RIP Trille

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

RIP Trille

Indlæg af david mondrup »

http://www.dr.dk/nyheder/kultur/musiker ... le-er-doed

Stemmen, der kørte ca. nonstop på mine forældres pladespiller igennem hele min barndom. Udtrykket er noget outdated og budskaberne rigeligt firkantede til i dag, men det ændrer ikke på at Trille var en af de bedste sangskrivere i 70erne og 80erne, og hun havde samlet et virkelig badass hold med Ole Fick, Hugo Rasmussen og Øyvind Ougaard som de faste musikere.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

RIP, ja, noget kantet, og ikke tidsløs, men f.eks. "øjet" var nu meget fint, og et eller andet ærligt ved hende der er prisværdig, hun var heller ikke blandt de politisk mest selvfede såvidt jeg husker, omend måske en smule
/Dub

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Husker hende meste fra barndommens børnetimer i TV.

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

DUBTEMPLE skrev:... "øjet" var nu meget fint, ...
"Øjet" var nu det der rørte mig mindst. Der er så mange brandgode tekster i hendes soloplader. En del af det er dansk sangskrivning på ret højt niveau. Sådan noget som hendes Danmarks sang, der også stod i Højskolesangbogen i en periode, er bare basalt godt.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

OK, måske prøver jeg at læse lidt op på teksterne, har jo disse lange togture til sverige :-) "Øjet" husker jeg som en form for provokation, (på den tid hvor hun slap den løs forstås), men samtidig en provokation der var på sin plads. Mange slutter måske at det var et opgør med kristendom og guds-begreb ud fra den der ateistiske trend der var på venstrefløjen den gang, men jeg ved at hun rent faktisk blev medlem af en kristen frikirke senere, (omend ikke videre aktiv), så nogen beton-ateist har hun ikke været. Husker dog de fleste af mine bekendte fra f.eks. daværende VS og DKP på den måde,.. SF'erne såmænd også,...

I sandhed et Badass hold hun havde der, sidstnævnte, Øyvind Ougaard, oplevede jeg på slap line sammen med Monrad og Rislund på Osted Kro for
mange år siden, han lagde hele salen flad da hen spilled "smoke on the water" på sit rynkeorgel, med øreflapperne på sin pelshue svingende op og
ned naturligvis, og et henført ansigtsudtryk,...
/Dub

Default avatar
helletofte
Forum Donator
Indlæg: 137
Sted: Tranekær ,Langeland

Indlæg af helletofte »

Jeg kom til Dk i 1972. Trille's plader i 70' erne tidlig 80' erne, var på højde med Joni Mitchells ,specialt hendes tekster ,som gav man et indblik i hvordan det er at være en kvinde, i denne tid.,musikken var lige som den skal være,flot.
Takket være Trille,Joni Mitchell,så begyndte jeg ,bedre at forstå kvinder.
R.I.P

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Kendte hende ikke, klippet DR viste hjalp ikke, og jeg håber ikke at det var "best of Trille" de afspillede...
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

If you didn't dig into the artist known as Trille -- you've been missing the f*ck out.

jeg havde ikke hørt, hun var syg. Ja, det rager sføli heller ikke mig.
Hun var satme en fed person.
Minder mig lidt om Jonatha Brooke: at være til koncert med hende er/var hver gang en besynderligt *personlig* oplevelse. Selvom der var hundrede andre mennesker.

Nu må de vel snart udsende de enkelte cd'er.
Den dér idé med at *kun* TILLADE publikum at købe Trilles musik på cd, hvis man køber et bokssæt med alle syv !!! Wut wut ?!!?
De to sidste var ikke gode nok. De bliver de sidste, jeg køber -- hvis overhovedet.

Jeg skal klart FØRST købe Halvmånetid, som har flest fede numre. I perioder var det min mest spillede LP. Dengang, dét var en ting.
For-faen-da ,den var en fed skive. Kun eet track på hver side, jeg ikke var helt enig i (hvor mange skiver kan man sige dét om..) .

Det er *meget* lidt Trille, jeg kan finde på tube'n. Især, når jeg godt vil have et af de mange tracks, som *ikke* lige er de to,tre stor-kendte.

Denne fede, fede sjæler er hapset fra LP'en Små Skridt.
Et (af hendes mange) 100%-track -- både indspilning, produktion, solist, tekst, backing, arrangement, alt spiller.


MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

Enig i alt, Thomas. Halvmånetid. De sidste to album er de svageste. Alle træfferne.

Man kan jo købe de enkelte albums på iTunes, nogle af dem som regulære albums, nogle af dem ved at plukke sangene fra et enkelt album ud af bokssættet.
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Hald skrev:Kendte hende ikke, klippet DR viste hjalp ikke, og jeg håber ikke at det var "best of Trille" de afspillede...
Det er nok bare mig, men jeg er lidt ked af den kommentar. Hun var en meget stor og vigtig personlighed - at du ikke har hørt om hende, siger en hel del. Sorry.....
Senest rettet af gs-dk tors 20. okt 2016 01:39, rettet i alt 1 gang.

