nye afgifter på it udstyr fordi det kan lagre musik og film

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Re: nye afgifter på it udstyr fordi det kan lagre musik og film

Indlæg af lakris »

bredal187 skrev:
Kram skrev:
Joachip skrev:Jeg mener helt klart musikere skal tjene penge på deres arbejde. Men det bør være under samme omstændigheder som andre fag.
Det kan bare ikke længere lade sig gøre, da ingen andre fag (måske bortset fra filmbranchen, delvist) er ramt på samme måde af digitaliseringen.
Æh, software branchen, spil-industrien.... microsoft har indset at de må give deres styresystem væk gratis. Alle ændrer sig og det skal musikerne selvfølgelig også.
Windows er vel ikke gratis mere, var det ikke bare i intro fasen?

Default avatar
bredal187

Indlæg af bredal187 »

Jo, men det viser bare at tendens peger i den retning. Pusher tendenser, om man vil Førte gang er gratis og så skal folk til at betale for micro transactions og ligende i stedet.

Det er lidt det samme med musik lige nu. Albummerne er "gratis" men man skal betale lidt mere for koncerter og merchandise.

Medlemsavatar
lakris
Forum Donator
Indlæg: 3437
Sted: CPH, Denmark

Indlæg af lakris »

For lige at blive ved Windows :-) hvis du starter uden styresystem, så skal du da svjv betale for Win10, det er ikke gratis mere. Så der er ikke noget med første gang gratis

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

har lige fået en regning, kan ikke huske hvilken:

der står copydan afgift/koda: 125 kr


nu laver jeg snart en vanvittig standup comedy video. sidder her og er medlem af koda, og har over 100 numre alle vegne som lyttere hører gratis uden at betale en skid - og skal betale denne statsafgift til copydan og koda, fordi CD eksisterer og fordi man kan gemme musik i en mobiltelefon.

så besøger jeg kulturministeren, og tvinger ham til at se min absurdteater video, mens jeg står uden for folketinget og ryger en smøg

og ligemeget hvad, så får jeg i det mindste den oplevelse med!

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

jeg har lige sendt det her til ministeren.. :D


goddag, den er helt gal :)
jeg har netop læst om det nye udvalg og dine kommende bestræbelser med en ny blankmedieordning.

jeg skal forklare dig hvorfor det skal komplet afskaffes :)

se, jeg er musiker. se her: https://sidwave.bandcamp.com
det er noget af min musik. jeg har meget mere.

jeg har udgivet musik i 30 år på nettet.
jeg har netop modtaget en regning (aner ikke hvilken), hvor jeg betaler 125 kr i copydan/koda afgift, bare fordi at CD eksisterer og at mobiltelefoner som kan lagre musik eksisterer.

jeg er medlem af koda,
jeg tjener næsten intet på min musik, og alle mine lyttere er i usa.

de penge man med en skat på cder til at brænde piratkopier i 90erne, indkræver, en del af de penge tilhører MIG! (da jeg udgiver musik).

jeg jeg får ingenting (penge) af koda, selvom jeg udgiver musik, og jeg skal betale 125 kr, for at opretholde en skat som er totalt forældet.

blandt personer der har frabedt sig at modtage nogetsomhelst, er kim larsen.

det er bundlatterligt, at jeg skal betale afgift fordi jeg kan gemme musik på en computer, bånd, eller cd.

det hører hjemme i 1998, og tiden er for længst forbi, hvor drenge køber 200 stk cd i tyskland, for at fylde dem med piratspil og musik.

de hører musik gratis på spotify og youtube, uden at betale noget overhovedet, og jeg, skaberenm, skal betale for at høre min egen musik.

du ved godt det bare er en skat, og nogen mener ikke at vi har råd til at afskaffe den. at skulle "behandle" og tale om dette i et udvalg, er komplet til grin. alle ved det er bare en skat.

vil du opkræve penge til at give musikere, som kompensation for den musik folk stjæler fra os musikere, så skal du bevise at de stjæler.

hold nu op, 99% af alle har et gratis eller betalt musikabonnement i deres telefon, sammen med telefon abonnement, eller de hører musik ganske gratis på youtube.

de køber ikke 200 cd i tyskland og fylder dem med mp3 fra hjemmesider.

det passer ikke, og jeg kan godt som computerekspert og selv musikskaber, vise jer i folketinget, hvor det musik er på nettet, og HVEM der "stjæler" det.

nok er nok.

hvis du tager mine 125 kr tilbage som jeg har tjent på at sælge min egen musik på bandcamp, så er du en tyv. og så er den ikke længere.

tag det humoristisk, og luk nu dette absurdteater ned :)

venlig hilsen

jan harries
nyborgvej 201 st th
5220 odense sø

google "sidwave" så ser du alt som har taget min 30 år at skabe.

nu skal jeg betale for min egen musik.
nu stopper i :)


ikk ?


