[Opdateret] - Forudsigelse: iTunes lukker for download-salg i 2019/2020

Musikbranche og ophavsrettigheder, musikteori, artister, sange og videoer, butikker.
Nyt svar

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Ja, det virker ikke urealistisk. Der kan ske meget i løbet af de næste 4-5 år. For streaming og cloudbaserede løsninger er der kun 1 vej og det er fremad.

Det store problem ved cloudbaserede løsninger er for kenderne, som gerne vil have en specialudgave af et stykke musik eller film (eller på et tidspunkt bog). Cloudløsningerne har tendens til at ville spare så meget på dataen at der sammenlignes og slettes automatisk uden smålig skelen til præcis hvilken udgave der blev slettet. Så ender vi op med kun den seneste eller mest almindelige udgave af et værk.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Holger skrev:Det store problem ved cloudbaserede løsninger er for kenderne, som gerne vil have en specialudgave af et stykke musik eller film (eller på et tidspunkt bog). Cloudløsningerne har tendens til at ville spare så meget på dataen at der sammenlignes og slettes automatisk uden smålig skelen til præcis hvilken udgave der blev slettet. Så ender vi op med kun den seneste eller mest almindelige udgave af et værk.
Ja, det relaterer sig jo til problematikken fra den her artikel:
http://lydmaskinen.dk/viewtopic.php?f=16&t=70052

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Interessant :)

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mon ikke der vil dukke nogle niche-løsninger op til connaisseurs, samlere osv. Det tror jeg nu nok.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

SustainerPlayer skrev:Mon ikke der vil dukke nogle niche-løsninger op til connaisseurs, samlere osv. Det tror jeg nu nok.
Jo altså det her er jo på mainstream plan.
Det er muligt at Beatport og andre store butikker må dø, men dedikerede labelshops som f.eks. mange af Drum & Bass labels'ne har, de fleste af dem drevet af Databeats, eller bandcamp sider e.l. vil jo være mulige at køre videre. Det er dog ikke utænkeligt at vi kan få lov til at betale mere for det, fordi hosting-firmaerne måske kræver mere grundet download trafik.
Og dog.. Streamning må da i længden give langt mere trafik end download?

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Christoffer I. N. skrev:
SustainerPlayer skrev:Mon ikke der vil dukke nogle niche-løsninger op til connaisseurs, samlere osv. Det tror jeg nu nok.
Jo altså det her er jo på mainstream plan.
Det er muligt at Beatport og andre store butikker må dø, men dedikerede labelshops som f.eks. mange af Drum & Bass labels'ne har, de fleste af dem drevet af Databeats, eller bandcamp sider e.l. vil jo være mulige at køre videre. Det er dog ikke utænkeligt at vi kan få lov til at betale mere for det, fordi hosting-firmaerne måske kræver mere grundet download trafik.
Og dog.. Streamning må da i længden give langt mere trafik end download?
Jeg tror ikke trafik er et decideret problem - vi får stadigt både hurtigere billigere net. Og diskplads bliver også både hurtigere og billigere hele tiden. Selv cloud-computing kan lejes forholdsvist billigt hos f.eks Amazon, kontra at investere i servere selv.

De parametre er jeg forholdsvist optimistisk overfor. Generelt er cost-strukturen ikke så slem på en online store/streaming service.
Det er en skalérbar forretning ifht. omkostningsstrukturen.

Det eneste problem er dine indtægter, eller mangel på samme.

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Mike-air skrev:Jeg tror ikke trafik er et decideret problem - vi får stadigt både hurtigere billigere net.
På verdensplan er situationen da vist på et noget andet plan end hjemme og i udvalgte i-lande.

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mange tror fejlagtigt, at selv USA bare har fremragende Internet. Det har de også visse steder, men mange steder er der både dårligere dækning og dyrere dækning end i DK. Det gælder primært den mobile data.

USA er et KÆMPE land med store, store landområder i visse stater helt uden brugbar dækning.

Så traffik er stadig et issue og i denne konkrete sag handler det jo om ukomprimeret PCM der skal flyttes/gemmes/afspilles fra skyen (hvis det skal i skyen altså), hvor al anden streaming er komprimeret til en brøkdel.

Så mon ikke traffik også har været et væsentligt parameter?

Medlemsavatar
SustainerPlayer
Medlem
Indlæg: 12411
Sted: På kanten

Indlæg af SustainerPlayer »

Yep. Har en bekendt, der sidder må sidde på en forbrugsafregnet ISDN-forbindelse, fordi det er max. hvad man kan få i det område i USA.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Jeg tror vi taler forbi hinanden: Jeg svarer på Christoffers spørgsmål/spekulation om hvorvidt en download store som Beatport (eller potentielt streaming) vil være en dårlig forretning i fremtiden, grundet de omkostninger der ligger ved at kunderne downloader (ved køb) eller streamer musikken.

