nye afgifter på it udstyr fordi det kan lagre musik og film
nye afgifter på it udstyr fordi det kan lagre musik og film
rent vanvid...
https://www.computerworld.dk/art/239419 ... agermedier
https://www.computerworld.dk/art/239411 ... smartphone
musikbranchen bør selv afskrive sig at ville have nogle penge af noglesomhelst. de må og er ved at finde ud af at tjene penge på streaming..
https://www.computerworld.dk/art/239419 ... agermedier
https://www.computerworld.dk/art/239411 ... smartphone
musikbranchen bør selv afskrive sig at ville have nogle penge af noglesomhelst. de må og er ved at finde ud af at tjene penge på streaming..
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Dit nederste link (https://www.computerworld.dk/art/239411 ... smartphone) er noget mere sagligt end den rant på første link.
Men et meget interessant emne. Den svenske afgift lyder helt skudt, så vi må håbe at de danske politikere tænker sig bedre om.
Post endelig mere, hvis nogen falder over noget omkring udviklingen i den her sag!
Men et meget interessant emne. Den svenske afgift lyder helt skudt, så vi må håbe at de danske politikere tænker sig bedre om.
Post endelig mere, hvis nogen falder over noget omkring udviklingen i den her sag!
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Og her troede jeg at jeg skulle købe nye større Terabyte diske til min NAS... Afgift på dataopbevaring, det er da latterligt, lidt som at smide en skat på robotter fordi de tager menneskers arbejde..
https://www.version2.dk/artikel/bill-ga ... at-1073649
Det er jo fristende at opbevarer div. data kun for at lave grin med det system.
https://www.version2.dk/artikel/bill-ga ... at-1073649
Det er jo fristende at opbevarer div. data kun for at lave grin med det system.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
og hvem får pengene ? kun dem som er på statsstøtten, den som bla. kim larsen har frabedt sig at få noget af!
og alle dem som opretter et musikprojekt med støttekroner..
galimatias!
og alle dem som opretter et musikprojekt med støttekroner..
galimatias!
Det er faktisk en god sammenligning. Det er jo rablende vanvid, det der blankbåndsafgift og lign. koncepter.Hald skrev:Og her troede jeg at jeg skulle købe nye større Terabyte diske til min NAS... Afgift på dataopbevaring, det er da latterligt, lidt som at smide en skat på robotter fordi de tager menneskers arbejde..
Men se på den lyde side: Hvis vi allerede har betalt straffen for piratkopiering, kan vi lige så godt begynde at piratkopiere frit. Let's go!
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Kan du sætte nogen tal på , og fortælle hvor du har oplysning om hvem det er der skal modtage penge.SIDwave skrev:og hvem får pengene ? kun dem som er på statsstøtten, den som bla. kim larsen har frabedt sig at få noget af!
og alle dem som opretter et musikprojekt med støttekroner..
galimatias!
Jeg har sjældent set så meget vrøvl og galde i en tråd.
Det skal du da gøre , det er synd for dig at du bliver behandlet så dårligt , kan jeg eventuelt sende nogen penge til dig ?Joachip skrev:Det er faktisk en god sammenligning. Det er jo rablende vanvid, det der blankbåndsafgift og lign. koncepter.Hald skrev:Og her troede jeg at jeg skulle købe nye større Terabyte diske til min NAS... Afgift på dataopbevaring, det er da latterligt, lidt som at smide en skat på robotter fordi de tager menneskers arbejde..
Men se på den lyde side: Hvis vi allerede har betalt straffen for piratkopiering, kan vi lige så godt begynde at piratkopiere frit. Let's go!
facebook : Jørn Pedersen
-
- Forum Donator
- Indlæg: 1119
Synes egentlig at en blankmedieafgift giver udmærket mening, i lyset af copyright lovgivningen om mekaniske rettigheder. Når ens arbejde reproduceres og kopieres, så bør man også kompenseres for det.
En blankmedieafgift er vel det samme princip, at en fil gemmes på en smartphone, computer eller andet svarer fint til at en fil gemmes på en CD. Hvis der er en "normaltilstand" i forhold til dette, så er det enten at musik kun skal spilles live og aldrig fastholdes og reproduceres i medieform, eller at man kun skal udgive på vinyl og kræve at folk køber dyre pladespillere ol. Det lyder hverken holdbart eller realistisk, så man må forholde sig til at musikere der har leveret både investeringer og et stykke arbejde skal have betaling for det, når man vil bruge produktet. Ellers er det vel frit at lade være.
