Infrarødt internet (Ingeniøren.dk)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Infrarødt internet (Ingeniøren.dk)

Indlæg af Graceville »

https://ing.dk/artikel/infraroedt-inter ... der-196198

Gad vide, hvad det kommer til at betyde for musikbranchen, altså den del der laver controllere og lydkort mv.

Jeg har set, at man er begyndt at lave bluetooth-baserede controllere og keyboards og tænker lidt at det nok er lidt for tidligt at satse på frem for ledninger.

42,8 Gbps er svimlende hurtigt. Min harddisk vil være fyldt op på under 12 sekunder.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg syntes generelt at have indtrykket af at internet ikke har den store indflydelse på musikproduktion, eller resten af supplychain på et musiknummer..

I forhold til viruel collab kunne der måske være noget, men avid har allerede haft det på banen i nogle år og har ikke indtrykket af at det har slået igennem. Det jeg siger her er, at jeg ikke tror at en forøgelse i hastigheden vil have indflydelse på det område.

Måske er det mere på consumer-end at der vil ske noget, siden folk så kan streame i endnu højere kval. Og streame andre former for multimedia..

Men personligt tror jeg at det blot er en faktor som vil generere nye teknologier, som så muligvis kan skabe noget disruption i musikbranchen. Men som altid tror jeg at branchen vil være bagefter..

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

det er lige meget for vi har et stort problem vi ikke kan løse (mest fordi vi ikke gider) :)

vi producerer meget mere data end vi kan send rundt, og problemet vokser kun.
2 danske drenge på 25 fra DTU opfandt for snart 8 år siden en ny løsning, som burde have været taget i brug.
nemlig, at ip pakke med data - er lavet om til en ny ip pakke, og alt din data i pakke, er et matematikstykke, som bare skal regnes ud, og så komme data tilbage, og ned på disken, eller afsted derude.

jeg kan ikke tallet nøjagtigt, men den pakke fylder kun noget med det sædvanlige, og så en matematisk formel, og intet andet.
det hele er derinde i den formel.

IP protokolstakkel burde vøre omskrevet for længst, og f.eks sikker hed for brugerne (etinternet politi), kan laves i en IPP protokol (internet police protocol) (den har jeg opfundet og den ligger i skuffen og rådner), og med visse andre ting - men specitl vores nye opfindelse som er gammelnu, burde indføres.

men de vil ikke indføre en skid og lave noget om, og vores opfindelse går i glemmebogen, fordi det hele handler om økonomiske aftaler, om hvem der bliver rig, og hvem der bliver fattig.


nogen der ved hvem Nicola Tesla er ? ja og så blev han bare afskaffet. i burde allesammen vide hvorfor.

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

der er også opfundet kunstigt græs, så alle uden jord, kan dyrke afgrøder i disse måtter.
de burde være givet gratis til afrika og brasilien (som bliver ved at destruere amazon junglen for at få jord, men jorder er dårlig, og derfor bliver de ved at fælde)

vi har jo opfundet løsningen.
det var også en dansker, det er 7 år siden.

nej, det må han heller ikke indføre, og så bare færdig med ham, og endnu en opfinselde i graven.

fordi nogen bestemmer hverm der skal være rig og hvem der skal være slave.

og så den eneste fingerende 100% hiv/aids drøber vi har opfundet: en levende celle, som bare er en dræberhaj, den jager og spiser samtlive hiv celler i kroppen, den æder dem bare. og hiv/aids er kureret.

ja den er der, jeg lyver sku ikke om noget.

nej.... det skal vi heller ikke have, det er nemmere at blive ved med at sælge medicin.....
igen det samme lort sker.

og hvis de ikke kan komme af med opfindelsen på økonomisk måde, så dræber de opfinderen.
(over 45 som jeg holdt øje med da jeg var 15-25)

og vi ku blive ved :)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

hvis vi skal gamme data på lager, hurtigst muligt, skal vi lave en disk hvor data er gemt ind ei en kasse, som lys. fordi vores lager kører lysets hastighed, og fiberoptics også... det må være vejen frem

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

SIDwave skrev:det er lige meget for vi har et stort problem vi ikke kan løse (mest fordi vi ikke gider) :)

vi producerer meget mere data end vi kan send rundt, og problemet vokser kun.
2 danske drenge på 25 fra DTU opfandt for snart 8 år siden en ny løsning, som burde have været taget i brug.
nemlig, at ip pakke med data - er lavet om til en ny ip pakke, og alt din data i pakke, er et matematikstykke, som bare skal regnes ud, og så komme data tilbage, og ned på disken, eller afsted derude.

jeg kan ikke tallet nøjagtigt, men den pakke fylder kun noget med det sædvanlige, og så en matematisk formel, og intet andet.
det hele er derinde i den formel.

IP protokolstakkel burde vøre omskrevet for længst, og f.eks sikker hed for brugerne (etinternet politi), kan laves i en IPP protokol (internet police protocol) (den har jeg opfundet og den ligger i skuffen og rådner), og med visse andre ting - men specitl vores nye opfindelse som er gammelnu, burde indføres.

men de vil ikke indføre en skid og lave noget om, og vores opfindelse går i glemmebogen, fordi det hele handler om økonomiske aftaler, om hvem der bliver rig, og hvem der bliver fattig.


nogen der ved hvem Nicola Tesla er ? ja og så blev han bare afskaffet. i burde allesammen vide hvorfor.
Det du beskriver lyder som blockchain, som teoretisk set er en genial måde at kryptere data på, men som ikke er særlig anvendelig i praksis, fordi løsningen bliver mere og mere kompliceret. Og dermed tung at beregne. Jeg tror mest det er derfor det ikke er taget i brug andre steder end i bitcoin.

