Valg/registrering/beskyttelse af kunstnernavn

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Valg/registrering/beskyttelse af kunstnernavn

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 09:32

Er der nogen metoder til dette ?

Og hvordan checker jeg at andre ikke bruger det allerede ?

Tænker udelukkende i at "låse" navnet

Har ikke nogen releases på vej for indeværende, eller noget registreret, og intet udkomme af musik de sidste mange år,..

Altså helt igennem non-pro, og non-profit,.. hvilket det antageligt vedbliver at være,.. mere eller mindre ,..

Ønsker blot at undgå ærgrelsen ved at andre bruger samme navn, samt skal have købt et domæne at binde min Wix-account op på

Hvad er det bedste man kan gøre i den situation ?
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

https://soundcloud.com/dubtemple

Billede
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Re: Valg/registrering/beskyttelse af kunstnernavn

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 09:40

Der findes en database man kan slå op i, har været postet herinde tidligere. Prøv at søge eller søge efter den database i Google.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 09:42

Holger skrev:Der findes en database man kan slå op i, har været postet herinde tidligere. Prøv at søge eller søge efter den database i Google.
Takker, det prøver jeg :thumbup:
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

Billede
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 09:59

Skulle du finde den, må du gerne poste herinde, jeg forsøgte lidt, fandt ikke lige det du spurgte om, men spørgsmålet har været oppe flere gange, så måske der er noget guld i de andre tidligere tråde.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Aarhus C

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 10:55

Vil lige dele en lille anekdote i den sammenhæng;

En ven har et label hvor han har signet en fyr fra Frankrig som hed RealD.. Det havde han gjort i et par år, svjv.
Da det så gik godt for denne her stakkels fyr røg han højere og højere op i rangeringen på google når man søgte på RealD, og det var der så et firma der hed reald, som ikke var helt tilfredse med.. Så de gik efter ham med advokater og en trussel om et sagsanlæg.

Efter at have prøvet flere kompromisser måtte fyren give op, og skifte navn. Ikke engang ReelD ville de godtage (som ellers ville løse problemet).

... Så det er ret relevant at checke både om der er eksisterende kunstnere OG om der er eksisterende virksomheder der har det navn man har tænkt sig :-)

Edit: Han hedder nu RealJ :-P
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Brugeravatar
SIDwave
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 12:04

mig bekendt er der kun en metode: registreret varemærke - (TM), og det er ret dyrt... men så er RealD låst, og REELD er så heller ikke tilladt..
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 12:08

SIDwave skrev:mig bekendt er der kun en metode: registreret varemærke - (TM), og det er ret dyrt... men så er RealD låst, og REELD er så heller ikke tilladt..

Bevares, men husk at de stadig kan sagsøge dig, uanset om de har TM.
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Brugeravatar
Kram
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 14:14

Mike-air skrev:Vil lige dele en lille anekdote i den sammenhæng;

En ven har et label hvor han har signet en fyr fra Frankrig som hed RealD.. Det havde han gjort i et par år, svjv.
Da det så gik godt for denne her stakkels fyr røg han højere og højere op i rangeringen på google når man søgte på RealD, og det var der så et firma der hed reald, som ikke var helt tilfredse med.. Så de gik efter ham med advokater og en trussel om et sagsanlæg.

Efter at have prøvet flere kompromisser måtte fyren give op, og skifte navn. Ikke engang ReelD ville de godtage (som ellers ville løse problemet).

... Så det er ret relevant at checke både om der er eksisterende kunstnere OG om der er eksisterende virksomheder der har det navn man har tænkt sig :-)

Edit: Han hedder nu RealJ :-P

Er det ellers ikke kun inden for ens egen branche, man kan tage monopol på et navn?
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 14:22

Kram skrev:Er det ellers ikke kun inden for ens egen branche, man kan tage monopol på et navn?

Sikkert. Men du kan stadig sagsøge hvem du har lyst til, hvis du kan finde en eller anden lov der kan bøjes så det ser ud som om du eks. har lidt tab.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 14:34

Kram skrev:Er det ellers ikke kun inden for ens egen branche, man kan tage monopol på et navn?

Tvivler. DAD fik i hvert fald røven på komedie for at hedde Disneyland After Dark. Og jeg tror også jeg ville få tørre advokattæsk hvis jeg fik succes med mit nye band: "Coca Cola".
David Mondrup

www.monsdrum.com · Engelsholm Højskole
Det er bedre at kloge sig end at dumme sig.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 14:56

david mondrup skrev:

Tvivler. DAD fik i hvert fald røven på komedie for at hedde Disneyland After Dark. Og jeg tror også jeg ville få tørre advokattæsk hvis jeg fik succes med mit nye band: "Coca Cola".

Mens jeg undersøger de andre ting fik jeg lige lyst til at spørge om TO ting:

(1) I tilfældet, (eksemplet), "David Mondrup", vil man altid være sikret retten til at bruge aktuelt rigtigt navn, uanset hvad det er, om det ligner noget andet, om andre hedder det samme, osv osv ????