Det der er tale om er vel bare at opdatere lovgivningen i overensstemmelse med de mange nye medietyper som vi har fået. Faktisk er det noget som skulle være gjort for længe siden, og i og med at det ikke er gjort, er folk begyndt at tage det for givet at intellektuelt arbejde (ja, det er musikproduktion jo) er gratis, hvilket forklarer mange af kommentarerne ovenfor.
Hvis man kan sige at der er noget unormalt i tiden, så er det vel snarere det politiske og moralske forfald som vi har været vidne til siden 80'ne, hvor man ikke har forholdt sig til den digitale udvikling og bare ladet stå til. Modreaktionen må være at der nu skal ryddes op.
En blankmedieafgift er vel det samme princip, at en fil gemmes på en smartphone, computer eller andet svarer fint til at en fil gemmes på en CD. Hvis der er en "normaltilstand" i forhold til dette, så er det enten at musik kun skal spilles live og aldrig fastholdes og reproduceres i medieform, eller at man kun skal udgive på vinyl og kræve at folk køber dyre pladespillere ol. Det lyder hverken holdbart eller realistisk, så man må forholde sig til at musikere der har leveret både investeringer og et stykke arbejde skal have betaling for det, når man vil bruge produktet. Ellers er det vel frit at lade være.
Det der er tale om er vel bare at opdatere lovgivningen i overensstemmelse med de mange nye medietyper som vi har fået. Faktisk er det noget som skulle være gjort for længe siden, og i og med at det ikke er gjort, er folk begyndt at tage det for givet at intellektuelt arbejde (ja, det er musikproduktion jo) er gratis, hvilket forklarer mange af kommentarerne ovenfor.
Hvis man kan sige at der er noget unormalt i tiden, så er det vel snarere det politiske og moralske forfald som vi har været vidne til siden 80'ne, hvor man ikke har forholdt sig til den digitale udvikling og bare ladet stå til. Modreaktionen må være at der nu skal ryddes op.
Senest rettet af the songcabinet lør 25. mar 2017 11:16, rettet i alt 5 gange.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Jeg synes også, at man skal lægge en indbrudsafgift på hamre og brækjern - nogle af de værktøjer bliver jo brugt til at bryde ind med.
Der er alt for meget klynk og viskalhavestøtte-tuderi blandt musikere og komponister.
Dels har de sovet i timen og dels referer de til meget kort tidsperiode historisk set, hvor musikere og komponister har været andet end bottomfeeders og lavløns jobs.
Det er slut nu. Vi er tilbage til normaltilstanden.
Der er alt for meget klynk og viskalhavestøtte-tuderi blandt musikere og komponister.
Dels har de sovet i timen og dels referer de til meget kort tidsperiode historisk set, hvor musikere og komponister har været andet end bottomfeeders og lavløns jobs.
Det er slut nu. Vi er tilbage til normaltilstanden.
Spot on! Kunne ikke sige det bedre selv.SustainerPlayer skrev:Jeg synes også, at man skal lægge en indbrudsafgift på hamre og brækjern - nogle af de værktøjer bliver jo brugt til at bryde ind med.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -
Det er da klar tale , du bryder dig ikke om musikere og komponister og du mener ikke de skal ha betaling for deres arbejde.SustainerPlayer skrev:Jeg synes også, at man skal lægge en indbrudsafgift på hamre og brækjern - nogle af de værktøjer bliver jo brugt til at bryde ind med.
Der er alt for meget klynk og viskalhavestøtte-tuderi blandt musikere og komponister.
Dels har de sovet i timen og dels referer de til meget kort tidsperiode historisk set, hvor musikere og komponister har været andet end bottomfeeders og lavløns jobs.
Det er slut nu. Vi er tilbage til normaltilstanden.
Jeg ved ikke hvem det er der klynker , her i tråden er det da kun dig.
Men jeg forstår at du mener det er noget historisk at musikere ikke er værdige til at få betaling . Det er da et mærkeligt synspunkt.
