BA i Musikproduktion: Rytmisk

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

BA i Musikproduktion: Rytmisk

Indlæg af PelleB »

Hej drengene,

Jeg har et enkelt spørgsmål til første del af optagelsesprøven til BMus MPro. De skriver følgende:
Optagelsesprøven består af to dele:

· Fremlæggelse af egen produktion. Samlet varighed 5 minutter.
Husk at medbringe musikken på usb-nøgle.

· Mixning af et tilstillet nummer. Samlet varighed 5 minutter.
Du finder et orienteringsmix af nummeret på vores hjemmeside:
https://rmc.dk/da/music-production-mix-2017
Fremlæggelse af egen produktion bliver en fest. Det glæder jeg mig til. Jeg er egentlig også parat til anden del med mixning.. men varigheden virker ufatteligt stressende. Så hvad gør jeg?

- Hvad fokuserer jeg på?
- Hvordan kan jeg forberede mig på forhånd?
- Hvad er deres forventninger?

Jeg tror et par af censorerne sidder på lydmaskinen, Sagib, kan du hjælpe?
/P

Medlemsavatar
adgangfolmer
Medlem
Indlæg: 1155
Sted: Aalborg

Indlæg af adgangfolmer »

Nu er der jo heldigvis et premix, du kan lytte på, så du kender nummeret på forhånd. Lyt til det nogen gange, og udvælg så 2-3 elementer, som du synes er de vigtigste.
Nu er det jo sådan et lidt urban pop-agtigt, så hvis det var mig, ville jeg først og fremmest bruge lidt tid på vokalen (EQ/comp og ikke mindst arbejde med effekter -reverb/delay). Dernæst ville jeg bruge lidt tid på de rytmiske grundelementer (kick og snare). De fleste andre elementer skal så primært lægges i et passende niveau, da der på ingen måde er tid til en masse detaljeret EQ-arbejde på 5 minutter, og fordi det er en masse elektroniske lyde, så lyder de jo også relativt færdige allerede.

Du kan jo forberede dig ved at få fat i en bunke råspor og sætte et scenarie op, som minder mest muligt om prøven, og så er det jo bare at stille alarmen og gå i gang :)
Derudover kan du igen bruge premixet og allerede på forhånd gøre dig nogle tanker om, hvad du eksempelvis synes, der skal gøres ved vokalen, så du kan være målrettet under prøven.

Ift. forventninger, så skriver de jo selv, at de naturligvis ikke forventer et færdigt mix, men at du demonstrerer dit kunstneriske udsyn og tekniske niveau. Det forstår jeg sådan, at det nok er klogt at arbejde med de mest karakteristiske elementer i sangen (i dette tilfælde særligt vokalen), så du får vist, hvad du står for kunstnerisk og æstetisk, og så du ikke bruger tiden på at noodle med en sub-bas som ingen alligevel lægger mærke til i det samlede mix.
Hvis vi skal ind i det mere specifikt tekniske, så ville jeg nok bruge "from the top and down"-tilgangen, hvor du comper og EQer lidt på masterbussen, fremfor at du bruger tid på at løfte toppen og fjerne grim mellemtone på 20 spor.
Stille og uroligt

Medlemsavatar
PelleB
Forum Donator
Indlæg: 903
Sted: Copenhagen / Aalborg

Indlæg af PelleB »

adgangfolmer skrev: Derudover kan du igen bruge premixet og allerede på forhånd gøre dig nogle tanker om, hvad du eksempelvis synes, der skal gøres ved vokalen, så du kan være målrettet under prøven.
Tak for de gode råd - de blev brugt! Nu var jeg inde i dag. Og det gik faktisk rigtig udemærket. Spændende, hvad der kommer til at ske fra nu :)

Medlemsavatar
Jonas K
Medlem
Indlæg: 57
Sted: Denmark

Indlæg af Jonas K »

Godt at høre at det gik godt. Ved du hvor lang tid der går inden du hører noget?

Nyt svar