Søren Rasted (Aqua)
Søren Rasted (Aqua)
hej, er der nogen der kan hjælpe mig med at sende ham en tune ?
han svarer jo ikke i facebook..
jeg har lavet et cover af en Aqua sang han skal høre
?
han svarer jo ikke i facebook..
jeg har lavet et cover af en Aqua sang han skal høre
?
Jeg ved godt, at du gerne vil have fat i folk direkte (du har vist lavet lign. indlæg før), men der er generelt en god grund til at visse mennesker ikke lægger deres kontaktoplysninger ud på nettet eller reagerer via Facebook.
Mit råd er at kontakte publisheren, som muligvis i dag er UMG publishing (oprindeligt MCA, opkøbt af UMG). Hvis publisheren ikke er interesseret i at hjælpe, så er der sandsynligvis heller ikke interesse at hente hos sangskriveren, der sjældent har tid og lyst til at håndtere henvendelser vedr. coverversioner selv.
En coverversion kan du i øvrigt udgive uden specifik tilladelse, så længe værket er registreret hos KODA og NCB, du sørger for at på udgivelsen afregnes afgift og du i øvrigt ikke bryder droit morale (porno/politik/banjo).
Så hvad du præcis regner med at opnå, er ikke klart.
Mit råd er at kontakte publisheren, som muligvis i dag er UMG publishing (oprindeligt MCA, opkøbt af UMG). Hvis publisheren ikke er interesseret i at hjælpe, så er der sandsynligvis heller ikke interesse at hente hos sangskriveren, der sjældent har tid og lyst til at håndtere henvendelser vedr. coverversioner selv.
En coverversion kan du i øvrigt udgive uden specifik tilladelse, så længe værket er registreret hos KODA og NCB, du sørger for at på udgivelsen afregnes afgift og du i øvrigt ikke bryder droit morale (porno/politik/banjo).
Så hvad du præcis regner med at opnå, er ikke klart.
Aah, porno og politik kunne man nok slippe afsted med, men banjo!!!!
[size=85]Jupiter: 8, 6, 4, MKS-80, 8000
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
Juno: 60, 106, MKS-50
JX: 10, 8p, 3p, MKS-30
JD: 800, 990 Vintage
D: 50, 550
JV: 2080, 1080, 880, 80
SH: 1, 1000, 2000
V-synth, FantomG7
(OB-8, Moog Voyager, Prophet-600, Trident2, PolySix, MS-20m, NordLead2, Virus osv osv)[/size]
Really? Kan man, som kunstner, ikke nægte coverversioner?Holger skrev:En coverversion kan du i øvrigt udgive uden specifik tilladelse, så længe værket er registreret hos KODA og NCB, du sørger for at på udgivelsen afregnes afgift og du i øvrigt ikke bryder droit morale (porno/politik/banjo).
Nej, ikke når ovenstående teknikaliteter er opfyldt.
Under droit morale gælder også reklame for produkter/ydelser. Så man kan ikke lave en coverversion til en reklamefilm.
Rent kreativt må coverversionen ikke lave væsentligt om i melodi og grundlæggende opbygning. Du må fx gerne lave en længere intro, et instrumentalstykke og gentage sidste omkvæd ad nauseam, men ikke lave så meget som ét ord om i teksten (fx ændre she til he), bytte rundt på afsnit eller ændre i grundmelodien. Fraseringer og akkordændringer er tilladt.
Du kan søge tilladelse til alle typer ændringer, men regn ikke med at få værksandele eller overhovedet lov.
Laver du en ellers straight cover og overholder du teknikaliteterne, så gives der altid en såkaldt statutory eller automatisk licenstilladelse, som ikke kræver separat handling.
Under droit morale gælder også reklame for produkter/ydelser. Så man kan ikke lave en coverversion til en reklamefilm.
Rent kreativt må coverversionen ikke lave væsentligt om i melodi og grundlæggende opbygning. Du må fx gerne lave en længere intro, et instrumentalstykke og gentage sidste omkvæd ad nauseam, men ikke lave så meget som ét ord om i teksten (fx ændre she til he), bytte rundt på afsnit eller ændre i grundmelodien. Fraseringer og akkordændringer er tilladt.
Du kan søge tilladelse til alle typer ændringer, men regn ikke med at få værksandele eller overhovedet lov.
