis alle "anslag" kommer for sent, markerer du alle midi-notes og flytter dem en krillemy tilbage.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Du skal droppe al kvantificering og spille det ind på øret. Det duer ikke det andet og samtidig bruge masser af controller info til attack, release, vibrato mm.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Læs op på Attack og Decay for at få en forståelse hvorfor violiner er forsinket i forhold til klaver.

Du havde det samme problem i dit tidligere nummer.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Klaver har hurtigt attack i lyden, da det bliver slået et slag. Defor vil attack være hurtigt, men det vil decay også være.

Violin bliver strøget så attack vil være langsomt. Derfor skal man stryge violinen lidt tidligere hvis lyden skal komme samtidig med klaverets anslag.


Billede

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »


Medlemsavatar
mediumaevum
Medlem
Indlæg: 3656

Indlæg af mediumaevum »

Ok, takker for info.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

mediumaevum skrev: Hvordan gør i, når i komponerer for strygere?
Spiller det ind
skriver noder

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

bredal187 skrev:Klaver har hurtigt attack i lyden, da det bliver slået et slag. Defor vil attack være hurtigt, men det vil decay også være.

Violin bliver strøget så attack vil være langsomt. Derfor skal man stryge violinen lidt tidligere hvis lyden skal komme samtidig med klaverets anslag.


Billede
Det kommer helt an på, hvordan violinisten spiller - man kan ikke sige det så generelt. Der er så mange muligheder på et strygeinstrument og derfor kan man næsten altid sagtens høre om det er "the real deal". Jeg har hørt gode programmeringer - men altid håndspillet og ikke programmeret.

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Det er korrekt. Mente heller ikke generelt, men i det her tilfælde [emoji4]

Men for at forstå hvorfor to kvantiseret anslag med to forskellige instrumenter ikke nødvendigvis kommer på samme tidspunkt, så skal man forstå Attack of Decay [emoji4]

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

"Attack of decay"? - Mener du ikke bare attack?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Mente Attack OG decay :-D

telefon autokorrektur :-P

Nyt svar