Hedder det noget når en producer “kopierer” et groove?
- Jacob Bach
- Forum Donator
- Indlæg: 186
Hedder det noget når en producer “kopierer” et groove?
Jeg ved, at rigtig mange producerer ofte starter et track op på baggrund af et andet track, når de skal lave et nummer, Ofte er det en grundfeeling, et tempo, et groove/en energi som “oversættes” med andre lyde, melodier osv, så det ender med at blive noget helt andet.
Det kaldes vel i bund og grund “inspiration”. Eller, hvis man er grov, “plagiat”.
Men for det meste fremstår det nye nummer så langt fra dét produceren lod sig inspirere af, at det er svært at få øje op sammenhængen. Måske er sounden, akkordprogression eller melodierne helt anderledes, men fornemmelsen/feelingen er den samme.
Det er sådan en hygge-nørde-sport jeg har mig, hvor jeg prøver at finde tilfælde på dette, altså hvor jeg mener at kunne se en sammenhæng, som ikke er direkte men alligevel til stede…
Nogen der forstår hvad jeg mener, og findes der et godt ord for den “proces”?
Og har I nogle gode/sjove bud på tilfælde?
Ud af mange andre tilfælde, har jeg fx en teori om at “S.OA.P. is in the air” er blevet til på denne måde på baggrund af Bomfunk MCs “Freestyler”.
Jeg har intet belæg for det og ville heller aldrig kalde det “plagiat”. Det er bare noget jeg tænker (og hygger mig med).
S.O.A.P.:
Bomfunk MCs:
Det kaldes vel i bund og grund “inspiration”. Eller, hvis man er grov, “plagiat”.
Men for det meste fremstår det nye nummer så langt fra dét produceren lod sig inspirere af, at det er svært at få øje op sammenhængen. Måske er sounden, akkordprogression eller melodierne helt anderledes, men fornemmelsen/feelingen er den samme.
Det er sådan en hygge-nørde-sport jeg har mig, hvor jeg prøver at finde tilfælde på dette, altså hvor jeg mener at kunne se en sammenhæng, som ikke er direkte men alligevel til stede…
Nogen der forstår hvad jeg mener, og findes der et godt ord for den “proces”?
Og har I nogle gode/sjove bud på tilfælde?
Ud af mange andre tilfælde, har jeg fx en teori om at “S.OA.P. is in the air” er blevet til på denne måde på baggrund af Bomfunk MCs “Freestyler”.
Jeg har intet belæg for det og ville heller aldrig kalde det “plagiat”. Det er bare noget jeg tænker (og hygger mig med).
S.O.A.P.:
Bomfunk MCs:
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Sjovt du lige hiver Freestyler frem, effekten i slutningen har jeg netop hørt i en tv reklame. Det samme med den der elendige samme ørn der ALTID bruges når der vises en flyvende rovfugl. Garh. Nå sorry for OT. :D
I det her tilfælde er det Freestyler som helhed du mener har været inspiration for hele S.O.A.P. nummeret, eller hvordan?
De her midtempo breaks med reece agtig halvdistorted bass havde jo været igang som stil/lyd i noget tid i forvejen..
Omkring konteksten og målgrupper osv., så kan man jo smile lidt af, at Freestyler kategoriseres på Discogs som Breakbeat, og S.O.A.P. som Europop.
I det her tilfælde er det Freestyler som helhed du mener har været inspiration for hele S.O.A.P. nummeret, eller hvordan?
De her midtempo breaks med reece agtig halvdistorted bass havde jo været igang som stil/lyd i noget tid i forvejen..
Omkring konteksten og målgrupper osv., så kan man jo smile lidt af, at Freestyler kategoriseres på Discogs som Breakbeat, og S.O.A.P. som Europop.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Soundalike er det officielle ord, som oftest bruges inden for reklamebranchen, hvor man gerne ville have licenseret et track, men det var for dyrt fx.Jacob Bach skrev: Nogen der forstår hvad jeg mener, og findes der et godt ord for den “proces”?
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Det lavede jeg en tråd om her:Hald skrev:Mange film får lavet musik der skal minde om et andet nummer, hvad det præcist bliver kaldt ved jeg ikke, men udtrykket Temp tracks kommer ofte op.
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=73543
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Der er ikke mange ørne tilbage - så den her får alle photo ops.Christoffer I. N. skrev:Det samme med den der elendige samme ørn der ALTID bruges når der vises en flyvende rovfugl. Garh. Nå sorry for OT. :D
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Ahhr - det er da kun den latterlige vi-holder-lige-på-den-rigtige-side-af-love og ripper-stadig-et-kendt-stykke-af udgave.Holger skrev:Soundalike er det officielle ord, som oftest bruges inden for reklamebranchen, hvor man gerne ville have licenseret et track, men det var for dyrt fx.Jacob Bach skrev: Nogen der forstår hvad jeg mener, og findes der et godt ord for den “proces”?
Der kan da sagtens komme storslået ny musik ud af "den rigtige proces".
