Øvning, tonearter etc.

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Øvning, tonearter etc.

Indlæg af soduno »

Håber indlægget er korrekt placeret, ellers må det gerne flyttes 8-)

Nu har jeg efterhånden spillet klaver i en del år (siden jeg kunne gå, næsten) men har aldrig rigtig øvet mig på skalaer etc. har altid bare spillet. Hvilket jeg egentlig synes er ganske udemærket. Men jeg kan mærke at det der med at kunne spille frit i alle tonearter samt frit at kunne alle akkorder i alle vendinger er noget der ligger mig langt fra. Plus det at være kreativ i form af at komponere nye numre bliver svært, set i forhold til ovenstående.

Spørgsmålet går egentlig ret simpelt ud på: Hvordan har i øvet jer op ifht. tonearter, akkorder etc. Hvad/hvilke teknikker har virket for jer?
Det bliver hurtigt kedeligt for mig at skulle sidde og nørde skalaer, men det er måske den eneste måde at komme i gang med det? :)
Tænker tit på hvordan sådan en artist som Prince har kunne komponeret så enormt forskelligt musik lige fra pop til jazz. :shock:

//Simon
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
Graceville
Medlem
Indlæg: 2762
Sted: 2300

Indlæg af Graceville »

Der er to ret typiske strategier når det gælder den enkeltes forhold til øvning

Det er en ret typisk strategi at blive rigtig god håndværksmæssig (øve skalaer og kadencer hele dagen i årevis og blive god til det)

Den anden er at fokusere helt og holdent på det kunstneriske udtryk og så bande det håndværksmæssige langt væk

Et eksempel kan være en klassisk/modernisme/jazz pianist som nok kan sproget, men det er virkelig r**kedeligt at høre på
og en anden kan være en kunstner som knap nok kan finde rundt på klaveret, men holder på sit udtryk. Thelonious Munk er nok det bedste eksempel inden for jazz, selvom han dog blev meget anerkendt for at være meget nyskabende.

Det er selvfølgelig trukket skarpt op, men dikotomier fremmer forståelsen.

Min holdninger, at man skal tage det bedste fra begge verdener og det er du jo rigtig godt på vej til. Der er rigtig mange der holder enten på det ene eller det andet, hvilket gør, at de står stille på et læringsplateau lidt for længe. De bedste musikere i min optik er dem der kan smelte begge verdener sammen.

Jeg tænker det er at tage en lille bid ad gangen. Eksempelvis 15 minutter hver morgen, Cdurskala i den ene hånd indtil du kan det, derefter den anden hånd, Gdur, amol, emol osv.

Derudover er der så 'pop'-kadencer I IV V I osv i alle tonearter dur og mol og omvendinger, jazz kadencer og koral-kadencer, men det er vel et spørgsmål om at overveje, hvad du allermest har brug for jf. den musikstil du spiller, da det kan være mest motiverende at lære i første omgang.

Jeg tænker det er meget bedre at finde en klaverlærer som har fokus på det tekniske, da der er en del stof at lære mht eks hvordan tommelfingeren skal bevæge sig, hvordan du bevæger hånden uden at få betændelse i begge håndled og hvordan du får et fedt anslag, etc. Endelig synes jeg det er vigtigt at finde en lærer der har forståelse for den stilart man spiller. Der er ikke noget mere demotiverende end at få en lærer der synes man skal spille en helt anden stilart fordi det er noget han står for. Man kan også tit lave en aftale med en lærer om at komme en gang om måneden eller lave en klippekortsordning.

Cheers.
Medlemsprofil midlertidig deaktiveret af eget valg

Medlemsavatar
ThomasRiem
Forum Donator
Indlæg: 285
Sted: Kjøbenhavnstrup

Indlæg af ThomasRiem »

Jeg kan kun svare for mig selv som glad amatør... på den anden side er jeg jo netop glad, så måske er det ikke så ringe.

Først og fremmest er der det paradoks, at det føles helt anderledes at lave musikken end den opleves. Der var garanteret mange ting, Prince ville ønske, han kunne, men ikke kunne. Men dem hører du ikke - du hører kun, hvad Prince faktisk lavede, ikke det han havde intentioner om! Omsat til praktisk handling vil jeg kraftigt råde andre til at fokusere på, hvad de selv har lyst til at lave - og på resultatet.

Ellers er jeg ganske enig med Graceville i, hvad du bør gøre, hvis du vil udvide din teoretiske forståelse, som så igen kan gøre det lidt lettere at gøre det, du vil - jeg skal fx noget så gebommerligt på teorikursus, hvis jeg vil gøre mig håb om at forstå Prince's eller Zappas kompositioner! Det samme gælder teknik: Der skal øves, hvis du vil være teknisk excellent. Men det gider jeg personligt ikke og har derfor valgt det fra efter mange år med mindreværdskomplekser og dårlig samvittighed.

