Hedder det noget når en producer “kopierer” et groove?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Hedder det noget når en producer “kopierer” et groove?

Indlæg af Jacob Bach »

Jeg ved, at rigtig mange producerer ofte starter et track op på baggrund af et andet track, når de skal lave et nummer, Ofte er det en grundfeeling, et tempo, et groove/en energi som “oversættes” med andre lyde, melodier osv, så det ender med at blive noget helt andet.

Det kaldes vel i bund og grund “inspiration”. Eller, hvis man er grov, “plagiat”.

Men for det meste fremstår det nye nummer så langt fra dét produceren lod sig inspirere af, at det er svært at få øje op sammenhængen. Måske er sounden, akkordprogression eller melodierne helt anderledes, men fornemmelsen/feelingen er den samme.

Det er sådan en hygge-nørde-sport jeg har mig, hvor jeg prøver at finde tilfælde på dette, altså hvor jeg mener at kunne se en sammenhæng, som ikke er direkte men alligevel til stede…

Nogen der forstår hvad jeg mener, og findes der et godt ord for den “proces”?

Og har I nogle gode/sjove bud på tilfælde?

Ud af mange andre tilfælde, har jeg fx en teori om at “S.OA.P. is in the air” er blevet til på denne måde på baggrund af Bomfunk MCs “Freestyler”.

Jeg har intet belæg for det og ville heller aldrig kalde det “plagiat”. Det er bare noget jeg tænker (og hygger mig med).

S.O.A.P.:


Bomfunk MCs:

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Sjovt du lige hiver Freestyler frem, effekten i slutningen har jeg netop hørt i en tv reklame. Det samme med den der elendige samme ørn der ALTID bruges når der vises en flyvende rovfugl. Garh. Nå sorry for OT. :D

I det her tilfælde er det Freestyler som helhed du mener har været inspiration for hele S.O.A.P. nummeret, eller hvordan?
De her midtempo breaks med reece agtig halvdistorted bass havde jo været igang som stil/lyd i noget tid i forvejen..
Omkring konteksten og målgrupper osv., så kan man jo smile lidt af, at Freestyler kategoriseres på Discogs som Breakbeat, og S.O.A.P. som Europop. :)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jacob Bach skrev: Nogen der forstår hvad jeg mener, og findes der et godt ord for den “proces”?
Soundalike er det officielle ord, som oftest bruges inden for reklamebranchen, hvor man gerne ville have licenseret et track, men det var for dyrt fx.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mange film får lavet musik der skal minde om et andet nummer, hvad det præcist bliver kaldt ved jeg ikke, men udtrykket Temp tracks kommer ofte op.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Hald skrev:Mange film får lavet musik der skal minde om et andet nummer, hvad det præcist bliver kaldt ved jeg ikke, men udtrykket Temp tracks kommer ofte op.
Det lavede jeg en tråd om her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=73543

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Christoffer I. N. skrev:Det samme med den der elendige samme ørn der ALTID bruges når der vises en flyvende rovfugl. Garh. Nå sorry for OT. :D
Der er ikke mange ørne tilbage - så den her får alle photo ops. :-D

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Holger skrev:
Jacob Bach skrev: Nogen der forstår hvad jeg mener, og findes der et godt ord for den “proces”?
Soundalike er det officielle ord, som oftest bruges inden for reklamebranchen, hvor man gerne ville have licenseret et track, men det var for dyrt fx.
Ahhr - det er da kun den latterlige vi-holder-lige-på-den-rigtige-side-af-love og ripper-stadig-et-kendt-stykke-af udgave.

Der kan da sagtens komme storslået ny musik ud af "den rigtige proces".

Richie Blackmore indrømmer f.eks jo selv blankt, at "Smoke On The Water" riffet er rip-off af Bethoven. Hans "Catch The Rainbow" er "Little Wing" både i musik og tekst. Flere af hans andre numre er også stærkt Hendrix-inspireret -samme riffs i langsommere tempo, vendt om osv.

