Musikteori: Hvordan skrives en stærk melodi?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Re: Musikteori: Hvordan skrives en stærk melodi?

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 10:58

david mondrup skrev:Og accepter, at ingen har en hitrate det bare ligger i nærheden af 100%. Ingen.

Men Tim Christensen, Guns 'n Roses og Alphabeat er godt deroppe af alligevel.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 11:06

Hald skrev:Men Tim Christensen, Guns 'n Roses og Alphabeat er godt deroppe af alligevel.

Nix. Hverken du eller jeg hører jo alt det der ryger i papirkurven.
David Mondrup

www.monsdrum.com · Engelsholm Højskole
Det er bedre at kloge sig end at dumme sig.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 11:12

david mondrup skrev:Nix. Hverken du eller jeg hører jo alt det der ryger i papirkurven.

Tror du ikke de sælger det som andenrangshits der forpester P3 under andre kunstnernavne. (Jeg er godt klar over at der nok bliver skrevet mellem 20-100 numre før de rammer guld)
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 19:08

david mondrup skrev:
Hald skrev:Men Tim Christensen, Guns 'n Roses og Alphabeat er godt deroppe af alligevel.

Nix. Hverken du eller jeg hører jo alt det der ryger i papirkurven.

En del af håndværket er vel netop også evnen til at smide ting i papirkurven - og kun gå videre med det geniale!
Brugeravatar
Kram
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 7. mar 2017, 19:39

SustainerPlayer skrev:
En del af håndværket er vel netop også evnen til at smide ting i papirkurven - og kun gå videre med det geniale!

Kill your darlings :twisted:

Problemet er bare, at det man selv tror er genialt, ikke altid er det!
Brugeravatar
Internalized Sun
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Faxe

Indlæg Skrevet: 13. mar 2017, 20:47

Uanset hvad er det vigtigste vel at vi laver noget man vi lide?
Ellers ville vi jo ikke kunne holde ud at lave så meget lort, som vi nok alle gør i processen frem til at finde vores eget udtryk.
og ikke engang det passer, for selv efter mange år er det alligevel aldrig bliver perfekt, da vi jo også selv ændrer personlighed, smag, nysgerrighed og proriteter hele livet.
En del af det at skrive noget godt vel også at vi får det ud blandt andre og måske rammer nogen, som har samme smag eller kan følge visionen med det man laver og synes det er interessant at følge?
Der er jo vildt mange forskellige genrer og udtryk og en melodi til en genre er jo ikke nødvendigvis god til en anden.
Der er dog nogle der gør sig godt i mange genrer alligevel, men jeg synes de plejer at være begrænsende for hvordan de kan udtrykkes og hvis alle melodier var sådan, så tror jeg at jeg ville synes at musik ville være kedelig.

Jeg elsker forskelligheden i hvad man kan høre i dag og føler mig ikke låst til kun at kunne lide bestemte genrer.
Og ja: jeg synes bestemt at der stadig kommer ret unikke melodier ud i æteren en gang i mellem... Selv i Eurovision Song Contest eller newcomer indie bands, som i nogle af de helt etablerede. Så ja i virkeligheden i alle stadier i livsprocessen.
Ðer er også en masse melodier, som for mig er ligegyldigt, men det er jo bare fordi det ikke fænger mig, men det fænger jo en masse andre, så det er fint.

<rant>
Desværre synes jeg at det er ærgerligt at radioerne enten kun spiller de, for mig, gode melodier få gange og aldrig mere - eller voldspiller dem til døde hvis de lige passer ind i musikudvælgerens smag...
Det gør jo at man kun bliver udsat for alt for lidt musik, musik som ellers efter min mening ville have en fin berretigelse i æteren og ville være med til at vi alle ville blive beriget mere af den mangfoldighed der er i musikkens verden.
Derfor kan jeg godt lide at høre de programmer hvor folk kan ønske sange, som man ellers ikke får fundet derude, for der dukker altså, igen for mig, nogle virkelig dejlige melodiguldklumper frem ind i mellem, der ikke er som andet man ellers hører eller hart hørt tidligere.
</rant>

Undskyld rant ;)

Positiv hilsen
Dennis
HVEM har lagt en kage på min computer?!!?!!

Min musik: http://soundcloud.com/internalized-sun
Brugeravatar
Kram
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 13. mar 2017, 22:41

Desværre er "musikvælgeren" sjældent værten selv, men en eller anden "musik politik" der skal passe til pågældende kanal. Det er virkelig tamt at høre på! Jeg ville helt klart foretrække at høre en rigtig robot snakke, fremfor en person der både lyder og vælger musik som en robot.

Tilbage til "Branche & Teori"