Skal klassisk musik være et one-take?

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.

Skal ikke-musikere lade være med at stoppe med at blande sig i hvordan musikere laver deres musik?

Nej
14
64%
Ja
6
27%
Ved ikke
2
9%

Afgivne stemmer: 22
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Aarhus C

Skal klassisk musik være et one-take?

Indlæg Skrevet: 16. feb 2017, 15:59

Men spørgsmålet er stadig, om musikerne bruger studiet til at gengive den rene fremførelse - eller om studie, mikrofoner og maskiner er et instrument og et værktøj i sig selv.
- Det er en diskussion der stadig er i gang i dag, når folk ikke vil have at sangernes stemmer er manipulerede i de pophits, der er i radioen, siger Kristian Leth i serien 'Kristian Leth og Outsideren':
- Som om det var mere ægte, når Beatles eller Prince eller David Bowie snød alt, hvad de overhovedet kunne.

Artiklen:
https://www.dr.dk/nyheder/kultur/klassi ... -i-studiet
Senest rettet af Mike-air 17. feb 2017, 14:54, rettet i alt 4 gange.
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Brugeravatar
gs-dk
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Frederiksberg

Re: Skal klassisk musik være et one-take?

Indlæg Skrevet: 16. feb 2017, 16:12

Der er hundredevis af klip i langt de fleste klassiske optagelser.
Brugeravatar
niklasni1
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: 2100

Indlæg Skrevet: 16. feb 2017, 16:44

Nu gør et par klipninger hist og her jo ikke ligefrem Glenn Gould til Milli Vanilli...
Nobody noes.
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 16. feb 2017, 17:23

Plejer at spørge mig selv: Havde Mozart gjort det, hvis han havde levet i dag? Svaret er højst sandsynligt: ja!
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 16. feb 2017, 17:45

Det sker at der er en live performance der sparker fuldstændig vildt fra land, og så er det alle de andre live udgivelser... Det ville nok blive niveauet hvis ikke man havde flere takes.

Jeg er lykkelig for at leve i en tid hvor man ikke behøver klippe i et bånd længere, tror dog jeg har en maskine der faktisk er beregnet til det. Men på trods af at jeg kalder mig trommeslager har jeg ekstrem dårlig hukommelse og derved også overblik, så for mig sker det sjældent at jeg indspiller i ét take. Hvis jeg bare én gang kan få den til at rykke mellem fills/crash/breaks så er den i kassen og slutresultatet er som ønsket. Ville jeg gerne kunne gøre det ens hver gang? Ja så absolut, men hukommelsen er mit handikap, og de værktøjer vi har i dag gør at jeg alligevel kan være med til at lave det jeg syntes er sjovt uden det lyder som et amatørband.
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 16. feb 2017, 19:19

Det er vist en minoritet, der overhovedet synes, at det er en diskussion værd. I kan finde mig i baren.
Brugeravatar
mikkels
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Farum

Indlæg Skrevet: 16. feb 2017, 19:30

SustainerPlayer skrev:Det er vist en minoritet, der overhovedet synes, at det er en diskussion værd. I kan finde mig i baren.

:thumbup:
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist
Sted: Fyn

Indlæg Skrevet: 17. feb 2017, 05:50

Kom til at svare nej. Et spørgsmål med en benægtelse i er altid tricky :-)
Brugeravatar
jakobole
Executive Producer
Executive Producer
Sted: København / Vanløse

Indlæg Skrevet: 17. feb 2017, 11:25

Hvis det ikke er onetake, så gider jeg ikke høre det........ ;)
Microsoft Certified MCSA
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 17. feb 2017, 14:54

Holger skrev:Kom til at svare nej. Et spørgsmål med en benægtelse i er altid tricky :-)

Sådan, så er det rettet 8-)
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 17. feb 2017, 15:18

"Skal [...] lade være med at stoppe med at blande sig".

Kan ikke finde ud af om du tager pis på mig :-D Lyder som regeringens formuleringer på en stemmeseddel for at forvirre folket maksimalt.

Høj forståelse og præcis samme mening: Skal [...] blande sig i [...]? Ja/Nej/Ved ikke
Brugeravatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Hørsholm

Indlæg Skrevet: 17. feb 2017, 15:30

Tænkte det samme, Holger. :-D
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 17. feb 2017, 15:35

Jeg var nød til at svare med et klart og utvetydigt "ved ikke",.... tak for muligheden :-)
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

https://soundcloud.com/dubtemple

Billede
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 17. feb 2017, 17:46

209.jpg
209.jpg (52.67 KiB) Vist 492 gange

:-D
Brugeravatar
Holger
Audio Alchemist
Audio Alchemist

Indlæg Skrevet: 17. feb 2017, 20:04

Synes din Cartman siger alt.
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Indlæg Skrevet: 17. feb 2017, 20:07

Artiklen på DR er ikke nogen vanvittigt kompliceret debat, og jeg er helt på bølgelængde med SustainerPlayer hvad den angår.

Men afstemningen her har jo en noget anden ordlyd: "Skal ikke-musikere lade være med at stoppe med at blande sig i hvordan musikere laver deres musik?", og jeg synes den kræver en uddybning før jeg kan svare korrekt på spørgsmålet. Hvis en person kommer og blander sig i min musik, begynder jeg ikke at prøve at afgøre om jeg synes vedkommende er musiker eller ej. Enten er jeg enig, og ændrer det hvis jeg gider, eller også er jeg uenig og afviser at ændre noget. Derfor ku' jeg stemme "Ja".

På den anden side, hvis der kommer en eller anden smart type og siger jeg skal stoppe autotune på min vokal, og så ellers maxe min limiter ud, fordi det sælger bedst, så kan det godt være jeg ville sige "ut af min butik!" - Og så er jeg jo pludselig i gang med at stemme "Nej" til det her.

PS: "Skal klassisk musik være one-take?": Jeg er egentlig ret ligeglad. Man må også godt indkode et nummer af Bach på en synth og en midi-sequencer for min skyld. Anarki er godt for blodomløbet.
Brugeravatar
Hald
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg Skrevet: 18. feb 2017, 09:13

Spørgsmålet er vel meget simplere.

Må folk der ikke laver musik blande sig i hvordan det bliver gjort?
Må ikke-musikere blande sig?

Eller det åbentlyse omvendte spørgsmål:
Skal folk passe sin egen tallerken?
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 8 år med ørene i lydmaskinen -
Brugeravatar
bryla
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Esbjerg

Indlæg Skrevet: 18. feb 2017, 09:59

Skal musikere blande sig i, hvordan andre musikere laver deres musik?

Tror hellere man skal spørge om det med tallerkenen.
Brugeravatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Forum Donator
Sted: DK/SE

Indlæg Skrevet: 18. feb 2017, 18:39

Har altid tænkt på klassiske optagelser meget som "one-take" måske især fordi det jeg har hørt tit er live optagelser af kæmpe orkestre der optræder. jeg forestiller mig så at hvis nogen til slut i et perfekt take med et 30 mands orkester, vælger at lave en skævert når han klasker to bækkner sammen, well, han får vel bare bukse-vand af alle de andre, og kommer ikke med næste gang :-)

Tænker tit på klassiske musikere, og måske til en vis grad jazz-musikere, som nogen der er sindsygt dygtige, og får tingene i kassen straks,..

Men har da også hørt en del Bach, især trompet og orgel, hvor der da sikkert har værer re-takes, og det genere mig ikke,...
S1-Pro/W7/Z77/3770K/32GB

https://soundcloud.com/dubtemple

Billede
Brugeravatar
the songcabinet
Forum Donator
Forum Donator

Indlæg Skrevet: 18. feb 2017, 23:29

Altsaa i klassisk musik gaar man jo vildt meget op i autentiske reproduktioner.
Nogle vil gaa videre og sige at klassisk musik ogsaa skal udfoeres paa periodisk korrekte instrumenter, og at instrumenterne rent faktisk skal stamme fra perioden.
Andre endnu laengere i forhold til at det skal udfoeres korrekt i forhold til kirkens liturgi osv.

I bund og grund er det vel et meget konservativt spoergsmaal.

Man kan i forlaengelse spoerge, hvornaar er og hvad goer musikken aegte, og bliver musikken i virkeligheden lidt mere teoretisk naar den kun kan realiseres i sammenklippet form?
Brugeravatar
david mondrup
Lydmaskinist
Lydmaskinist
Sted: Århus

Indlæg Skrevet: 18. feb 2017, 23:59

Konsekvensen af det synspunkt må vel være, at musikken slet ikke skal optages, men kun kan opleves live og uforstærket.
David Mondrup

www.monsdrum.com · Engelsholm Højskole
Det er bedre at kloge sig end at dumme sig.
Brugeravatar
SIDwave
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg Skrevet: 19. feb 2017, 07:44

nu har jeg hørt på det evindelige ævl i 20 år: det er ikke rigtigt musik, du kan jo ikke noder eller spille!

rend mig i røven :)

det skal bare være det bedste du kan lave, og så hvor meget du kan fremføre live, det kommer an på om du har 40 års knap/betjening af apparater i hånden eller ej. skal jarre rakkes ned ? han spiller 20+ spor, med 1-2 venner der spiller, resten ordner hans automatiske dingenoter og protools.

jeg gider ikek høre på dem mere. :) uden computer kan de ikke lave en fis :)
Brugeravatar
SIDwave
Forum Donator
Forum Donator
Sted: Denmark

Indlæg Skrevet: 19. feb 2017, 07:45

du kan spille wagners samlede værker live på steinway ? fint nok, men så kommer der lige en lydmand fra DR og ødelægger lyden :) computerfis :)
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 19. feb 2017, 09:14

Øh, SID?
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 19. feb 2017, 09:14

Hvorfor er det du poster i flere indlæg efter hinanden?

Tilbage til "Branche & Teori"