"Gode kunstnere kopierer - store kunstnere stjæler!"

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

Christoffer I. N. skrev: effekten i slutningen har jeg netop hørt i en tv reklame.
Er det "sirene"-effekten du mener?

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jacob Bach skrev:
Christoffer I. N. skrev: effekten i slutningen har jeg netop hørt i en tv reklame.
Er det "sirene"-effekten du mener?
Ja det kan vi vel godt kalde den. :) "piiiiiiiiiiiiiiiiiiiv" gentaget 4-5 gange, hver 4. eller 8. bar.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det er et airhorn. P3 spillede forleden klip af en en række tracks med samme gentagne airhorn sample

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

Holger skrev:Det er et airhorn. P3 spillede forleden klip af en en række tracks med samme gentagne airhorn sample
Ja det kan vel godt være et "air horn" med en masse forvrængning og effekt..

Jeg havde selv gættet på noget guitarstøj/feedback-agtigt noget...

Ligger tilsyneladende her 0:24:


Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

Christoffer I. N. skrev: I det her tilfælde er det Freestyler som helhed du mener har været inspiration for hele S.O.A.P. nummeret, eller hvordan?
De her midtempo breaks med reece agtig halvdistorted bass havde jo været igang som stil/lyd i noget tid i forvejen..
Ja, det ligger rigtig meget i beatsne og bassens lyd og funktion + de der hits/stabs...Men helheden er en anden i og med, at SOAPs akkorder, melodier, sang i stedet for rap, osv. er helt anderledes end Freestyler, tænker jeg.

Du har nok helt sikkert ret i, at det var en stil, hvor mange numre lød på samme måde. Men det faktum at Freestyler udkom et år inden SOAP is in the Air og var et gigantisk kommercielt hit, gør bare at jeg er overbevist om, at SOAP-produceren må have siddet med det i studiet og brugt det som direkte udgangspunkt for sit track..

Det gør det stadig ikke til plagiat i mine øjne, og jeg synes i øvrigt ikke at der er noget etisk i vejen med denne måde at skabe på :-) Synes bare det er interessant og sjovt...

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

De sure gamle blues drenge kalder det kopiering når det er andre der gør det, og "tradition" når de selv spiller gamle copy-paste klichéer fra 60'ne :-)

Valg af terminologi kommer an på hvor vulgær man kan lide at være, og om man bliver en af "gutterne" i den lokale ved at bruge det.

Som sangskriver kan man bruge en "ghost song" som afsæt til at skrive en ny sang. Det er en metode mange benytter sig af, hvor man kan bruge spøgelsessangen som reference til at skrive ny tekst, melodi, beats, parts, hooks ect.

Det kan være en måde at holde samtalen i gang på (hvis man ser musik som kommunikation mellem mennesker), og hvor man anvender en del af vokabularet som værktøj. Det kan også bare være "inspiration", eller et quick-fix hvis man skal levere indenfor en kort deadline, som mange må indenfor film/tv.

På samme måde som love, videnskab, metoder, politik, penge, kødboller osv. bliver overleveret til andre, som så kan gøre brug af det, så fungerer musikken også sådan.

Det ved de der sagsøger naturligvis, og er en slags ådselsædere indenfor musikbranchen, der lukrerer på at nogen nogle gange kommer for tæt på. Der er et officielt register over sagsanlæg som man kan søge i http://mcir.usc.edu/cases/Pages/

Her et eksempel på sange der alle er skrevet til et 8th note groove
Og sange med new jack swing http://www.complex.com/music/2012/07/th ... ing-songs/

Når man har fundet en stil/ groove som man gerne vil identificeres med, og ønsker at blive en del af fællesskabet omkring stilen, ja så giver det jo mening at skrive i det groove for at tale med ligesindede. Stilen bliver ligesom et sprog man taler sammen, og man får et medborgerskab hvor man bliver til sådan een..