Richie Blackmore indrømmer f.eks jo selv blankt, at "Smoke On The Water" riffet er rip-off af Bethoven. Hans "Catch The Rainbow" er "Little Wing" både i musik og tekst. Flere af hans andre numre er også stærkt Hendrix-inspireret -samme riffs i langsommere tempo, vendt om osv.
"Gode kunstnere kopierer - store kunstnere stjæler!"
- Jacob Bach
- Forum Donator
- Indlæg: 186
Er det "sirene"-effekten du mener?Christoffer I. N. skrev: effekten i slutningen har jeg netop hørt i en tv reklame.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Ja det kan vi vel godt kalde den. "piiiiiiiiiiiiiiiiiiiv" gentaget 4-5 gange, hver 4. eller 8. bar.Jacob Bach skrev:Er det "sirene"-effekten du mener?Christoffer I. N. skrev: effekten i slutningen har jeg netop hørt i en tv reklame.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Det er et airhorn. P3 spillede forleden klip af en en række tracks med samme gentagne airhorn sample
- Jacob Bach
- Forum Donator
- Indlæg: 186
Ja det kan vel godt være et "air horn" med en masse forvrængning og effekt..Holger skrev:Det er et airhorn. P3 spillede forleden klip af en en række tracks med samme gentagne airhorn sample
Jeg havde selv gættet på noget guitarstøj/feedback-agtigt noget...
Ligger tilsyneladende her 0:24:
- Jacob Bach
- Forum Donator
- Indlæg: 186
Ja, det ligger rigtig meget i beatsne og bassens lyd og funktion + de der hits/stabs...Men helheden er en anden i og med, at SOAPs akkorder, melodier, sang i stedet for rap, osv. er helt anderledes end Freestyler, tænker jeg.Christoffer I. N. skrev: I det her tilfælde er det Freestyler som helhed du mener har været inspiration for hele S.O.A.P. nummeret, eller hvordan?
De her midtempo breaks med reece agtig halvdistorted bass havde jo været igang som stil/lyd i noget tid i forvejen..
Du har nok helt sikkert ret i, at det var en stil, hvor mange numre lød på samme måde. Men det faktum at Freestyler udkom et år inden SOAP is in the Air og var et gigantisk kommercielt hit, gør bare at jeg er overbevist om, at SOAP-produceren må have siddet med det i studiet og brugt det som direkte udgangspunkt for sit track..
Det gør det stadig ikke til plagiat i mine øjne, og jeg synes i øvrigt ikke at der er noget etisk i vejen med denne måde at skabe på Synes bare det er interessant og sjovt...
-
- Forum Donator
- Indlæg: 1119
De sure gamle blues drenge kalder det kopiering når det er andre der gør det, og "tradition" når de selv spiller gamle copy-paste klichéer fra 60'ne
Valg af terminologi kommer an på hvor vulgær man kan lide at være, og om man bliver en af "gutterne" i den lokale ved at bruge det.
Som sangskriver kan man bruge en "ghost song" som afsæt til at skrive en ny sang. Det er en metode mange benytter sig af, hvor man kan bruge spøgelsessangen som reference til at skrive ny tekst, melodi, beats, parts, hooks ect.
Det kan være en måde at holde samtalen i gang på (hvis man ser musik som kommunikation mellem mennesker), og hvor man anvender en del af vokabularet som værktøj. Det kan også bare være "inspiration", eller et quick-fix hvis man skal levere indenfor en kort deadline, som mange må indenfor film/tv.
På samme måde som love, videnskab, metoder, politik, penge, kødboller osv. bliver overleveret til andre, som så kan gøre brug af det, så fungerer musikken også sådan.
Det ved de der sagsøger naturligvis, og er en slags ådselsædere indenfor musikbranchen, der lukrerer på at nogen nogle gange kommer for tæt på. Der er et officielt register over sagsanlæg som man kan søge i http://mcir.usc.edu/cases/Pages/
Her et eksempel på sange der alle er skrevet til et 8th note groove
Og sange med new jack swing http://www.complex.com/music/2012/07/th ... ing-songs/
Når man har fundet en stil/ groove som man gerne vil identificeres med, og ønsker at blive en del af fællesskabet omkring stilen, ja så giver det jo mening at skrive i det groove for at tale med ligesindede. Stilen bliver ligesom et sprog man taler sammen, og man får et medborgerskab hvor man bliver til sådan een..
Valg af terminologi kommer an på hvor vulgær man kan lide at være, og om man bliver en af "gutterne" i den lokale ved at bruge det.
Som sangskriver kan man bruge en "ghost song" som afsæt til at skrive en ny sang. Det er en metode mange benytter sig af, hvor man kan bruge spøgelsessangen som reference til at skrive ny tekst, melodi, beats, parts, hooks ect.
Det kan være en måde at holde samtalen i gang på (hvis man ser musik som kommunikation mellem mennesker), og hvor man anvender en del af vokabularet som værktøj. Det kan også bare være "inspiration", eller et quick-fix hvis man skal levere indenfor en kort deadline, som mange må indenfor film/tv.
