Kontrapunkt - spørgsmål

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
mediumaevum
Producer
Producer

Kontrapunkt - spørgsmål

Indlæg Skrevet: 30. apr 2017, 11:06

Jeg forsøger at lære at skrive kontrapunktisk musik, med udgangspunkt i "drømte mig en drøm i nat".

Jeg har set denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=3tU1PDS9kyI

- hvor der postuleres at hvis man spiller en melodi forskudt, vil der opstå harmonier... hvilket jeg ikke kan genskabe i eksemplet med "drømte mig en drøm i nat". Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal "fugere" den melodi.

Nogen som kan hjælpe mig? Det eneste jeg kan finde ud af, er at placere en øvre stemme (samme melodistump) men 1 oktav højere ellere lavere, men det giver ingen harmonier når jeg placere den ind imellem en oktav.

Kan nogen med musikalsk forståelse hjælpe mig lidt på vej her?
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Re: Kontrapunkt - spørgsmål

Indlæg Skrevet: 30. apr 2017, 11:44

Der kan jo godt opstå melodier ved et tilfælde - men der er jo ikke nogen, der kan garantere, at det vil lyde godt. Det er et dårligt råd.
mediumaevum
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 30. apr 2017, 12:13

gs-dk skrev:Der kan jo godt opstå melodier ved et tilfælde - men der er jo ikke nogen, der kan garantere, at det vil lyde godt. Det er et dårligt råd.

Ja. Er der ikke nogen bedre youtube-tutorials som jeg kan lære af?
Brugeravatar
SIDwave
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg Skrevet: 30. apr 2017, 15:00

prøv at droppe den drømmesang, og komponer et lille stykke selv, ved at gøre som han viste i den video istedet.
så burde forståelsen komme.

jeg ku vist også sige det på en anden måde: en lille "figur" jeg har lavet, den bruger jeg i flere forskellige versioner, og opbygger et nummer ud af, hvor jeg sørger for at der er kontrapunkt, eller at det hele bliver en stor chord.

?

prøv at lave noget selv.
der er andre video, se dem, SENERE!
Brugeravatar
SIDwave
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 30. apr 2017, 15:02

alt det i video ved 8-9:30 er lige ud af landevejen.
Brugeravatar
SIDwave
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 30. apr 2017, 15:03

hør godt efter, anden gang figuren kommer: https://www.youtube.com/watch?v=-bYBJAQ-_24
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 30. apr 2017, 17:56

Knud Jeppesen har skrevet en glimrende bog, der blot hedder Kontrapunkt. Findes på alle biblioteker nu til dags.
mediumaevum
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 1. maj 2017, 09:02

SIDwave skrev:prøv at droppe den drømmesang, og komponer et lille stykke selv, ved at gøre som han viste i den video istedet.
så burde forståelsen komme.

jeg ku vist også sige det på en anden måde: en lille "figur" jeg har lavet, den bruger jeg i flere forskellige versioner, og opbygger et nummer ud af, hvor jeg sørger for at der er kontrapunkt, eller at det hele bliver en stor chord.

?

prøv at lave noget selv.
der er andre video, se dem, SENERE!

Jeg tror nu ikke mit problem er at lave egne melodier... men jeg tænkte at 'drømte mig en drøm i nat' er jo kendt af alle/ligger som nodeark på nettet overalt, modsat mine værker, og derfor vil være et godt eksempel at tage udgangspunkt i, når jeg spørger hvordan man tager en "tilfældig" melodi som 'drømte mig en drøm' i nat og laver til en fugue.
mediumaevum
Producer
Producer

Indlæg Skrevet: 1. maj 2017, 09:14

bryla skrev:Knud Jeppesen har skrevet en glimrende bog, der blot hedder Kontrapunkt. Findes på alle biblioteker nu til dags.

Hvis jeg læser og forstår den bog, kan jeg så lave en fugue over enhver melodi?
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 1. maj 2017, 09:19

mediumaevum skrev:
bryla skrev:Knud Jeppesen har skrevet en glimrende bog, der blot hedder Kontrapunkt. Findes på alle biblioteker nu til dags.

Du kan finde en pdf af den her: https://archive.org/stream/counterpoint ... 6/mode/2up
Brugeravatar
NilsOlav
Røvballemusiker
Røvballemusiker
Sted: Vanløse

Indlæg Skrevet: 1. maj 2017, 09:44

mediumaevum skrev:Jeg forsøger at lære at skrive kontrapunktisk musik, med udgangspunkt i "drømte mig en drøm i nat".

Jeg har set denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=3tU1PDS9kyI

- hvor der postuleres at hvis man spiller en melodi forskudt, vil der opstå harmonier... hvilket jeg ikke kan genskabe i eksemplet med "drømte mig en drøm i nat". Jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal "fugere" den melodi.

Nogen som kan hjælpe mig? Det eneste jeg kan finde ud af, er at placere en øvre stemme (samme melodistump) men 1 oktav højere ellere lavere, men det giver ingen harmonier når jeg placere den ind imellem en oktav.

Kan nogen med musikalsk forståelse hjælpe mig lidt på vej her?

Man kan ofte starte med at tænke sig en fuga som en udvidet kanon - se her: https://da.wikipedia.org/wiki/Kanon_(musik) - [Link fikset af moderator]

Ved at eksperimentere med hvor meget den ene version af melodien skal forskydes i tid i forhold til den anden, kan man få forskellige udtryk frem.

Tænk også på den kendte kanon 'Mester Jakob' - den er opbygget på denne måde.

To ting man bør holde fokus på undervejs er:

1) Imitation - melodien eller temaet gentages - imiteres - i den eller de andre stemmer.

2) Intervaller - hvilke intervaller dannes af melodien og dens tidsforskudte udgave?

Det letteste er at starte med to stemmer, herefter kan man bygge flere stemmer på efter samme princip. Husk på at alle intervaller mellem alle de indgående stemmer har betydning for resultatet. Med mere end tre stemmer bliver det lidt af et puslespil at få til at gå op, men til gengæld en stor tilfredsstillelse når det lykkes.
We don't make mistakes - we do variations.
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 1. maj 2017, 10:04

SustainerPlayer skrev:
mediumaevum skrev:

Du kan finde en pdf af den her: https://archive.org/stream/counterpoint ... 6/mode/2up

Fordelen ved bogen ville nok være, at den er på dansk som originalsprog.
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Indlæg Skrevet: 1. maj 2017, 10:50

mediumaevum skrev:

Det er ikke en facit liste - musik er mere en faste løsninger. Jeg har sagt det før - og gentager mig selv - opsøg en lærer og få noget viden ind den vej.
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist

Indlæg Skrevet: 1. maj 2017, 11:27

amen
dormin
Gearslæber
Gearslæber

Indlæg Skrevet: 1. maj 2017, 19:12

Du skal "bare" gøre som Bach...

https://youtu.be/6h6AabkLvEE

Jeg tror dog det er de færreste der rammer så "matematisk" rigtigt, så de fleste fugaer er ikke med en eksakt "kopi" af temaet/melodien, men snarere en tilnærmet/imiteret udgave...

Tilbage til "Branche & Teori"