Har du andre befolkningsgrupper på din hadeliste ? Det virker meget ubehageligt .
Jeg spør igen til domumentation , for det første hvad er beløbene og hvordan skal det virke , hvem er kilden til disse oplysninger, og hvor skal pengene gå hen ?
facebook : Jørn Pedersen
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
De forskellige kommentarer i denne tråd må - som altid - stå for vedkommendes egen regning.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- SustainerPlayer
- Medlem
- Indlæg: 12411
- Sted: På kanten
Nu lægger du så en masse andre meninger i det jeg skriver - populært kaldet quotefucking og stråmænd - end jeg rent faktisk skriver. Det virker meget ubehageligt og ikke fremmende, hvis du oprigtigt gerne vil diskutere disse ting. Lad være med det.bodtbody skrev:
Det er da klar tale , du bryder dig ikke om musikere og komponister og du mener ikke de skal ha betaling for deres arbejde.
Jeg ved ikke hvem det er der klynker , her i tråden er det da kun dig.
Men jeg forstår at du mener det er noget historisk at musikere ikke er værdige til at få betaling . Det er da et mærkeligt synspunkt.
Har du andre befolkningsgrupper på din hadeliste ? Det virker meget ubehageligt .
Jeg skriver intetsteds, at jeg hader musikere og komponister - eller at de ikke er værdige til at få betaling.
Men indtil pladebranchen opstod og teknologier såsom radio og specielt tv kunne gøre folk til stjerner, så har det altså ikke just været en højindkomstgruppe vi taler om.
Så har der været en periode, hvor det - specielt koblet med det samspil med ungdomskulturer som rock og pop - har været en ganske givtig forretning.
Men historisk set er det altså en kort periode. Og set i det perspektiv har det absolut ikke været normaltilstanden.
Folk er "værdige" til at tjene penge på det markedet nu vil betale. Men musikere og komponister skal ikke have krav på særbehandling.
Ingen hjælper grønthandleren, hvis han ikke kan få sin forretning til at løbe rundt. Han kan sagtens være en god og dygtig grønthandler. Men han ligger måske det forkerte sted. Eller Føtex er bare bedre til at sælge produkterne.
Bødkeren får heller ikke hjælp, når han ikke kan afsætte sine trætønder.
Du og andre har selvfølgelig ret til at prøve at afsætte musikalske produkter - og have ret til at mene, at de har et vist prisniveau/værdi. Men hvis markedet ikke mener det samme - så tager I jo fejl. Eller I gør tingene forkert.
Men markedet i musikbranchen har jo tydeligt ændret sig - som så mange andre brancher. Og jeg og mange andre mennesker har meget svært ved at se, hvorfor der skal der skal tilføres penge fra diverse gebyrer fordi I ikke magter at sælge på samme niveau som før.
Musikbranchen vil meget gerne have hjælp/støtte og automatindkomst, når det ikke går så godt - og så snart nogle rent faktisk begynder at lave penge på det i større stil, så flytter de i skattely og sætter deres penge i Cayman-banker. Det er selvfølgelig et smart setup. Men ikke noget der vækker den større sympati eller forståelse hos de fleste.
Dette var måske ikke rettet til mig, da det ikke er mig, der har fremført påstandene. Forhåbenligt vil OP svare på dette, da et meget fair spørgsmål. Og jeg tror nu måske heller ikke helt på de påstande.bodtbody skrev: Jeg spør igen til domumentation , for det første hvad er beløbene og hvordan skal det virke , hvem er kilden til disse oplysninger, og hvor skal pengene gå hen ?
Der findes stadig rigtige mange musikere, også herinde, der gerne vil tilbage til 80'er tilstandende hvor man kunne forsørge sig resten af livet med et enkelt hit.
Det kommer heldigvis ikke til at ske og det er der mange (af jer) der har svært ved at acceptere, for det betyder at man som musiker skal til at arbejde hver eneste dag for at tjene til dagen af vejen.
Det kommer heldigvis ikke til at ske og det er der mange (af jer) der har svært ved at acceptere, for det betyder at man som musiker skal til at arbejde hver eneste dag for at tjene til dagen af vejen.
