KODA og/eller Gramex?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Mike JezZ
Ass. tekniker
Ass. tekniker

KODA og/eller Gramex?

Indlæg Skrevet: 2. maj 2017, 16:37

Hej alle kloge hoveder. Jeg har spørgsmål vedrørende KODA/Gramex.

Jeg står og skal til at udgive min første single, og det sidste skridt er egentligt at jeg skal være medlem af nogle ting, jeg desværre ikke helt forstår.
Så vidt jeg forstår, så er KODA for komponister, tekstforfattere og andre PRODUCERENDE personer, mens Gramex er for udøvende kunstnere?

Vil det så sige, at for udøvende kunstner, bør man kun være medlem af Gramex, eller er det også en god idé at være medlem af KODA?

Jeg udgiver under eget labelnavn, og kunne godt finde på at hjælpe eventuelt andre med at udgive deres musik. Betyder det, at jeg skal registrere mig som både musikforlag samt artist hos KODA (hvis jeg overhoved skal være der), eller er der noget jeg er gået helt forkert i byen omkring?
Jeg er ikke særlig god til juristsprog :P
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Re: KODA og/eller Gramex?

Indlæg Skrevet: 2. maj 2017, 17:55

KODA og/eller Gramex? = Ja

Spørgsmålet er om du spiller cover eller eget musik. Hvis du spiller eget musik skal du være medlem af begge dele.

Men se evt FAQ på området.
viewtopic.php?f=39&t=114
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
Kram
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 4. maj 2017, 01:20

Mike JezZ skrev:Så vidt jeg forstår, så er KODA for komponister, tekstforfattere og andre PRODUCERENDE personer, mens Gramex er for udøvende kunstnere?

Præcis :)

Mike JezZ skrev:Vil det så sige, at for udøvende kunstner, bør man kun være medlem af Gramex, eller er det også en god idé at være medlem af KODA?

Hald har ret. Hvis den udøvende kunstner OGSÅ er komponist og/eller tekstforfatter, så er medlemskab af både Gramex og Koda en god ide.

Mike JezZ skrev:Jeg udgiver under eget labelnavn, og kunne godt finde på at hjælpe eventuelt andre med at udgive deres musik. Betyder det, at jeg skal registrere mig som både musikforlag samt artist hos KODA (hvis jeg overhoved skal være der), eller er der noget jeg er gået helt forkert i byen omkring?

Jeg tror Gramex er nok, medmindre du selv skriver musikken eller teksten, eller noget af den? I så fald er det klogt også være medlem af Koda.
Brugeravatar
bodtbody
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Kgs Lyngby

Indlæg Skrevet: 4. maj 2017, 08:30

Gramex sørger for f.eks registrering af det indspillede læs om det her

http://gramex.dk/pladeselskaber/udfyld-studielister/
Brugeravatar
garcia
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Hjallerup

Indlæg Skrevet: 4. maj 2017, 09:14

Jeg ændrer lige ordlyden:
Koda er for skabende personer, dvs komponister og tekstforfattere og Gramex er for udøvende musikere (uanset om du spiller guitar på en produktion eller er sangeren der lægger navn til). Som pladeselskab skal du også være medlem af gramex og sørge for at levere udfyldte gramexlister til gramex til hver udgivelse. Hvis du er forlag, skal du være medlem hos Koda. Du er ikke forlag fordi du udgiver musik. Pladeselskab/label og musikforlag er to vidt forskellige ting, som arbejder målrettet indenfor hvert deres respektive område
:banan:

Tilbage til "Branche & Teori"