Indlæg Skrevet: 3. maj 2016, 14:35
Jeg ryster lidt på hovedet af et meget almindeligt ordsprog på FB, har gudskelov ikke set det som tatovering (undskyld hvis jeg sårer nogen)
"Den der går i andres fodspor, kommer aldrig foran"
Det er tilsyneladende Kon-Fut-Se og har sikkert en uddybende forklaring som nuancerer det, men musikere, fysikere, filosoffer, læger, sygeplejersker, skolebørn, helikopterpiloter, piloter, landmænd, dyrepassere i zoo og astronauter, har læringsmæssigt meget ud af at gå i andres fodspor rigtig længe. Mozart, Bach, Pachabel etc.
Når det så er sagt, er der masser af musik skabt af afroamerikanske musikere og uden deres samtykke indspillet af hvide kunstnere og derefter udgivet. Tutti Frutti er et godt eksempel men der er masser, da det har været almindelig praksis. Alle husker og respekterer Little Richard og de fleste er nok ligeglade med Pat Boone som gjorde den til en hvid sang.
(In the Jungle)The Lion sleeps tonight var et megahit men sydafrikaneren der skabte den fik aldrig en krone af producerne og det blev et mega hit. Bamse skulle efter sigende have genindspillet Vimmersvej i ren dårlig samvittighed og givet indtægterne til hans døtre eller ihvertfald sendt en eller anden form for kompensation. Kan ikke helt huske historien.
Der er forskel på ren tyveri og så en form for inspiration. Bach, Mozart og Beethoven er også blevet 'afsløret' i plagiat – det var almindelig praksis at låne en eller flere takter fra andre, hvis man syntes det var godt - mens man også er i tvivl om, hvorvidt Josquin des Prez har komponeret alt, eller hans navn på noden blot var et kvalitetsstempel.
Hov, der kom jeg vidt omkring
/hep!