Lennon: Forestil Dig (at han hører radio)

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Lennon: Forestil Dig (at han hører radio)

Indlæg af tomcat »

Denne har Lennon tydeligvis hørt -- sjovt at der aldrig har været medieBlaBla om denne. Eller også er det gået hen over hovedet på mig.

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kan ikke høre det minder om noget John Lennon nummer?

Medlemsavatar
AvS
Medlem
Indlæg: 4372
Sted: Valby

Indlæg af AvS »

Jeg synes det lød lidt som The Platters - Only You eller Unchained Melody fra Ghost men kun meget meget meeeeget lidt.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Rimelig standard progression i både akkorder og melodi, men ikke noget der minder mig om et Lennon nummer. Har endda lige hørt hans greatest hits CD to gange i forrige uge.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Melodien i første linje: "Love Letters straight from your heart" er nøjagtig magen til første linje af Imagine: "Imagine there's no heaven". Derfra ophører al lighed.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
Joachip
Forum Donator
Indlæg: 2641
Sted: Vesterbro

Indlæg af Joachip »

Jeg kan heller ikke genkende noget Lennon nummer, men det skal man ikke lægge så meget i.

Men kors hun synger fedt.
Jeg laver også gratis plugins: www.robotplanet.dk/audio_plugins

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Far fetched. Så forstår godt den manglende mediablabla ... det er for tyndt for selv Nationen/Facebook-pøblen.

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

Apropos. Her er de nye beatles (ifølge dem selv). De refererer endda specifikt til at den ene er den nye John Lennon. Så ved I det! Jeg kan ikke høre det godt nok. Men jeg er også for gammel til Rae Sremmurd:
Deaktiveret

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Tjaa - Terence Trent D´arby mente også, at han ville blive større end Michael Jackson.

Er der nogen yngre end 35, der ved hvem D'arby er?

:-D

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev:Er der nogen yngre end 35, der ved hvem D'arby er?
darby.jpg
darby.jpg (118.25 KiB) Vist 1846 gange
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

:-D

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Okay -- måske er det fordi jeg havde en periode på kollegium, hvor jeg lige havde opdaget Lennon's soloskiver ..især denne LP .. og RÅ-hørte den.

Så da en Beatles-bekendt oploadede Lester's, hørte jeg straks det samme som han. I ved, når en fælles-interesse nørd-bekendt står og tripper, men ikke siger *hvad* han vil sige .. men bare trykker Play og lader det tale for sig selv.

Lennon har (i al fald i mit øre) tydeligt direkte løftet klaverfigurerne i A-stykket.
Sføli, figurerne er almindelige .. men det er helt ned til den lille 'trille' (er det 32-dele?), som i "originalen" afslutter det længere motiv, eller længere pølse-stykke -- lige før næste 'sætning' starter.

I Ketty Lester's sang er de fire takter fra 0:18-0:24 overført uden omsvøb af Lennon til hans sang.
Han bygger hel sin A-stk-rundgang på det.
Han vælger et langsommere tempo .. og spiller en tone eller to højere (som passer til den 'skingre* øvre del af hans register).

Det er ikke 'tyveri' -- eller, det er i al fald irrelevant. Men når man kender lidt til, hvordan manden komponerede, er det en overvejende sandsynlighed, at han har lyttet det (fede, soul-fulde) klaver af. De fire takter.
Taget udgangspunkt i det.

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Default avatar
garcia
Medlem
Indlæg: 7101
Sted: Hjallerup

Indlæg af garcia »

SustainerPlayer skrev:Tjaa - Terence Trent D´arby mente også, at han ville blive større end Michael Jackson.

Er der nogen yngre end 35, der ved hvem D'arby er?

:-D
Altså han kunne da prale af rent faktisk at være tyndere end the king of pop. Det i sig selv burde give lidt kredit :-P
Deaktiveret

Nyt svar