Laver du en ellers straight cover og overholder du teknikaliteterne, så gives der altid en såkaldt statutory eller automatisk licenstilladelse, som ikke kræver separat handling.
Jeg har lige hørt en mand synge Robyns - Dancing on my own, hvor han siger She i stedet for He (Guy i stedte for Girl). Har han så spurgt Robyn om lov?Holger skrev:men ikke lave så meget som ét ord om i teksten (fx ændre she til he)
Ja eller den er ulovlig. Er det en større artist, så er der med sikkerhed søgt om og givet lov fra publisheren/sangskriveren.
Gør man ikke det kan det koste mange tusinde eller millioner af kroner. Ved jeg af bitter erfaring fra ca. 20 år siden
Derudover er der en særregel vedr. førsteudgivelsesretten, som gør at man ikke kan udgive en cover af fx en TV-opført Melodi Grand Prix sang (som allerede er KODA-anmeldt og altså offentligt fremført), men endnu ikke er udgivet på plade/streaming/download. Der vil førsteudgivelsesretten kræve at nummeret allerede er udgivet officielt (og NCB-registreret) før en coverudgivelse er lovlig. Fremførsel er dog lovlig. Samme sag
Gør man ikke det kan det koste mange tusinde eller millioner af kroner. Ved jeg af bitter erfaring fra ca. 20 år siden
Derudover er der en særregel vedr. førsteudgivelsesretten, som gør at man ikke kan udgive en cover af fx en TV-opført Melodi Grand Prix sang (som allerede er KODA-anmeldt og altså offentligt fremført), men endnu ikke er udgivet på plade/streaming/download. Der vil førsteudgivelsesretten kræve at nummeret allerede er udgivet officielt (og NCB-registreret) før en coverudgivelse er lovlig. Fremførsel er dog lovlig. Samme sag
Tjek
...og med mindre der er snak om samples. der kan jeg godt nævne nogen der troede at de kunne slippe afsted med det
...og med mindre der er snak om samples. der kan jeg godt nævne nogen der troede at de kunne slippe afsted med det
Samples er noget helt andet - og dobbelt. Dvs. der skal normalt både cleares kompositionsrettigheder OG masterrettigheder.
Bemærk også at hvis du tilføjer et musikværk til levende billeder, så bliver det et nyt værk. Så kan det godt være du synes at du har lavet en meget tro og god cover, men så skal det pludselig godkendes af artist/publisher (eller man skal tage chancen og risikere at det tages ned). Så selvom du ikke har en nøgen mand der spiller banjo med trolden, så kan du stadig ikke vide dig sikker når du smider video på.
Dancing on my own blev leveret som indslag af Calum Scott fra det engelske x factor (eller idol, et af dem der). Versionen blev så delt at man valgte at udgive den. Derudover har Tiesto remixet den. Det er den version der spilles meget på hit kanalerne. Der er folk der sidder og ordner det der i kulissen
Dancing on my own blev leveret som indslag af Calum Scott fra det engelske x factor (eller idol, et af dem der). Versionen blev så delt at man valgte at udgive den. Derudover har Tiesto remixet den. Det er den version der spilles meget på hit kanalerne. Der er folk der sidder og ordner det der i kulissen
Deaktiveret
KLFbredal187 skrev:Tjek
...og med mindre der er snak om samples. der kan jeg godt nævne nogen der troede at de kunne slippe afsted med det
De slap vist meget godt fra det De brændte da i hvert fald en million pund og frigav deres mastertapeskandersen skrev:KLFbredal187 skrev:Tjek
...og med mindre der er snak om samples. der kan jeg godt nævne nogen der troede at de kunne slippe afsted med det
Public enemy gik nærmest fallit da sample-loven trådte i kraft, samtidig med at de havde en ny plade på gaden
Men sjovt at du nævner KLF, for jeg læste deres "The Manual / How to make a number one hit" bog og der skriver de specifikt at første skridt er at sample lyde fra populære radio hits
http://freshonthenet.co.uk/the-manual-by-the-klf/
http://freshonthenet.co.uk/the-manual-by-the-klf/
1. A record player (the crappier the better as long as it actually works). Mass appeal records can always transcend any apparatus they are played on; the exp ensive set up is only for judging coffee table records.