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Mike-air skrev:I forhold til viruel collab kunne der måske være noget, men avid har allerede haft det på banen i nogle år og har ikke indtrykket af at det har slået igennem. Det jeg siger her er, at jeg ikke tror at en forøgelse i hastigheden vil have indflydelse på det område.
Jeg er i det hele taget lidt forbløffet over hvor mange lydstudier og musikere der ikke har check nok på deres internet og sikkerhed til at kunne have deres DAW online. Jeg har mødt flere der er så bange for virus, hacking osv. at de vælger at have deres studie offline, og overførsel af data til og fra internettet er mildest talt upraktisk. Mange har heller ikke check nok på tingene til at åbne op for indgående porte i deres firewall/NAT, hvilket yderligere gør udvekling af store filer til et helvede der ofte involverer halvskumle file-sharing sites. Og de internetudbydere som er på TDCs net (og derved i høj grad under TDCs kontrol) tilbyder typisk kun en meget ussel upload-hastighed.

Jeg har gang i to-tre musikprojekter for tiden sammen med andre, og jeg er godt nok glad for at de folk tilfældigvis godt kan finde ud af at sætte en server op og udveksle filer direkte. Og have deres DAW koblet på nettet, så man kan ping-ponge .wav filer frem og tilbage. Så jeg har virkeligt ondt af alle de folk som stadigvæk er nødt til at rende rundt med USB sticks osv. for at få data ind i deres DAW.

Men så længe tingene fungerer sådan her, kommer internet-hastigheden næppe til at påvirke musikerne særligt meget.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Mit studie kører gigabit internt og 300/300mbit eksternt, med en ping til Googles DNS på 8ms, burde jeg kunne tracke og afvikle live fra et andet studie på fiber, jeg har testet dette, men kom desværre aldrig i mål uden click og støj.

Det havde ellers passet mig fint at kunne sende lyden fra et projekt til en guitarist som sidder hjemme og spiller ind fra guitarpedal til sit lydkort, kommer ind igennem Logic hos mig, med en virtuel amp, og tilbage til ham på ca. 12ms.

Jeg benyttede mig af JackAudio, men det ser ud til at de måske har opdateret systemet, tror jeg vil have kigget på det igen.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Joachip skrev:Men så længe tingene fungerer sådan her, kommer internet-hastigheden næppe til at påvirke musikerne særligt meget.
Deprimerende :lol: Jeg en kunde på arbejdet som har en IT-afdeling der agerer cirka på samme måde. Det er sku op ad bakke :-P

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Hald skrev:Mit studie kører gigabit internt og 300/300mbit eksternt, med en ping til Googles DNS på 8ms, burde jeg kunne tracke og afvikle live fra et andet studie på fiber, jeg har testet dette, men kom desværre aldrig i mål uden click og støj.

Det havde ellers passet mig fint at kunne sende lyden fra et projekt til en guitarist som sidder hjemme og spiller ind fra guitarpedal til sit lydkort, kommer ind igennem Logic hos mig, med en virtuel amp, og tilbage til ham på ca. 12ms.

Jeg benyttede mig af JackAudio, men det ser ud til at de måske har opdateret systemet, tror jeg vil have kigget på det igen.
8ms latency er pludselig meget, hvis vi taler om at det skal kunne drive en DAW som tror den læser fra en fysisk lokal disk. Det vil nok ihvertifald kræve et OS med en bedre disk-cache end Windows, og selv da tror jeg man skal lege en hel del med DAW'ens forskellige buffer-settings før det spiller.

En af mine venner kom til at gøre det her ved en fejl, dengang der stadigvæk fandtes MacFuse. Vi arbejdede på et nummer i et par timer, før vi begyndte at undre os over at det ikke kørte helt så smooth som det plejer. Det viste sig at vi sad og arbejdede på et projekt som lå ude på hans server, hen over et 100 mbit LAN. Vi optog endda et stereospor i 24-bit 96 khz, og det gik fint. Da vi opdagede hvad der foregik, var vi pænt imponerede over at være nået så langt. :dollargrin:
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

8ms er fint, det er jo svartiden, dvs. der er 4ms fra jeg sender til modtager lytter det, så hvis jeg sender et spor, og guitaristen lytter på det 12 ms senere, sender han et guitarspor tilbage til mig forsinket lidt mere, men det latency er ikke så vigtigt bare det holder takten som han lytter til.

Problemet er mest hvis han skal lytte til den virtuelle amp hos mig, så kommer der en del latency før han hører den.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Ganske sandt. Jeg tror bare ikke en typisk DAW er bygget til at der er nogen synderlig latency på selve disken. Det er uventet. Og derfor kan selv de der 4 ms måske godt volde lidt større problemer end f.eks. 4 ms latency på lydkortet typisk gør.

Men tanken om at udnytte en god low-latency internetforbindelse er helt klart interessant - både hvad angår lyddata, midi og den slags.

Hald: Prøv evt. at pinge robotplanet.dk (det er mig) og se om der er godt hul igennem mellem os. :)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Fra mit arbejde har jeg 9ms til robotplanet.dk
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Nyt svar