Ableton One Thing tips

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Ableton One Thing tips

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ableton har (indtil videre) postet 13 videoer, hver med et kort tip til hvad man kan gøre for at hjælpe kreativitet og leg på vej.

Herunder postet i rækkefølge. Har valgt i første omgang at smide tråden her i branche og teori, nu emnerne spænder så vidt som de gør, og fordi det er et relativt universelt emne, det er ligemeget om du bruger Ableton eller en båndoptager.
Der kommer nok flere videoer, folk er velkomne til at poste dem her i tråden, så opdaterer jeg nok den øverste post her.
Det er ikke MIND=BLOWN indhold der præger videoerne, men jeg synes nu alligvel budskabet fortjente en plads herinde.

edit: playliste embedded istedet..


Medlemsavatar
Fabian
Forum Donator
Indlæg: 1011
Sted: Redhotplanet.dk

Indlæg af Fabian »

Synes det er fint Ableton bruger noget energi på at pleje deres image og samtidig forsøger at give inspiration deres brugere. Helt enig, at videoerne kan anvendes bredt eftersom de ikke er specielt produktorienteret. Lidt som bogen Making Music udgivet af Ableton, der også henvender sig bredt og ment som inspirationskilde.

Konceptet med videoserien minder lidt om Oblique Strategies, udgivet i 70'erne af Brian Eno og kunstneren Peter Schmidt. Oprindelig solgt i form af et sæt kort bestående af 55 random one-liners, til inspiration og opmuntring, hvis man oplever at være løbet tør for nye ideer. Teksterne findes nu også i en online widget: http://www.joshharrison.net/oblique-strategies/

Vil man et spadestik eller to dybere, kan man også rette blikket mod I Ching, som er en inspirerende fortolkning af den metafysiske tilgang i skabelse og beslutningsprocesser. I Ching tager sit afsæt i Taoismen og Confucianisme. (Har selv kun læst uddrag heraf!) https://en.m.wikipedia.org/wiki/I_Ching. :-)
"Here’s to the crazy ones. The misfits. The rebels. The ones who see things different"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der kommer lidt nye episoder i den her serie fra tid til anden.

Det her er et mega fedt tip. Transformér dit standard ride bækken til en dejlig dyb gong med close micing:


Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Årh, de er da gode. Herligt format; korte og lige på!
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

ill.Gates om Mudpies/optage imens man tweaker div. parametre, for at få variationer, eller bare for lyddesign.





Er man interesseret i mere af den slags så kan man se en god del af de glitch.cool videoer jeg har postet her:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?p=702194#p702194

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En ny en, på japansk. Man kan enten slå undertekster til, eller bare se videoen. Konceptet er ikke banebrydende, og det burde være til at forstå hvad der foregår for de fleste..


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Der er kommet en ny jeg ikke har fået set:





Og derudover er der i dag kommet 3 videoer i en ny serie, som hver er omkring en halv time. Udfra titlerne ligner det at de dykker ned i specifikke emner.
Jeg følger både Bad Snacks og Rachel K Collier, og de plejer at være værd at lytte til, dog ikke vanvittigt nørdet, nærmere pædagogisk.




Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Mere Made In Ableton. Kommer der yderligere bliver de redigeret ind i denne post, så tråden ikke bliver bumpet hver dag....







Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

En ny One Thing med Hainbach, om usynkroniserede loops:


Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Ny One Thing fra Rachel K Collier:


Nyt svar