Medlemsavatar
DUBTEMPLE
Forum Donator
Indlæg: 8693
Sted: DK/SE

Indlæg af DUBTEMPLE »

gs-dk skrev:
Hald skrev:Kendte hende ikke, klippet DR viste hjalp ikke, og jeg håber ikke at det var "best of Trille" de afspillede...
Det er nok bare mig, men jeg er lidt ked af dun kommentar. Hun var en meget stor og vigtig personlighed - at du ikke har hørt om hende, siger en hel del. Sorry.....
Mon ikke det bare er en underlig form for "ironisk distancering", det er ikke muligt for mig at tro andet,...
/Dub

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Det håber jeg, at du har ret i.....

Medlemsavatar
Hald
Forum Donator
Indlæg: 10829
Sted: Vind / Holstebro

Indlæg af Hald »

Jeg beklager hvis det blev opfattet negativt, men vi kender alle oplevelsen af at der er en person på forsiden af avisen som vi aldrig har hørt om. Det betyder ikke at det ikke er synd for hendes familie og venner samt fanskare.
Jeg vælger ikke at kommenterer yderligere på dette for fredens skyld..
"Knobs? Where we're going, we don't need knobs!" - 14 år med ørene i Lydmaskinen -

Medlemsavatar
gs-dk
Forum Donator
Indlæg: 9676
Sted: Frederiksberg

Indlæg af gs-dk »

Tak.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg kender hende heller ikke udover "Øjet", som har en fed og relevant tekst. Måske har jeg set hende i et børneprogram, da jeg var lille.

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Den sidste tråd, jeg kikkede i, før denne, havde overskriften "Hvorfor er her så få kvinder?". Jeg tror, svaret bl.a. findes her i denne tråd :-)

Trille var også fast inventar på pladespilleren i min barndom. Og min kærestes grammofon tilbage i midtfirserne.

Naturligvis er hendes udtryk dated og ikke tidløst. Faktisk kunne vi måske i en anden tråd diskutere, om den gode komposition/sang er tidløs eller ej. Jeg var til en masterclass med Mikael Wiehe engang, hvor han fremhævede det tidløse som en kvalitet og som eksempel nævnte sin egen "Sång till modet". Det var sgu en øjenåbner for mig: Den sang kan med god samvittighed synges af alle med en politisk interesse, inlusive nynazister :puke: . Så efter den masterclass er "tidløshed" frasorteret som et mål for god musik i min bog..!
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev:Man kan jo købe de enkelte albums på iTunes, [..]
jo, og tak. :-)
[afviger fra tråden] jeg er aldrig *rigtig' hoppet med på, siden jeg solgte min samling og tog ud at rejse -- dengang vinyl tabte terræn.
Ik'ngang rigtig m.h.t. cd -- har aldrig egentlig samlet dem og hygget med dem. Som var så indlysende med de store vinyler. Rigtige omslag, store billeder, -- ikke det der grimt-hårde plastik. Som ikke er rart at holde om eller en fornøjelse at røre ved.

Sjældent, jeg downloader musik.
Begge dele landvindinger for *praktiskheden* når jeg skal lytte musik. Og medbringe musik.

Men ... jeg ved ikke.
Da jeg havde et par hyldemeter plader, stillede jeg mig ofte bare hen. Foran min Technics SL-5 hed den vistnok.
Med pladerne på væggen bagved.
Lige i nå-højde.
Det kunne nogengange endda godt være en fornøjelse blot at tage dem ud. Kigge. Læse.
Og så -- eventuelt sætte een på.
Støve af og trykke start.

Hver gang, jeg nuomdage afspiller noget af det, jeg trodsalt *har* på min iTunes, bliver jeg frastødt af interfacet's dumhed.
Jeg kan ikke ordentligt bladre i albumforsider og gå nemt nok ind og ud.

Det er ikke en fed nok "samlet oplevelse" -- og når det så oveni er ganske uden den taktile glæde fra at håndtere noget fysisk -- så har jeg vist efterhånden vænnet mig til at gøre det *meget, meget* sjældent.

Har endda opdaget, at min VLC faktisk er en rarere afspiller. Vildt meget nemmere at finde rundt i.

[tilbage til emne]

Så .. det er godt at vide, jeg evt. godt kunne købe mit yndlings-Trille-album som download. Hvis jeg henter samtlige enkelte numre.
Det er egentlig en meget god deal -- jeg kan slippe for de to tracks, der ikke sagde mig så meget, dengang i vinyltiden.

