MOMS på elektroniske services for B2B i EU

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar
Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

MOMS på elektroniske services for B2B i EU

Indlæg af Holger »

Er vi enige om at der ikke er moms på B2B handler med elektroniske services mellem forskellige lande i EU når kunden er VIES godkendt?

Hvorfor insisterer WeTransfer så på at gøre det til trods for at jeg har indtastet momsnummer, som bliver VIES checket og WeTransfer selv skriver følgende på hjemmesiden:

"If you're buying WeTransfer Plus for your company and you're located in the European Union, you need to fill in your company details during the registration process to ensure we don't charge 21% VAT. "

Og når jeg skriver til support, så siger de bare at "sådan er det og jeg selv skal trække momsen fra i DK" til trods for at det modsat hvad de selv skriver og hvad jeg kender til af EU momsregler ikke er sandt. Enten er deres support ekstremt uvidende og stædige eller også handler de i ond tro for at få flere likvider her og nu.

Medlemsavatar
bryla
Forum Donator
Indlæg: 11442
Sted: Esbjerg

Indlæg af bryla »

Du har fuldstændig ret. Man skal ikke trække momsen fra i DK, den skal være trukket fra i deres land.
skriver noder

Default avatar
monno
Medlem
Indlæg: 27
Sted: Aarhus

Indlæg af monno »

Det er tydeligvis svært for nogen firmaer helt at greje de "nye" regler omkring elektroniske services og moms
Universal Audio er omtrent ligeså tungnemme når det drejer sig om moms og deres online shop. De påstår at deres "eksperter" i EU moms regler ved bedre men ehm? B2B indenfor EU er uden moms. Mit gæt er at dokumentations kravene er relativt besværlige kontra indtægt fra den enkelte kunde. Det burde være simpelt, men kæden hopper åbenbart af nogen gange. Når først momsen er betalt i et andet EU land er den svær hvis ikke umulig at få tilbage. Man er ikke hjulpet meget på vej af 28 forskellige regelsæt og dokumentationskrav heller.

Medlemsavatar
Lasso
Medlem
Indlæg: 1775
Sted: DK

Indlæg af Lasso »

jo og det er bare dårlig handling - købte fra Arturia forleden og de kunne heller ikke håndtere momsfrihed så der måtte jeg pænt betale uden mulighed for refusion. Pænt nederen.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Her er der dog tale om et felt til indtastning af MOMS nummer, som tilsyneladende bliver VIES checket. Altså ingen undskyldning. Klaphatte.

Når det er sagt, så er VIES konstant nede. Sidste jeg prøvede selv fik jeg time out hver gang. Men det er jo også EU/offentlig IT lavet for milliarder.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Men det er jo også EU/offentlig IT lavet for milliarder.
:lol:

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Jeg mener... hvor svært kan et enkelt kald til en database være?

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

Indtaster DK + momsnummer, derefter mit eget DK momsnummer. No luck pga. time out. Sådan har det være i ugevis.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10301
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Jeg mener... hvor svært kan et enkelt kald til en database være?

http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/

Indtaster DK + momsnummer, derefter mit eget DK momsnummer. No luck pga. time out. Sådan har det være i ugevis.
Ville da lige prøve... Så den fik lov at stå en times tid, og returnerede herefter en time-out :-P

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37674
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

For lige at afslutte den med WeTransfer, så kom super-supporteren på banen og leverede en serie af svar som inkluderede alt fra gratis ekstra måneder (hvilket jeg takkede nej til fordi problemet trods alt blev løst) og generelt den optimale holdning som supporter.

Det viste sig at fakturaen var lavet korrekt og uden moms i år, men at infoen desangående var uklar.
Hi,

Don't worry about it, I know how frustrating bad support can be.

Thanks for being honest with me, it's much appreciated. I will make sure we have a look at the article and text included, and update if needed. I don't want it to come off misleading or confusing.

Thanks for you time, Holger. If there is ever anything else I can do for you, be sure to let me (or my team) know. We're happy to help.

All the best,
*****
Happiness hooligan @ WeTransfer

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35560
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Fedt :)

Nyt svar