Erykah Badu sagde det bedste da hun blev spurgt om hvordan hun fortholdte sig til dalende indtægt af pladesalg. Hun svare, at det betød bare at hun skulle afholde flere koncerter hvilket var faktisk var fedt, for så kunne hun gøre dte hun egentlig bedst kunne lide, da hun startede med musik. At optræde.
Jeg ser ikke et album som værende en kilde til at tjene penge, men derimod et CV til at komme ud at spille. Tiderne har ændret sig og det har ideen og formålet med at lave et album også....
- mediumaevum
- Medlem
- Indlæg: 3656
Jeg betragter mit musikalske virke som en hobby. Det samme mener jeg andre musikere burde, medmindre de er de få heldige som laver så sindssygt gode eller populære ting, som de kan leve af. Der er ingen grund til at belemre befolkningen med flere KODA-afgifter.
Hvorfor skal jeg, som laver mine egne musiknumre og har fuld copyright til min egne værker, betale en afgift til KODA fordi jeg vil brænde en CD med mit musik til venner/bekendte? Hvori er rimeligheden i det?
Hvorfor skal jeg, som laver mine egne musikværker betale afgifter til andre musikere, for at få lagerplads til eksterne harddiske til MINE købte/betalte VST'er som fylder mange gigabytes, fordi andre musikere er grådige og vil have MINE penge til DERES værker?
Hvorfor skal jeg straffes bare fordi jeg ikke er medlem af KODA? Det synes jeg er noget svineri af en anden verden!
Det er helt fint at folk vil tjene penge på deres musik, men jeg mener at det er den forkerte vej at gå, at vi alle skal betale for at have muligheden for at lagre musik, når en harddisk kan bruges til at lagre så mange andre ting med - navnligt egne værker.
Det her, det er lige præcis dét som sætter musikbranchen og musikere i et dårligt lys.
Forhåbentligt. For det er velfortjent, hvis man mener at uafhængige kunstnere skal straffes på pengepungen for at købe lagerplads, fordi det KAN bruges til at lagre ulovlige mp3'er eller hvad man nu tænker på som årsag til disse afgifter på lagermedier.
Man mistænker jo en hel befolkning for ulovligheder med sådan en lov.
Det handler om grådighed, intet andet, og det kan jeg selvfølgelig ikke gå ind for.
Hvorfor skal jeg, som laver mine egne musiknumre og har fuld copyright til min egne værker, betale en afgift til KODA fordi jeg vil brænde en CD med mit musik til venner/bekendte? Hvori er rimeligheden i det?
Hvorfor skal jeg, som laver mine egne musikværker betale afgifter til andre musikere, for at få lagerplads til eksterne harddiske til MINE købte/betalte VST'er som fylder mange gigabytes, fordi andre musikere er grådige og vil have MINE penge til DERES værker?
Hvorfor skal jeg straffes bare fordi jeg ikke er medlem af KODA? Det synes jeg er noget svineri af en anden verden!
Det er helt fint at folk vil tjene penge på deres musik, men jeg mener at det er den forkerte vej at gå, at vi alle skal betale for at have muligheden for at lagre musik, når en harddisk kan bruges til at lagre så mange andre ting med - navnligt egne værker.
Det her, det er lige præcis dét som sætter musikbranchen og musikere i et dårligt lys.
Forhåbentligt. For det er velfortjent, hvis man mener at uafhængige kunstnere skal straffes på pengepungen for at købe lagerplads, fordi det KAN bruges til at lagre ulovlige mp3'er eller hvad man nu tænker på som årsag til disse afgifter på lagermedier.
Man mistænker jo en hel befolkning for ulovligheder med sådan en lov.
Det handler om grådighed, intet andet, og det kan jeg selvfølgelig ikke gå ind for.
Vi er tilbage til normal tilstand , skriver du , og det er slut nu , så mener du vel betaling , jeg tolkede dette på den måde at du syntes det var godt. Musikere og komponister klynker skriver du , det lyder i mine ører som om du mener det er noget dårligt.SustainerPlayer skrev:Jeg synes også, at man skal lægge en indbrudsafgift på hamre og brækjern - nogle af de værktøjer bliver jo brugt til at bryde ind med.