2. Copies of the latest in the series of “Now That’s What I Call Music” and “Hits” LPs.
3. A couple of the most recent dance compilation LPs (“The Techno Sounds of Dagenham Volume Vl”, etc.).
4. All the 7″ singles in your house that ever made the Top 5. (If there are any other records you want to add to the pile make sure there is a very good reason why they should be there and make sure they were never released as indie records or had any punky associations.)
5. A copy of the latest edition of the Guinness Book of British Hit Singles.
6. A copy of the Music Week Directory. This you will have to send off for. Address your envelope to: Sylvia Calver, Morgan Grampian Plc, Royal Sovereign House, 40 Beresford Street, London SE18 6BQ (telephone 01-854-2200) with a cheque or postal order for £15.00. It will take about ten days to get to you.
7. A hard back note book and a fine point, black ball Pentel.
Det var netop derfor jeg nævnte KLF.. Jeg tror mest af alt, at de slap igennem det, fordi de røg ud i en gigantisk massiv popularitet på nærmest ingen tid. Jeg tror ikke nogen turde eller vidste hvordan de skulle håndtere det. Branchen blev bogstaveligt talt taget med bukserne nede, og anede ikke hvad de skulle gøre ved sådan en flok rebeller, der pludselig havde en vanvittig stor opbakning. Til gengæld slog de hårdt ned på efterfølgerne.
KLF er i min optik imponerende. Og deres manual du citere herover, er jo ikke ret meget anderledes end hvad der reelt sker konstant. Forskellen ligger i, om du sampler det, køber patches/presets, har det i hovedet og "gengiver" det ud fra det osv.
KLF er i min optik imponerende. Og deres manual du citere herover, er jo ikke ret meget anderledes end hvad der reelt sker konstant. Forskellen ligger i, om du sampler det, køber patches/presets, har det i hovedet og "gengiver" det ud fra det osv.
- donnievandango
- Medlem
- Indlæg: 497
- Sted: Fyn
[/quote]Public enemy gik nærmest fallit da sample-loven trådte i kraft, samtidig med at de havde en ny plade på gaden
Det kan jeg godt huske, man turde nærmest ikke engang lave et mixtape til vennerne i det tidsrum. Og trist periode for medlemmerne, Flavour Flav gik helt i sort, og blev ret vild. Kan huske han kom i fængsel for at true naboerne med automatiske våben. Jeg har også hørt at han vågnede på taget af et tog, ved dog ikke om det er en røver:)
En anden ting er at det bremsede meget musik. Jeg er grundlæggende enig i at man skal respektere ophavsretten, men tænk hvor mange klassikere der er lavet med brug af samplebeats. Mit alltime yndlings PE nummer er f.eks. "by the time i get to Arizona", mega fed brug af sample:) Min pointe er, uden samples ingen Rakim, Krs One, Sugarhill, Grandmaster osv.
Sjovt, det er også mit favorit PE track.donnievandango skrev:Mit alltime yndlings PE nummer er f.eks. "by the time i get to Arizona", mega fed brug af sample:)
Ellers er det de to klassikere Rebel Without A Pause (som jeg rappede til min musikeksamen og fik 13 for) og selvfølgelig Bring The Noise.
Mine er Terrordome og Bring the noiseHolger skrev:Sjovt, det er også mit favorit PE track.donnievandango skrev:Mit alltime yndlings PE nummer er f.eks. "by the time i get to Arizona", mega fed brug af sample:)
Ellers er det de to klassikere Rebel Without A Pause (som jeg rappede til min musikeksamen og fik 13 for) og selvfølgelig Bring The Noise.
Jeg elsker samples. Ingen diss, bare man husker at betale ved kasse 1donnievandango skrev:En anden ting er at det bremsede meget musik. Jeg er grundlæggende enig i at man skal respektere ophavsretten, men tænk hvor mange klassikere der er lavet med brug af samplebeats.
Alle de bedste Massive Attack numre er jo også samplet. Black milk.....mmmmmmm.....
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Hvad sker der så, når man sampler KLF?
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Tjek sangskriverne:SustainerPlayer skrev:Hvad sker der så, når man sampler KLF?
https://en.wikipedia.org/wiki/Nobody_to_Love
Sigma remixer/sampler et Kanye nummer, som sampler et eller flere gamle numre.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Sustainerplayer is gonna rock you.
Biz Markie kom op med den bedste albumtitel of all time i '93