(2) Og tilsvarende, hvad med noget beslægtet, såsom "Mister Mondrup", hvor man jo bare tilføjer en almen tittel foran selve det reele efternavn ?
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

Billede
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 15:18

Husk det er jura, så det er en individuel vurderingssag og oftest baseret på tidligere retskendelser..
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 15:31

Fisk :-)
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

Billede
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 15:46

DUBTEMPLE skrev:Fisk :-)

Okay, det jeg kan bidrage med er at det enten:

a) er baseret på tidligere retskendelser. Hvad er tidligere blevet dømt i lignende sager? Jeg tror Jensens Bøfhus vs. Jensens Fiskerestaurant er et godt eksempel. Den sag vil jo formentlig nok skabe præcedens for fremtidige tvister der minder om det.

b) handler om dem der føler sig forulempet kan finde en anden måde at sagsøge dig på. Altså hvis en fyr der hedder Lars Lilholdt, starter "Lars Lilholdts beskidte swingerklub", og folk begynder at knytte navnet til noget grisseri. Så er jeg sikker på at den forulempede part (bandet) kan finde en måde at tvinge swingerklubben til at skifte navn på. Eks. ved at bevise det har haft indflydelse på bundlinjen.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 15:51

Mike-air skrev:Eks. ved at bevise det har haft indflydelse på bundlinjen.

Forhåbentlig er der også andre legitime grunde til at føle sin identitet gået for nær end bundlinjen. F.eks. æreskrænkelse.
David Mondrup

Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 16:14

david mondrup skrev:
Mike-air skrev:Eks. ved at bevise det har haft indflydelse på bundlinjen.

Forhåbentlig er der også andre legitime grunde til at føle sin identitet gået for nær end bundlinjen. F.eks. æreskrænkelse.

Jeg kender kun til injurier, jeg ved ikke om vi har nogle love omkring æreskrænkelse?

Begge eksempler vil jo formentlig være indskrænket til private der sagsøger hinanden, tænker jeg.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 16:30

Tak for svar Mike, mit spørgsmål om eget navn må stå åbent, måske nogen kan komme med lidt hjælpsome tilføjelser, både på diverse typer brug af eget navn, samt trådens oprindelige spørgsmål

Æreskrænkelse har selvfølgelig ikke noget med mit emne at gøre primært, så lad os bare holde den ude, TAK :-)

(men jo, folk kan føle sig krænket over de mest latterlige ting, især hvis de kan udnytte det, og spille offer-rollen på den ene eller anden måde, og dermed er de i reelt selv dem der viser agressivitet, i forsøget på at skade andre)
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

Billede
Brugeravatar
MrBacon
Executive Producer
Executive Producer

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 17:49

Jeg kan i hvertfald anbefale ikke at kalde dig noget med bacon, hvis du skal i kontakt med folk med mellemøstlige navne.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 18:04

MrBacon skrev:Jeg kan i hvertfald anbefale ikke at kalde dig noget med bacon, hvis du skal i kontakt med folk med mellemøstlige navne.
Haha, hvor latterligt, har du virkelig mødt folk der går i SÅ små sko ?

I virkeligheden vel nærmere sørgeligt i så fald, gider de bare ikke snakke med dig, eller har du oplevet direkte ubehageligheder ?

Jeg husker nogle der chikanerede Medina fordi hendes navn også er navnet på en hellig by, og som havde en ide om at de ville styre hendes valg af navn, eller bare genere hende i almindelighed

I mit tilfælde af navn burde der ikke være noget der kan misbruges i den retning, (altså undskyldninger for at spille fornærmet eller krænket)
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

Billede
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 18:15

DUBTEMPLE skrev:I mit tilfælde af navn burde der ikke være noget der kan misbruges i den retning, (altså undskyldninger for at spille fornærmet eller krænket)

Billede
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 18:17

Ja, netop, børnehave :-)

Eller helt bevidst tyrani måske ?
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

Billede
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 18:42

Det er da klart det er bevidst :-) Der er penge i lortet.
Brugeravatar
Kram
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 23:01

david mondrup skrev:

Indrømmet, det ville du sgu nok :shock: - selvom både "coca" og "cola" jo faktisk er almene ord, og man umiddelbart derfor skulle tro de var til fri afbenyttelse? I tilfældet med Disneyland After Dark, så er "Disney" jo et egenavn, og derfor tænker jeg sagen er anderledes, men i virkeligheden er det nok mindst ligeså meget størrelsen på det krænkede firmas pengetank, der afgør det!

DUBTEMPLE skrev:Mens jeg undersøger de andre ting fik jeg lige lyst til at spørge om TO ting:

(1) I tilfældet, (eksemplet), "David Mondrup", vil man altid være sikret retten til at bruge aktuelt rigtigt navn, uanset hvad det er, om det ligner noget andet, om andre hedder det samme, osv osv ????

(2) Og tilsvarende, hvad med noget beslægtet, såsom "Mister Mondrup", hvor man jo bare tilføjer en almen tittel foran selve det reele efternavn ?

(1) Jeg er ikke jurisk, men vil helt sikkert mene ja.

(2) Normalt ja, men hvis en anden i samme branche allerede kalder sig det, så nej.
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 23:05

David Mondrup

Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 8. maj 2017, 23:15

david mondrup skrev:Apropos: http://gaffa.dk/nyhed/6726

Haha. Det er fandme da også lidt optimistisk at vælge sådan et navn :lol:

Tilbage til "Branche & Teori"