Spotify overvejer kraftigt at købe SoundCloud

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Brugeravatar
Joachip
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Vesterbro

Re: Spotify overvejer kraftigt at købe SoundCloud

Indlæg Skrevet: 5. jan 2017, 16:06

Google? Hæh... jeg gætter på at det bliver lettere at finde ting, og sværere at få dem til at virke!
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Aarhus C

Indlæg Skrevet: 5. jan 2017, 16:20

Hald skrev:
AvS skrev:Det var noget af et prisnedslag.

Naaah, hvis de vil sælge til en i vestjylland skal prisen barberes noget mere. :lol:

hahaha.
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Brugeravatar
Kram
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 9. jan 2017, 23:48

Mike-air skrev:
... der ligger mange forskellige typer omkostninger bag ved at få et nummer op hvor det har 3 millioner streams om måneden. Og det er ikke noget 1 person kan gøre alene (jeg ville dog blive glad hvis nogle kunne modbevise mig her!).

Det vil jeg godt tro, men bortset fra omkostninger til selve musikken og til promovering, ligger der vel ikke andre typer omkostninger bag?
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Brøndby

Indlæg Skrevet: 10. jan 2017, 00:03

Soundcloud-miljøet er pænt bloated. Der er en masse jeg-lader-som-om-jeg-ser-dig-hvis-du-ser-mig og bots/køb likes.
Brugeravatar
marco
Executive Producer
Executive Producer
Sted: Aalborg

Indlæg Skrevet: 10. jan 2017, 12:16

SustainerPlayer skrev:Soundcloud-miljøet er pænt bloated. Der er en masse jeg-lader-som-om-jeg-ser-dig-hvis-du-ser-mig og bots/køb likes.

Det er hele problemet ved et "socialt medie", som Soundcloud vel på en eller anden måde er! :-D
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 10. jan 2017, 12:41

Kram skrev:
Mike-air skrev:
... der ligger mange forskellige typer omkostninger bag ved at få et nummer op hvor det har 3 millioner streams om måneden. Og det er ikke noget 1 person kan gøre alene (jeg ville dog blive glad hvis nogle kunne modbevise mig her!).

Det vil jeg godt tro, men bortset fra omkostninger til selve musikken og til promovering, ligger der vel ikke andre typer omkostninger bag?

Det gør der faktisk. Der er kapacitetsomkostninger som er dem man har, ved at have en organisation (det er en kasse der hedder alt det man ikke tænker over når man selv starter virksomhed). Og så er der den række investeringer det kræver, at nå til et punkt (markedsandel), hvor man har muligheden for at hjælpe en kunstner med at opnå 3 millioner streams. Beklager det lidt vage svar.

Det giver bedst mening hvis man ser på et pladeselskabs regnskab, her er eks. Tabu records:

Skærmbillede 2017-01-10 kl. 12.38.30.png
Skærmbillede 2017-01-10 kl. 12.38.30.png (139.27 KiB) Vist 448 gange
"The weight of evidence for an extraordinary claim must be proportioned to its strangeness." - Simon Laplace
Brugeravatar
AvS
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby

Indlæg Skrevet: 10. jan 2017, 16:52

SustainerPlayer skrev:Soundcloud-miljøet er pænt bloated. Der er en masse jeg-lader-som-om-jeg-ser-dig-hvis-du-ser-mig og bots/køb likes.

Det tror jeg ikke man kan bebrejde soundcloud for. Det findes skræmmende mange mennesker, som gerne vil udstråle at de er populære og har success, for at kompencere for deres ligegyldige liv og triste personlighed. :smash:
Soundcloud kunne dog være bedre til at udradere spam, for det er alt ofte jeg for spam beskeder og likes fra falske profiler.
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 10. jan 2017, 17:26

AvS skrev:

Det tror jeg ikke man kan bebrejde soundcloud for. Det findes skræmmende mange mennesker, som gerne vil udstråle at de er populære og har success, for at kompencere for deres ligegyldige liv og triste personlighed. :smash:
Soundcloud kunne dog være bedre til at udradere spam, for det er alt ofte jeg for spam beskeder og likes fra falske profiler.

