Arrangement af rytmeguitar

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Arrangement af rytmeguitar

Indlæg af Kapello »

Håber ikke at blive tæppe bombet med kommentarer om det ikke er rigtig at poste her ... ellers må moderator skynde sig at slette dette opslag.
Men jeg har lavet en ny youtube kanal på dansk, hvor jeg som guitarist fortæller om forskellige ting jeg ofte bliver spurgt om. Denne gang om hvordan jeg griber det an med at indspille og arrangere flere rytmeguitar-roller. Det er der en video med, hvor jeg ender med at spille 7 roller ud fra en grundide.
Måske er der nogle af Jer producere som kan bruge det som inspiration ... hvis ikke så undskyld forstyrrelsen.
Video ligger her
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Meget velkomment, Søren :-)

"Hvad skød du den med?", som Ole Thestrup siger, eller hvad er der af pedaler. Den der pad-lyd, eksempelvis.

God pointe med at double, har selv erfaret, at det er meget nemmere at styre i mixet.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Din kanal er kommet godt fra start Søren

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Fedt. Subscribed.

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

SustainerPlayer skrev:Fedt. Subscribed.
+1
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Åh, hvor er I søde - 1000 tak. Var oprigtigt bange for hvordan det ville blive modtaget her.
Der er viiiiildt mange der spørger til mit setup, pedaler, guitar ... jeg er nødt til at lave noget om det - både sådan hurtig gennemgang, og sikkert også mere detaljeret om udvalgte produkter.
Pad lydern er min guitar gennem min Empress Compressor, en af de allerfedeste pedal compressorer - studiekvalitet, og lysdioder, så man kan se hvor meget der kommer ind, komprimeres og sådan .. fed!! Men dyr! 2.300,- og så fra compen ind i min Mesa Amp, og recording out fra den. Mens jeg sidder og taler, bruger jeg Strymons BigSky rev og Timeline delay - i "tracket" til sidst, havde jeg indspillet tørt, og brugte Logics stereo delay og en Lexicon plugin for at det blev stereo. ... men Compen og rør amp, det gør meget ... og guitaren er også god :-)
Igen tak for kommentarerne og kanon med sub's ... dejligt!!
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Man får jo automatisk lidt extrapoint, når man spiller PRS :P

EDIT: Det kunne være, jeg skulle skifte min Avatar til en, hvor jeg spiller PRS (og måske endda til et billede, der ikke er mere end 9 år gammelt)
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Fed og meget inspirerende video.

Har med interesse kigget på din bog Reifs rytmer, og vil høre om det er noget i stil med det du lægger for dagen i video, man kan regne med at stifte bekendskab med i bogen?

Har kun kunne finde bogen online, og har derfor ikke haft mulighed for at kunne bladre i den.

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det mest spændende for mig var din analyse af guitarens rolle i et track, og dine metoder til at skabe udvikling, luft, variation og kontrast mm. Super fedt, og tak!

Default avatar
the songcabinet
Forum Donator
Indlæg: 1119

Indlæg af the songcabinet »

Det mest spændende for mig var din analyse af guitarens rolle i et track, og dine metoder til at skabe udvikling, luft, variation og kontrast mm. Super fedt, og tak!

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Det minder mig om nogle meget inspirerende videoer, som jeg engang fandt på Youtube:


Søren - jeg kommer til at tænke på, om det evt. kunne være en idé næste gang at vende kameraet således, at man ser noget af guitarudstyret - forstærker, pedaler mm. Bare et forslag. Men det er selvfølgelig også et spørgsmål om, hvad du ønsker at have fokus på i videoen. Måske har du fravalgt det bevidst, for ikke at videoen skal handle om udstyr?

