Det er en ganske interessant kort artikel fra Fact Mag om Frank Ocean og indtægter fra salg af hans nye album:
http://www.factmag.com/2016/09/01/frank ... pendently/
Omkring salgs-indtægter for store artister der udgiver selv
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Omkring salgs-indtægter for store artister der udgiver selv
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
- Christoffer I. N.
- Lydmaskinist
- Indlæg: 35559
- Sted: Hørsholm
Var man interesseret i snakken omkring eksklusiv-rettigheder til Apple Music i ovenstående artikel, så er der mere interessant her:
http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... exclusives
Bemærk dog at Bloomberg artiklen og videoen er kommet online før Fact Mags artikel. Ikke desto mindre relateret til samme emne.
http://www.bloomberg.com/news/articles/ ... exclusives
Bemærk dog at Bloomberg artiklen og videoen er kommet online før Fact Mags artikel. Ikke desto mindre relateret til samme emne.
25. Oktober 2022 - ny musikalsk videolog - Mørkt og minimalt, 5-lags soundscape
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
-
Jeg er betatester for BABY Audio.
Det er egentlig det samme som tilbage i 2011 hvor LOC formede sit eget label. I mine øjne er der ikke noget nævneværdigt ved det - det er alment kendt i branchen at man gerne får et advance, som så skal hentes hjem igen, og at et major label skal have sit cut, hvorfor det umiddelbart ser ud som en dårlig forretning for en kunstner som Frank Ocean.Because Ocean’s Boys Don’t Cry label would have forked out about $500,000 or so on making the album, he takes home an estimated $1 million (£750,000) in profit after one week. If Ocean had still been signed to Def Jam, he would have made about $550,000, but a proportion of this would have gone back into the advance he would have received from the major.
Men man skal huske at tænke på de investeringer def jam har gjort i ham, både monetært, og i form af sparring og netværk. Lige som i så mange andre brancher kræver en ide (eller et talent) hårdt arbejde for at bryde igennem. Og når der så er hul igennem, så er det for en kunstner som Frank (eller LOC) nemt nok at sige tak for denne gang til major label og stå for det hele selv.
For små kunstnere betyder modellen bare hårdt arbejde, og en lang vej til breakeven.
Jooo.. Men ofte er der optioner på fremtidige udgivelser bygget ind i kontrakterne, netop for at balancere dette. Sådan at man netop ikke bare kan udgive et album og så sige "farvel og tobak". Men efter 2,3 eller 4 plader ved samme label, hvor man har levet op til de forpligtelser derved, så er det vel ganske fair, at man siger "tak for denne gang".Mike-air skrev:
Men man skal huske at tænke på de investeringer def jam har gjort i ham, både monetært, og i form af sparring og netværk. Lige som i så mange andre brancher kræver en ide (eller et talent) hårdt arbejde for at bryde igennem. Og når der så er hul igennem, så er det for en kunstner som Frank (eller LOC) nemt nok at sige tak for denne gang til major label og stå for det hele selv.