De kunne starte med at køre deres restriktioner op på deres API. Vi sad 2 n00bs der næsten intet vidste om IT og fandt frem til hvordan man kunne lave bots og bygge forretningsmodeller op omkring dem. Og hvis vi kan det, så kan dem der har lidt skillz misbruge det endnu mere.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 10. jan 2017, 19:39

AvS skrev:Det tror jeg ikke man kan bebrejde soundcloud for.

Jo - det synes jeg man kan. Man kan endda mistænke dem for at være en del af deres strategi.
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 10. jan 2017, 22:54

SustainerPlayer skrev:

Jo - det synes jeg man kan. Man kan endda mistænke dem for at være en del af deres strategi.

hva får man lige ud af det? :)
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 10. jan 2017, 23:30

Mike-air skrev:hva får man lige ud af det? :)

At det fremstår som mere "happening" end det egenligt er.

Lidt ligesom de hippe clubs, der ikke lukker folk ind, før der er en kø, selvom der tomt indenfor.
Brugeravatar
AvS
Forum Superstar
Forum Superstar
Sted: Valby

Indlæg Skrevet: 11. jan 2017, 13:31

SustainerPlayer skrev:

For lige at præcisere min forrige post, så mener jeg at, ligemeget hvem som står bag det, så er årsagen til at den slags fusk eksisterer, og bliver ved med at eksistere, at der er mennesker som rent faktisk benytter sig at det. Hvis ikke der var et marked så ville det ikke ske. Jeg er mere irriteret over dem som køber falske likes, følgere etc. end dem som tilbyder det.
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 11. jan 2017, 17:32

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev:hva får man lige ud af det? :)

At det fremstår som mere "happening" end det egenligt er.

Lidt ligesom de hippe clubs, der ikke lukker folk ind, før der er en kø, selvom der tomt indenfor.

Det er selvfølgelig klart nok :) Men hvem sku ha troet at SC var sunket så lavt.

Altså det faktum at de ikke har gjort som facebook og instagram og kørt nogle restriktioner på deres API for længe siden, er vel et udtryk for at det er rigtigt hvad du foreslår.
Brugeravatar
SustainerPlayer
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 11. jan 2017, 19:11

Mike-air skrev:instagram ...

Det er en hel anden can of worms. Jeg skal nok tage mig sammen og skrive om det i min instagram-tråd på et tidspunkt. Men den er endnu mere bloated end SC. :-D
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 11. jan 2017, 20:12

SustainerPlayer skrev:
Mike-air skrev:instagram ...

Det er en hel anden can of worms. Jeg skal nok tage mig sammen og skrive om det i min instagram-tråd på et tidspunkt. Men den er endnu mere bloated end SC. :-D

Men de har sidste år indført nogle restriktioner der gør det svært at lave en app, og jeg tror de har travlt med at rydde op i det :-) Apps som ikke opfyldte kriterierne blev slettet (det ka jeg skrive under på).
Brugeravatar
Kram
Røvballemusiker
Røvballemusiker

Indlæg Skrevet: 12. jan 2017, 05:07

Tak for informationerne, meget interessant. Det er egentlig sjovt at et højt antal plays anses for så vigtigt, at mange pumper det kunstigt op. For modsat et højt antal følgere og likes, som vel alt andet lige trækker flere nye lyttere til end et lavt antal, så har antal plays jo ingen praktisk betydning. Ikke direkte i hvert fald. Det er ren psykologi, - og alligevel ligger selv etablerede selskaber åbenbart under for det. Om DER STÅR et nummer har 30 eller 30k plays gør åbenbart en så kæmpe forskel, at man vil betale og/eller "snyde" for det lille k :-D
Brugeravatar
Mike-air
Forum Superstar
Forum Superstar

Indlæg Skrevet: 12. jan 2017, 21:24

Jeg tror nok det relaterer sig til et koncept indenfor psykologi der kaldes "anchoring" som i korte træk går ud på at vi evaluerer vores affektion til objekter relativt til et 'anker' eller pejlemærke. Pejlemærket kunne vel her være gennemsnitlige antal plays på andre numre i samme liga?

(Hvorfor selskaberne ser vigtighed i at få likes/afspilninger op i en fart, så folk ihvertfald ikke starter med en negativ indstilling)

Tilbage til "Branche & Teori"