På samme måde som love, videnskab, metoder, politik, penge, kødboller osv. bliver overleveret til andre, som så kan gøre brug af det, så fungerer musikken også sådan.
Det ved de der sagsøger naturligvis, og er en slags ådselsædere indenfor musikbranchen, der lukrerer på at nogen nogle gange kommer for tæt på. Der er et officielt register over sagsanlæg som man kan søge i http://mcir.usc.edu/cases/Pages/
Her et eksempel på sange der alle er skrevet til et 8th note groove
Og sange med new jack swing http://www.complex.com/music/2012/07/th ... ing-songs/
Når man har fundet en stil/ groove som man gerne vil identificeres med, og ønsker at blive en del af fællesskabet omkring stilen, ja så giver det jo mening at skrive i det groove for at tale med ligesindede. Stilen bliver ligesom et sprog man taler sammen, og man får et medborgerskab hvor man bliver til sådan een..
Senest rettet af the songcabinet tors 15. jun 2017 23:07, rettet i alt 1 gang.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Yes præcis!Jacob Bach skrev:Ligger tilsyneladende her 0:24:
Desværre er Datafile 2 ikke umiddelbart at finde online hos Zero G, eller også leder jeg bare efter noget forkert. En del af deres ældre materiale er der, hvis man har lyst til at smide penge efter gamle samples.
Iøvrigt ganske gode uploads af de to numre du linkede til, var nærmest en fornøjelse at lytte til i hovedtelefoner tidligere i dag. JS16 havde virkelig fat i den lange ende, de breaks lyder sampler-smadrede på den helt rigtige måde.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Jacob Bach
- Forum Donator
- Indlæg: 186
"Ghost song" - Den var god!! Havde jeg ikke hørt før Præcis det jeg mener!the songcabinet skrev:
Som sangskriver kan man bruge en "ghost song" som afsæt til at skrive en ny sang. Det er en metode mange benytter sig af, hvor man kan bruge spøgelsessangen som reference til at skrive ny tekst, melodi, beats, parts, hooks ect.
Senest rettet af Jacob Bach tors 15. jun 2017 23:32, rettet i alt 1 gang.
- Jacob Bach
- Forum Donator
- Indlæg: 186
Jeg hører hvad du siger Men jeg tænker, at I filmverden vil det have rigtig meget at gøre med toner, altså akkordprogressioner og melodi, fordi der er en særlig følelsesstemning der skal frem.. jeg taler lidt mere om de eksempler hvor det mere ligger i rytmen... men temp track er da et meget godt udtrykHald skrev:Mange film får lavet musik der skal minde om et andet nummer, hvad det præcist bliver kaldt ved jeg ikke, men udtrykket Temp tracks kommer ofte op.
- Jacob Bach
- Forum Donator
- Indlæg: 186
Ja det er en meget god betegnelse, men ordet dækker nok mere over "direkte plagiat", synes jeg. Som du også skriver: det bruges når man vil have et andet nummer, man ikke har råd til og derfor får produceret et andet der - ikke altid men rigtig ofte - er så tæt på originalen at man kan komme til at forveksle dem.Holger skrev:Soundalike er det officielle ordJacob Bach skrev: Nogen der forstår hvad jeg mener, og findes der et godt ord for den “proces”?
Jeg tænker lidt mere på de tilfælde, hvor et nummer føles som et andet men ikke nødvendigvis lyder på samme måde. Altså hvor grundelementerne har samme rytme, fx trommer, bas og akkorder (ikke progression) og fungerer indbyrdes på samme måde.
Betegnelsen jeg ledte efter kom lige før med "ghost song" eller måske "ghost track" men soundalike i mange tilfælde meget tæt på at være det samme...
Et andet eksempel kunne være
og
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
En lille note mere omkring Datafile Two samplecd'en. Det er fair nok at Zero G og Time & Space ikke har den, nu den er udgivet i 91.
https://www.discogs.com/Zero-G-Datafile ... se/5547283
https://www.discogs.com/Zero-G-Datafile ... se/5547283
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Jacob Bach
- Forum Donator
- Indlæg: 186
ja det er noget vintage nogetChristoffer I. N. skrev:En lille note mere omkring Datafile Two samplecd'en. Det er fair nok at Zero G og Time & Space ikke har den, nu den er udgivet i 91.
https://www.discogs.com/Zero-G-Datafile ... se/5547283
Njah, en soundalike er muligvis en plagiering af produktionen, men ikke altid af sangskrivningen.Jacob Bach skrev:Ja det er en meget god betegnelse, men ordet dækker nok mere over "direkte plagiat", synes jeg.Holger skrev:Soundalike er det officielle ordJacob Bach skrev: Nogen der forstår hvad jeg mener, og findes der et godt ord for den “proces”?
- Jacob Bach
- Forum Donator
- Indlæg: 186
Klart, klart! Det er en gråzone.Holger skrev: Njah, en soundalike er muligvis en plagiering af produktionen, men ikke altid af sangskrivningen.