/jan

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

og hvis han sender det forkerte svar, så laver jeg den video og går over på DR som bor lige ved siden af...

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

SIDwave skrev:og hvis han sender det forkerte svar, så laver jeg den video og går over på DR som bor lige ved siden af...
Hvilken minister har du sendt det til? Kulturministeren er en kvinde.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Jeg kan ikke forstå dette..

Du er medlem af Koda
Koda's opgave er at inddrive penge til komponister for deres arbejde
Du har komponeret rigtigt meget musik, men tjener ikke meget på det
Blankmedieafgiften skal sikre komponisternes mekaniske rettigheder (at de får penge for fixering til et medie som gør at musikken kan massedistribueres), når musik bliver udgivet digitalt
Du skal betale 125kr til Koda, men det skal de fleste andre i DK også
Koda får mao mange flere penge, som de kan fordele til medlemmerne (dig)
Du skriver til ministeren og vil have indtægterne til Koda afskaffet
Du er medlem af Koda
Hvorfor?

Det giver da overhovedet ingen mening.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hvordan fordeler Koda Blankmedieafgiften blandt dens medlemmer?
Hvad hvis jeg har udgivet ét nummer men det jo er så genialt godt at det kommer på 100% af alle medier der bliver brændt i DK i 2017 (jeg gætter på at det tal er mellem 5-10 stk/år hehe)
Hvordan skulle det kunne blive fordelt retfærdig når det ikke registreres?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

the songcabinet skrev:Det giver da overhovedet ingen mening.
Hvis det virkeligt forholder sig sådan at SIDwave - der er skaber af musik - alligevel ender med at skulle betale mere end der kommer ind, så forstår jeg fuldt ud frustrationen.
Hald skrev:Hvordan fordeler Koda Blankmedieafgiften blandt dens medlemmer?
Hvad hvis jeg har udgivet ét nummer men det jo er så genialt godt at det kommer på 100% af alle medier der bliver brændt i DK i 2017 (jeg gætter på at det tal er mellem 5-10 stk/år hehe)
Hvordan skulle det kunne blive fordelt retfærdig når det ikke registreres?
Man savner måske lidt synlighed i, hvor blankbåndsafgiften havner henne. Det kunne være rart at vide hvor meget af den der havner hos musikerne selv, og hvor meget der havner alle mulige andre steder.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

der er ingen her der kan blive enige om noget, og heller ikke dem derinde, og jeg præver kun at sige det indlysende:

man skal ikke betale afgift, fordi man KAN kopiere en bog, for man HAR en computer, og man HAR en printer.

så skal man jo heller ikke bare fordi det er musik.


debatten er fuldstændigt afspporet alle stder, her og derinde også in dei koda.


hvis nogen vil opkræve en afgift af DIG, fo rnoget du ikke har eller gør eller vedkommer dig, så skal du da selvfælgelig ikke betale for noget!


og så ikke andet. simpel logik.

det samlede opkrævede blankmedie beløb, skal udbetales til samtlige musikere.

jeg er ligeglad med jer, ingen af os er enige om noget, og bliver det aldriog og denne debat har kørt i over 20 år.


selvfølgelig skal musikeren ha penge.
men du skal sku da ikke ha nogen af mine penge ? fordi jeg køber 10 cd, fordi jeg skal give dem til nogle folk.

mine 10 cd har ikke en pind at gøre med nogle "musikeres stjålne musik", det er mine CD som JEG skal bruge, til mig selv til mien egne formål.


simple logik.
derfor

som der stod til ministeren, jeg har lige fået en regning for at høære min egen musik.


hvis ikke nogen er enig i at det er idioti. glem det :)

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

og nu betaler jeg for spotify, og hører fra youtube, og køber fra bandcamp.
så skal jeg da ikke betale en afgift for noget som ikke forekommer.

skla du ?
er der nogen der skal det ?
musiker eller ikke musiker ?

skal du betale DR licens, fordi du har en raspberry pie mini computer du leget linus med, fordi du er en nørdprogrammør ?


svaret er indlysende. og så kort kan det siges

Medlemsavatar
SIDwave
Forum Donator
Indlæg: 2636
Sted: Denmark

Indlæg af SIDwave »

skal jeg så betale en hacker afgift fordi jeg kan programmere, og dermed potientielt laver skadelige programmer ?
jeg gider ikke mere :)

Nyt svar