Hvis du skal have det helt basale med at forstå akkorder og skalaer på plads, så skulle du tage at lære at spille guitar, bare til husbehov. Kombinationen af at se akkorder og akkordfølger på klaver og guitar samtidig giver faktisk en del!

Derudover har jeg forsøgt at suge til mig gennem interviews, video-kikning, artikler mm, hvad det var, mine yndlings-artister gjorde - og så øve mig på det. Det giver en dobbelt fordel at gå efter teori og skalanørdning på den måde: Dels kan man studere virkningen af teorien i forhold til de numre, man holder af - og dels får man lettere ved at kaste sig ud i komposition. Det sidste, fordi der jo altid er en referenceramme for enhver komposition...

Så igen - find ud af, hvad du skal bruge/vide/kunne for at kunne spille det, som dine forbilleder laver og som du kan lide. Lær det, du kan bruge og brug det til at bygge videre på.

(Og hvis nogen så vil være så sød at forklare mig, hvad i hede hule det er, Robert Fripp foretager sig på Bowie's "Scary Monsters" (navligt titelnummeret og "Fashion"), ville jeg være endnu gladere... :-D )
C'est magnifique. Mais ce n'est pas la guerre....

Medlemsavatar
Hoby
Forum Donator
Indlæg: 514
Sted: Nørrebro

Indlæg af Hoby »

En bog jeg selv var ret glad for da jeg selv skulle i gang med det for mange år siden var Mark Levine's "The Jazz piano book"

https://www.amazon.com/Jazz-Piano-Book- ... piano+book

Men når det er sagt, kommer man nok ikke udenom at terpe, men jeg synes at man med Levines bog kommer lidt i gang med et hele - akkorder, scalaer, circle of fifths etc, på en ret overskuelig og pædagogisk måde, og hele tiden med små eksempler, så man ikke bare sidder og spiller akkorder/scalaer.

Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Tusinde tak for jeres gode råd. Det var lige præcis det jeg søgte. Der er nok ikke så meget andet at gøre end bare at gå i gang med at terpe skalaer, og generelt terpe de ting jeg er dårligst til. Er begyndt at kigge på at få et klaver til stuen, så det bliver lidt nemmere at øve, uden at lade sig rive med af sounds, indspildninger m.m. :)

En ting jeg gerne vil slå fast er at jeg har ingen intentioner om at blive en moderne teknisk jazz pianist(ikke at jeg mener noget ondt her overhovedet :) ). Har altid følt mig lidt mere tiltrukket at det beskidte/rå funk/jazz/soul - hvis man kan udtrykke det på den måde. Jeg vil bare gerne over i at kunne bevæge mig i alle tonearter, og spille andre rundgrange end den klassiske 3 toners blues (ved ikke lige hvad det korrekte udtryk er).

Udover de artister jeg lytter mest til (Prince, James Brown, Oscar Peterson, Sammy Davis Jr. m.fl.) har jeg i sær her på det seneste lyttet meget til Cory Henry, hvilket egentlig er den stil (Gospel/Funk) jeg føler mig mest optaget af pt.

Uden det skal blive alt for teoretisk, er der så nogle skalaer (udover de basale) i vil anbefale mig at kigge på?
Har tit tænkt over hvad det er for nogle skalaer de improviserer over, når de improviserer i mellem akkorder, i f.eks. nedenstående klip.
Er klar over der er meget blues involveret, men kan også høre en del jazz skalaer (hvis ikke jeg tager helt fejl :) ).


Senest rettet af soduno tors 30. jun 2016 18:35, rettet i alt 2 gange.
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35517
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

youtube embeddes ved kun at bruge den unikke videokode, altså det der står efter =. Hvis der står et & tegn, så slutter videokoden der, altså & markerer slut på videokode.
Dine videoer:


Medlemsavatar
soduno
Medlem
Indlæg: 794
Sted: Denmark - Copenhagen

Indlæg af soduno »

Christoffer I. N. skrev:youtube embeddes ved kun at bruge den unikke videokode, altså det der står efter =. Hvis der står et & tegn, så slutter videokoden der, altså & markerer slut på videokode.
Dine videoer:
Ahh takker! :)
James May:
"Look, i can't dummy it down to your level because I am scared of hights"

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11441
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Som jeg hører det – og snakker med kollegaer – er det sjældent skalaer man spiller over. Man spiller ud fra en toneart, som har sine tilhørende kromatiske vendinger og tonearts-"fremmede" akkorder.

En ting, der har hjulpet for mig, er, at spille sit faste repertoire i en ny toneart og blive ved med at gøre det. Først bliver man irriteret over, hvor handicappet man spiller, men man må arbejde på at få sine faste vendinger implementeret og prøve at finde rundt i den nye toneart så godt som man kan i den originale.
skriver noder

Nyt svar