Medlemsavatar
Smittefar
Forum Donator
Indlæg: 5191
Sted: Søborg

Indlæg af Smittefar »

Uhhh - Tim Pierce - Jeg prøver at se næsten alt hvad han lægger ud - Han er simpelthen bare en uudtømmelig kilde til inspiration.
Find mig på: Youtube | Facebook | Hjemmeside - eller i mit band Jump

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Igen 1000 tak for alle kommentarerne - det er viiiiildt fedt at læse det bliver modtaget på den måde!!!!
Mht gear, rig m.m ... ja jeg må lave noget om det - har lige fået en masse nyt det sidste halve år, så vil lige finde ud af hvad jeg burger til hvad før jeg forsøger at spille klog om det ;-)
Mht mine bøger - Reiffs rytmer 1 er umiddelbart med focus på én fed rolle af gangen. Gennemgang af hvordan man rydder op i akkorder, hvor lidt der nogle gange skal til (mange af Tim P's roller ovenfor, er jo også meget enkle ting, få toner ... men hvilke toner?!?!?) frem for store barretgreb eller lejrbålguitar på elektrisk guitar. Den er delt meget ind i stilartrer/typer rytmeguitar og kommer "det meste" igennem: pop, sould funk, disco, blues, rock, tungere og jazz. Den anden bog Reiffs rytmer 2 er mere flere roller i forhold til hinanden ... måske enklere figurer, som giver plads til flere roller - igen med gennemgang af akkorderne, diagramer, tabs og noder. Og igen samme alsidighed i stilarter, men nye tracks og anderledens end den første. Du behøver ikke at have været igennem den første bog for at få glæde af den anden. Men måske vil du savne lidt dybere analyse af hvorfor jeg spiller lige præcis de akkorder på den måde, hvis du rykker direkte til nummer 2. Hav det skønt!!
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
scofield
Medlem
Indlæg: 223

Indlæg af scofield »

Tak for svar.

Reiffs rytmer 1 lyder som perfekt inspiration til mit behov :-)

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Kanon!! -
Alle mine bøger kan købes via min blog til julepriser i forhold til almindelige boghandelpriser.
http://reiff.dk/blog/books/
God fornøjelse
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Søren - er det korrekt forstået, at forvrængningen udelukkende er skabt med guitar-forstærkeren?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Kapello skrev:Pad lydern er min guitar gennem min Empress Compressor, en af de allerfedeste pedal compressorer - studiekvalitet, og lysdioder, så man kan se hvor meget der kommer ind, komprimeres og sådan .. fed!! Men dyr! 2.300,- og så fra compen ind i min Mesa Amp, og recording out fra den.
[Min fremhævning]

Er det sådan, at det giver en lydløs indspilning?

Medlemsavatar
Mr. Soundman
Forum Donator
Indlæg: 2986
Sted: Fyn

Indlæg af Mr. Soundman »

Kapello skrev:Der er viiiiildt mange der spørger til mit setup, pedaler, guitar ... jeg er nødt til at lave noget om det - både sådan hurtig gennemgang, og sikkert også mere detaljeret om udvalgte produkter.
Det ville jeg synes var rigtig spændende :)

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Jeps ... altså ingen højtalere. Bare hovedtlf med mix fra din DAW. Det funker kanon! Og naboerne hilser glædeligt hver gang jeg møder dem - ingen sure miner!!
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Mr. Soundman skrev:Søren - er det korrekt forstået, at forvrængningen udelukkende er skabt med guitar-forstærkeren?
Nej forvrængningen i denne video kommer fra pedaler ind i ampen, som tager godt imod dem.

Kan se jeg må lave noget om mit setup ... :-)
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Medlemsavatar
Kapello
Medlem
Indlæg: 522
Sted: København/Sverige

Indlæg af Kapello »

Så fik jeg lavet en video om vejen fra plekteret rammer strengen til det ligger på Youtube ... heldigvis ikke så detaljeret, men om min guitar, pedaler, amps, recording out og sådan - har lagt linket i en anden post/anden tråd.
Men lægger også linket her, da der er blevet spurgt til det :-)
[color=#0000BF][i]Når du peger fingre ad andre er der altid tre fingre som peger mod dig selv![/i] [/color]

Nyt svar