Tror ikke, jeg kommer til at gøre det.
Jeg vil have noget at røre ved.
Noget at nørde om.
Senest rettet af tomcat tors 20. okt 2016 14:39, rettet i alt 1 gang.
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

Filosoferer over, hvorfor Trille ikke blev mainstream-større.
Når nu hun uimodsigeligt komponerede/skrev et dusin eller to (!) fantastisk velafrundede sange. Eller viser. Enkelte kunne endda med større rette kaldes 'hymner' e.m.m.

Der var vistnok en del modstand fra Trille selv -- "kom nu, gør det for din karriere" ..var vist *meget* lavt på listen over Hvad Gider Jeg I Mit Liv.
Hun havde sit publikum, kunne altid sælge billetter når hun tog på tour.
Hun havde sin samtids live-musikeres respekt -- for hun var et dybt respektabelt menneske, holdt sine aftaler. Uden at det var 'noget at snakke om' -- for det var netop en selvfølge. Hun kunne sit kram. Hun fik uden besvær de fede musikere til at spille med, som hun helst ville spille med.

Den store grund til, at der ikke kom større ståhej ud af hendes temmeligt fantastiske sange er, tror jeg, den lille stemme.
Hendes stemme var tynd. Og det blev den ved med at være. Selvom hun samlede erfaring og blev dygtigere.
Hun var et dybt musikalsk menneske, og gjorde tydeligvis vældig fine resultater med det, hun havde at arbejde med.

Hendes sind havde en sund og naturlig afstandtagen til, hvad der var forstillet og opstyltet.
En jordnær sarkasme i hendes dagligdags-saftige humor.
Hun kunne formodentlig godt have gjort mere med sin stemme -- det virkede som om, det ikke interesserede hende.

[På de sidste to plader (sådan som jeg husker dem) skete der noget. Måske en ny producer -- i al fald lød det, som om man netop forsøgte gøre LIDT noget andet med hendes stemme -- og at hendes naturlige genstridighed overfor dén slags strittede imod hele vejen hen til vokalboksen.
Det lød i al fald ikke godt.
Tidligere var LP'ernes indspilninger næsten altid gode. Et godt band, et godt take. Som jeg husker dem, var det ikke lutter gode takes på de to sidste.]

Man kan tænke på Anne Linnet -- der også havde en tynd stemme. Eller Søs Fenger.
Begge de to andre 'spillede meget mere spillet' .
De gad begge godt være en del af populærkulturen og fester og åbninger og udklædning og spotlys.

Trille gad ikke.
Hun ville spille kort med vennerne og hygge med sin datter derhjemme. På bøhlandet hvor hun hyggede sig bedst.
Karriere-pleje i større stil ville hun ikke være med til.
Hendes stemme lød, som den lød.
_______________________

Her er det eneste track, tube'n har fra Halvmånetid.
Jeg ville nok have valgt en anden fra den plade.
Men der er ikke andre på nettet --

OG den er en fuldgyldig titelsang, yes yes.
Ikke noget dér.
Fin og underspillet som de fleste Trille-sange.

MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Medlemsavatar
david mondrup
Lydmaskinist
Indlæg: 12759
Sted: Århus

Indlæg af david mondrup »

tomcat skrev:Her er det eneste track, tube'n har fra Halvmånetid.
Jeg ville nok have valgt en anden fra den plade.
Men der er ikke andre på nettet --

OG den er en fuldgyldig titelsang, yes yes.
Ikke noget dér.
Fin og underspillet som de fleste Trille-sange.

Halvmånetid er nu et af mine yndlingsnumre fra det album. Hvilken ville du hellere have valgt?
David Mondrup
www.monsdrum.com Engelsholm Højskole
For at værne om ytringsfriheden, råber jeg røvhul efter naboen (Peter Poulsen)

Medlemsavatar
tomcat
Forum Donator
Indlæg: 3232
Sted: Valby ved Kbh

Indlæg af tomcat »

david mondrup skrev:Halvmånetid er nu et af mine yndlingsnumre fra det album. Hvilken ville du hellere have valgt?
Den er en feddd sang. !
Tror, jeg ville først overveje "Brød I Ovnen" (husker den som swinger mega fedt)
.. eller måske "Alles Liv For Alle" (godt eksempel på hymne -- hvis moderne hipsters kendte den og lærte den på guitar, ville den tage de store kegler omkring midsommerbålene ude i forstæderne)
.. men sandsynligvis endt på "Kæreste Venner"

(..arhMenSåAlligevel, "Drømmedræber" var satme også iørefaldende og bidsk)
MacBook Pro tidlig 2015, 13", Catalina. Logic 10.6.3
(samt min gamle, stabile G4/ 466MHz, OS 9.2.2 /LAP 4.81)

Nyt svar