Senest rettet af the songcabinet tors 15. jun 2017 23:07, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Jacob Bach skrev:Ligger tilsyneladende her 0:24:

Yes præcis! :thumbup:
Desværre er Datafile 2 ikke umiddelbart at finde online hos Zero G, eller også leder jeg bare efter noget forkert. En del af deres ældre materiale er der, hvis man har lyst til at smide penge efter gamle samples.


Iøvrigt ganske gode uploads af de to numre du linkede til, var nærmest en fornøjelse at lytte til i hovedtelefoner tidligere i dag. JS16 havde virkelig fat i den lange ende, de breaks lyder sampler-smadrede på den helt rigtige måde.

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

the songcabinet skrev:
Som sangskriver kan man bruge en "ghost song" som afsæt til at skrive en ny sang. Det er en metode mange benytter sig af, hvor man kan bruge spøgelsessangen som reference til at skrive ny tekst, melodi, beats, parts, hooks ect.
"Ghost song" - Den var god!! Havde jeg ikke hørt før :-) Præcis det jeg mener!
Senest rettet af Jacob Bach tors 15. jun 2017 23:32, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

Hald skrev:Mange film får lavet musik der skal minde om et andet nummer, hvad det præcist bliver kaldt ved jeg ikke, men udtrykket Temp tracks kommer ofte op.
Jeg hører hvad du siger :-) Men jeg tænker, at I filmverden vil det have rigtig meget at gøre med toner, altså akkordprogressioner og melodi, fordi der er en særlig følelsesstemning der skal frem.. jeg taler lidt mere om de eksempler hvor det mere ligger i rytmen... men temp track er da et meget godt udtryk ;-)

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

Holger skrev:
Jacob Bach skrev: Nogen der forstår hvad jeg mener, og findes der et godt ord for den “proces”?
Soundalike er det officielle ord
Ja det er en meget god betegnelse, men ordet dækker nok mere over "direkte plagiat", synes jeg. Som du også skriver: det bruges når man vil have et andet nummer, man ikke har råd til og derfor får produceret et andet der - ikke altid men rigtig ofte - er så tæt på originalen at man kan komme til at forveksle dem.

Jeg tænker lidt mere på de tilfælde, hvor et nummer føles som et andet men ikke nødvendigvis lyder på samme måde. Altså hvor grundelementerne har samme rytme, fx trommer, bas og akkorder (ikke progression) og fungerer indbyrdes på samme måde.

Betegnelsen jeg ledte efter kom lige før med "ghost song" eller måske "ghost track" men soundalike i mange tilfælde meget tæt på at være det samme...

Et andet eksempel kunne være



og


Medlemsavatar
Christoffer I. N.  
Lydmaskinist
Indlæg: 35559
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En lille note mere omkring Datafile Two samplecd'en. Det er fair nok at Zero G og Time & Space ikke har den, nu den er udgivet i 91. :shock:
https://www.discogs.com/Zero-G-Datafile ... se/5547283

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

Christoffer I. N. skrev:En lille note mere omkring Datafile Two samplecd'en. Det er fair nok at Zero G og Time & Space ikke har den, nu den er udgivet i 91. :shock:
https://www.discogs.com/Zero-G-Datafile ... se/5547283
ja det er noget vintage noget :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jacob Bach skrev:
Holger skrev:
Jacob Bach skrev: Nogen der forstår hvad jeg mener, og findes der et godt ord for den “proces”?
Soundalike er det officielle ord
Ja det er en meget god betegnelse, men ordet dækker nok mere over "direkte plagiat", synes jeg.
Njah, en soundalike er muligvis en plagiering af produktionen, men ikke altid af sangskrivningen.

Medlemsavatar
Jacob Bach
Forum Donator
Indlæg: 186

Indlæg af Jacob Bach »

Holger skrev: Njah, en soundalike er muligvis en plagiering af produktionen, men ikke altid af sangskrivningen.
Klart, klart! Det er en gråzone.

Nyt svar