Og hvis man ser i hvilken retning udviklingen går, vil de omkostninger blot falde jo mere tid der går? Dvs. Forretningsmodellen ville blive mere og mere rentabel, såfremt efterspørgslen holdes konstant..

Jeg mistænker Holger m.fl. for at have forvekslet denne tråd med den anden omkring sletning af filer - har jeg ret? :-)

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Mike-air skrev:Jeg tror vi taler forbi hinanden: Jeg svarer på Christoffers spørgsmål/spekulation om hvorvidt en download store som Beatport (eller potentielt streaming) vil være en dårlig forretning i fremtiden, grundet de omkostninger der ligger ved at kunderne downloader (ved køb) eller streamer musikken.

Og hvis man ser i hvilken retning udviklingen går, vil de omkostninger blot falde jo mere tid der går? Dvs. Forretningsmodellen ville blive mere og mere rentabel, såfremt efterspørgslen holdes konstant..
Enig.
Jeg mistænker Holger m.fl. for at have forvekslet denne tråd med den anden omkring sletning af filer - har jeg ret? :-)
Nej, jeg er bare ligeglad og blævrer bare løs på kryds og tværs i begge tråde (som jeg fornemmer alle her har læst) :-D

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Holger skrev:Nej, jeg er bare ligeglad og blævrer bare løs på kryds og tværs i begge tråde (som jeg fornemmer alle her har læst) :-D
Allright 8-)

Men dit andet argument i den anden tråd er jeg nu ikke uenig i - de forsøger klart at minimere trafik. Nok netop fordi det tager en krig at overføre et gennemsnitligt iTunes bibliotek.

På den note er jeg lykkelig over at jeg har en ekstern liggende med backup af alt hvad jeg har lyttet til fra 2002-2016.

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Nu lyder det til at det bliver i starten af 2019.
http://www.youredm.com/2017/12/15/apple ... unes-2019/

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Rygter, som Apple hårdnakket benægter. Og jeg tror stadig på at de lukker for downloads i løbet af de næste to år, så inden 2020 er det slut med downloads som vi kender det fra Apples side.

Medlemsavatar
Mike-air
Forum Donator
Indlæg: 10300
Sted: Oslo

Indlæg af Mike-air »

Her et år senere er jeg ikke overbevist, men heller ikke uenig... kunne være fedt med nogle flere inputs..

Hvad siger de forskellige årsrapporter omkring udviklingen i download-salg?

Medlemsavatar
Holger
Audio Alchemist
Indlæg: 37672
Sted: Fyn

Indlæg af Holger »

Det går hele tiden nedad. Jeg spurgte en A&R fra Universal, han sagde at deres indtjening næsten kun lå i streaming nu.

Ét selskab og i Danmark, men det siger alt om retningen.

Der er undtagelser, fx at USA bevæger sig langsommere og der er afstikkere (Swift).

Medlemsavatar
Christoffer I. N.
Lydmaskinist
Indlæg: 35557
Sted: Hørsholm

Indlæg af Christoffer I. N. »

Det bliver garanteret en god forretning for Taylor Swift, når iTunes lukker for salget. Så laver de deres egen dedikerede shop, hvor det er lettere at lave egen pris og flere procenter til dem selv.

Medlemsavatar
Morten Hjort
Medlem
Indlæg: 1428
Sted: Virum

Indlæg af Morten Hjort »

Holger skrev:Mange tror fejlagtigt, at selv USA bare har fremragende Internet. Det har de også visse steder, men mange steder er der både dårligere dækning og dyrere dækning end i DK. Det gælder primært den mobile data.

USA er et KÆMPE land med store, store landområder i visse stater helt uden brugbar dækning.

Så traffik er stadig et issue og i denne konkrete sag handler det jo om ukomprimeret PCM der skal flyttes/gemmes/afspilles fra skyen (hvis det skal i skyen altså), hvor al anden streaming er komprimeret til en brøkdel.

Så mon ikke traffik også har været et væsentligt parameter?
Enig, USA er mange steder et uland hvad angår internet selv i de store byer. Man skal huske på at selvom mobiltelfonen (vist nok) blev opfundet i USA, så var de langt efter Europa i begyndelsen netop pga ringe dækning. Jeg er overbevist om at mobil- og bredbåndsdækning også er grunden til at de har været længere om at at omfavne streaming end her i Norden.

Jeg giver også iTunes maks 2 år i nuværende fatning. Omsætningen styrtdykker i alle de territorier, hvor streamingen er i fremgang (ret beset de fleste lande). Spørgsmålet er muligvis mere om iTunes bliver til en form for online locker-service hvor det stadig er a la carte adgang. Men yderst tvivlsomt at man kan downloade en fil derfra om 3 års tid.

Nyt svar