Der er alt for meget klynk og viskalhavestøtte-tuderi blandt musikere og komponister.
Dels har de sovet i timen og dels referer de til meget kort tidsperiode historisk set, hvor musikere og komponister har været andet end bottomfeeders og lavløns jobs.
Det er slut nu. Vi er tilbage til normaltilstanden.
De har sovet i timen , forstår jeg som at det er deres egen skyld. Men jeg må konkludere at jeg efter dit sidste indlæg ikke ved hvad du
taler om , hvad du mener . Men jeg må skyde mig at sige at det naturligvis ikke er en kritik af dig.
Jeg savner som sagt kilder og jeg må stadig fastholde at de penge der tjenes på musik ikke går til musikere og komponister.
Jeg er ikke klar over hvad du mener med vi skal ha støtte tuderi , men der har du vel også nogle eksempler , eller er det bare sådan noget man siger ?
facebook : Jørn Pedersen
Men jeg tænker du egentlig mener at ophavsretten bør afskaffes , altså man ikke kan få betaling for at skrive en sang ?bredal187 skrev:Der findes stadig rigtige mange musikere, også herinde, der gerne vil tilbage til 80'er tilstandende hvor man kunne forsørge sig resten af livet med et enkelt hit.
Det kommer heldigvis ikke til at ske og det er der mange (af jer) der har svært ved at acceptere, for det betyder at man som musiker skal til at arbejde hver eneste dag for at tjene til dagen af vejen.
facebook : Jørn Pedersen
Nå før jeg forlader tråden vil jeg lige sige at det sku er lidt trist at , hver gang , vi ser eksempler på grådighed i musikbranchen og hver gang der kommer underlige afgifter, så skal musikere og komponister svines til. Man må nok se på hvor pengene ender før man deler svinere ud.
facebook : Jørn Pedersen
At lægge gebyrer eller afgifter på en brugsgenstand, pga. mistanke om fremtidig kriminalitet der kunne begås med denne, er et princip som generelt strider mod princippet om at man er uskyldig indtil andet er bevist. Jeg hverken kan eller vil stå på mål for det etiske i sådan en konstruktion, selvom jeg generelt er på musikernes side.
Jeg mener helt klart musikere skal tjene penge på deres arbejde. Men det bør være under samme omstændigheder som andre fag.
(Og endelig bør man nok også kigge på om det virkelig er musikeren selv eller blot musikindustrien der tjener penge på de her afgifter.)
Jeg mener helt klart musikere skal tjene penge på deres arbejde. Men det bør være under samme omstændigheder som andre fag.
(Og endelig bør man nok også kigge på om det virkelig er musikeren selv eller blot musikindustrien der tjener penge på de her afgifter.)
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins
Det kan bare ikke længere lade sig gøre, da ingen andre fag (måske bortset fra filmbranchen, delvist) er ramt på samme måde af digitaliseringen. Men konkret hvor meget forskel i musikbranchens økonomi denne afgift egentlig vil gøre, gad jeg godt vide. Jeg har indtryk af den som et lille plaster på et stort blødende sår. Måske skulle man bare lade falde, hvad ikke kan stå? Spørgsmålet er bare, om kvaliteten af fremtidens musikudgivelser så vil blive væsentligt ringere (om muligt ) end i dag? Det ville virkelig være en skam, synes jeg. Men en "straf-afgift" som rammer alle, uskyldige som skyldige, er uanset hvad en uskøn løsning.Joachip skrev:Jeg mener helt klart musikere skal tjene penge på deres arbejde. Men det bør være under samme omstændigheder som andre fag.
Æh, software branchen, spil-industrien.... microsoft har indset at de må give deres styresystem væk gratis. Alle ændrer sig og det skal musikerne selvfølgelig også.Kram skrev:Det kan bare ikke længere lade sig gøre, da ingen andre fag (måske bortset fra filmbranchen, delvist) er ramt på samme måde af digitaliseringen.Joachip skrev:Jeg mener helt klart musikere skal tjene penge på deres arbejde. Men det bør være under samme omstændigheder som andre fag.
Man kunne også lige nævne postvæsenet, filmindustrien og alle bogforlagene, nu vi er i gang med at nævne dem der er ramt af udviklingen.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins