Rigtige venner ,.. livets gang i DR

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Rigtige venner ,.. livets gang i DR

Indlæg af DUBTEMPLE »

Ikke noget chock, ses andre steder, men stadig klamt, især siden det er er "fælles-kassen" der holder bukserne oppe på det gamle monopol

Det lille hjørne her er selvfølgelig kun en synlig top af isbjerget ,..

Og så er der sideløbende det politiske aspekt, om politisk brug, og misbrug, af en fælles stats-institution, (Erhard J havde en pointe),..

Ville måske være sundt at lukke lortet, og kun opretholde krise-beredskab til brug ved krig og katastrofer

Licensen er ikke et problem for mig personligt, men den er oppe i totalt et upassende nivau, og klart en belastning for den svage husholdning

Rigtig kunst skal såmænd nok overleve uden støtte og stats-finansieret tastejury til at udvælge hvad der skal eksponeres :wink:

Nej, vent lidt, rigtig kunst vil måske ISÆR overleve når man ikke skal prostituere sig til at sutte den hånd hvormed man fodres, (læs: DR),.

Og hvad politik angår, alt er politik, så lad os hellere får udbyderer der bekender klart kulør, frem for en fake-nautralitet vi ved er løgn ,..

http://www.bt.dk/danmark/dr-boss-afsloe ... e-hinanden

http://www.bt.dk/danmark/bt-afsloerer-e ... g-foraeret

EDIT: redigeret for stavefejl, og sætter-nisse :-)
Senest rettet af DUBTEMPLE tirs 7. feb 2017 09:53, rettet i alt 2 gange.
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Licens er tyveri. Ser ikke DR, lytter ikke til DR. Vil ikke betale for DR.

Kvaliteten og udbudet er generelt i bund, men jeg ville stadig ikke se det, hvis det var bedre.

Der er intet neutralt over deres politiske dækning og størstedelen af budgettet går til elendige egenproduktioner og samfundsunderminerende pladder som X-Factor.

De få gode programmer de muligvis har, retfærdiggør ikke licensen i noget som helst omfang. Det samme gælder det ellers udmærkede Radio 24-7, som også modtager licens.

TV, radio og andre lign. tilbud bør være frivilligt, ikke tvangsbetalt bare fordi man har en computer eller mobiltelefon.

At DR ligesom alt statsligt er gennemkorrupt og økonomisk sløset med vores penge understreger blot behovet for afviklingen af lortet.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg betaler licens fordi man skal, førhen brugte jeg P3 som undskyldning da jeg lyttede til det i min bil, men så blev det lige lovlig ungdommelig og jeg skiftede til P4, som så også blev lige popsmart... Så tjaa... Min bilradios vigtigste funktion lige nu er "mute"

Men jeg ser da Bonderøven og plejer også at følge X-factor (ihvertfald til det plejer at falde fra hinanden 2-3 afsnit før finalen)

Jeg tror dog ikke at det er nemt at forvalte licenspengene, det er ikke et job jeg ville tage. :shock:

Sååå... Hvis man vil arbejde hos DR skal man søge arbejde hos Edition S? :dollargrin:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Jeg betaler gladeligt min licens, for at slippe for reklameafbrydelser i TV og radio.

Det løber mig koldt ned af ryggen ved tanken om at alt TV var som Viasat og SBS. Så skulle jeg til gengæld hurtigt få afmeldt mit kabel-TV.
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Hald skrev:Jeg betaler licens fordi man skal
Nu "skal" man jo ikke noget, men man kan blive tvunget til det eller være bange for konsekvenserne ved ikke at gøre det.

Jeg har den grundholdning, at regler - herunder love - ikke er noget jeg følger blindt. Det gælder især, når reglerne er fremsat under trusler, dvs. truslen om anholdelse, vold og konfiskation.

Det er efter min mening ikke et grundvilkår for at bo på jorden, uanset styreformen i det område man bor i, at man blindt følger reglerne. At vi bor i et såkaldt demokrati er altså ikke en undskyldning for at man partout skal følge loven.

Jeg følger primært min egen sunde fornuft og moral, selvom jeg naturligvis også afvejer konsekvenserne af ikke at gøre hvad andre gerne vil tvinge mig til.

Det betyder fx, at hvis jeg er til en fest og værten beder mig om at tage mine ellers rene sko af, og det ikke passer mig, så vil jeg nøje overveje om min lyst til at beholde skoene på må vige for den samlede stemning eller risikoen for at blive smidt ud.

Så er der tilfælde hvor jeg vurderer, at andre ved mere om noget end jeg selv gør. Det gælder fx hastighedsbegrænsninger på vejene, som i det store hele er baseret på en saglig vurdering af vejens forløb, type og trafikken. Det minimerer ulykkerne for både mig selv og andre, som jeg også har en forpligtelse over for.

Og så er der de urimelige opkrævninger, ulovlige visitationer, arbitrære forbud mod planter, osv. Der må jeg melde pas, da min moral simpelthen ikke kan leve med den slags.

Derfor har jeg heller ingen grundlæggende respekt for politiets autoritet. Jeg har en stor praktisk respekt fordi jeg ikke ønsker at blive udsat for deres vold eller andre overgreb, men jeg har ingen dybere respekt for deres magt. Min bror er politimand og ham holder jeg af, men vi er nok uenige om ikke mindst dette emne.

Jeg forsøger at lære mine børn det samme. At de skal have en praktisk respekt for livets gang, men at de aldrig skal følge reglerne blindt og i stedet bør opveje deres egen moral mod risikoen for at blive straffet for det, uanset hvor uretfærdigt det måtte være.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

keen skrev:Jeg betaler gladeligt min licens, for at slippe for reklameafbrydelser i TV og radio.

Det løber mig koldt ned af ryggen ved tanken om at alt TV var som Viasat og SBS. Så skulle jeg til gengæld hurtigt få afmeldt mit kabel-TV.
Det skal du have lov til. Må jeg til gengæld være fri?

Medlemsavatar
keen
Medlem
Indlæg: 1577
Sted: Aarhus, næsten.

Indlæg af keen »

Holger skrev:
keen skrev:Jeg betaler gladeligt min licens, for at slippe for reklameafbrydelser i TV og radio.

Det løber mig koldt ned af ryggen ved tanken om at alt TV var som Viasat og SBS. Så skulle jeg til gengæld hurtigt få afmeldt mit kabel-TV.
Det skal du have lov til. Må jeg til gengæld være fri?
Det er heldigvis ikke mig der bestemmer det. :wink:
Microsoft Certified og Apple fanboy!

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

keen skrev:
Holger skrev:
keen skrev:Jeg betaler gladeligt min licens, for at slippe for reklameafbrydelser i TV og radio.

Det løber mig koldt ned af ryggen ved tanken om at alt TV var som Viasat og SBS. Så skulle jeg til gengæld hurtigt få afmeldt mit kabel-TV.
Det skal du have lov til. Må jeg til gengæld være fri?
Det er heldigvis ikke mig der bestemmer det. :wink:
Den lette løsning :roll: ,.. svaret er: NEJ !!!

Hvis Holger skal være fri så må han skille af med selv sin smartphone etc

Og ikke have en tv-modtager til at modtage alle de andre udbydere
/Dub

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Keen: Nej, det er da altid nemmere at overlade beslutningerne til nogle andre :-D

Jeg forsøger naturligvis at påvirke det demokrati vi trods alt har en rest af, men i mellemtiden vil jeg fortsætte med at bruge min sunde fornuft og moral.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

keen skrev:Jeg betaler gladeligt min licens, for at slippe for reklameafbrydelser i TV og radio.
Men så kører de reklamer for dem selv og deres genudsendelser.. Det er usmageligt!
Radioen sender konstant "Licens er noget vi giver til hinanden"-reklamer.

Det er ikke cool.. Ligesom når jeg på en 80'er-vej kører præcis 80 km/t og møder et skilt der står "Sænk farten" eller "Bare en lille smule" har jeg lyst til at holde ind og sætte ild til skiltet.

Da der var Monkey business og de Sorte Spejdere, så var der noget ved at hører radio, men nu er der ikke flere helte tilbage i radioen.
Og på TV er det kun Blackmann's fornærmelser og Bonderøvens stille væsen der kan trække, ellers er det Netflix der tager "sendetiden"
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hald skrev:
keen skrev:Jeg betaler gladeligt min licens, for at slippe for reklameafbrydelser i TV og radio.
Men så kører de reklamer for dem selv og deres genudsendelser.. Det er usmageligt!
Radioen sender konstant "Licens er noget vi giver til hinanden"-reklamer.

Det er ikke cool.. Ligesom når jeg på en 80'er-vej kører præcis 80 km/t og møder et skilt der står "Sænk farten" eller "Bare en lille smule" har jeg lyst til at holde ind og sætte ild til skiltet.
Nej, DR er bestemt ikke reklamefri,..... ud over disse direkte reklamer så er der alle de indirekte, og deres take på "god tone"

For slet ikke at tale om "selektions-metoden", man bestemmer hvem der kommer posetivt til orde,...

Nuvel, dem der ikke er velsete får måske nok taletid, for det skal de jo, men man vælger så bare konsekvent de dårligste repræsentanter ud for disse, quoter uden for sammenhæng, står parat når de "snubler", filmer og belyser dem nedefra, osv, osv,...

På same vis, bare modsat, gir man posetiv exposure til dem man ønsker at hjælpe

Indirekte reklame, visa-versa, er klart den mest effektive der findes, imho, den glider ubemærket ned, da den kommer ridende på en anden hest

Reklame er slet ikke en begrænset statisk størrelse, derfor skal et statsdrevet medie, finansieret at fælles-kassen, kun være til fælles nød-beredskab, der vil altid være en dagsorden, en agenda, og et bestemt moral-kodeks i al underholdning og journalistik, selv hvis du som f.eks. journalist, bilder dig selv og/eller omverden ind at du er upartisk i dit arbejde.
/Dub

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Ifølge loven er licens en generel medieafgift, ikke noget som man betaler til DR.

Så er det rigtigt at DR både har fået til opgave at opkræve licensen og modtager størstedelen af midlerne. Vel primært fordi de er nogle af de få der selv producerer egne produktioner i det lille DK. De andre kanaler køber jo størstedelen fra USA og andre lande.

Dvs det er danskerne selv der finder på de programmer som DR vælger at producere, med udgangspunkt i hvad man har undersøgt at danskerne vil se.

Det er det som I kritiserer?

Man kan vel godt forestille sig at DR hverken skal opkræve licensen, eller modtage midler fra den. Så er spørgsmålet hvem skal så, og hvorfor? Hvem ellers vil producere dansk sproget tv som danskerne gider at se? TV2, næppe - det har de prøvet og det kunne ikke køre rundt. Skal Viasat have midlerne så de kan købe mere sport, og serier fra USA, som man ellers kan få meget billigere via streaming?

Det er der nok ingen (fornuftige) svar på, men hvis det er selve medielicensen der er genstand for kritikken her, så er det vel kulturministeren, Mette Bock fra Liberal Alliance der må stå for skud. Hun har bolden..

http://kum.dk/kulturpolitik/medier/mere ... er/licens/

Jeg tror dog hverken at vi bliver fri for at betale licens eller for DR, uanset hvordan man vælger at fordele midlerne. Snarere flytter pengene bare over i nogle lommer der laver meget mindre for dem, og som tror kvalitet er at se maling tørre.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

the songcabinet skrev:Ifølge loven er licens en generel medieafgift, ikke noget som man betaler til DR.
Defacto dog, som du også er inde på.
Det er det som I kritiserer?
Det er princippet i at tvangsopkræve penge til radio/TV, som man ikke benytter.

Jeg ønsker at betale for det jeg bruger, fx Netflix eller lign. konkurrerende services, som der heldigvis findes mange af.

Licens kan ikke sammenlignes med fx en lav, men rimelig, skattesats for generel infrastruktur som veje til transport af både varer og mennesker, skoler, m.v.

DR er en grundlæggende unødvendighed og pålægger befolkningen en helt urimelig milliardudgift hvert år. Det er fint, hvis nogle ønsker DR eller lign. produkter, men så skal det være frivilligt, ikke noget man tvinger alle andre uskyldige med ind i.

Lad mig ikke komme ind på alle de andre ting i samfundet som også burde fjernes fra statens budget, så jeg holder mig til DR her.
Man kan vel godt forestille sig at DR hverken skal opkræve licensen, eller modtage midler fra den. Så er spørgsmålet hvem skal så, og hvorfor? Hvem ellers vil producere dansk sproget tv som danskerne gider at se? TV2, næppe - det har de prøvet og det kunne ikke køre rundt. Skal Viasat have midlerne så de kan købe mere sport, og serier fra USA, som man ellers kan få meget billigere via streaming?
Hvis der er et marked for danskproduceret tv - og det tror jeg nok der er - så må private aktører stå for det, ligesom al muligt andet.

Det bliver nok uden mig i udgangspunktet, da jeg ikke har nogen speciel interesse i danskproducerede ting. Er det godt, så køber jeg det gerne - dansk eller ej. Men ofte er de danske ting så elendige og fantasiløse, at jeg græmmes. Vi har ikke en tradition for at tænke anderledes, men for statsstøttet leverpostej.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Defacto er DR vel så også ligesom en privat aktør, fordi det er staten der principielt modtager licensmidlerne, og vælger at fordele dem ud til DR, fordi de leverer en ydelse = danskproduceret tv.

Der er jo ikke noget monopol længere. Der er bare ikke andre der byder ind på markedet. Så markedet er problemet, ikke løsningen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Vrøvl. En tvangsopkrævet licens vil aldrig være det samme som et frit marked. Det er reelt monopol.

Men det er sådan set også underordnet om det er defacto monopol eller ej. Det behøver vi ikke være enige om. :-)

Der kunne nemlig være 100 forskellige kanaler der alle modtog licens - det ville stadig være tvangsopkrævet og dermed både urimeligt for borgerne og konkurrenceforvridende.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Joda DR sidder da på fisken, men de har ikke eneret på salget af tv produktioner til staten. Bla gives der til filmstøtte og til TV2's regioner af de samme licensmidler, og fordelingen af licensmidlerne foregår demokratisk gennem politiske aftaler. Hvis der er flertal for noget andet så kan de vel bare lave andre aftaler om fordeling.

Jeg er dog enig i at licensen er blevet dyr. Den er ca fordoblet på 10 år.

Dog skal virksomheder ikke betale licens, Holger, så du kan jo helt gratis se MGP 2017 med alle de sange du har lavet master på for nyligt.

"Medielicensen for erhvervsvirksomheder, institutioner, foreninger mv. er afskaffet fra 1. januar 2015. Virksomheder, institutioner, foreninger mv. skal således ikke længere betale licens." (jf link ovenfor)

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

.. uden at tage stilling til om DR er for dyrt, så vil jeg trods alt meget nødigt undvære det. Mest pga. programmer som Debatten, Deadline, Detektor og andre programmer af "public service" karakter, sådan som jeg nu betragter begrebet. Der er så få "rammer" i medierne tilbage, hvor politikerne tilnærmelsesvis bliver udfordret - og guderne (som jeg i øvrigt ikket tror på) må vide hvad der ville ske hvis de fora ikke fandtes.

Det er meget muligt overnævnte programmer ikke har de helt tunge seertal, men jeg frygter at den politiske debat endegyldigt ville blive reduceret til "canned statements" hvis ikke de folkevalgte blev udfordret blot en smule i et format hvor man ikke kan trykke på pauseknappen og konsultere sin spindoktor før man ytrer sig. Alene mængden af disse indlærte taler og sirligt instruerede påfugle-kneb der dagligt læskes op med (fra alle sider af det politiske spektrum i øvrigt) når der pludselig skal svares på hvor pengene skal komme fra - og konsekvenserne heraf - synes jeg retfærdiggører eksistensen af DR.

Tilsyneladende - og meget lidt overraskende - hersker der så også en tung gang pamperri i toppen af organisationen; dette ser jeg meget gerne man kommer til livs. Dog i en mild grad, hvis man sammenligner med DONG - som jo også er noget vi allesammen har været med til at opbygge og stadigvæk finansierer .. og som efter min mening er een af de største korruptions-skandaler i danmarks-historien, uden det tilsyneladende får nogen som helst konsekvenser. Længe leve liberaliseringen ..

Her er en licens betalt godbid fra DR, hvor der pludselig er gået en prås op for Per Stig Møller .. sjovt nok efter han ikke er en del af magten længere:

Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8689
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

Hippo skrev:Dog i en mild grad, hvis man sammenligner med DONG - som jo også er noget vi allesammen har været med til at opbygge og stadigvæk finansierer .. og som efter min mening er een af de største korruptions-skandaler i danmarks-historien, uden det tilsyneladende får nogen som helst konsekvenser.
Fuldstændig enig

Salget af Dong var tyveri fra den danske befolkning ,.. af mest kvalmende karakter

Muligvis grundet krav fra EU om liberalisering ?
/Dub

Medlemsavatar
Hippo
Synth-hvisker
Indlæg: 1553
Sted: FishCorp

Indlæg af Hippo »

DUBTEMPLE skrev:Fuldstændig enig
Salget af Dong var tyveri fra den danske befolkning ,.. af mest kvalmende karakter
Muligvis grundet krav fra EU om liberalisering ?
.. men hvad tænker du om den public service rolle som DR spiller? Ser du den dækket af de kommercielle kanaler, hvis nu DR ikke fandtes? Og er den overhovedet væsentlig?
Rune Borup :: Producer / Sangskriver / Synth-hvisker @ FishCorp

Medlemsavatar
Lause
Medlem
Indlæg: 201
Sted: Sydfyn

Indlæg af Lause »

Holger skrev:
Hald skrev:Jeg betaler licens fordi man skal
Det er efter min mening ikke et grundvilkår for at bo på jorden, uanset styreformen i det område man bor i, at man blindt følger reglerne. At vi bor i et såkaldt demokrati er altså ikke en undskyldning for at man partout skal følge loven.

Jeg følger primært min egen sunde fornuft og moral, selvom jeg naturligvis også afvejer konsekvenserne af ikke at gøre hvad andre gerne vil tvinge mig til.
Hvad så med dem der ikke kan se forskel på dit og mit, eller dem der mener at 100 km/t igennem et villakvarter er helt i orden?

Spændende debat - men vi kan altså ikke undvære love/regler.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Der er intet neutralt over deres politiske dækning og størstedelen af budgettet går til elendige egenproduktioner og samfundsunderminerende pladder som X-Factor.
Nydeligt! Kunne ikke have sagt det bedre selv.

Medlemsavatar
Mikkel Kå
Medlem
Indlæg: 504
Sted: 5700

Indlæg af Mikkel Kå »

Mike-air skrev:
Holger skrev:Der er intet neutralt over deres politiske dækning og størstedelen af budgettet går til elendige egenproduktioner og samfundsunderminerende pladder som X-Factor.
Nydeligt! Kunne ikke have sagt det bedre selv.

Hvor går I så hen for at få jeres "neutrale nyheder"?

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Hørte P4 på vej hjem fra arbejde i går, hvor de brugte sendetid på at gennemgå hvad man kan finde på deres hjemmeside, på deres hjemmeside reklamerer de for deres tv og radioprogrammer.

Lidt som en sælger der prøver at underskylde den høje pris med "nu skal du jo huske at du også har vejhjælp med i prisen" på trods af at de lige har fået at vide at man er dækket ind på med anden ordning.

Hvis bare DR ville stoppe reklamerne, og måske også alt dækning af politik... og sport... og negative nyheder... og sjofel underholdning... Så havde de nok ikke behov for så mange kanaler og penge. :lol:
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Mikkel Kå skrev:
Mike-air skrev:
Holger skrev:Der er intet neutralt over deres politiske dækning og størstedelen af budgettet går til elendige egenproduktioner og samfundsunderminerende pladder som X-Factor.
Nydeligt! Kunne ikke have sagt det bedre selv.

Hvor går I så hen for at få jeres "neutrale nyheder"?
Aint no such thing..

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Mike-air skrev:
Holger skrev:Der er intet neutralt over deres politiske dækning og størstedelen af budgettet går til elendige egenproduktioner og samfundsunderminerende pladder som X-Factor.
Nydeligt! Kunne ikke have sagt det bedre selv.
Det er klart, at når man står sammen med Holger på den yderste anarkistiske højrefløj, så virker al mediedækning som rød propaganda, men alle seriøse undersøgelser viser, at DRs nyhedsdækning er ret pænt balanceret i forhold til det danske politiske landskab. Der er flere af de private medier (TV2, Radio 24/7, EB, Børsen, Berlingske), der har langt mere politisk slagside.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Nyt svar